Mitsubishi Colt 1.3: omlackering, lustgas, turbokonvertering.(intryckt tak)

k-len Egenföretagare
10 maj 2011 · 223 Inlägg

har kanske läst dåligt, men har du inte en oljetrycksgivare på motorn?

engolf
10 maj 2011 · 3 235 Inlägg

Oljetrycksgivare har jag självklart:), men nu är tanken bakmonterad turbo, alltså långt ifrån motorn, och för att undvicka tryckfall på grund av långa slangar vill jag helst ha ett separat oljesystem. men om det skiter sig får jag lura in snurran i motorrummet.

k-len Egenföretagare
11 maj 2011 · 223 Inlägg

Tycker ändå du borde kunna ta oljan från tryckgivaren. Men tror du inte du kommer få en del fördröjjning på laddet med bakmonterat?

I mina snöskoterturbo projekt så blir det stor skillnad på stoppa turbon vid grenrör gäntemot stoppa den bakom avgassystemet.

engolf
11 maj 2011 · 3 235 Inlägg

Att ta olja från motorn och skicka den bak innebär att man måste ha en returpump, och då blir ju det lika komplicerat som att ha ett separat oljesystem. En viss fördröjning får man ju räkna med, men det är då NOSen kommer in i bilden och får fart på grejerna:) Nu får jag snart mer tid till att vara i garaget, och hoppas jag löser dem flesta problem då.

k-len Egenföretagare
11 maj 2011 · 223 Inlägg

just de, tänkte inte igenom det hela riktigt=) Jaja, hur du än gör hoppas jag det går bra för dig, och lycka till. kommer följas smile

frank_745
11 maj 2011 · 387 Inlägg

grymt projekt wink
angånde olje pump hade de inte gått men en vanlig oljepump från en bil som man modar om så man kan driva med en 12v motor på något sätt wink

Audi S4 (2005)
engolf
12 maj 2011 · 3 235 Inlägg

frank_745 skrev:
grymt projekt wink
angånde olje pump hade de inte gått men en vanlig oljepump från en bil som man modar om så man kan driva med en 12v motor på något sätt wink

Det är just det jag tänker på, och ska testa i helgen. Har en mekanisk pump med oljefilterhållare liggande, måste bara hitta en passande elmotor till drivningen.

Quist
12 maj 2011 · 68 Inlägg

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=21452985


Jag vet inte hur stor den var i Golfen, men jag tycker inte denna pump är speciellt stor, dyr kanske.


Jag tror att denna pump blir smidigast då den är gjord för högt tryck, som där även finns retur och behållare osv på. Tror också det blir minst modifieringar.

Men det är din bil, jag kan bara komma med ide:er!

//Quist
k-len Egenföretagare
12 maj 2011 · 223 Inlägg

Kolla upp vad boondocker.com använder för pumpar i deras tubrosatser, vet att folk har lyckats få tag på samma pump vid liknande byggen. 12v, liten och smidig. Körde den i min 2t turbo. Funkar kanoners.

engolf
13 maj 2011 · 3 235 Inlägg

Tack för tipset!
jag hittade denna på Ebay: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Small-El … ccessories
Ser som en vanlig oljepump med eldrivning, och bra flöde också (10-12 liter/min), dock står ingenting om tryck. En sådan ska jag satsa på om det inte fungerar med den pumpen jag har.

engolf
13 maj 2011 · 3 235 Inlägg

Quist skrev:
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=21452985


Jag vet inte hur stor den var i Golfen, men jag tycker inte denna pump är speciellt stor, dyr kanske.


Jag tror att denna pump blir smidigast då den är gjord för högt tryck, som där även finns retur och behållare osv på. Tror också det blir minst modifieringar.

Men det är din bil, jag kan bara komma med ide:er!

Den såg faktiskt inte så stor ut. Frågan är om den klarar pumpa motorolja som är betydligt tjockare än servoolja? KOstnaden ja:) Ger man sig på en turbokonvertering får man tåla kostnaderna:)

Quist
13 maj 2011 · 68 Inlägg

engolf skrev:

Quist skrev:
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=21452985


Jag vet inte hur stor den var i Golfen, men jag tycker inte denna pump är speciellt stor, dyr kanske.


Jag tror att denna pump blir smidigast då den är gjord för högt tryck, som där även finns retur och behållare osv på. Tror också det blir minst modifieringar.

Men det är din bil, jag kan bara komma med ide:er!

Den såg faktiskt inte så stor ut. Frågan är om den klarar pumpa motorolja som är betydligt tjockare än servoolja? KOstnaden ja:) Ger man sig på en turbokonvertering får man tåla kostnaderna:)

Som "gammal" mekaniker så har jag sätt praktikanter som hällt på vanlig motorolja i servosystemet efter vi bytt styrväxel (då nästan all olja är tappad). Det funkade, men inte så bra som det ska göra!

Men den där pumpen du hittade på Ebay blir nog bättre än alla tips jag gett dig!

Jag vill själv göra en "svansturbo-konvertering " på en på en BMW 750 E38 eller BMW 850 E31, men inte hittat det "bästa" sättet att göra det på.

Så jag följer detta med stor spänning  smile

//Quist
engolf
13 maj 2011 · 3 235 Inlägg

Den pumpen såg valdigt lovande ut, dock är alltid plånboken lidande vid sådana inköp, så först och främst ska jag försöka lösa det med det jag har tillhands. Just nu jobbar jag mycket och inte har så mycket tid/ork att hålla på i garaget, men snart är sommaren här, och då ska jag försöka uppdatera oftare:)

Har du också tänkt ha en elektrsk oljepump på BMWn, eller ta olja från motorn, och sedan returpump?

k-len Egenföretagare
14 maj 2011 · 223 Inlägg

Pumpen jag tänker på är otroligt mkt mindre än det där, den jag menar är typ lika stor som 2 tändstiksaskar. Men den där på bilden, är för övrigt samma pump, som biltema säljer, fast hos biltema säljs den som "länspump" till båt.

Just den pumpen från biltema använde jag vid mitt första hemmabyggda tubro system, och det funkade. Men var tvungen att bygga en styrning för att få ner trycket, då den pumpade mer än turbo klarade av. Typ som en "dimmer". Men det funkade iallafall.

Quist
14 maj 2011 · 68 Inlägg

engolf skrev:
Den pumpen såg valdigt lovande ut, dock är alltid plånboken lidande vid sådana inköp, så först och främst ska jag försöka lösa det med det jag har tillhands. Just nu jobbar jag mycket och inte har så mycket tid/ork att hålla på i garaget, men snart är sommaren här, och då ska jag försöka uppdatera oftare:)

Har du också tänkt ha en elektrsk oljepump på BMWn, eller ta olja från motorn, och sedan returpump?

Jag läste längre ner på sidan på Ebay, de skickar bara inom USA och Canada, men det finns andra ställen.


Jag hade tänkt mig någon "låda" i skuffen på ca 2-3 liter en/två pumpar med slangar oljefilter osv, en oljekylare om det skulle behövas, men det tror jag inte.

då slipper man ha långa slangar bak som kan läcka och då kan man inte köra många meter. men om oljesystemet till turbon bara läcker så går bara turbon sönder, inte båda!

Jag vet inte hur det blir med oljenivån i motorn med all slang och turbos och ev kylare. hade då tänkt förstora sumpen.

Ja, man kan ju säga att där finns många sätt att göra, och detta är bara ett litet urval. 


Jag skriver detta lite snabbt så det kanske är något du inte förstår, men om du vill så kan du skicka ett PM så kan jag ta det där!

//Quist
engolf
14 maj 2011 · 3 235 Inlägg

k-len skrev:
Pumpen jag tänker på är otroligt mkt mindre än det där, den jag menar är typ lika stor som 2 tändstiksaskar. Men den där på bilden, är för övrigt samma pump, som biltema säljer, fast hos biltema säljs den som "länspump" till båt.

Just den pumpen från biltema använde jag vid mitt första hemmabyggda tubro system, och det funkade. Men var tvungen att bygga en styrning för att få ner trycket, då den pumpade mer än turbo klarade av. Typ som en "dimmer". Men det funkade iallafall.

är det samma typ pump som Biltema säljer?? Det visste jag inte...Jag såg på länspumpen dem har och läste att den inte var menad för kontinuerlig drift, därför köpte jag den aldrig. Står också att trycket är två bar, fast det kanske blir högre om den pumpar lite tjockare olja. Men vågar man köra med den på t ex långkörning, typ Gbg-Sthlm? är inte direkt kul om den stoppar efter tre timmars drift mitt ute i ingenstans.

Quist
14 maj 2011 · 68 Inlägg

engolf skrev:

k-len skrev:
Pumpen jag tänker på är otroligt mkt mindre än det där, den jag menar är typ lika stor som 2 tändstiksaskar. Men den där på bilden, är för övrigt samma pump, som biltema säljer, fast hos biltema säljs den som "länspump" till båt.

Just den pumpen från biltema använde jag vid mitt första hemmabyggda tubro system, och det funkade. Men var tvungen att bygga en styrning för att få ner trycket, då den pumpade mer än turbo klarade av. Typ som en "dimmer". Men det funkade iallafall.

är det samma typ pump som Biltema säljer?? Det visste jag inte...Jag såg på länspumpen dem har och läste att den inte var menad för kontinuerlig drift, därför köpte jag den aldrig. Står också att trycket är två bar, fast det kanske blir högre om den pumpar lite tjockare olja. Men vågar man köra med den på t ex långkörning, typ Gbg-Sthlm? är inte direkt kul om den stoppar efter tre timmars drift mitt ute i ingenstans.

Killen med BMW-tråden jag länkade till, han kör med biltema pumpen som returpump, man kan ju ha två så om den ena pajar så har man den andra!

Jag kan citera ett privat PM mellan oss: "det kan vara den pumpen du beskrev som jag har. frågade på biltema vad de menade med "kontinuerligt" och då menade de "inte flera dagar i sträck" så jag köpte den och den har funkat hittils"


Jag känner att jag "bombar" din tråd lite, men jag gör det ju för jag själv ska göra något liknande!

//Quist
engolf
14 maj 2011 · 3 235 Inlägg

Det är alltid gött med nyttig info:)
Men då vet man i alla fall att pumpen från biltema passar till ändamålet. Ikväll ska jag experimentera lite med den pumpen jag har och återkommer senare.

k-len Egenföretagare
14 maj 2011 · 223 Inlägg

Biltema pumpen körde jag rätt länge utan problem med olja, blev väldigt högt tryck med den. men då du ska skicka oljan som retur så gör det ju inget. Efter det turbo bygget var klart så tog jag den pumpen till en "slangningsmodul".

Fyrkantig hinkt med ett lätt 12v batteri, kopplat via knapp till biltema pumpen, som i sin tur hade trädgådsslangar på var sin sida. Gick då väldigt fort att slanga ur en bil, det jag vill mena är att den tål både bensin, diesel och olja utan problem.

Kör hårt!big_smile

engolf
20 maj 2011 · 3 235 Inlägg

Här är bilden på oljepumpen. Jag trodde den var lite mindre, men den är rätt stor (inte alls märkligt, den satt på en 7 liters V8)...
Tror inte jag orkar hålla på och modda den, köper hellre den från Biltema.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/74/73593/73593-139ff995dfd5e564792cd3cb6773645a.jpg[/img]

Senast redigerat av engolf (20 maj 2011)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang