Louksor
25 juni 2010
· 1 915 Inlägg
Deras äldre har väl enbart oljekylning har jag för mig. Men beror på vad man anser som äldre
Men B230FK som trådskrivaren har, fanns mellan 1995 - 1998 i Volvo 940 LTT och har en 13C turbo original och den är både olja och vattenkyld som standard. Original laddtryck på fk motorn är 0,35bar.
Boggieman skrev:
Marlboroman skrev:
Boggieman skrev:
Kör du med vattenkyld turbo behövs större krav på kylning, eftersom både turbon och motorn måste kylas av vattnet.
Ja, det är därför motor och turbo har separat kylning. Att den skulle koka enbart pga vattenkyld turbo är tveksamt för då skulle det behövas en enorm värmeutveckling i turbon, som delvis även kyls av oljan.
Jo men skulle ju kunna vara en teori OM motor och turbon hade haft samma kylsystem, speciellt om inte kylfäktar och dylikt fungerar. Trodde volvo bara körde med oljekylning till original turbos på sina äldre motorer. Men är inte så insnöad i just dom motorerna så hade visst fel
mvh
V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01