6058
Sök

Golf III -97, ryckig körning ibland

2 Inlägg
9 juni 2010
Trådstartare
Hej!

Jag har fått problem med min pärla, en golf 3:a, precis när jag inte har tid att få problem. Det ska tilläggas att jag är inte jättehändig på bilar men någon mutter brukar jag kunna få dit!

Iallafall. Oftast så går den väldigt bra men ibland så går den väldigt ryckigt, till exempel brukar den göra det efter att man legat på motorvägen ett tag och sedan kört av. Det känns precis som att den inte får någon bensin, typ kärringstopp. Men den stannar oftast inte helt utan den rycker 2-3 gånger och sedan går den bra igen tills nästa incident.

Jag var hos verkstad igår och idag, och reparatören konstaterade att det troligtvis var tändspolen som krånglade (den såg väldigt sliten ut). Så vi bytte tändspolen. Men problemet återkom nu när jag var ute på en testrunda. Han såg även att fördelarlocket saknade den där pinnen som ska sticka ner i rotorn, så jag ska byta detta imorgon.

Men vad kan det annars vara? Farsan trodde att det var bränslefiltret och det verkar väl vettigt. Tyvärr har jag inga pallbockar här så jag kommer inte åt att byta det.

Skulle uppskatta lite hjälp här massor!

Tack. smile

Förresten: När jag körde in på infarten så kände jag hur servon la av bara för en sekund, mycket konstigt. Relaterat?
Senast redigerat av roebbish (9 juni 2010)

642 Inlägg
9 juni 2010
Såna här problem är ganska jobbiga då det kan vara i stort sett vad som helst som kan orsaka ryckig gång, en motor behöver kompression, bensin, luft och tändning för att gå som den ska, är något fel på någon av dessa 4 saker börjar det hända grejer, kompression och luft har du nog till 100% så felet är säkerligen relaterat till bensinen eller tändningen.

Då är det bara att börja kolla igenom de sakerna som förser motorn med soppa och tändning, t ex är tändstiften fräscha, fördelarlock och rotor är de 100 år gamla och behöver bytas, soppafiltret, soppapumpen, spridarna, tändkablarna. En liten service där man byter tändkablar, spole, rotor, tändstift och fördelarlock så har man i stort sett eliminerat problem med tändningen och i övrigt är det här saker som är förbrukningsvaror och behövs bytas då och då för en välmående bil.

Även en liten service för soppasystemet kan sitta på sin plats där man byter soppafiltret till ett nytt fräscht och kolla så att soppaledningar inte är alltför slitna, även bensinpumpen kan man byta om man vill.

Sen så kan det sitta på sin plats att göra ett komptest på motorn för att kolla så att kompressionen är jämn och fin på alla cylindrar när man ändå är i farten och byter tändstift. En kompressionsprovare kostar 100 spänn på biltema och kan vara bra att ha.

2 Inlägg
10 juni 2010
Trådstartare
Tack för bra och informativt svar! smile

Jag lyckades byta rotorn och fördelarlocket idag iallafall och det verkar som att det fungerar bättre nu, men samtidigt är det svårt att vara säker på ett sånt här problem.. Är det för övrigt normalt att locket har blivit så slitet att hela pinnen är borta? Bilen har gått ungefär 20k mil och det är förmodligen aldrig bytt innan.

Sök