Mitsubishi Colt 1.3: omlackering, lustgas, turbokonvertering.(intryckt tak)

engolf
16 september 2010 · 3 235 Inlägg

Nu är det dags för en uppdatering:
turbon har inte monterats på bilen än, för jag har inte löst problemet med separat oljetillförsel till turbon. Jag jobbar med saken, så det kommer nog ganska snart. I dag har jag bytt ventiloljetätningrna, och även om det bara var 12 stk tog det närmast fyra timmar. Gjorde det utan att demontera toppen, och trångt mellan insugsventilerna var det ocksåhmm
Här är några bilder:

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/995813_i3p8xa.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/995815_iuunmi.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/995829_tnixdh.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/995830_ex5ucm.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/995833_srpdof.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/995835_pllgeb.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/995838_qlevwt.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/995841_rn47xg.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/995842_b9tw83.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/995844_yuywbf.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/995846_9ozxte.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/995848_i7riag.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/995850_4t4eah.jpg[/img]

Senast redigerat av engolf (16 september 2010)

_DamnIt R1 driver!
17 september 2010 · 5 128 Inlägg

Kul med lite framsteg! smile Va längesen nu ju!

Btw, fått någon rolig idé till BMW märket än? Eller du skippade den idén? smile

engolf
17 september 2010 · 3 235 Inlägg

Det var en stund sedan, ja...
Jag följde ditt råd och designade eget märke: skorpion blev det.
Ser utroligt bra ut på huven, ska ta en bild imorgon. Jag satt på nätet i flera timmar och försökte hitta en passande bild av en skorpion, men hittade inget, så jag fick göra det själv.
Bytte olja idag, justerade ventilerna (var lite för stort spel) och rengjorde stiften. Blir spännande att se hur dem ser ut efter några hundra kilometer.
Nästa på listan är att flytta batteriet bak:)

_DamnIt R1 driver!
17 september 2010 · 5 128 Inlägg

Kul att du faktiskt testade min idé! smile Ska bli kul att se hur det blev smile

Har faktiskt haft turen att lyckats bli av med alla bilar innan jag behövt ställa ventilspel, för har en stark känsla av att det är riktigt jävla skit tråkigt att göra det!

engolf
18 september 2010 · 3 235 Inlägg

Haha! Nej, jag tycker inte det är tråkigt:) Jobbigt för ryggen är det ju, men då vet man att allt spelet är rätt.

engolf
18 september 2010 · 3 235 Inlägg

Här är bilden på skorpionen.)

[img]https://www1.garaget.org/gallery/archive/73593/996250_3099z3.jpg[/img]

Senast redigerat av engolf (18 september 2010)

_DamnIt R1 driver!
18 september 2010 · 5 128 Inlägg

Hehe, då hade jag nog legat döende! tongue Min rygg står knappt ut med någonting när jag håller på med bilar, lyfta av en topp sen är den typ körd ett par dagar.

Men din skorpion blev ju riktigt bra! smile Diskret, men toppen! smile

engolf
16 mars 2011 · 3 235 Inlägg

Nu har det börjat hända saker här igen:)
Jag gjorde i stort sett ingenting under vintern, men nu är det dags att sätta igång.
Igår skar jag ut avgasflänsen till turbon (i alla fall formen), nu ska det bara borras hål i den.
Så hittade jag också en mekanisk oljepump från en gammal V8, (en sådan som drivs av fördelaren) och tänkte: om jag hittar en elektrisk motor som driver den är mitt oljepumpsproblem över. Jag får forska vidare på det...

Flänsen:
[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73593/73593-3839d3796aeb0c5f70ff377d6892d535.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73593/73593-5fd9ed525ecfa19ffcc4d6baaf30f923.jpg[/img]

Senast redigerat av engolf (16 mars 2011)

engolf
25 april 2011 · 3 235 Inlägg

Det har stått stilla ganka länge nu, men nu är i alla fall flänsen färdig. Jag vet bara inte om jag ska ha ett separat rör från WG-ventilen (där det är markerat med vitt på bilden), eller om jag ska strunta i det och hoppas på att gaserna som passerar genom WG inte har negativ inverkan på turbinimpellern.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73593/73593-09ef53f34e2047999488b0099157d914.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73593/73593-8d4da99bfadfbe3f73188da4d231afea.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73593/73593-a7d2da99ebb4c853f3c625bbbabded17.jpg[/img]

Senast redigerat av engolf (26 april 2011)

_DamnIt R1 driver!
26 april 2011 · 5 128 Inlägg

Först, kul att du kommit igång igen!

Sen, tror det blir bättre att ha så mycket öppet som möjligt till DPn vid turbon, för om WGn öppnar och avgaserna trycks ut mot flensen, så tycker iaf jag att det känns som att det kommer bromsa alla avgaserna ganska mycket!

engolf
26 april 2011 · 3 235 Inlägg

Då gör jag som du säger och leder bort gaserna från WG genom ett separat rör, tack för tipset!
För det är gott om plats till WG-ventilen under flänsen, den öppnar nästan helt innan den börjar ta in, men är säkert lika bra att göra det med en gång än att göra om vid ett senare tilfälle:)

_DamnIt R1 driver!
26 april 2011 · 5 128 Inlägg

Tror det är ett klokt val! Visst, min teori måste ju inte stämma, men varför riskera ett problem när man kan eliminera risken direkt? smile

Men hur är det tänkt med konverteringen? Ska det bytas kolvar och skit och kompsänkas? Eller bara köra på lågt ladd för skojsskull? smile

engolf
27 april 2011 · 3 235 Inlägg

Riva motorn och byta interna delar har jag verkligen inte lust till. Bilen använder jag i stort sett dagligen, och sådans ingrepp vet jag av egen erfarenhet kan ta låång tid,  och även om man har alla delar hemma kan alltid något oförutsägbart inträffa. Så tanken är lågt ladd (max 0.5). Motorn har 9.2:1 i originalkomp, och 0.5 borde fungera. Hittills har jag laddat  ordentligt på med NOS, och inga problem so far, så motorn bör hålla, och med NOS kommer ju effekten med en gång, men turbon kommer bygga upp trycket gradvis= skonsammare för motorn. Nu behöver jag bara progressiv btr och elektrisk oljepump (ska införskaffas så fort första lönen kommer)smile

_DamnIt R1 driver!
27 april 2011 · 5 128 Inlägg

Låter klokt av dig! För även 0.5 bör ju göra att den skuttar på lite bättre, och skulle du inte orka vänta så tror jag att NOSen kan skynda på det hela rätt bra. Oavsett vad, kul att du ger dig på det, och hoppas det håller bra och du inte stöter på för stora bekymmer smile

engolf
30 april 2011 · 3 235 Inlägg

Jag går hela tiden i tankarna om hur jag kan lösa det med oljetillförseln till turbon. Har hört både positiva och negativa saker om att använda en vanlig bränslepump till ändamålet, men kom plötsligt att man kanske kan använda en servopump istället? Men jag vet inte hur högt tryck en servopump klarar bygga upp vid vissa varvtal, någon som kan svara på det?

engolf
8 maj 2011 · 3 235 Inlägg

Nu är flänsen färdig, återstår bara svetsa ihop allting.
Jag fick en liten ljuddämpare (precis en sådan jag var ute efter), och den ska sitta efter turbon. Den är lite märklig, ingången är 2', och utgången är 2.5'.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73593/73593-a3613e2a20af433daa1c5306344e57f2.jpg[/img]

[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73593/73593-73ee50d07426afce485e924e69d8b05f.jpg[/img]

Senast redigerat av engolf (8 maj 2011)

engolf
9 maj 2011 · 3 235 Inlägg

Idag fick jag äntligen en bränslepump, och måste naturligtvis testa om den orkade pumpa olja.
Pumpen är förresten från en Mazda 323 1.3L, inte den kraftigaste pumpen som finns, men det skulle testas:) Och som jag var rädd för orkade inte den pumpa upp tryck, den håll faktiskt på att stoppa när den fick smaka motorolja, så det alternativet faller nu bort.
Nu ska jag se närmare på den mekaniska pumpen jag har och försöka hitta en passande elektrisk motor som ska driva den.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73593/73593-3c68af08b72d3d07ad5c53eeb033cdee.jpg[/img]

Senast redigerat av engolf (9 maj 2011)

Quist
10 maj 2011 · 68 Inlägg

Du nämnde servopump.
Vet du att det finns elektroniska servopumpar på tex vissa opel?

Kan du inte installera en extra servopump och dra rör/slangar bak till turbon?

Annars finns det andra lösningar som tex Frayze på Garaget.org gjort på sin BMW 540:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Hoppas detta är till lite hjälp!


Keep up the good work!

//Quist
PontusOsd
10 maj 2011 · 43 Inlägg

Detta kan bli ett sjukligt häftigt bygge detta ska följas!! big_smile

engolf
10 maj 2011 · 3 235 Inlägg

Quist skrev:
Du nämnde servopump.
Vet du att det finns elektroniska servopumpar på tex vissa opel?

Kan du inte installera en extra servopump och dra rör/slangar bak till turbon?

Annars finns det andra lösningar som tex Frayze på Garaget.org gjort på sin BMW 540:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

Hoppas detta är till lite hjälp!


Keep up the good work!

Tack för länken! Servopump har jag tänkt på, också elektrisk. Min första Golf hade elservo, och den klumpen med pumpen och elmotorn var STOR, och vägde runt 20 kg, så det är nog inget alternativ...
Men jag har en mekanisk oljepump från en gammal V8 motor, den är ju samtidigt oljefilterhållare,så man kan skruva dit ett oljefilter om behovet för oljefiltrering uppstår. I värsta fall om ingenting av det visar sig att fungera tillfredställande kommer jag att svetsa om turbogrenröret så att turbon får plats i motorrummet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang