Volvo Amazon 1961/62! Skall bli fin sommarbruksbil!

En dimgrön Amazon från 1961/62 höll på att sluta sitt liv som vår reservdelsbil, men då skicket trots åren var såpass gott så slutade allt med att bilen istället nu står i garaget och är mitt uppe i en stor renovering. Denna fick leva styggt sista tiden av 80-talet innan det blev en 20-årig vila från vägen innan vi hämtade den, men snart ska "pärlan" få rulla igen! Bilen ska bli orginalgrön fast med vitt tak, orginalstuk med mild custom(förbättra små detaljer, men inte förstöra något), småvässad motor med sport-utséende, sportsänkt, sportigare fälgar... Många planer helt enkelt, men en sak är säker, klar ska den bli, även om den ser ut att ha mått bättre på skroten! Halvvägs klar, halvvägs kvar, så att säga... =) Skam den som ger sig!
  • 387 Följare
  • 592 291 Visningar
  • Uppdaterades senast 8 september 2017
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
13 september 2010 · 1 479 Inlägg

skalman1 skrev:
Märker du kanske samma sak som mig?
Nämligen att 95% av gångerna som man tankar så kommer det fram någon äldre person och börjar prata    smile

Aa, eller om man bara är ute på lite egen crusing tongue Eller när man precis köpt glass och kör till hamnen för att äta, och en entusiast går förbi och inte kan slita sig, så tilloch med rånet nästan smälter i näven tillslut lol Men det är kul att så många tar sig tid att kolla, då kan ju bilen inte vara helt fel smile

Därimot blir man ju lite trött när det kommer folk som blir sura för att man varit sådan orginalförstörare för att det sitter vita blinkersglas mad Nåja, det ska finnas nått som stör folk, t.ex. mina orangea lampor i de vita glasen på 142an cool

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
13 september 2010 · 1 479 Inlägg

skalman1 skrev:
Va, klagar folk på färg på blinkersglas?  yikes

Märkligt, för min kapitän är ju rätt så ombyggd och den har jag bara fått positiva kommentarer om trots att det är en väldigt ovanlig modell som jag har.   hmm
Även saaben jag hade fick jag fina kommentarer om trots en popnitat scoop på huven  lol

Jaja, oavsett så är det kul när bilarna väcker lite uppmärksamhet.  smile

Vet inte, "det är inte orginal" typ smile

Det som folk har klagat på på 140in är blinkersen, grillen(bara frågat varför) färgen på motordetaljerna, webrarna "men så såg det ju ut för..." , att det är fel profil på däcken och att jag inte målat vissa skruv i rätt färg än lol men det är få som suckat ordentligt, ofta är det bara ett påpekande med glimten i ögat smile

Jo det är grymt kul när folk ger tummen upp och kollar lääänge smile Med lite tur kanske amazonen ger samma effekt sen tongue

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
13 september 2010 · 1 479 Inlägg

Haha, men den är grymt seriöst byggd iallafall, då är det ju lugnt, då är det väl värre med vår, jag menar bara, rosa och mintgrön, inbankad innerskärm för att få plats med stora förgasare, tattigt modifierad till kort spak, inhoppad och så tungt lastad så kardanen skavt i golvet lol Det är talangfullt tongue

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Kromgrill
13 september 2010 · 176 Inlägg

låter ju som en mysbil ju big_smile

Buick Century Wagon "Smurfskåpet" (1955)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
13 september 2010 · 1 479 Inlägg

Oh ja, den var allt bra mysig, fullt av wunderbaums, en kasett med svullo, en gammal zingoburk o lite annat bröte cool

Jo haha, vissa har lite speciella tankar om hur man ska laga sin bil ja smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
St0hl Inofficiell Alkoholkontrollant.
14 september 2010 · 451 Inlägg

mycket trevligt projekt må jag säga.
skall absolut följas!

Det handlar inte om hur fort man kör, utan attityden när man glider.
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
14 september 2010 · 1 479 Inlägg

Lovade ju en större uppdatering, så här kommer en liten sålänge wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/994902_domybw.jpg
Blästraren blästrade lite, anledningen till att de stora ytorna inte är blästrade är att plåten slår sig om det blästras, iallafall med min blästrares maskiner...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/994903_hmjfne.jpg
Här blev det hål, hade jag inte trott tongue

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/994905_guql9c.jpg
Och här, vilket jag visste... tråkigt var bara att dörren slått sig ovanför när blästraren blästrade hålet, dörren är ju inte så stark där nu...

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/994908_xpt2rt.jpg
Och slutligen bakluckan, det blev fanimig hål i den med lol Notera att bilen är sjuk, typ smutskoppor tror jag den har..

Allt för mig, det är värdelöst tråkigt att ladda upp bilder till forumet nu, ha det bra!

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
15 september 2010 · 6 474 Inlägg

ett tips är att slipa rent från färg innan blästringen, då syns det bra vart han ska duscha på försiktigt för att bli av med rostporerna.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
15 september 2010 · 1 479 Inlägg

farbrorbozze skrev:
ett tips är att slipa rent från färg innan blästringen, då syns det bra vart han ska duscha på försiktigt för att bli av med rostporerna.

Aa, men stora ytor tar han ju ändå inte så... tongue Bad om invändig blästring, men det var det inte gjort när jag fick dem, var väl för svårt... de tog väl bara o hängde upp sakerna och blåste av snabbt hmm

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
15 september 2010 · 6 474 Inlägg

Volvo1968 skrev:

farbrorbozze skrev:
ett tips är att slipa rent från färg innan blästringen, då syns det bra vart han ska duscha på försiktigt för att bli av med rostporerna.

Aa, men stora ytor tar han ju ändå inte så... tongue Bad om invändig blästring, men det var det inte gjort när jag fick dem, var väl för svårt... de tog väl bara o hängde upp sakerna och blåste av snabbt hmm

oftast lägger dom dörrar & sånt på golvet när dom blästrar, småsaker har dom ofta ett ghallerbord för där dom najjar fast dom med ståltråd. (dom två jag brukar anlita gör då så)

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
770_EVOLVE GREASEMONKEY
15 september 2010 · 822 Inlägg

Kan garantera att det slår sig när det svetsas ialf .. ,bara rikta så gott det går ! kör hårt wink

Mvh S.Österdahl
BMW 525i (1989)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
15 september 2010 · 1 479 Inlägg

Aa, kanske de gör, att jag tror de hänger sakerna är för att det hängde kanske 10 element i luften när vi var där och lämnade tongue

770; Aa baktanken är att hålla ut plåten när man lagar hålet, så den antingen slås ut igen, eller trycks ut när det sitter ny plåt i botten smile Spackla får man ju göra i vilket fall såklart, men är ju roligare att kanske bygga 2mm spackel, än att behöva bygga 1cm tongue

Tror detta blir jättebra faktiskt! smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
22 september 2010 · 1 479 Inlägg

Liten uppdatering då som varit sen i lördags, men har inte mått så bra de senaste dagarna så är först nu man orkat sitta vid datorn tongue

iallafall, här är den "stora uppdateringen" :

https://www1.garaget.org/gallery/archive/91981/998131_v02kxx.jpg
Rutan är ur, och lite rost slipat... och är det inte rostgrund som är lagt på bakpartiet?

Tyvärr bara en bild, då resten blev suddiga, och suddiga bilder är väl inget att visa...?

Iallafall, allt för denna gång

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
M_Back
22 september 2010 · 535 Inlägg

Det går då framåt!

Motorer utan turbo.....suger!
Volvo Amazon 131 "Vaftrudner" (1968)
BMW 323 CI "Hvergelmer" (2000)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
22 september 2010 · 1 479 Inlägg

Aa, bara resten kvar smile Tak, golv, motorrum - och resten lol

Men man får göra lite då och lite då, nu skall hålen i de lösa delarna fixas, sen golvet smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
MrCarfreak Gasglad
22 september 2010 · 3 244 Inlägg

Härligt att det går framåt!! Kommer bli ruskigt fint!!! Slapp du spackla sidan innan grund?

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
22 september 2010 · 1 479 Inlägg

Jag har inte spacklat nått alls, detta är bara för rostens skull, och för att kunna se skador enklare smile När det närmar sig så spacklas alla skador, och slipgrunden läggs!

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
MrCarfreak Gasglad
22 september 2010 · 3 244 Inlägg

Volvo1968 skrev:
Jag har inte spacklat nått alls, detta är bara för rostens skull, och för att kunna se skador enklare smile När det närmar sig så spacklas alla skador, och slipgrunden läggs!

aa okej smile För den såg så rak å fin ut :p

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
Eddie_88 Hillbilly
22 september 2010 · 206 Inlägg

Det blir nog bra. smile

Living my life sideways!
Volvo1968 Opptimistisk Pessimist
22 september 2010 · 1 479 Inlägg

haha, jo den ser bättre ut på bild wink

Jo det får vi hoppas Eddie! smile

Alla Volvo Amazoner blev inte Vallåkrabyggen på 80talet, denna fick nöja sig med ett ovanligt färgval och sönderkörning, för att sedan bli bortglömd i nästan 20 år - Kolla HÄR hur bilen får nytt liv!
------------------
Varning, jag sparar nästan på allt, och ser möjlighet i 90% av alla bilvrak...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang