B230fk Äter Blockpackningar

iamawesome
24 juni 2010 · 174 Inlägg

Har en volvo 740 med b230fk motor i, köpte den igår å dom som haft bilen säger att den äter blockpackningar men de visstge ja när ja köpte den, de sitter vatten kyld turbo i den och laddar ca 0,9 bar.. När ja var ute å körde lite halvlungt på gasen igår å ställde ner bilen så tryckte de ut en massa vatten ifrån expansionsbehållaren:/ men sluta efter en stund, Vet Nån va de kan va för fel, känner på mig att blockpackningen kommer dö för mej med... Kan toppen va sne? ska ja byta till vanlig turbo? kan ju inte va så krånglit.. Snälla hjälp mej!"

Marlboroman
24 juni 2010 · 8 234 Inlägg

Toppen kan va sne, deckytan på blocket kan va sned eller så är monteringen felaktigt utförd. Det tråkiga är ju att enda sättet att kolla är att riva av toppen och kolla ytorna.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
iamawesome
24 juni 2010 · 174 Inlägg

precis inte de roligaste.. varannan månad om man kör med bilen så brukar packningen gåhmm inte de roligaste heller... men en får se hur de gårsmile  då när inte ja ägde bilen så hade dom ställt på laddtrycket bra mycket också så inte konstit de blir filleköjje av allt:P

Boggieman Volvoskadad
24 juni 2010 · 127 Inlägg

Kör du med vattenkyld turbo behövs större krav på kylning, eftersom både turbon och motorn måste kylas av vattnet. Med största sannolikhet har motorn kokat och toppen slagit sig. Fungerar kylningen som den ska? Går elfläkten om nu sådan finns? Bubblar det i kärlet när du gasar? Försvinner vatten?

mvh johnny

I'm living the life I was born to live
Marlboroman
24 juni 2010 · 8 234 Inlägg

Boggieman skrev:
Kör du med vattenkyld turbo behövs större krav på kylning, eftersom både turbon och motorn måste kylas av vattnet.

Ja, det är därför motor och turbo har separat kylning. Att den skulle koka enbart pga vattenkyld turbo är tveksamt för då skulle det behövas en enorm värmeutveckling i turbon, som delvis även kyls av oljan.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
mattestig volvo tic frälst
24 juni 2010 · 357 Inlägg

sitter ju vattenkyld turbo orginal på fk-motorn. kan vara skevt topplock, deckplan. kolla färgen på tändstiften först o främst, visar dom att den gått magert så ställ ner laddtrycket eller fixa fetare blandning. min åt också blockpackningar vid 0,9 bar.

Volvo 760 tic "ADON Mega60in" (1985)
Louksor
25 juni 2010 · 1 915 Inlägg

Är bränsleboxen chippad ? Annars mår nog inte motorn så bra av 0,9bars laddtryck.

Kan som sagt vara skev topp, kan även vara en spricka i toppen

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
25 juni 2010 · 3 180 Inlägg

prova också byta locket till expansionskärlet.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
Audi 80 (1992)
BMW 323Ci (1997)
kajc
25 juni 2010 · 311 Inlägg

Lyft toppen ,kolla noga hur förbränningsrummen ser ut. Har varit med om att toppen "ärgat" sönder runt förbränningsrummen /vattenkanaler. Titta samtidigt var den gamla packningen har läckt...

kajc
25 juni 2010 · 311 Inlägg

Lyft toppen ,kolla noga hur förbränningsrummen ser ut. Har varit med om att toppen "ärgat" sönder runt förbränningsrummen /vattenkanaler. Titta samtidigt var den gamla packningen har läckt...

Boggieman Volvoskadad
25 juni 2010 · 127 Inlägg

Marlboroman skrev:

Boggieman skrev:
Kör du med vattenkyld turbo behövs större krav på kylning, eftersom både turbon och motorn måste kylas av vattnet.

Ja, det är därför motor och turbo har separat kylning. Att den skulle koka enbart pga vattenkyld turbo är tveksamt för då skulle det behövas en enorm värmeutveckling i turbon, som delvis även kyls av oljan.

Jo men skulle ju kunna vara en teori OM motor och turbon hade haft samma kylsystem, speciellt om inte kylfäktar och dylikt fungerar. Trodde volvo bara körde med oljekylning till original turbos på sina äldre motorer. Men är inte så insnöad i just dom motorerna så hade visst fel
mvh

I'm living the life I was born to live
BBAD Utbildad hobbymekare
25 juni 2010 · 1 125 Inlägg

Boggieman skrev:

Marlboroman skrev:

Boggieman skrev:
Kör du med vattenkyld turbo behövs större krav på kylning, eftersom både turbon och motorn måste kylas av vattnet.

Ja, det är därför motor och turbo har separat kylning. Att den skulle koka enbart pga vattenkyld turbo är tveksamt för då skulle det behövas en enorm värmeutveckling i turbon, som delvis även kyls av oljan.

Jo men skulle ju kunna vara en teori OM motor och turbon hade haft samma kylsystem, speciellt om inte kylfäktar och dylikt fungerar. Trodde volvo bara körde med oljekylning till original turbos på sina äldre motorer. Men är inte så insnöad i just dom motorerna så hade visst fel
mvh

motorn kan koka om det är fel kopplat... men inte medans man kör utan att den kan efterkoka, har med självtrycket att göra

Volvo 855 GLE "Low and Green" (1993)
Louksor
25 juni 2010 · 1 915 Inlägg

Deras äldre har väl enbart oljekylning har jag för mig. Men beror på vad man anser som äldre smile

Men B230FK som trådskrivaren har, fanns mellan 1995 - 1998 i Volvo 940 LTT och har en 13C turbo original och den är både olja och vattenkyld som standard. Original laddtryck på fk motorn är 0,35bar.



Boggieman skrev:

Marlboroman skrev:

Boggieman skrev:
Kör du med vattenkyld turbo behövs större krav på kylning, eftersom både turbon och motorn måste kylas av vattnet.

Ja, det är därför motor och turbo har separat kylning. Att den skulle koka enbart pga vattenkyld turbo är tveksamt för då skulle det behövas en enorm värmeutveckling i turbon, som delvis även kyls av oljan.

Jo men skulle ju kunna vara en teori OM motor och turbon hade haft samma kylsystem, speciellt om inte kylfäktar och dylikt fungerar. Trodde volvo bara körde med oljekylning till original turbos på sina äldre motorer. Men är inte så insnöad i just dom motorerna så hade visst fel
mvh

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
iamawesome
30 juni 2010 · 174 Inlägg

Än så länge håller packningen smile , och jag väntar (om) den ryker att spekulera mera vrf den går. lite jobbit att riva isär när den är nybytt men jättebra tips tkr jag...
den ska nerplockas tilll vintern då ja ska få i lite mer godis till den:) så jag hoppas att den håller sommaren ut iaf.. men som sagt tidigare ägare har haft den påställd som fan så inte så konstit att den åt packningar heller.


Angående vad tidigare skrev om skevt block har jag aldrig hört förut men kanske kan hända de med, sen så ska jag även byta locket till behållaren för fick de i tips tidigare av en kompis!





Nej nu regnar de ute så måste få åka lite brett:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang