Saab 9000 CSE 2,3T Projektet

kwansa Hmm, vet inte?
12 februari 2011 · 1 775 Inlägg

Rallyhalle skrev:

Jollez skrev:

jonnielahti skrev:
samma packning i alla 9000masikner!

HM, vad kan de då bero på? big_smile haha

Kan mekanikern ha införskaffat toppackning till en bil med långmotorn (B232 eller vad dom nu hette)???

Annars låter det konstigt då packningarna är som jonnielathi säger samma på alla 9000maskinerna mellan 94-98, formen på packningen är även samma på bilar med T7-motorn (T7= 9-5 & 9-3 ver.1). Dock har T7 annat material i sin packning.

Men som sagt, om nu inte packningen passar skulle jag tippa på att han gjort nått knas och försöker trycka på långmotorns (årsmodell 86-93) packning på din kortmotor (årsmodell 94-98).

T7 och t5 packningen har samma form och material ...men inte samma tjocklek. lät nästan som att han lika gärna kunde ta t7 packningen? hmm

Tt7 packning på en t5 motor med osvaravade kolvar= inte bra! roll

Senast redigerat av kwansa (12 februari 2011)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.
Rallyhalle
12 februari 2011 · 4 299 Inlägg

kwansa skrev:

Rallyhalle skrev:

Jollez skrev:

HM, vad kan de då bero på? big_smile haha

Kan mekanikern ha införskaffat toppackning till en bil med långmotorn (B232 eller vad dom nu hette)???

Annars låter det konstigt då packningarna är som jonnielathi säger samma på alla 9000maskinerna mellan 94-98, formen på packningen är även samma på bilar med T7-motorn (T7= 9-5 & 9-3 ver.1). Dock har T7 annat material i sin packning.

Men som sagt, om nu inte packningen passar skulle jag tippa på att han gjort nått knas och försöker trycka på långmotorns (årsmodell 86-93) packning på din kortmotor (årsmodell 94-98).

T7 och t5 packningen har samma form och material ...men inte samma tjocklek. lät nästan som att han lika gärna kunde ta t7 packningen? hmm

Tt7 packning på en t5 motor med osvaravade kolvar= inte bra! roll

Hehe, oops. Det va en detalj jag glömde nämna tongue Menade inte att han kunde köra med t7-packningen för de går inte så bra! roll

Angående materialet i packningen så är ju T7 en stålpackning till skillnad mot T5 som inte är det, right? Eller tänker jag knasigt igen?? tongue

jonTe
12 februari 2011 · 5 710 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Angående materialet i packningen så är ju T7 en stålpackning till skillnad mot T5 som inte är det, right? Eller tänker jag knasigt igen?? tongue

Nej du tänker inte knasigt....T5 är en stålarmerad grafitpackning och något klenare i materialet i jämförelse.

MVH Jonas
..............
Jollez
12 februari 2011 · 202 Inlägg

kwansa skrev:

Rallyhalle skrev:

Jollez skrev:

HM, vad kan de då bero på? big_smile haha

Kan mekanikern ha införskaffat toppackning till en bil med långmotorn (B232 eller vad dom nu hette)???

Annars låter det konstigt då packningarna är som jonnielathi säger samma på alla 9000maskinerna mellan 94-98, formen på packningen är även samma på bilar med T7-motorn (T7= 9-5 & 9-3 ver.1). Dock har T7 annat material i sin packning.

Men som sagt, om nu inte packningen passar skulle jag tippa på att han gjort nått knas och försöker trycka på långmotorns (årsmodell 86-93) packning på din kortmotor (årsmodell 94-98).

T7 och t5 packningen har samma form och material ...men inte samma tjocklek. lät nästan som att han lika gärna kunde ta t7 packningen? hmm

Tt7 packning på en t5 motor med osvaravade kolvar= inte bra! roll

Gör mig inte nervös nu, haha. Men han sa att han hade beställt rätt packning nu, och att den kommer på tisdag. Hoppas de är rätt då smile haha

Jollez
18 februari 2011 · 202 Inlägg

Nu jäklar! Nu har jag saaben igen!!!! Allt som är gjort på den nu är:

Bytt alla grenrörs pinbultar
Grenrörs packning
Insugspackning
Turbopacking
Topplockspackning
Cylinderpacking.

Gick totalt på med jobbet för 5000kr

Sen så märkte vi ett till problem efter 2 km körning. Att en av vaciumslangarna som går till insuget hade farit av, så blien gick som ett ÅKE. Men ska fixa det ikväll med lite superlim. Men den lagningen vi gjorde nu med kattstrypare så den hålls på plats, så märker jag ju att bilen går mycket bättre än tidigare.

Så nästa fix på bilen är nu:

Få på mina nya skivor på bilen
Ny framruta
Magnetventil och STEG 1
Nya sommar däck till 17"
Lacka mina 17" svarta fast ha kvar en silver ram.
Och få på dekalen.


Mvh. Johan

Jollez
18 februari 2011 · 202 Inlägg

Det är fixat. det var en metall nippel som gick till insuget till en vakiumslang. De var nippeln som hade losstnat, så nu är det fixat, när den inte va där den skulle så varvade bilen på 4000 varv och skakade och turbon fick inte tryck alls. Men nu går den bra som fan smile

jonnielahti skrev:
vad e de de till en vakumslang som gått söder?

Jollez
23 februari 2011 · 202 Inlägg

Är det någon som går och gömmer på en saab 9000 hastighetsmätare från 95-98 med trubomätare? Letar efter en, utan napp....

Jollez
27 februari 2011 · 202 Inlägg

Tjo!

har nn köpt en turbotrycksmätare från en aero! tänkte också beställa dioder till hastighetsmätaren när jag endå har lös allt.


Sen har jag nu monterat EU skylten bak också.

http://img821.imageshack.us/img821/4748/imageln.jpg


Lägg även märket till emblemet bak wink

Plus att min bil är smuttsig!!!

Senast redigerat av Jollez (27 februari 2011)

Jollez
1 mars 2011 · 202 Inlägg

Har idag beställt en CSE vinge till bilen!

Jollez
1 mars 2011 · 202 Inlägg

Vad är skillnaden? tror att de är den låga.

/ Johan

jonnielahti skrev:

Jollez skrev:
Har idag beställt en CSE vinge till bilen!

låga eller bridge? tongue

_aero Burn rubber! not your soul..
1 mars 2011 · 538 Inlägg

bridge vingen ser ut ungefär som den jag har på min 9-5a

Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Jollez
1 mars 2011 · 202 Inlägg

Då är det den låga jag har köpt smile

jonnielahti skrev:
den låga ligger hela vägen på luckan, platt, och bridge e lite mer hög, sitter i kanterna på bagageluckan

Jollez
4 mars 2011 · 202 Inlägg

Fick min CSE vinge idag, den var olackerad så troligtvis blir det kolfiber vinyl på "taket" till vingen och blanksvart på resten! Är lite nervös att börja borra i bakluckan, så får hoppas de går bra!

Jollez
5 mars 2011 · 202 Inlägg

Okej! Nja blir nog att skruva dit den, steg 1 till våren då kommer den fa av om den är limmad wink haha

jonnielahti skrev:
det går att limma dit den! med typ samma som man sätter fast add-on läppar på 740 tongue

Jollez
5 mars 2011 · 202 Inlägg

jonnielahti skrev:
hörru de limmet sitter ! cool

SVårt att tro wink haha

Jollez
6 mars 2011 · 202 Inlägg

Har monterat vingen idag. Tog min en snabb tvätt också!

http://img192.imageshack.us/img192/4012/20110306123816.jpg

http://img684.imageshack.us/img684/5086/20110306123922.jpg


Ute på isvägen nytvättad!
http://img651.imageshack.us/img651/3364/20110306140643.jpg


En ny tråkig sak är att motorn läker olja! Så ska till verkstaden imorgon... suck!
Får durbo mätaren i veckan iaf, så nästa helg ska den på!

Senast redigerat av Jollez (6 mars 2011)

Jollez
7 mars 2011 · 202 Inlägg

Tack, nja något i den stilen, det är BSR´s avgasystem till 9000 smile samma med luftfiltret och avskärmningen. Preppad för steg 1 till våren blir ju då steg 2 på en gång wink hehe

jonnielahti skrev:
vingen såg bra ut! är det Simons sportsystem på denna? smile

Jollez
7 mars 2011 · 202 Inlägg

Varit föbi verkstaden idag, nästa vecka ska de lilla olje lekaget fixas plus en service, ny olja + filter och nya tändstifft.

Tips på några bra stifft?

_aero Burn rubber! not your soul..
7 mars 2011 · 538 Inlägg
Saab 9000 Aero 2,5T "Supertouring" (1994)
Saab 9-3 Aero "Carbon edition" (2003)
Jollez
8 mars 2011 · 202 Inlägg

Tack big_smile



_aero skrev:
Här har du bra stift http://www.racestuff.se/ngk-bcpr7-es11-p-505-c-172.aspx

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang