1936
Sök

Golf mk1 Berg cup, 2.0 megasquirt. Mappning pågår, videoklipp med mappning sista sidan!

ett bilprojekt som spårade ur totalt. Bilen, en golf 1 gti -83. som är på vwäg att bli kopia på berg cup-golfarna som kör hill climb i Tyskland. Följ gärna för att se var det barkar hän :)

luftgekühlt für alle
837 380 Visningar
Projektet avslutat 7 oktober 2012
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
13 maj 2012
Trådstartare
okok, var det inte roligare med saab:en som brukis då?

Det har suttit kompressorkit på min vr6a, så det är typ förberett för det. bara att slänga på och byta chip, montera tryckrör och ic smile men nej, jag tror inte det blir nåt sånt.. har säkert hunnit byta bil tills dess, haha.

Har pulat med el idag.. fan va segt det är.. fick ju klippa min fina härva vid kontaktstycket för att få in allt på reläkortet.. var några frågetecken som jag tror är utredda nu. Reläkortet är inte tänkt för hallgivare verkar det som, så fick bygla en kabel på baksidan av kortet för att få med triggersignal på kabel mellan reläkort och box.

Sen lödde jag dit ett pull-upp motstånd (återstår att se om det räcker eller om jag behöver större motstånd).

En annan konstig sak som dök upp var att vattentemp visade 80 grader.. mkt märkligt, måste kolla upp det imorn. Måste även bygla strömmen så jag får kräm i crankläget, eftersom det inte räckte med batteriström på ena.. kändes ju som att switched 12v skulle räcka, men det gjorde det inte.. ms:et går offline när jag crankar.

Well well, några småsaker att bita, men ska nog snart vara lösta.

1 702 Inlägg
14 maj 2012
El som är så roligt smile Saaben var en jättebra bil om man bortser från i stadstrafik den drar 1.5 liter milen.
Forden är helt okej den köpte jag av en jag känner för 500 spänn då behövdes det lagas avgas, fick byta en pinnbult i navet fram (genomgående bult+mutter) och laga en tröskel sen gick den igenom besiktning. Den drar blandat 0,8 så vad väljer man i dagens bensinpris.

Dags o dra till jobbet, du får kämpa på med elbiten så ser jag fram emot uppdateringar från din sida.
Lägenhetsbyte tar all min tid nu så det dröjer innan nissan bli grejad med.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
Jaaa, el är verkligen skitroligt.. not..

Jo, det är sant att det är bra med en bruksbil som inte kostar en förmögenhet att köra runt. Vr6an drar ju en del den med, men inte lika mkt som jeep:en iaf, haha.

Känns som det börjar närma sig en lösning med elen nu. Jag var där en stund idag innan jobbet och rev runt. Rensat bort en del skit bakom instrumentpanelen som inte behövs eller såg ut som skit.. Stereosladdar är väck. Funderar på om man ska bygga ihop en liten stereolåda som man kan ha bak istället och bara hysta ur när det vankas bankörning. Det är ju ganska enkelt att göra en låda innehållandes allt och bara kopplingar till batteriet som också sitter i bak.

Nu jobbar jag kväll, sen ett jourpass från 10 imorn bitti till 10 på tors. Sen får jag återgå till elen.. yaay. Noggrann med att anteckna allt man gör, för det jag gjort idag kommer jag garanterat inte minnas nästa gång jag är där smile

9 140 Inlägg
15 maj 2012
Ett tips angående stereolåda. Bygg en låda med endast slutsteg och högtalare, sen kan du köra musiken med telefon eller MP3 spelare....

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
15 maj 2012
Trådstartare
Sant! bara att sätta dit en miniteleplugg så kan man ju köra från vad fan som helst. Tror tom jag har ett cigguttag ligger löst som man kan sätta dit så har man kräm till längre körningar också smile

9 140 Inlägg
15 maj 2012
Peter_Eriksson skrev:
Sant! bara att sätta dit en miniteleplugg så kan man ju köra från vad fan som helst. Tror tom jag har ett cigguttag ligger löst som man kan sätta dit så har man kräm till längre körningar också smile

Precis! Kan ju inte bli bättre! wink

490 Inlägg
16 maj 2012
Vad väger den lille röda?
Original och nu?
Exakt, inte gissa nu...

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 maj 2012
Trådstartare
Blir svårt med annat än gissningar på vikten... Original väger den väl 950kg har jag för mig. Den bör vara något lättare nu, men blir ju mindre om jag slänger ur baksäte och alla asfaltsmattor, samt byter till lättare dörrsidor som jag tänkt göra.

Hjälper du mig imorn och plockar ur stolar och mattor så vi kan rycka asfaltsmattorna? smile

1 702 Inlägg
16 maj 2012
Då kommer du hitta en massa rost under asfaltsmattorna. Nissan var ju inte så rostig innan jag gick på ljuddämpplattorna då gick man igenom golvet istället. Robert vet.

Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 maj 2012
Trådstartare
Det var jag som la i asfaltsmattorna i början när jag hade bilen, så jag vet att där inte finns speciellt mkt rost ^^

Annars har jag ju svets om det skulle va någon liten bit som behöver bytas ut trots allt.

1 702 Inlägg
16 maj 2012
Aha jag visste inte om det eller står det nåt i tråden om det???? då har jag glömt för din tråd e ju fan lång nu.

Då ska det ju vara lugnt med rost. Så du ska jaga kg då.

Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 maj 2012
Trådstartare
Hehe, ja tråden är ju några sidor ^^ Vet inte ens om jag skrivit det heller för den delen.. det är ju inget jätteintressant ändå.. så det ska bara va att slita ur dem. Kollade med Robban om han ville hjälpa till men han ska ju på mopperace på tjörn, haha

Lite vikt skadar ju inte att spara. Ska fixa nya dörrsidor också med enbart fönstervev, backspegelspak, en stropp att dra i samt öppningshandtag.. inga armstöd och grejer som väger onödigt smile

1 702 Inlägg
16 maj 2012
Ja och jag e ledig imorn o tyvärr fullt upp med o packa o greja hemma.
Lovat o hjälpa till heter det väl... typ bära lådor ner i förrådet.

Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
17 maj 2012
Trådstartare
Jaha... Man skulle kunna säga att du som BK norrköping, har häcken full.. drrrum disch ^^

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
Jaha ja.... tråkigt nog verkar det som att ms-kortet jag köpt är kass... det går inte att få triggersignal hur jag än försöker.. När jag öppnade boxen stod dessutom på insidan "kretsar till c12 skadade, om användas (VR överstruket inom parentes) endast bränsle.. c12 och c30 är urdragna på kortet.. De behöver användas om man ska köra low to high hallgivare (vilket enl megamanualen är den vanligaste hallgivaren) Inget annat går på min.. så det känns jävligt bittert.. Man har ju hållt på och felsökt i flera dagar utan resultat..

Så frågan är vad man gör nu.. Man kanske skulle kört på förgasare ändå.. sad

Dorifto King Peedi Balerado
386 Inlägg
20 maj 2012
Bara bita i det sura äpplet
Kolla om tidigare ägare är en god samarit annars så är det väl bara att leta ny eller köpa nya kretsar smile Surt som fan! sad

Peder DailyFresh

1 702 Inlägg
20 maj 2012
Ta kontakt med mofid på www.megasquirt.se och se om han kan hjälpa dig. Vet att han har fixat boxar som folk brännt men då har dom varit köpta av honom. Det kostar inget att fråga, jag köpte min box av honom.
Verkar det helt kört ? eller räcker det att byta ut några komponenter i boxen då kan det ju vara värt o kolla iaf.

Lycka till.

Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
20 maj 2012
Trådstartare
Det är nog själva kretsarna på kortet som är skadade tyvärr.. så att byta ut de kondringarna där hjälper nog inte dessvärre..

Sen vet jag inte.. det borde ha funkat på nåt av de sätten jag testat.. men det gör det inte... funderar starkt på att gå över till vr-givare på veven istället. Då vet jag ju att allt jag sätter dit är sjysst.

Har skickat ett pm till säljaren men inte fått svar än. Även skrivit i stora ms tråden på skogenracing utan svar.

2 373 Inlägg
20 maj 2012
Hoppas att det löser sig för dig nu...ni pratar rena grekiskan med kretsar hit och dit men hoppas hoppas det går vägen Peter!!

Häls. Hervas

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
21 maj 2012
Trådstartare
hehe, det är inte så himla krångligt egentligen.. bara man sätter sig in i det..

Det ska nog lösa sig.. har tänkt ut en nödlösning.

Det blir nog att köra bara bränsle på denna boxen +knacksensorkortet. Så kör jag original brytarlös tändning från golf gti. Med nödvändiga modifieringar givetvis.

På så vis behöver jag inte direkt stressa för att få ihop nya grejer, men det kommer fungera ganska bra ändå.

Sök