Trimma Volvo 945 ltt

jakan
21 juni 2010 · 26 Inlägg

Hej, har nyligen införskaffat en Volvo 945 ltt med B230FK motor och M90 låda, som rubriken antyder vill jag få lite mer krut i den

Om man väljer att bara slänga på en wastegateklockan alt. sätta ett T-kors eller på annat sätt slangtrimmar så att den laddar mer än de 0,3bar? som den laddar original, och istället laddar uppemot 0,6-1,0 samt kombinerar detta med ett bränslechip vad skulle man kunna få ut för hk?

Hur ska man gå tillväga om man vill få ut lite mer hästkrafter än det ovanstående sättet? Kan tänka mig att lägga 5-10k max på att piska upp motorn, dock vill jag att motorn inte ska ta allt för mycket stryk

Har läst att man skulle kunna sätta i en VX3-kam, 0.8 -1 bars wastegate, chippa tänd och bränslebox och 2.5 - 3 tum från turbo, låter detta som en bra idé? Läste att det kanske var nödvändigt att byta koppling om man ville trimma mer?

Sedan angående det här med avgasrör, har kollat lite på http://www.jt-tuning.se/shop/ och där finns 3" system hela eller bara bakre systemet, är det någon idé att bara köra på bakre? Finns det något billigare eller bättre avgassystem?

tack på förhand!

Ghost_Face
21 juni 2010 · 517 Inlägg

jakan skrev:
Sedan angående det här med avgasrör, har kollat lite på http://www.jt-tuning.se/shop/ och där finns 3" system hela eller bara bakre systemet, är det någon idé att bara köra på bakre? Finns det något billigare eller bättre avgassystem?

tack på förhand!

Att bara byta det bakre systemet kommer inte ge desto mer i effekt utan mest bara mer oljud. Byt hellre det främre systemet till 3"downpipe samt en racekatalysator vilket duger fint på en småtrimmad volvo. Men det optimala är ju att byta ut hela avgassystemet vid lite högre effektuttag...

Andreas 940 -utan 940
21 juni 2010 · 1 728 Inlägg

En 1bars tryckklocka och ett bränslechip är en bra början, då får du ca. 200hk och behöver inte byta ut nånting annat.
Det är när du ska över 200hk-gränsen som det börjar bli dyrt, då måste t ex. kopplingen, turbon, spridarna, kammen och en del annat bytas.
Se till att börja i rätt ände bara och köp saker som ger mer effekt och inte bara ljudeffekter. wink

ozzy ★★★★★
21 juni 2010 · 455 Inlägg

På min 940 Ltt jag hade innan, så köpte jag ett JT 3" helavägen, Bränslechip, Öppefilter, en BTR, Och en starkare koppling från KG, och la laddtrycket på ca 1bar då gick den riktigt bra. körde bla ifrån min kompis v40 T4 med längder, det dyraste med detta är väl avgassystemet ca 7tusen om man köper från JT.

Kopplingen kan du vänta med tills du gjort allt o se om den slirar, min va rätt sliten, så den slirade en hel del efter dessa mods, så köp en starkare direkt i så fall om du ändå tänkt trimma ännu mer i framtiden.

mvh

Senast redigerat av ozzy (21 juni 2010)

Andreas 940 -utan 940
21 juni 2010 · 1 728 Inlägg

ozzy skrev:
På min 940 Ltt jag hade innan, så köpte jag ett JT 3" helavägen, Bränslechip, Öppefilter, en BTR, Och en starkare koppling från KG, och la laddtrycket på ca 1bar då gick den riktigt bra. körde bla ifrån min kompis v40 T4 med längder, det dyraste med detta är väl avgassystemet ca 7tusen om man köper från JT.

Kopplingen kan du vänta med tills du gjort allt o se om den slirar, min va rätt sliten, så den slirade en hel del efter dessa mods, så köp en starkare direkt i så fall om du ändå tänkt trimma ännu mer i framtiden.

mvh

Du hade kört ifrån T4:an även med original avgassystem och luftfilter för dessa blir ingen flaskhals förrän efter ca. 250hk.
V40 T4 är inga raketer direkt heller. wink
Jag är inte taskig, jag försöker bara få så många som möjligt att inte lägga tusenlappar på saker som inte ger någon prestandaökning.

jakan
21 juni 2010 · 26 Inlägg

Ghost_Face skrev:

jakan skrev:
Sedan angående det här med avgasrör, har kollat lite på http://www.jt-tuning.se/shop/ och där finns 3" system hela eller bara bakre systemet, är det någon idé att bara köra på bakre? Finns det något billigare eller bättre avgassystem?

tack på förhand!

Att bara byta det bakre systemet kommer inte ge desto mer i effekt utan mest bara mer oljud. Byt hellre det främre systemet till 3"downpipe samt en racekatalysator vilket duger fint på en småtrimmad volvo. Men det optimala är ju att byta ut hela avgassystemet vid lite högre effektuttag...

Nu när du säger det så låter det mer logiskt att byta det främre systemet före det bakre, men blir hela nog hela systemet isf ändå

jakan
21 juni 2010 · 26 Inlägg

Andreas 940 skrev:
En 1bars tryckklocka och ett bränslechip är en bra början, då får du ca. 200hk och behöver inte byta ut nånting annat.
Det är när du ska över 200hk-gränsen som det börjar bli dyrt, då måste t ex. kopplingen, turbon, spridarna, kammen och en del annat bytas.
Se till att börja i rätt ände bara och köp saker som ger mer effekt och inte bara ljudeffekter. wink

Var lite det som jag befarade, är inte så rutinerad än så länge när det kommer till att ta ut mer effekt ur bilmotorer så är nog som du säger, klokare att nöja sig med att små trimma lite i början.

Men är fortfarande lite intresserad vilka delar som steget över 200 innefattar om man ska köpa saker som inte bara är så kallade ljudeffekter?

jakan
21 juni 2010 · 26 Inlägg

ozzy skrev:
På min 940 Ltt jag hade innan, så köpte jag ett JT 3" helavägen, Bränslechip, Öppefilter, en BTR, Och en starkare koppling från KG, och la laddtrycket på ca 1bar då gick den riktigt bra. körde bla ifrån min kompis v40 T4 med längder, det dyraste med detta är väl avgassystemet ca 7tusen om man köper från JT.

Kopplingen kan du vänta med tills du gjort allt o se om den slirar, min va rätt sliten, så den slirade en hel del efter dessa mods, så köp en starkare direkt i så fall om du ändå tänkt trimma ännu mer i framtiden.

mvh

Det var kanske något sådant som jag hade tänkt mig från början, hade svårt att hänga på polarna förra helgen dessa hade dock c70 respektive v70 (automat)

jakan
21 juni 2010 · 26 Inlägg

Andreas 940 skrev:

ozzy skrev:
På min 940 Ltt jag hade innan, så köpte jag ett JT 3" helavägen, Bränslechip, Öppefilter, en BTR, Och en starkare koppling från KG, och la laddtrycket på ca 1bar då gick den riktigt bra. körde bla ifrån min kompis v40 T4 med längder, det dyraste med detta är väl avgassystemet ca 7tusen om man köper från JT.

Kopplingen kan du vänta med tills du gjort allt o se om den slirar, min va rätt sliten, så den slirade en hel del efter dessa mods, så köp en starkare direkt i så fall om du ändå tänkt trimma ännu mer i framtiden.

mvh

Du hade kört ifrån T4:an även med original avgassystem och luftfilter för dessa blir ingen flaskhals förrän efter ca. 250hk.
V40 T4 är inga raketer direkt heller. wink
Jag är inte taskig, jag försöker bara få så många som möjligt att inte lägga tusenlappar på saker som inte ger någon prestandaökning.

det ska du ha creds för wink

DalleRacing
21 juni 2010 · 1 738 Inlägg

byt wastegaten från en fulltryckare eller hårdare wastegate, tror klracing har hårdare! 3 tum från turbo utan kat, uppställt ladd till 1,6, chippa bränsle o tändningsboxarna så har du nog runt en 250hk

Jag kör denna uppsätning utan spikningar och utan ersatt BTR, men måste nog säga att motorn mår nog inte bra i längden med det laddtrycket så kör lite lägre! Min går fruktansvärt bra o har potential att hänga med de lite "värre" sportbilarna som tex. 200sx, skyline, supra m.m med liknade effekter runt 250 - 290 hk

Senast redigerat av 940RDALLE (21 juni 2010)

Volvo 940 16v Turbo "Angry Betty" (1993)
XeptiQ Whatever :)
21 juni 2010 · 1 652 Inlägg

Jag har uppställt ladd till 1.1bar och de ska ge mig ca 230hk.. då har jag 3" från turbon.
men kopplingen kommer nog inte till 100% hänga med beroende på vad långt bilen har gått smile hehe


940RDALLE skrev:
byt wastegaten från en fulltryckare eller hårdare wastegate, tror klracing har hårdare! 3 tum från turbo utan kat, uppställt ladd till 1,6, chippa bränsle o tändningsboxarna så har du nog runt en 250hk

Jag kör denna uppsätning utan spikningar och utan ersatt BTR, men måste nog säga att motorn mår nog inte bra i längden med det laddtrycket så kör lite lägre!

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
BrajjAxx 040 RedLine
21 juni 2010 · 1 219 Inlägg

Satsa på chip, höjt ladd, större turbo, större spridare och lmm.. smile

Om du bor i Malmö så kan du ju komma över och kolla:)

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR
Volvo 940 Turbo "040 RedLine" (1996)
Andreas 940 -utan 940
22 juni 2010 · 1 728 Inlägg

jakan skrev:
Var lite det som jag befarade, är inte så rutinerad än så länge när det kommer till att ta ut mer effekt ur bilmotorer så är nog som du säger, klokare att nöja sig med att små trimma lite i början.

Men är fortfarande lite intresserad vilka delar som steget över 200 innefattar om man ska köpa saker som inte bara är så kallade ljudeffekter?

Ja det är så man lär sig, jag kunde inte mycket om motorer när jag köpte min 940 och nu har jag bytt ut allt utom motorblocket nästan.
Det vanligaste misstaget är att folk börjar göra det de vet hur man gör; byta ut avgassystemet och luftfiltret vilket är helt bortkastat så länge man kör med originalturbon, sen när man skaffar en större turbo passar inte avgassystemet på den stora (se bilden på min sida).
Du skulle kunna trimma den till 170hk utan att chippa, bara att pysa upp laddet till 0,6bar men pilla inte med laddtrycket utan att ha en riktig laddtrycksmätare inkopplad.
Dessa är bra: http://sv.bsr.se/products/5445981/

När du vill komma över 200hk-gränsen är det först och främst en bättre koppling du behöver, en 712-tryckplatta kostar runt 3300kr och en lös lamell 800kr. Sen blir du säkert tvungen att byta ut kopplingsslangen mot en stålomspunnen eller ett kopparrör. Som du ser är vi redan nu uppe i över 4000kr.

Topplocket byter du ut mot en 531-topp från en 740TIC eller en tidig 940GL, köper du en från en GL flyttar du över dina gamla avgasventiler eftersom de är natriumkylda i turbobilar. Köper du en topp som suttit i en 740 måste du ha givaren som sitter närmast torpedväggen, den används inte i 940 men måste sitta där som plugg.

Det finns en del populära originalkammar, V eller VX brukar rekommenderas om man vill närma sig 300hk-strecket.

Spridare kan köpas billigt från utlandet, de jag har är snäppet värre än Volvos R-spridare som alla andra kör med men kostade mycket mindre.

Det krångligaste är att byta turbon eftersom det inte finns några (bra) färdiga uppgraderingsturbos som passar rakt på, sen måste man svetsa en egen downpipe. Det är nu det är dags att byta ut avgassystemet, 2,5tum räcker till ca. 350hk och låter inte för jävligt som 3tum gör. Har du inte tillgång till svets kan det alltså bli svårt.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang