2091
Sök

Volvo Amazon 1961/62! Skall bli fin sommarbruksbil!

En dimgrön Amazon från 1961/62 höll på att sluta sitt liv som vår reservdelsbil, men då skicket trots åren var såpass gott så slutade allt med att bilen istället nu står i garaget och är mitt uppe i en stor renovering. Denna fick... Visa mer

Opptimistisk Pessimist
616 307 Visningar
Uppdaterades senast 8 september 2017
Amazonist, Javisst!
585 Inlägg
1 april 2011
Volvo original plåt skare va big_smile
Vsg va gör man inte för Amazonister emellan. Ser bra ut. Keep up the good work m8

Amazon, den skiljer dig från mängden

44 Inlägg
2 april 2011
tja. har nu läst igenom hela tråden fick dela upp den tog ju rätt många timmar:D djupt imponerad av dit arbete. hade själv en amazon 64 4 dörrars en gång i tiden. gjordes ju bara 10 ex 64 med 4 dörrar. ångrar som fan att man sålde den. blev av med garage å allt så hade tyvärr ingenstans att vara. men får väl leta vidare efter en annan ny när man öppnat egen bilverkstad så kan man ju ha ett projekt där=)

har du inte power nog så kan du gå hem..

5 111 Inlägg
2 april 2011
Var har du fått de där siffrorna med 10 exemplar ifrån? Jag säger inte detta för att vara spydig men jag är mycket tveksam att de stämmer eftersom fyrdörrarsmodellen ju fanns kvar i programmet flera år efter det, så att de skulle gjort bara 10 ex just 1964 låter helt orimligt.

44 Inlägg
3 april 2011
jag vet inte om det stämmer men killen som köpte den av mig sa att den var udda eftersom de bara gjordes 10 ex 64. men är som sagt inte säker men han var väldigt intresserade av amazoner.

har du inte power nog så kan du gå hem..

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
Tackar för intresset! big_smile

Jo 10st 4 dörrars Amazoner 1964 låter väldigt lite, har nog åtminstone sprungit på 4-5 stycken bara på blocket de senaste året.. kanske bara fanns 10st kvar från 64 smile

Iallafall, fronten och bagageluckan är nu uppsvetsade, skall på grund på dessa och skärmen om vädret tillåter i veckan!

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
Ojoj, har hade man missat mycket sen sist lol

Lovade ju iallafall en trevlig färg på fläktpaketet, som var roligare än svart sprayburk, så det fick bli...

Orginalkulör big_smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-c796f07de7ce547545be7f1cc94269f3.jpg
Tyvärr mobilbild, men kommer bättre när jag har riktig kamera med! Somsagt, orginal ska det va? :-)

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-f8424315211d41b356d878fadddc0387.jpg
Tycker den här kåpan är en jä*ligt rolig detalj, kanske för att man sällan ser dem om man jämför antalet Amazoner som finns? Plockade på skroten, nya fläkten kommer dock vara monterad, men kollat och denna passar för att täcka och ge orginallooken!

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------

SMR | SM Racing
280 Inlägg
7 april 2011
Vad ÄR de för en kåpa? õ_O

Tänkte mig till fälgarna, men den iden blev ganska snabbt avfärdad hmm

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
Den sitter över kupéfläktens platta i motorrummet, på senare är det ju ofta ett värmepaket och en mattsvart kåpa på(kanske inte var så orginal?) Men på de tidiga satt denna kåpan över då det var en annan fläktmotor wink

Istället för den svarta kåpan som är synes satt denna runda, och med en annan fläktmotor!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/947881_7j4o74.jpg
Senast redigerat av Volvo1968 (7 april 2011)

------------------

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
Lite bilder i allmänhet smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-1253473849b7bbbd1436a3b14be773ef.jpg
Fronten uppsvetsad! Skall på 2k rostgrund(samma som skärmen) på denna, men vädret tillåter inte! Å andra sidan bra, då hinner jag slipa upp baklucka och H skärm så de kan grundas samtidigt!

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-b0a4c72eae80a9cc3c2ecf185696ca3e.jpg
Det ser jättelätt ut, men att slipa detta plåtrent tar längre tid än man tror... 2 lager lack + ett rollat lager! Började med P80 papper på maskin, men gick över till grovrengörare på vinkelslip, syns det i smutsen kanske?? kryper rost under lacken så känns bättre att ha slipat plåtrent här smile Iallafall, högra nedre hörnet uppsvetsat p.g.a hål, slog sig lite dock, men hade det gjort i blästringen redan, men riktat ut det så gott jag kunnat(har ju inte alla plåtslagarverktyg som man önskar ibland).

Iallafall, skall slipas och grundas sen väntar spackel, slipgrund och lack!

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-dd99cdd813bcf07ce25fea90ab677a78.jpg
Hittade en bild från hemkomsten, det är ju en pärla! :-D haha vilket as, kolla bara hur långt ner i jorden däcken sjunkt på 15-20 år... smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-37c18c9269ff56db2cf1852c51dab602.jpg
Högupplöst bildkvalitét! ;D 4 mann behövdes för att knuffa av bilen från kärran... Men ur med stiften och lite puts på dem, lite go olja i cylindrarna, monterade soppapump med lös dunk och ett fördelarbyte, olja i förgasarklockan och bilfan startade nästan direkt och gick kanonfint! B20? Man skulle varit med i slutet på 80 talet, eller inte kanske...? smile

------------------

1 314 Inlägg
8 april 2011
Du gör ett bra arbete med bilen wink Kommer bli kanonfin när du är klar! wink

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
RallyMartin skrev:
Du gör ett bra arbete med bilen wink Kommer bli kanonfin när du är klar! wink

Man får tacka smile Jo det känns faktiskt som att det inte är något som kan stoppa detta nu! Vore väl tiden(vill ha den besiktigad till sommaren... roll )

Och pengarna då, men har räknat på det och det skall nog gå, skulle det köra ihop sig får det ju stå tills de sista slantarna finns, men känns som det skall gå bra smile

Ja vi får hoppas den blir det big_smile Såhär långt kan man ju inte ge upp wink

------------------

1 200 Inlägg
8 april 2011
Du har inte prövat att Bumsa grejorna du ska ha plåtren då? Brukar vara väldigt lätt att bara skrapa av färgen då smile

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
8 april 2011
Trådstartare
Aldrig hört talas om bumsa, vad är det? smile Har tänkt på färgborttagningsmedel(kanske det du menade?) vilket jag använt tidigare med lyckat resultat, men tänkte inte på det denna gången hmm skall prova det nästa gång jag är i garaget!

------------------

8 156 Inlägg
8 april 2011
Volvo1968 skrev:
Aldrig hört talas om bumsa, vad är det? smile Har tänkt på färgborttagningsmedel(kanske det du menade?) vilket jag använt tidigare med lyckat resultat, men tänkte inte på det denna gången hmm skall prova det nästa gång jag är i garaget!

Att bumsa är att använda sig av färgborttagningsmedel. Skulle tippa på att namnet kommer från något färgborttagningsmedel man använde sig av förr i tiden.

Edit:
Jag kollade upp det. Bums hette medlet, som innehöll ämnen som numera är förbjudet. Finns en ny version av medlet, men den ska inte vara så effektiv mot billacker.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 200 Inlägg
9 april 2011
Phaetoon skrev:
Att bumsa är att använda sig av färgborttagningsmedel. Skulle tippa på att namnet kommer från något färgborttagningsmedel man använde sig av förr i tiden.

Edit:
Jag kollade upp det. Bums hette medlet, som innehöll ämnen som numera är förbjudet. Finns en ny version av medlet, men den ska inte vara så effektiv mot billacker.

Stämmer bra de! Använde det sist för ca 5 år sedan (en gammal burk med de hederliga kemikalierna i, samt en ny burk) och visst är det skillnad mellan nu och då. Men låter man det bara ligga på ett tag så går det lätt att få bort lacken ändå, speciellt om det är dåligt förarbete, sliten lack etc.

Annars så fungerar Gasket remower ypperligt! Även bromsvätska fungerar (tyvärr, då vissa fälgar kan bli fula vid luftning hmm )
Senast redigerat av Stackarn (9 april 2011)

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
9 april 2011
Trådstartare
Okej, tack för svaren! smile Jag har faktiskt kört Biltemas färgborttagare med goda resultat(om man ser till priset). Mycket på karossen, penslat på och sedan bara haft en plastskrapa och dragit bort den penslade färgen, och ibland även grundlacken, sen såklart kanske det finns varianter som är effektivare, men jag harsomsagt uppnått önskat resultat smile

------------------

1 200 Inlägg
9 april 2011
Volvo1968 skrev:
Okej, tack för svaren! smile Jag har faktiskt kört Biltemas färgborttagare med goda resultat(om man ser till priset). Mycket på karossen, penslat på och sedan bara haft en plastskrapa och dragit bort den penslade färgen, och ibland även grundlacken, sen såklart kanske det finns varianter som är effektivare, men jag harsomsagt uppnått önskat resultat smile

Åh va bra då smile  Tänkte mest så du slipper slipa ner hela lacken, för de är ett jävla n***rjobbb!

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
Aa, jag vet, körde ju somsagt färgborttagning på bakskärmarna, mycket mer ekonomiskt och behagligt än nötande med grovrengörare/80 papper på maskin. Blir och köra det på tak och motorhuv sedan, och prova på dessa delarna jag jobbar på nu(skärm och baklucka).

Iallafall, tog hem fläktpaketet idag smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-5efc77da47c4df5f50d622ec29f95551.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-6b7439d5caf1ff314ae65c7f8f5010da.jpg

------------------

4 262 Inlägg
11 april 2011
Ser sjukt bra ut:) Ser bättre än nytt ut:)

287 Inlägg
11 april 2011
blir sjukt bra

Sök