Saab 9000 CSE 2,3T Projektet

Jollez
29 januari 2011 · 202 Inlägg

har ingen dump, det är BSR optiflow filtret som låter smile

zemet
29 januari 2011 · 4 041 Inlägg

Jollez skrev:
har ingen dump, det är BSR optiflow filtret som låter smile

Jaha där ser man:)

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Rallyhalle
29 januari 2011 · 4 299 Inlägg

Jollez skrev:
har ingen dump, det är BSR optiflow filtret som låter smile

Eftersom bilen har turbo så har du original-dumpventil. Sitter på tryckröret smile

Jollez
30 januari 2011 · 202 Inlägg

Jodå! Men det är fortfarande luftfiltret som låter i filmen smile

Rallyhalle
30 januari 2011 · 4 299 Inlägg

Jollez skrev:
Jodå! Men det är fortfarande luftfiltret som låter i filmen smile

Nope, det är din dumpventil som låter. Men eftersom du har ett öppet luftfilter så har du plockat bort gamla luftfilterboxen och då tagit bort ljuddämpningen då luftfilterboxen som funkar som en ljuddämpare för insugsljudet. När man gör detta på turbobilar så kommer även det  fina lilla ljudet från dumpventilen fram också smile

Jollez
30 januari 2011 · 202 Inlägg

Fan då har man lärt sig något nytt smile tänkte mer att du menade att de kom från original ventilen, för den var ju tyst när jag hade original burken. nåväl smile Då låter ju dumpen fint med bsr filtret!


Har någon nån idé att få till glaset på dimljusen? typ så det blir blankare?

nyllet
30 januari 2011 · 2 564 Inlägg

Jollez skrev:
Fan då har man lärt sig något nytt smile tänkte mer att du menade att de kom från original ventilen, för den var ju tyst när jag hade original burken. nåväl smile Då låter ju dumpen fint med bsr filtret!


Har någon nån idé att få till glaset på dimljusen? typ så det blir blankare?

jag testa o våtslipa o polera mitt fast det va dock på framlampan.. det blev mycket bättre.. ska göra det sen på dom som sitter på med...

testa det.. våt slipa med typ 1000 papper o kör av med rubbing sen... funkar på mina framlampor.

tack till:
www.MBSCA.com
Jollez
30 januari 2011 · 202 Inlägg

Ah, tack ska testa det till sommaren smile hört talas om våtslipa men varit osäker!

z0uL-
31 januari 2011 · 131 Inlägg

vart köppte du xenonet ? smile vart jävligt bra

finns inte för låga bilar. bara för dåliga vägar!
Jollez
1 februari 2011 · 202 Inlägg

köpte det på ojanperä i Luleå för 800kr! Jo jag blev riktigt nöjd smile

Jollez
3 februari 2011 · 202 Inlägg

Ja, det blev inte som det var tänkt med renoveringen av gren-rörs bultarna, han som skulle göra det fick dåligt självförtroende och hoppade av, men han tipsade om en annan kille med garage och egen verkstad som skulle kunna göra det för ett vettigt pris. Lämnade bilen till han i går, får hoppas på att det går lätt, om det blir den bökiga vägen med att ta bort toppen osv så blir det dyyyyyyyyrt. Och jag blir less, så håll tummarna!!

Jollez
4 februari 2011 · 202 Inlägg

Hallå!

Idag fick jag höra från verkstaden att det var tre bultar som hade gått av på grenröret, men han trodde de skulle gå att borra ut dom utan att ta lös toppen, hoppas på det!

Sen har jag fixat 2 dekaler som jag tänkte slänga på bilen, min flickväns pappa äger en filma som gör skyltar och monterar vinyl till lastbilar/personbilar och dekaler, så han fixat två av dessa dekaler:

http://img109.imageshack.us/img109/7301/rostmedfagel.jpg

Personligen tycker jag att de kommer bli rätt fräsigt men kommer säker vara många som tycker det ser förjävligt ut. Men de skiter ja i smile

Ikväll får vi se vad kostnaden slutar på med grenrörshistorien.

Jollez
4 februari 2011 · 202 Inlägg

jonnielahti skrev:

Jollez skrev:
har ingen dump, det är BSR optiflow filtret som låter smile

klart du har! originaldumpen!

Jag vet! fyskam för mig som var okunnig

Jollez
5 februari 2011 · 202 Inlägg

Ja tråkiga besked från verkstads snubben, Toppen ska av och de blir dyrare, dock blir det väll helt ok med ny topp packning och att alla grenrörsbultar byts ut och insugspackning osv byts.

Jollez
11 februari 2011 · 202 Inlägg

FÖRVIRRING!! Killen på verkstaden får inte på topp packningar från saab som ska passa en 2,3t motor som är uttagen från mitt regnummer, han ringde och fråga om jag har bytt till en större motor. Så troligtvis är det en annan motor i min bil, en större, vad skulle det kunna vara? :S Sen så var bra att alla packningar ska bytas. de var mycket läckage från cylindrarna, osv osv. Så han trodde på 50hk plus efter allt detta! Jag känner mig nöjd, hehe

Jollez
11 februari 2011 · 202 Inlägg

jonnielahti skrev:
samma packning i alla 9000masikner!

HM, vad kan de då bero på? big_smile haha

Rallyhalle
11 februari 2011 · 4 299 Inlägg

Jollez skrev:

jonnielahti skrev:
samma packning i alla 9000masikner!

HM, vad kan de då bero på? big_smile haha

Kan mekanikern ha införskaffat toppackning till en bil med långmotorn (B232 eller vad dom nu hette)???

Annars låter det konstigt då packningarna är som jonnielathi säger samma på alla 9000maskinerna mellan 94-98, formen på packningen är även samma på bilar med T7-motorn (T7= 9-5 & 9-3 ver.1). Dock har T7 annat material i sin packning.

Men som sagt, om nu inte packningen passar skulle jag tippa på att han gjort nått knas och försöker trycka på långmotorns (årsmodell 86-93) packning på din kortmotor (årsmodell 94-98).

Senast redigerat av Rallyhalle (11 februari 2011)

-FreDDe-
11 februari 2011 · 217 Inlägg

lycka till med projektet=)

BMW F11 M550D "Blue monster" (2013)
Volvo 244 GL "Vinterpulka" (1988)
BMW E93 M3 cab "White lady" (2011)
Jollez
12 februari 2011 · 202 Inlägg

Freddesaab_92 skrev:
lycka till med projektet=)

Tack så mycket!! smile

Jollez
12 februari 2011 · 202 Inlägg

Ja jag tror också på att han fått fel packning. Han skulle få en ny på Tisdag! Så får vänta ett tag till på bilen. Nåväl värt att vänta, känns bra att få bytt slitage delar i motorn! Och de är ingen annan motor i bilen, isf en äldre 9000 motor, men de har jag svårt att tro, haha.

Sen nästa vecka ska dekalerna på. Sen har jag klurat ihop att jag ska lacka mina 17" hjul svarta och maskera färlgkanten på den, så svarta fälgar med silverram och saab emblem = Töfft



Rallyhalle skrev:

Jollez skrev:

jonnielahti skrev:
samma packning i alla 9000masikner!

HM, vad kan de då bero på? big_smile haha

Kan mekanikern ha införskaffat toppackning till en bil med långmotorn (B232 eller vad dom nu hette)???

Annars låter det konstigt då packningarna är som jonnielathi säger samma på alla 9000maskinerna mellan 94-98, formen på packningen är även samma på bilar med T7-motorn (T7= 9-5 & 9-3 ver.1). Dock har T7 annat material i sin packning.

Men som sagt, om nu inte packningen passar skulle jag tippa på att han gjort nått knas och försöker trycka på långmotorns (årsmodell 86-93) packning på din kortmotor (årsmodell 94-98).

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang