2078
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
837 937 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
Tomas
73 Inlägg
19 december 2011
Kul att det går framåt trots allt.
När våren kommer så kommer det klia mer i meckfingrarna ska du se. smile

Du tog inga fler bilder under kamaxel installationen med inklockning av kammen osv.?

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
Jodå, lite händer det då och då iaf.. Hade jag bara haft det lite fetare ekonomiskt just nu så hade det gått fortare framåt.. men det är lite tungrott just nu..

Nej, men jag har inte ställt in kammen än heller, bara skruvat i den på ett ungefär. Tänkte ställa in det noggrannare sedan inför uppstart och mappning. Det är ju bara att lyfta på ventilkåpan.

Blueman skrev:
Kul att det går framåt trots allt.
När våren kommer så kommer det klia mer i meckfingrarna ska du se. smile

Du tog inga fler bilder under kamaxel installationen med inklockning av kammen osv.?

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
Idag blev det en stund i garaget och lite gjort iaf.

Här är reservhjulsbaljan borttagen, en plåt har lagts dit, svetsats och fått längsgående förstärkningar i form av L-profiler på undersidan.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0008.jpg

Sen har jag snickrat ihop en enkel batterihållare av lite fyrkantsprofil och annat, iom att batteriet går ner i hållaren så behövs förhoppningsvis inget grövre som håller ner det, går inte att rubba med handkraft.
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0017.jpg

Här är förresten svetsen jag kommit över, esab är inte kattskit direkt, funkar fint att bränna ihop grejer med smile
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0024.jpg

Och apropå det så har jag också tagit bort den främre ljuddämparen på avgassystemet, lite måste det ju vråla, hehe
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0020.jpg

Jag kan ju inte påstå att jag gör de snyggaste svetsarna än iaf, men förhoppningsvis håller de tätt

För att ni inte ska glömma bort hur bilen ser ut så slänger jag in en bonusbild på pallbocksräsern tongue
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0022.jpg

Så motorn då
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0021.jpg

Annars har det väl inte hänt så mkt, förhoppningsvis får jag hem flänsar till insug i stål snart så jag kan skaffa lite rör och plåt för att snickra ihop ett insug. Ska göra ett med ett mindre plenum och trattar i hade jag tänkt.
Senast redigerat av Peter_Eriksson (20 december 2011)

1 200 Inlägg
21 december 2011
Måste kännas rätt nära nu ändå va? smile

Grymt jobbat som vanligt! Ska jag ner i sommar också så FÅR jag inte missa denna! Såg dig en snabbis i öltältet på MT, men hade fan inte tid att gå förbi hmm

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
Jodå, nära men ändå långt borta.. hahaha.. snubblat lite på mållinjen eftersom i princip allt utom insuget är färdigt för att starta upp motorn och göra en grundmappn.

Absolut, men den lär inte köras till festivalen haha, det var ganska gropigt där förra året. Läste förresten att allt kommer typ vara dubbelt så stort på nästa MT, lär bli grymt! smile Manson kommer också, hehe

Stackarn skrev:

Grymt jobbat som vanligt! Ska jag ner i sommar också så FÅR jag inte missa denna! Såg dig en snabbis i öltältet på MT, men hade fan inte tid att gå förbi hmm

1 200 Inlägg
22 december 2011
Peter_Eriksson skrev:
Jodå, nära men ändå långt borta.. hahaha.. snubblat lite på mållinjen eftersom i princip allt utom insuget är färdigt för att starta upp motorn och göra en grundmappn.

Absolut, men den lär inte köras till festivalen haha, det var ganska gropigt där förra året. Läste förresten att allt kommer typ vara dubbelt så stort på nästa MT, lär bli grymt! smile Manson kommer också, hehe

Stackarn skrev:

Kan förstå det! Segt när det saknas saker i slutskedet tongue

Mjo, hörde att camping osv skulle bli större ivf. Hoppas de inte är lika måna flaskhalsar i år, va inte långt ifrån att folk blev nedtrampade! Jag och en annan kille slet ner stängslet vid utgången när hans flickvän höll på att klämmas ihjäl, och då fan blev det plats att gå på! big_smile

Men har lovat mig själv att inte gå på MT i år, utan på Gatebil i Mantorp istället! Missat att följa med polarna dit nu de senaste två åren pga MT. Men om Lineupen fortsätter såhär så vette fan hur jag ska göra...

Manson såg jag där 2009 btw wink

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
Jo det är riktigt segt.. men förmodligen får jag tag på en insugsfläns i stål nu så jag åtminstone kan tillverka ett eget temporärt insug. Blir väl det till en början för att satsa på separata spjällhus sen i nästa skede, hehe

Jaså, jo det var jävligt trångt på sina ställen. Vi gick bakvägen för att få käk, men det tog ändå evigheter ibland.. o så såg man på framsidan där det trängdes hundratals folk som ville ha mat. Sen var det ju katastrof med bussarna hem.. drällde av folk som inte fick plats när hälften av bussarna aldrig kom.. mitt i natten..

Men men, jag väljer MT före gatebil, jobbar ju o får ganska bra med deg.. även om gatebil vore sjukt kul. Ska ju förmodligen ändå till mantorp på bugrun (helgen innan om det inte ändrats för nästa år).

Stackarn skrev:
Kan förstå det! Segt när det saknas saker i slutskedet tongue

Mjo, hörde att camping osv skulle bli större ivf. Hoppas de inte är lika måna flaskhalsar i år, va inte långt ifrån att folk blev nedtrampade! Jag och en annan kille slet ner stängslet vid utgången när hans flickvän höll på att klämmas ihjäl, och då fan blev det plats att gå på! big_smile

Men har lovat mig själv att inte gå på MT i år, utan på Gatebil i Mantorp istället! Missat att följa med polarna dit nu de senaste två åren pga MT. Men om Lineupen fortsätter såhär så vette fan hur jag ska göra...

Manson såg jag där 2009 btw wink

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
Man kanske skulle ta och uppdatera här iaf, fast det inte hänt speciellt mkt.. Annat har hänt, mest tråkigt iofs.. blev först av med hela min nyckelknippa, inte kommit in på hittegods heller.. sen fick jag inbrott i jeep:en, så den står på verkstad och det tar istället för 10min ca 50-60min till jobbet.. enkel väg..

Men golfen då? Ja, där har det som sagt inte hänt så mkt.. Jag har iaf beställt en insugsfläns från KLracing, ska snickra ihop ett insug till 42mm separata spjäll som jag kom över riktigt billigt på ebay big_smile

Sen har jag hittat en uppsättning snygga 16x9" fälgar också, men måste i så fall sälja mina breddade plåtisar först (14x9" med toyo proxes t1-r 225/40).

Så framöver kommer det byggas lite, det är ju perfekt med 2E ventilkåpa också som har två gängade hål för stag till spjällhusen på baksidan.

Fläns till audi 10v från klracing, bara att kapa av en cylinder då den annars ser exakt likadan ut
http://shop.klracing.se/bilder/artiklar/A4-3-1F3.jpg
Senast redigerat av Peter_Eriksson (31 januari 2012)

hbxservice.com
1 471 Inlägg
31 januari 2012
Peter_Eriksson skrev:
Man kanske skulle ta och uppdatera här iaf, fast det inte hänt speciellt mkt.. Annat har hänt, mest tråkigt iofs.. blev först av med hela min nyckelknippa, inte kommit in på hittegods heller.. sen fick jag inbrott i jeep:en, så den står på verkstad och det tar istället för 10min ca 50-60min till jobbet.. enkel väg..

Men golfen då? Ja, där har det som sagt inte hänt så mkt.. Jag har iaf beställt en insugsfläns från KLracing, ska snickra ihop ett insug till 42mm separata spjäll som jag kom över riktigt billigt på ebay big_smile

Sen har jag hittat en uppsättning snygga 16x9" fälgar också, men måste i så fall sälja mina breddade plåtisar först (14x9" med toyo proxes t1-r 225/40).

Så framöver kommer det byggas lite, det är ju perfekt med 2E ventilkåpa också som har två gängade hål för stag till spjällhusen på baksidan.

Fläns till audi 10v från klracing, bara att kapa av en cylinder då den annars ser exakt likadan ut
http://shop.klracing.se/bilder/artiklar/A4-3-1F3.jpg

blir bra detta! är själva portarna i insugsflänsen från audin med lika stora som golfen?smile hur går det med insuget montro?? wink

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
Det är samma gjutning på toppen, bara det att de lagt till en cylinder på audi-5an. så det bör ju vara lika.

Insuget skickas imorgon!

1 200 Inlägg
31 januari 2012
Blir det inte lite stort med 16"?

Tråkigt med inbrott!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
31 januari 2012
Trådstartare
Stackarn skrev:
Blir det inte lite stort med 16"?

Tråkigt med inbrott!!

Nä, jag tror det kommer sitta skitbra med 16x9 och lagom stretch.. hade det funnits så hade jag tagit lite större däck på mina nuvarande fälgar.. men det finns inte annat än 225/40 till dessa fälgar.. eller det finns 195/45 och 195/65.. men det blir jävligt fult tror jag.. hur man än gör så ser det dumt ut när det inte finns däck som sitter bra..

Jag vill ju inte ha überstretch på dessa heller..

Ja inbrott är sjukt tråkigt, speciellt när det kostar 3000:- i självrisk... men hade inte pallat byta tändningslås, ruta och lite annat själv.. så var bara att ringa bärgaren och få den körd till verkstad. Försvann ju lite grejer också så..

1 200 Inlägg
1 februari 2012
Hade själv inbrott i golf tvåan tre gånger i somras, varav 2 samma vecka.

175 Inlägg
1 februari 2012
Kikat lite på projektet. Ser mycket bra ut!! Kommer garanterat följas!
Mvh(kolla gärna in min projekttråd på mk1an:)

hbxservice.com
1 471 Inlägg
1 februari 2012
Peter_Eriksson skrev:
Det är samma gjutning på toppen, bara det att de lagt till en cylinder på audi-5an. så det bör ju vara lika.

Insuget skickas imorgon!

låter super det wink

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
Fyfan, det är inte kul.. min förra bruksbil (saab 9000) blev stulen i aug. förvånad över det blev jag iofs inte, världens lättaste bil att stjäla.

Stackarn skrev:
Hade själv inbrott i golf tvåan tre gånger i somras, varav 2 samma vecka.

Då har du kikat ett tag smile Tack! Gör så, det kommer hända en del nu framöver var det tänkt med insug och grejer smile
Får ta och kika på ditt projekt också, det finns ju inte jättemånga mk1-projekt.

aydeen skrev:
Kikat lite på projektet. Ser mycket bra ut!! Kommer garanterat följas!
Mvh(kolla gärna in min projekttråd på mk1an:)

saablover skrev:
låter super det

jajemän, det ska nog inte vara några problem.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 februari 2012
Trådstartare
Fan vad jag velar med fälgar.. helt sjukt.. satt nån timme och kollade möjliga dimensioner på både fälg och däck igår.. Det blir ju inte jättelätt att hitta nåt bra till 16" heller.. kanske gör iordning plåtisarna och köper ett par spacers istället så de sitter bättre.. vi får se.. tongue

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
Har inte fått hem dem än, men här är en bild på de 42mm spjällhus jag vann på ebay, billigt! big_smile

Flänsen till insuget har jag fått hem från KLracing också, ska bara skaffa lite rör, mäta lite och snickra ihop insuget. Måste bara ha spjällhusen också för att se hur rören ska se ut för att de ska gå ihop och få plats framför torpedväggen.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Untitled-1.jpg

Frågan är ju bara hur man tar reda på vad btr:en ger för tryck... i "värsta" fall får man köpa en extern och koppla på så man kan ställa in rätt bränsletryck.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
Köpte mig 4st 45mm trattar på ebay, nästan sjukligt billigt! 21,46€ för 4st!

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/trattar.jpg
Senast redigerat av Peter_Eriksson (2 februari 2012)

9 141 Inlägg

Sök