5361
Sök

Volvo Amazon 1961/62! Skall bli fin sommarbruksbil!

En dimgrön Amazon från 1961/62 höll på att sluta sitt liv som vår reservdelsbil, men då skicket trots åren var såpass gott så slutade allt med att bilen istället nu står i garaget och är mitt uppe i en stor renovering. Denna fick... Visa mer

Opptimistisk Pessimist
614 702 Visningar
Uppdaterades senast 8 september 2017
2 788 Inlägg
5 januari 2013
Ser riktigt bra ut! Kul med tidsenliga tillbehör också!

Lycka till smile

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Kan berätta att jag längtar tills jag kan börja montera ihop bilen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-1c46724f713e641f1f500c78fe03491f.jpg

Tyvärr bara mobilbilder, för jag har lagt undan allt nylackat och glömde fota, men i den senaste svängen målades front, kylarplåt, instrumentbrädan och dess små lister i kanterna, och de små listerna som sitter på B-stolpen invändigt. Nu ska jag även lacka dörrarna snart, och dekorplåten på insidan, även de av den tidiga modellen vilket är enormt kul! smile
Senast redigerat av Volvo1968 (14 januari 2013)

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
14 januari 2013
vilken härligt färg smile

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Ja ellerhur?? smile Den kanske inte är den mest tykna färgen, men då jag ska ha vitt tak kommer det bli en helt annan färg(jag tror man kommer uppleva den gröna som ljusare) så då kommer det nog bli riktigt nice! Mamma ville ha en röd Amazon med vitt tak(eller helst tror jag en fin ljusblå med vitt tak, då det är favoritfärgen), men jag tyckte att röda Amazoner är så vanligt, sen är röd en allmänt vanlig färg, men denna dimgröna fanns ju bara några få år smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
14 januari 2013
Volvo1968 skrev:
Ja ellerhur?? smile Den kanske inte är den mest tykna färgen, men då jag ska ha vitt tak kommer det bli en helt annan färg(jag tror man kommer uppleva den gröna som ljusare) så då kommer det nog bli riktigt nice! Mamma ville ha en röd Amazon med vitt tak(eller helst tror jag en fin ljusblå med vitt tak, då det är favoritfärgen), men jag tyckte att röda Amazoner är så vanligt, sen är röd en allmänt vanlig färg, men denna dimgröna fanns ju bara några få år smile

Tror den kommer göra sig otroligt bra med vitt tak! Somsagt, de "finaste" färgerna behöver inte vara de bästa.. Sjutton resor roligare att ha en unik lack mot andra smile

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

Opelvän
33 Inlägg
14 januari 2013
Volvo1968 skrev:

Klart mamma skall ha en röd och vit! Du har väl fler Amazoner:)

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Ja Micke, det finns ju faktiskt en till, som är Röd 46 orginal wink Under den blåa dammsugarlacken lol

Vi får se när den blir bil igen! Betydligt mer rost, men mindre vandalism dock, och diverse tattarlagningar. Men när det är dags så ska den strippas och åka på blästring det första jag gör, inte en till bil som grovslipas hemma! tongue

------------------

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 577 Inlägg
Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
18 januari 2013
Trådstartare
Ja har man tur blir det kanske sommaren smile Annars blir det nästa sommar igen haha! Nej men, om man inte stressar så är den kanske klar till hösten +/-, men klar blir den ju smile Jag vill göra allt ordentligt från början, det var det jag inte gjorde med 140in, vilket gör att man får gå tillbaka i efterhand och rätta till (Med all rätt, första bilen, och 15 år då...) Blir det ju säkert med denna med, men inte i samma utsträckning smile

Tyvärr ingen bild på dagens uppdatering, men lite skrift är ju alltid något, lämnat in min trevliga Smart-phone, och har nu en dum-phone, så detdär med att lägga in tagna kort är lite krångligt tongue Men dörrarna är nu lackade!!

De var ju färdiggrundade, "bara att slipa till", är väl uppe i 2-3 timmar bara på det xD Men ska det va så ska de! wink Kitt i alla skarvar på insidan, och vill man göra det ordentligt tar det ju tid smile Men somsagt, foton kommer!

------------------

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
Ja nu var det dags igen...

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-448594e345f6ee98aff44f74a4188ce5.jpg
Nylackade, får ursäkta för den dåliga kvalitén på bilden! Det går frammåt..

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-f8a5bd95e324db3b4c581d5d15bea8f7.jpg
Kan ni gissa vad det är, ni får tre försök?? wink Helt rätt, en karossvagga!! big_smile Nu ska det väl bli fart på eländet! Får antagligen modifiera den lite dock, då den är byggd efter ett garage med högt i tak, vilket jag inte har, så den får troligen sänkas lite! Men grovjobbet är gjort, och snyggt dessutom! Stort tack till David, "dave_norrkoping" här på Garaget som sålde den till mig!

https://www1.garaget.org/archive/66/65309/295217/295217-2794000.jpg
Och så ska det se ut när det är klart med lite tur! Bilden lånad av David för att visa, självklart med tillstånd smile

Det lär dock dröja ett tag nu innan bilen är på plats, lite och göra dagarna framöver, sen ska ju bilen tömmas, och dessutom väck med fram- och bakvagnen, och motorn innan man kan tänka på att montera upp den!

Men det var väl en bra uppdatering big_smile

------------------

164 Inlägg
27 januari 2013
Härligt! smile 

Är avundsjuk på vaggan. big_smile

amatörkonstruktör
535 Inlägg
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 577 Inlägg
762 Inlägg
27 januari 2013
Nu börjar du få snurr på grejorna. Hehe! Kul och se att det går framåt!

54 Inlägg
24 juni 2013
Snyggt jobbat! Prem. lagd!

Älskar Volvo!

Självlärd
3 083 Inlägg
12 oktober 2013
Händer det något?

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Opptimistisk Pessimist
1 479 Inlägg
15 oktober 2013
Trådstartare
Hej.

Det var ett tag sedan här ser jag... Jovisst, det rullar på med Amazonen, den ska ju bli åkbar, så fixa får man göra..

Tyvärr kommer inte saker och ting bli som tänkt, och min mamma kommer inte få vara med den dagen bilen blir klar, då hon efter en tids sjukdom, men ändå hastigt, gick bort i cancer i Mars i år sad Det har varit en tuff tid, men på något sätt får man försöka gå vidare, och jag ska göra allt jag kan för att bilen ska bli klar. Jag vill passa på att tacka alla som stöttat och hjälp till i projektet, som sålt och gett delar som man sökt, och alla som följer tråden.

Skall försöka uppdatera mer nu då jag dragit igång lite lätt igen. Ta hand om er och era nära och kära!

----------------------------------

I källaren ligger dock en uppsättning 5,5" plåtfälgar till Amazonen som införskaffades strax innan allt hände. Dessa ska renoveras och bli antingen vita som taket, eller gröna som bilen. (tyvärr ingen bild)

Jag har även lackerat framskärmarna, så nu är alla lösa gröna detaljer målade.

Och på sista tiden har jag renoverat bränslepump och tändspole, och fortsätter med smådetaljer mellan karossarbetet och fixandet med 142an.

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-25d1bd11275010899b5c33bc46468f8f.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/92/91981/91981-0087606bbbc25a51d77463a2c77f1558.jpg

på återseende!

------------------

Sök