Volvo 850 ger rökmoln vid fullgas

ejon_850
4 juni 2010 · 878 Inlägg

Tjena!.
Har en volvo 850 1994 som ger rökmoln vid full gas och utvarvning med växlarna, vad kan detta bero på? ingen blå rök .

All The best
MVH
Jonas .L
Growe Fri fart för ett fritt folk!
4 juni 2010 · 13 756 Inlägg

testa att torrvarva med ett läge på gasen och se om det börjar ryka efter en stund

har nämligen exakt samma problem på min t5 en hel månad med nya maskinen hann jag åka
4:Ans stift blir oljig på min
min blå ryker inte heller utan mer vitrök och ganska mycket när man står på
vid normal körning märks det inte alls

i mitt fal är det 99.99% säkerhet att det är vid ringlandet på 4:ans kolv som gett upp så när det blir lite påfrestningar på kolven så släpper den igenom olja

hoppas att det inte är samma fel på din..ska snart ta tag i det och riva och byta kolven
har 4st kolvar till överst om du behöver ;-)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
ejon_850
5 juni 2010 · 878 Inlägg

Growe skrev:
testa att torrvarva med ett läge på gasen och se om det börjar ryka efter en stund

har nämligen exakt samma problem på min t5 en hel månad med nya maskinen hann jag åka
4:Ans stift blir oljig på min
min blå ryker inte heller utan mer vitrök och ganska mycket när man står på
vid normal körning märks det inte alls

i mitt fal är det 99.99% säkerhet att det är vid ringlandet på 4:ans kolv som gett upp så när det blir lite påfrestningar på kolven så släpper den igenom olja

hoppas att det inte är samma fel på din..ska snart ta tag i det och riva och byta kolven
har 4st kolvar till överst om du behöver ;-)

Det är ungefär samma på min, fast det är 2 tändstift 4an och 5an som blir oljiga ibland.
Den gjorde inte så när jag köpte, konstigt:S

All The best
MVH
Jonas .L
volvoentusiasten
5 juni 2010 · 4 005 Inlägg

ejon_850 skrev:
Tjena!.
Har en volvo 850 1994 som ger rökmoln vid full gas och utvarvning med växlarna, vad kan detta bero på? ingen blå rök .

För mycket effekt så att däcken slirar? wink

ejon_850
5 juni 2010 · 878 Inlägg

linuslinje skrev:

ejon_850 skrev:
Tjena!.
Har en volvo 850 1994 som ger rökmoln vid full gas och utvarvning med växlarna, vad kan detta bero på? ingen blå rök .

För mycket effekt så att däcken slirar? wink

Hehe nejdå;D

All The best
MVH
Jonas .L
Fire-Fox
5 juni 2010 · 632 Inlägg

Kör inte sönder bilen nu bara Jonas wink.

Mvh!

Kärlek växer inte på träd, den är gul och stavas T-5R :).
Volvo V70N (2003)
Volvo 945 Turbo "Classic" (1998)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 juni 2010 · 5 650 Inlägg

om de inte är blårök dvs olja så finns de 2 alternativ till 1 kommer in vatten i avgaserna eller så äre så att din bil går för fet så de blir svart rök  dvs obrännd soppa ..
äre vitt så skulle ja börja felsöka toppackningen osv .

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 juni 2010 · 13 756 Inlägg

MrEricsson skrev:
om de inte är blårök dvs olja så finns de 2 alternativ till 1 kommer in vatten i avgaserna eller så äre så att din bil går för fet så de blir svart rök  dvs obrännd soppa ..
äre vitt så skulle ja börja felsöka toppackningen osv .

på min är röken betydligt mycket vitare än blå men visst jag kan se en blå aktig ton om man verkligen kollar mot solen

så det måste inte vara vatten bara för att det är vitt samma sak när oljan inte förbränns då blir det vitrök oxå



det låter verkligen som trådskaparen har exakt samma problem som på min bil =/

det går att bara byta dom kolvarna tråget går att plocka ner
bara fruktansvärt tråkigt

värsta är när motorn inte setat så länge det gör inte saken roligare att börja riva i
men jag börjar med min nästa vecka uppdaterar då hur kolven ser ut när jag fått röven ur och riva ur den

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
ejon_850
5 juni 2010 · 878 Inlägg

Fire-fox: Nejförfan:p, lugn körning nu när kortet äntligen har anlänt wink

Resten: Jag tänkte om det kan vara något med vevhusventilationen som spökar? att den är igentäppt?
Dvs kör jag nog tills bilen rasar, har ingen lust att mecka volvo motorerna mer:p, meckade gamla 850n och skulle byta topppackningen och fick aldrig den riktigt att funka -.- tongue

MVH

Senast redigerat av ejon_850 (5 juni 2010)

All The best
MVH
Jonas .L
iwansson81
5 juni 2010 · 9 Inlägg

Antagligen är det vevhus ventilationen, och kolla även upp avgasventilen på den cylindern:)
Hade exakt samma på min 94a jag hade..

careau
5 juni 2010 · 1 624 Inlägg

akta turbon!

hangman
5 juni 2010 · 2 174 Inlägg

har samma problem, börjar dra kopiöst mycket olja nu av någon anledning, turbon har suget och sackar inget, men kan misstända då och då, otäta ventiler sad? fan detta blir komptesta och känna på turbon när den svalnat!

Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 juni 2010 · 13 756 Inlägg

min första tanke var att turbon rasat så den bytte jag men den fortsatte tog och gjorde ett komp test
och alla cyl inkl den med oljigt stift hade lika bra komp

vevhuset var helt ordninggjort innan jag monterade motorn
om den ryker vid högre varv även utan laddtryck så är det ringlandet som gett sig på någon kolv
om bara något stift är oljigt
finns inte så många olika alternativ
eftersom dom bara ryker när det börjar varva

så bara testa att ställa den på en massa varv och se om den börjar bolma efter någon sec
skulle inte köra runt med detta någon längre tid
dock inte jättesvårt att fixa
lite packningar 6liter olja och en planing av toppen så är det klart smile)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
ejon_850
6 juni 2010 · 878 Inlägg

Growe skrev:
min första tanke var att turbon rasat så den bytte jag men den fortsatte tog och gjorde ett komp test
och alla cyl inkl den med oljigt stift hade lika bra komp

vevhuset var helt ordninggjort innan jag monterade motorn
om den ryker vid högre varv även utan laddtryck så är det ringlandet som gett sig på någon kolv
om bara något stift är oljigt
finns inte så många olika alternativ
eftersom dom bara ryker när det börjar varva

så bara testa att ställa den på en massa varv och se om den börjar bolma efter någon sec
skulle inte köra runt med detta någon längre tid
dock inte jättesvårt att fixa
lite packningar 6liter olja och en planing av toppen så är det klart smile)

Vet att vevhusventilationen e täppt, men inte orkat fixa sad

All The best
MVH
Jonas .L
ejon_850
7 juni 2010 · 878 Inlägg

Kan även tillägga att det nog ryker blått mer än vit, kan det vara mer sant att det är vevhusventilationen som är stopp ?, inga motor lamper lyser eller något, så den går friskt annars, men om det nu är vevhusventilationen hur skulle det passa ihop med att 2 stift blir oljiga eller "skitiga" ?, typ 1 gång per vecka får jag putsa dom alltid samma

Senast redigerat av ejon_850 (7 juni 2010)

All The best
MVH
Jonas .L
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 juni 2010 · 13 756 Inlägg

ejon_850 skrev:
Kan även tillägga att det nog ryker blått mer än vit, kan det vara mer sant att det är vevhusventilationen som är stopp ?, inga motor lamper lyser eller något, så den går friskt annars, men om det nu är vevhusventilationen hur skulle det passa ihop med att 2 stift blir oljiga eller "skitiga" ?, typ 1 gång per vecka får jag putsa dom alltid samma

har inte heller någon varningslampa lysande och har jämnt comp på alla 5cyl
och den går hur bra som helst vid normal körning drar dessutom inte en droppe olja om man kör normalt
bara när man börjar pressa på men då drar den ganska mycket
jobbigt när 4liter kostar 800kr =/

om vevhuset är tokstopp borde alla 5stiften bli oljiga

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
ejon_850
10 juni 2010 · 878 Inlägg

Growe skrev:

ejon_850 skrev:
Kan även tillägga att det nog ryker blått mer än vit, kan det vara mer sant att det är vevhusventilationen som är stopp ?, inga motor lamper lyser eller något, så den går friskt annars, men om det nu är vevhusventilationen hur skulle det passa ihop med att 2 stift blir oljiga eller "skitiga" ?, typ 1 gång per vecka får jag putsa dom alltid samma

har inte heller någon varningslampa lysande och har jämnt comp på alla 5cyl
och den går hur bra som helst vid normal körning drar dessutom inte en droppe olja om man kör normalt
bara när man börjar pressa på men då drar den ganska mycket
jobbigt när 4liter kostar 800kr =/

om vevhuset är tokstopp borde alla 5stiften bli oljiga

Sant!.
Jag kör biltemas olja för 120 kr eftersom jag inte pallar lägga så jävla mycket pengar på oljan fungerar och går bra me det.

5liter 120 kr

Kör i tjock motor olja så ryker den knappt nåt smile

MVH
Jonas

Senast redigerat av ejon_850 (10 juni 2010)

All The best
MVH
Jonas .L
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang