1571
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
837 898 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
Men jag FYNDAR! Så då kan man köpa lite fler grejer samtidigt big_smile Hehe, ja det blir ju lite annan respons och insugsljud, blir spännande!

Putteliten skrev:
Helvete vad du handlar då! tongue Kommer bli grymt med den blåsorkestern under huven du!

1 200 Inlägg
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
2 februari 2012
Trådstartare
Stackarn skrev:
Fy fan va gött detta blir! smile

Hoppas det! big_smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
Funderar kring etanolkonvertering nu när jag ändå ska mappa ms och eventuellt kommer åka på tvärnit på besiktningen om de råkar se att där sitter separata spjällhus...

Vad är det jag behöver tänka på för att konvertera till etanol? Bilen kommer inte brukas vintertid.

11,5:1 kompressionsförhållande nu, behöver det höjas?
spridare bosch 384cc, räcker de? ska räcka till 225hk på bensin vad jag vet.
bosch 044 pump bör väl räcka?
byta till andra slangar när man etanolkonverterar?

Sen läste jag att man måste ha bänkpapper vid regbesiktning, hur mkt får effekten skilja sig eller behöver man strypa motorn för att få igenom den..?

1 200 Inlägg
3 februari 2012
Peter_Eriksson skrev:
Funderar kring etanolkonvertering nu när jag ändå ska mappa ms och eventuellt kommer åka på tvärnit på besiktningen om de råkar se att där sitter separata spjällhus...

Vad är det jag behöver tänka på för att konvertera till etanol? Bilen kommer inte brukas vintertid.

11,5:1 kompressionsförhållande nu, behöver det höjas?
spridare bosch 384cc, räcker de? ska räcka till 225hk på bensin vad jag vet.
bosch 044 pump bör väl räcka?
byta till andra slangar när man etanolkonverterar?

Sen läste jag att man måste ha bänkpapper vid regbesiktning, hur mkt får effekten skilja sig eller behöver man strypa motorn för att få igenom den..?

Tänkte försöka hjälpa lite ivf tongue

Kompet lär nog räcka, lika så pumpen. Fast den kanske du kan få gå upp lite i storlek med, men det märks ju ganska fort smile Spridarna tror jag nog ska räcka ivf.

Slangar borde bytas, då de äts upp lite av etanolen och är ändå en billig kostnad.

Ang effekten så är det väl max 20% i hk och 10% i vrid som gäller vid motorbyte/konvertering.

Mvh

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
Okok.. hört nånstans att man kan köra med komp uppemot 14:1 med etanol, fast det kanske är overkill..?

Pumpen ska nog inte vara något problem heller, men i värsta fall får man väl sätta dit en till smile Spridarna ska nog inte vara något problem heller då de är lite överdimensionerade för vad jag räknat på med bensin.

Slangar ska nog bytas ändå, får man ha slang hela vägen under bilen eller måste man ha rör, om ja.. vad för rör? kopparrör duger la inte?

20% effektökning.. då lär jag nog strypa motorn innan man fixar bänkpapper till besiktningen.. kanske göra så spjället bara kan öppnas halvvägs eller nåt.. tongue ska höra med nån som har bromsbänk..

Tack för tipsen!

Stackarn skrev:
Tänkte försöka hjälpa lite ivf tongue

Kompet lär nog räcka, lika så pumpen. Fast den kanske du kan få gå upp lite i storlek med, men det märks ju ganska fort smile Spridarna tror jag nog ska räcka ivf.

Slangar borde bytas, då de äts upp lite av etanolen och är ändå en billig kostnad.

Ang effekten så är det väl max 20% i hk och 10% i vrid som gäller vid motorbyte/konvertering.

Mvh

1 200 Inlägg
3 februari 2012
Peter_Eriksson skrev:
Okok.. hört nånstans att man kan köra med komp uppemot 14:1 med etanol, fast det kanske är overkill..?

Pumpen ska nog inte vara något problem heller, men i värsta fall får man väl sätta dit en till smile Spridarna ska nog inte vara något problem heller då de är lite överdimensionerade för vad jag räknat på med bensin.
http://www.garaget.org/forum/post.php?t … id=3101301
Slangar ska nog bytas ändå, får man ha slang hela vägen under bilen eller måste man ha rör, om ja.. vad för rör? kopparrör duger la inte?

20% effektökning.. då lär jag nog strypa motorn innan man fixar bänkpapper till besiktningen.. kanske göra så spjället bara kan öppnas halvvägs eller nåt.. tongue ska höra med nån som har bromsbänk..

Tack för tipsen!

Ja du kan ju ha högre komp, och mer förtändning än med bensin då antändningstiden är längre på E85, bränslet brinner inte lika fort helt enkelt. Men 14:1 lät lite väl overkill kanske tongue

Under bilen har jag för mig att folk fått igenom dem med Polyetenslang och stålomspunnet, men annars så kör på vanliga aluminiumrör. Vet inte riktigt hur mycket etanolen äter Polyetenslangarna, men aluminiumrören håller ju finfint. Har du sen kvar "klämmorna" i golvet för att bocka över bränslerören så är de ju jättesmidigt att dra nya rör smile

Du kan inte göra en liten snålmapp då? Som inte skickar på så mycket bränsle, och som du säger, fiffla lite med spjället smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
3 februari 2012
Trådstartare
Sökt lite på nätet nu och det verkar som man kan köra med bra högt komp.förhållande med etanol, men att man gör den största vinsten när man går över 10:1, därefter är inte effektökningen så stor. Men vi får se hur jag gör.. förmodligen har jag ingen lust att riva av toppen igen.. mkt som ska skruvas av och på för det..

Tändningen kan jag ställa hur jag vill med ms:et, fördelaren är helt stumsvetsad så den blir exakt.

Alurör blir nog bra och polyeten eller stålomspunnen, beroende på vad man får för pris på kalaset.

Jo, man kan väl göra en snålmapp och bara köra lugnt tills besiktningen är genomförd.. men ska kika på vad man kan göra för lösning.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
Nåt sånt här har jag tänkt snickra ihop till diffuser bak på golfen. Den ska antingen göras i alu (enklast) eller i kolfiber (snyggast).

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/diffuser-1.jpg

hbxservice.com
1 471 Inlägg
5 februari 2012
Peter_Eriksson skrev:
Nåt sånt här har jag tänkt snickra ihop till diffuser bak på golfen. Den ska antingen göras i alu (enklast) eller i kolfiber (snyggast).

http://i737.photobucket.com/albums/xx17 … user-1.jpg

blir det stor skillnad med en diffuser eller är det mest för utsende? wink

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
saablover_1 skrev:
Peter_Eriksson skrev:

http://i737.photobucket.com/albums/xx17 … user-1.jpg

blir det stor skillnad med en diffuser eller är det mest för utsende? wink

Visst gör det skillnad, bättre luftflöde under bilen, inga jätteskillnader iofs. Men resten av bilen är relativt slät under, bak är som ett stort hål, så bättre flöde som sagt. Skadar ju inte att det är snyggt också smile

Burn rubber! not your soul..
538 Inlägg
5 februari 2012
Snyggt med diffusor big_smile Bygg bara inte för stor vinkel så de blir avlösning i luften i diffusorn, Mellan 6-12 grader ska väl funka bra å nånstans där i mitten funkar väl bäst smile

Har byggt diffusor på min bil med kolla in den om du vill smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
Ja, det är väl en ganska stor anledning till att den byggs smile Ska kika på din bil och se.. men jag hänger inte riktigt med på vad du menar för vinkel..

Menar du att den stora delen helst ska ligga vågrät? eller vinkeln på gavlarna?

_aero skrev:
Snyggt med diffusor big_smile Bygg bara inte för stor vinkel så de blir avlösning i luften i diffusorn, Mellan 6-12 grader ska väl funka bra å nånstans där i mitten funkar väl bäst smile

538 Inlägg
5 februari 2012
Peter_Eriksson skrev:
Ja, det är väl en ganska stor anledning till att den byggs smile Ska kika på din bil och se.. men jag hänger inte riktigt med på vad du menar för vinkel..

Menar du att den stora delen helst ska ligga vågrät? eller vinkeln på gavlarna?

_aero skrev:

Jag menar den stora plana delen ska ha en vilken på 6-12grader i förhållande till marken för bästa effekt

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
_aero skrev:
Jag menar den stora plana delen ska ha en vilken på 6-12grader i förhållande till marken för bästa effekt

Ah, ja det var det jag tänkte. Fästet för den kommer sitta i linje, så det blir i princip helt vågrätt.

538 Inlägg
5 februari 2012
Peter_Eriksson skrev:
_aero skrev:

Ah, ja det var det jag tänkte. Fästet för den kommer sitta i linje, så det blir i princip helt vågrätt.

Här har du en länk till några från chalmers som skrivit lite läsvärt om aerodynamik. Gå till kapitel 3.2 Om du vill läsa om undersida av bil och diffusor så kan du få lite tips å trix hur du bygger en som funkar så bra som möjligt smile

http://rejsa.nu/info/aerodynamik.pdf

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
5 februari 2012
Trådstartare
Intressant, tackar! Lika bra att bygga funktionell som snygg smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Skulle modifiera växelspaken för kortare lägen. På första försöket gick spaken av när jag drog lite hårt i den.. Så det var bara att slipa ner svetsarna, göra djupare fåror och dra på mer ström. Resulterade i att det verkar sitta väldigt bra.. Återstår att se om det håller. Annars ska jag kolla med en bekant som kan tillverka en helt ny spak, då i aluminium, högre spakställ och uniball (eller liknande).

Bara det att jag givetvis råkade glömma ta ur bussningarna, som smälte.. någon som råkar ha dessa liggandes?
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0055.jpg

hbxservice.com
1 471 Inlägg
6 februari 2012
annas funkar det fint att svetsa om stagen fram vid lådan för kortare lägen! smile jag tror jag har dom liggande dock behöver mina bytas! wink du skulle inte kunna slänga iväg ett pm med paketnr på insuget? har inte fått det än..

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 februari 2012
Trådstartare
Visst går det bra att göra det med, det har jag redan gjort big_smile Men tyckte inte lägena blev korta nog. Men om inte det funkar denna gången så fixar jag en helt ny billetspak med högre spakställ. Dvs längre stag både upptill och nedtill. På så vis kan jag får kortare lägen men ändå ha spaken långt upp närmare ratten.

Så du har inte fått paket än.. tror jag slarvat bort lappen med numret.. men jag ska kolla upp det!

saablover_1 skrev:
annas funkar det fint att svetsa om stagen fram vid lådan för kortare lägen! smile jag tror jag har dom liggande dock behöver mina bytas! wink du skulle inte kunna slänga iväg ett pm med paketnr på insuget? har inte fått det än..

Sök