Mitsubishi Colt 1.3: omlackering, lustgas, turbokonvertering.(intryckt tak)

engolf
22 juni 2010 · 3 235 Inlägg

Timmyboy skrev:
kul projekt faktiskt smile Håller också på med att laga rost o spackla.. de är lite tråkigt, men ser ut som du fick ett ganska bra resultat smile lycka till!

Spackling och slipning är extremt tråkigt...Man förstår det när man är halvvägs i projektet och förstår att inte finns någon återvändo. Och det blev ganska bra, så jag är nöjd med resultatet själv. Jag hade bara en liter med färg och var rädd det int skulle räcka till, så när jag sprayade sista skärmen hade jag puls på ca 140 och tänkte: "tänkt om det inte räcker?..." Men det gick bra, hade ca 1 centiliter färg kvar när jag var färdig:) Tack, och lycka till med slipningen!

youask
23 juni 2010 · 271 Inlägg

Jag har en 1.6l motor står komplett med låda å drivaxlar, från en colt -97
500kr om du hämtar det.

engolf
23 juni 2010 · 3 235 Inlägg

youask skrev:
Jag har en 1.6l motor står komplett med låda å drivaxlar, från en colt -97
500kr om du hämtar det.

Tack för erbjudantet! Jag tror dock jag behåller originalmotorn, annars måste jag modda ganka mycket, och bilen används dagligen...

engolf
24 juni 2010 · 3 235 Inlägg

Inte så mycket har gjorts i det sista, för jag har fortfarande inte skaffat material till flänsarna. Utan att ha grenröret med turbon på plats kan jag inte heller bygga downpipen:(

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/954649_799taa.jpg[/img]
Eftersom den nya remskivan var betydligt mindre i diameter blev remmarna plötsligt lite för långa...Servoremmen kunde jag spänna ganska hårt, men inte generatorremmen, så jag måste bygga om fästet.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/954651_064ou4.jpg[/img]
Klädde också om sidopanelerna bak med högtalarmatta. Det blev skitbra, mycket bättre än grå plast.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/954652_so2bpr.jpg[/img]
Andra sidan. Ska också klä om dörrsidorna fram, måste bara köpa mer spraylim.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/954650_ojokhf.jpg[/img]
Om man vill ha en lite starkare energidryck:))

Senast redigerat av engolf (24 juni 2010)

_DamnIt R1 driver!
24 juni 2010 · 5 128 Inlägg

Bra mycket snyggare med tyg än plast! Blev fint! smile

engolf
24 juni 2010 · 3 235 Inlägg

Absolut mycket bättre:)
Först hade jag bara tyg där baksätet en gång var, (inte så vackert med bar metall), men med svarta sidopaneler är det helt annan känsla där bak nu. Jag ska klä om dörrsidorna fram, och eventuellt innertaket.

_DamnIt R1 driver!
24 juni 2010 · 5 128 Inlägg

Låter verkligen inte fel! smile Btw, hur är colten att köra? Finns det någon körglädje i den original? Är nämligen själv ute efter en liten, soppasnål bil, men vill ändå ha lite körglädje (som t.ex. honda civic)

Evolution_6SiC6 MitsuNörd
24 juni 2010 · 880 Inlägg

Hoppas du ska ha avgasbandage på grenröret sedan wink
Går bilen bra i övrigt? Litte slö med 1,3 kan jag tänka mig. Kika annars på en colt 98-00 fast helst 1,6

You can't piss on what you can't catch...
...::[Carsound]::[DailyFresh]::...
BringItOnMedia - Min foto sida
Mitsubishi Eclipse GSX "Total Eclipse" (1998)
Lexus GS 430 "Dailyfresh - VIP" (2002)
Mitsubishi Colt GLX "Carosund.se" (2000)
engolf
24 juni 2010 · 3 235 Inlägg

Colten är väldigt fin att köra, pigg är den också trots 1.3 liters motor. Motorn är varvvillig, trivs uppe i registret, och svarar bra på gasen. Den är ju liten och lätt, så den ligger väldigt stabilt på vägen, inte kränger i kurvorna. Till 1.3 finns det en del billiga trimdelar att köpa på nätet, som t ex kamaxlar med bättre lyft, ställbara kamaxeldrev, extraktorgrenrör mm. Andra slitage-och-servicedelar är också billiga, så dyr i drift är den inte. Jag har kört den med lustgas en bra stund, och då blir den extremt kul att köra:) Och den håller bra, både motorn och transmissionen, inga problem hittills. Det är min andra Colt, så jag kan verkligen rekommendera den.

Till Evolution_6SiC6: vet inte helt om det blir bandage, för det är väldigt tajt där, så jag tror kanske jag ska ha en värmesköld istället.

_DamnIt R1 driver!
24 juni 2010 · 5 128 Inlägg

engolf skrev:
Colten är väldigt fin att köra, pigg är den också trots 1.3 liters motor. Motorn är varvvillig, trivs uppe i registret, och svarar bra på gasen. Den är ju liten och lätt, så den ligger väldigt stabilt på vägen, inte kränger i kurvorna. Till 1.3 finns det en del billiga trimdelar att köpa på nätet, som t ex kamaxlar med bättre lyft, ställbara kamaxeldrev, extraktorgrenrör mm. Andra slitage-och-servicedelar är också billiga, så dyr i drift är den inte. Jag har kört den med lustgas en bra stund, och då blir den extremt kul att köra:) Och den håller bra, både motorn och transmissionen, inga problem hittills. Det är min andra Colt, så jag kan verkligen rekommendera den.

Till Evolution_6SiC6: vet inte helt om det blir bandage, för det är väldigt tajt där, så jag tror kanske jag ska ha en värmesköld istället.

Okej, låter iaf som att det är värt att även öppna ögonen lite för den med! Så tackar för infon! smile
Och att du kört med gas en bra stund, betyder det att du matade den med gas under en lång sträcka, eller bara att du haft det monterat och använt lite då och då? smile

engolf
24 juni 2010 · 3 235 Inlägg

Okej, låter iaf som att det är värt att även öppna ögonen lite för den med! Så tackar för infon! smile
Och att du kört med gas en bra stund, betyder det att du matade den med gas under en lång sträcka, eller bara att du haft det monterat och använt lite då och då? smile

För det mesta har jag kört med lustgas lite åt gången, precis som den är menad för: att förbättra accelerationen. Man kan nog också mata under längre perioder, men då tror jag trycket i flaskan kan sjunka. Det är egentligen en konst att köra med NOS, man får hela tiden tänka på vilken temperatur flaskan har. Om vintern måste man ha flaskvärmare, om sommaren vill man ha den sval, så att tempen inte översiger 20C.

_DamnIt R1 driver!
25 juni 2010 · 5 128 Inlägg

engolf skrev:
Okej, låter iaf som att det är värt att även öppna ögonen lite för den med! Så tackar för infon! smile
Och att du kört med gas en bra stund, betyder det att du matade den med gas under en lång sträcka, eller bara att du haft det monterat och använt lite då och då? smile

För det mesta har jag kört med lustgas lite åt gången, precis som den är menad för: att förbättra accelerationen. Man kan nog också mata under längre perioder, men då tror jag trycket i flaskan kan sjunka. Det är egentligen en konst att köra med NOS, man får hela tiden tänka på vilken temperatur flaskan har. Om vintern måste man ha flaskvärmare, om sommaren vill man ha den sval, så att tempen inte översiger 20C.

Det med lustgas låter nästan jobbigt! Sen vet jag inte om det bara är som jag fått för mig, men är inte gasen rätt dyr?

engolf
25 juni 2010 · 3 235 Inlägg

Nja, inte jobbigt, men måste ha koll på det. Jag har en tempmätare på flaskan, så jag hela tiden kan avläsa temperaturen. Gasen är ganska dyr, en påfyllning kostar ca 1000 kr, men med min lilla motorn räcker flaskan länge:) Och det är väldigt enkellt att återställa vid t ex besikning, eller om man skulle sälja bilen. Med turbo är det nog krångligare. Nu behöver jag bara demontera flskan i bagagerummet, slangen till motorrummet och solenoiderna vid insuget. Det är också ett smidigt sätt att få några extra hästar påsmile

engolf
26 juni 2010 · 3 235 Inlägg

Idag fixade jag flänsen och svetsade fast den på grenröret. Inte världens vackraste fläns, men det får gåsmile
Nu återstår bara flänsen till downpipen, men den ska jag skära ut i lite tunnare plåt, 3-4 mm tror jag.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/955227_7xq6lu.jpg[/img]
8 mm, svartstål.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/955228_s2fl9y.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/955232_swvrlz.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/955233_1v11dy.jpg[/img]
Blev faktiskt inte så illa.

Senast redigerat av engolf (27 juni 2010)

_DamnIt R1 driver!
26 juni 2010 · 5 128 Inlägg

Nu börjar det ju likna något! smile

engolf
29 juni 2010 · 3 235 Inlägg

Liten uppdatering: bestämde mig idag för att ha bakmonterad turbo. Stötte på en del mindre problem vid montering av turbogrenröret, och för att turbon ska få plats måste bl a måste AC-pumpen bort, eller ev flyttas, kylaren måste flyttas fram ca 3-4 cm, motorvärmaren måste bort och lite andra små grejer. Det är nackdelen med att bygga grenröret på bordet:(
Anyway, nu har jag kommit en bit längre fram i projektet, hittat plats åt turbon och svetsat rör med fläns istället för bakre ljuddämpare. Jag har också beställt ett renoveringskit till turbon med lager, packningar och O-ringar, det är redan på väg från USA.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/956396_que615.jpg[/img]
Bakre ljuddämpare demonterad. Behöver nog inte den om jag ska en roterande istället:)

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/956397_3jeot8.jpg[/img]
Nu finns det plats till snurran.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/956399_gptdy1.jpg[/img]
Där ska den sitta, med utlopp bak på vänstar sida.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/956401_fn15qu.jpg[/img]
Några rörbitar, och voila!

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/956403_ohp840.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/956405_f8ejib.jpg[/img]

Senast redigerat av engolf (29 juni 2010)

P-H-G Utbildad proffsamatör
29 juni 2010 · 782 Inlägg

Coolt tongue

engolf
29 juni 2010 · 3 235 Inlägg

Tack!

Här är filmen på uppstarten med bakmonterad snurra. Jag fyllde en liten behållare med motorolja och trycksatte med tryckluft, så att turbon inte skulle torrspinna. Motorn var kall, och det var en del kondens i avgasröret (man ser det sprutar vatten på kameran:). Oljan var också kall och tjock, så snurran ville inte spinna på tomgång. Turbon och röret var provistoriskt monterade utan packningar och var ej helt täta, men ändå kunde man höra turbon ladda vid ca 4500 varv utan belastning. Nu måste jag skaffa oljepump, progressiv btr, bygga utbås bak och dra tryckrör fram till insuget. Eventuellt kanske montera en liten ljuddämpare efter turbon, för nu lät det ganska mycket:/ Enjoy!

[video]http://www.garaget.org/video/pkvl1l3148ex[/video]

engolf
30 juni 2010 · 3 235 Inlägg

Nu satt jag och tänkte på hur jag skulle dra tryckröret till insuget, och plötsligt fick jag en idé: man kan ju använda avloppsrör till det. På Biltema finns det billiga PP-rör att köpa  http://www.biltema.se/sv/Sok1/?quicksea … psr%c3%b6r , och det borde ju gå att bygga tryckrör av det. Jag ska ju inte ladda sjukt mycket, max 0.5 bar, och det blir både lättare och billigare. Några kommentarer om det?

Senast redigerat av engolf (30 juni 2010)

BenharBara
30 juni 2010 · 214 Inlägg

absolut inte rekomenderat så det inte kommer att hålla! och bara och bara, 0,5 kan läcka ändå för de packningarna är för vätska och inte fufttryck, och tjuvluft kan orsaka en hel del mysko. så satsa pa avgasrörsböjjar i plåt så har du ett billigare alternativ smile

Volkswagen Golf MKIV "Baged Simplicity" (2003)
Volkswagen Golf MKII "Pure Red" "Simply Stanced" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang