2006
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
837 681 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
9 141 Inlägg
13 februari 2012
Peter_Eriksson skrev:
Ja för fan, haha

helt sjukt att jag hittade dessa trattar så billigt och att de är så fina! Köpte dem från ungern genom ebay smile

Nu ska man bara lyckas snickra ihop ett insug så man kan få fast det på toppen.

Putteliten skrev:
En hel blåsorkester jue! Kommer bli. Hur grymt som helst det där!

Hoppas att dom funkar bra med, ser ut att vara i bra skick i alla fall.
Insuget löser ju du, om inte annat om du är osäker med svetsen så kan du ju punkta ihop ett och lämna in för helsvets. Brukar kunna fixas för fikapengar.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 februari 2012
Trådstartare
Putteliten skrev:
Insuget löser ju du, om inte annat om du är osäker med svetsen så kan du ju punkta ihop ett och lämna in för helsvets. Brukar kunna fixas för fikapengar.

Ja, de är i väldigt bra skick, inte mkt korrosion, trattarna är helt nytillverkade. Insuget ska väl inte vara några större problem, det enda är att 2:an och 3:ans cylinder sitter närmare varandra i mitten. Men man får böja rören lite utåt så att de kommer med samma avstånd mot spjällhusen. Svetsa ska väl inte vara några bekymmer. Har en gammal topp att bulta fast flänsen i så att den inte slår sig hejvilt.

Tomas
73 Inlägg
14 februari 2012
Grymt, det kommer att bli skön sång iden nya motorn. smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
Tackar, ja det kommer låta fint smile

Blueman skrev:
Grymt, det kommer att bli skön sång iden nya motorn. smile

1 200 Inlägg
14 februari 2012
Detta blir så jävla häftigt! big_smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
Stackarn skrev:
Detta blir så jävla häftigt! big_smile

Tack tack, får erkänna att jag är ganska nöjd själv faktiskt big_smile Trodde inte jag skulle driva detta projektet så långt..

9 141 Inlägg
14 februari 2012
Peter_Eriksson skrev:
Putteliten skrev:

Ja, de är i väldigt bra skick, inte mkt korrosion, trattarna är helt nytillverkade. Insuget ska väl inte vara några större problem, det enda är att 2:an och 3:ans cylinder sitter närmare varandra i mitten. Men man får böja rören lite utåt så att de kommer med samma avstånd mot spjällhusen. Svetsa ska väl inte vara några bekymmer. Har en gammal topp att bulta fast flänsen i så att den inte slår sig hejvilt.

Du tror inte det är lättare att snesåga dom 2 rören lite istället då?

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
14 februari 2012
Trådstartare
Putteliten skrev:

Det var ungefär så jag hade tänkt smile Eventuellt får man dra till en liten böj på slutet så att de sitter bra mot silikonslangarna.

9 141 Inlägg
14 februari 2012
Peter_Eriksson skrev:
Putteliten skrev:

Det var ungefär så jag hade tänkt smile Eventuellt får man dra till en liten böj på slutet så att de sitter bra mot silikonslangarna.

Silikonslangar? Blir det inte platta mot toppen och sen platta emot spjällen? Eller är det lite mjukupphängning du ska ha så dom inte vibrerar sönder?

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
15 februari 2012
Trådstartare
Putteliten skrev:
Silikonslangar? Blir det inte platta mot toppen och sen platta emot spjällen? Eller är det lite mjukupphängning du ska ha så dom inte vibrerar sönder?

Det finns inget att fästa flänsar i på spjällhusen, det är keihin-spjällhus och sitter med silikonslangar mot toppen original. Det kommer inte att vara några långa slangar, bara för att skarva rören mot varandra, givetvis ska det vara matchportat för att inte störa flödet. Kommer att ha ett eller två stag från ventilkåpan för att stabilisera dem.

Tror det kan bli bra. Annars hade man ju (om man haft tillgång till aluminiumsvets) gjort flänsar på dem och bultat rakt mot insuget med packning mellan.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
Scheize.. ett steg framåt, två steg bakåt..

Köpte en fläns till insuget och ett par rörbitar.. Men jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur man ska kunna svetsa dit rör.. eller det går, men då är det omöjligt att få i bultarna som håller flänsen mot toppen.. Så med insuget står jag på ruta ett igen..

Har däremot fått tag i en ställbar btr med tryckmätare. röd sådan, inte jätteintressant så tog ingen bild.

Kom inte på nåt bättre att göra så jag tog och polerade upp fuel railen, blev ganska bra, ett par djupare märken som inte går att ta bort om man inte slipar ner typ 1mm vilket jag inte orkar göra... smile

fuel rail
http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/IMG_0079.jpg

Köpte även lite ny vakuumslang till spjällhusen, drog en till mapsensorn på ecu:n. Väntar på en vakuumstation som jag budat på på ebay, med 6 utgångar.

hbxservice.com
1 471 Inlägg
20 februari 2012
Peter_Eriksson skrev:
Scheize.. ett steg framåt, två steg bakåt..

Köpte en fläns till insuget och ett par rörbitar.. Men jag kan inte i min vildaste fantasi förstå hur man ska kunna svetsa dit rör.. eller det går, men då är det omöjligt att få i bultarna som håller flänsen mot toppen.. Så med insuget står jag på ruta ett igen..

Har däremot fått tag i en ställbar btr med tryckmätare. röd sådan, inte jätteintressant så tog ingen bild.

Kom inte på nåt bättre att göra så jag tog och polerade upp fuel railen, blev ganska bra, ett par djupare märken som inte går att ta bort om man inte slipar ner typ 1mm vilket jag inte orkar göra... smile

fuel rail
http://i737.photobucket.com/albums/xx17 … G_0079.jpg

Köpte även lite ny vakuumslang till spjällhusen, drog en till mapsensorn på ecu:n. Väntar på en vakuumstation som jag budat på på ebay, med 6 utgångar.

hade unte du ett weberinsug liggande? då får du ju grunden mot toppen! bara att få ihop insuget och spjällen!

god gave us turbo lag to give the v8 suckers a slight chanse

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
Masi skrev:
hade unte du ett weberinsug liggande? då får du ju grunden mot toppen! bara att få ihop insuget och spjällen!

Hade ja.. sålde det för ett tag sen tillsammans med 40:orna jag tänkte ha innan jag bestämde mig för insprutning.. Så är på jakt efter ett igen. Frågan är om man lyckas hitta ett för en 5-hundring igen roll

hbxservice.com
1 471 Inlägg
20 februari 2012
Peter_Eriksson skrev:
Masi skrev:

Hade ja.. sålde det för ett tag sen tillsammans med 40:orna jag tänkte ha innan jag bestämde mig för insprutning.. Så är på jakt efter ett igen. Frågan är om man lyckas hitta ett för en 5-hundring igen roll

vore nog  dn vettigaste lösningen! smile sett ett par som byggt så fast med plenum istället! smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
Masi skrev:
Peter_Eriksson skrev:
Masi skrev:

vore nog  dn vettigaste lösningen! smile sett ett par som byggt så fast med plenum istället! smile

Jo det vore absolut den bästa lösningen.. dumt att man inte förutsåg det innan man sålde det.. hittat ett för 1000:- men känns dyrt.. sad

hbxservice.com
1 471 Inlägg
20 februari 2012
Peter_Eriksson skrev:
Masi skrev:
Peter_Eriksson skrev:

Jo det vore absolut den bästa lösningen.. dumt att man inte förutsåg det innan man sålde det.. hittat ett för 1000:- men känns dyrt.. sad

det är väll inte så farligt egentligen? wink kolla på resultatservice.com där finns det myckt rallydelar bland annat och golfarna är inte helt ovanlga som rallybil! smile

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 februari 2012
Trådstartare
Kollat igenom resultatservice, det var där jag hittade ett rowland för 1000:- Kikar lite på ebay nu, det dyker upp där titt som tätt också smile

110 Inlägg
28 februari 2012
suttit och sträckläst din tråd nu och jag kan bara säga att det är ett väldigt grymt bygge:P keep up the good work:)

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
28 februari 2012
Trådstartare
Tog ett tag va? Man får tacka, lite slit har det blivit. Just nu är det lite trögt.. insåg att jag måste ha tag på ett weberinsug och sen är det ändå lite moddande för att få dit spjällhusen. Köpte nyligen en golf III vr6 som bruksbil och den har tagit lite tid och intresse också, den är i jäkligt bra skick, men det är ju alltid lite småpyssel när man skaffar en ny bil smile

Så om du eller någon annan har eller känner till ett weberinsug för vw 8v counterflow så är det bara att hojta till smile

Tack igen /// Peter

pizza_gnun skrev:
suttit och sträckläst din tråd nu och jag kan bara säga att det är ett väldigt grymt bygge:P keep up the good work:)

1 200 Inlägg
28 februari 2012
Fanns insug till schyssta priser på ebay.de sist jag kikade!

Sök