2390
Sök

KROCKAD bmw 523 går det laga bilen?

163 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
hej. nu vet jag inte om jag är på rätt index. men behöver bara lite hjälp om hur jag kan fixa bilen ifa vad det skulle kosta? och om det finns billig plåt&lack firma öst/västgötalän? linköping eller göteborg

tacksom för all hjälp och tips.

bilder på bilen finns på mitt galleri.

ursäkta om jag har tagit fel index!!
Senast redigerat av Emill88 (1 juli 2010)

huh?
10 427 Inlägg
1 juli 2010
Ptja, ett försäkringsbolag pungade ut nästan 40 000 när min bil såg ut så här för c:a 5 år sen:
http://www1.garaget.org/archive/14/1354 … 342013.jpg (..och det är en riktigt gammal rackare)
Bilverkstäder kanske maskar lite när det gäller försäkringsbolagsjobb iofs wink

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
1 juli 2010
Emill88 skrev:
vad det skulle kosta?

Det kan ju kosta hur mycket som helst beroende på hur är bilen krockad.

Du får gärna beskriva lite mer om krock skador!

163 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
Grabber skrev:
Emill88 skrev:
vad det skulle kosta?

Det kan ju kosta hur mycket som helst beroende på hur är bilen kroc

Du får gärna beskriva lite mer om krock skador!

bilen är krockad endast fram höger, syns på bilderna Finns på min sida.

polaren fick vattenplaning men hade inte vagnskadeförsk..så fick inget:(sad

251 Inlägg
1 juli 2010
Kan nog bli dyrt det där om man inte fixar det själv.
Har man inte vagnskadeförsäkring får man bita i det sura äpplet
om man orsakar skadan själv.

Om han hade halvförsäkrat får han verkligen skylla sig själv då prisskillnaden upp till
helförsäkrat brukar vara liten. Men varför ha en så fin bil endast trafikförsäkrad??

Hoppas det löser sig för kompisen din.

/TiGgR.

80 Inlägg
1 juli 2010
hur kan man inte ha det på en sådan ny och fin bil?

163 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
TiGgR skrev:
Kan nog bli dyrt det där om man inte fixar det själv.
Har man inte vagnskadeförsäkring får man bita i det sura äpplet
om man orsakar skadan själv.

Om han hade halvförsäkrat får han verkligen skylla sig själv då prisskillnaden upp till
helförsäkrat brukar vara liten. Men varför ha en så fin bil endast trafikförsäkrad??

Hoppas det löser sig för kompisen din.

/TiGgR.

det var bara halv men det skilde mycket därför. men skärm,huv och stödkångaren går kanske på 5000 max har kollat upp men just att om det behövs mera lacka eller ngt sånt? fixar jag den själv så kostar det bara 10000max med allt om jag hittar rätt färg.

163 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
LillMumin skrev:
hur kan man inte ha det på en sådan ny och fin bil?

hel skulle kosta 15000kr om han stog på den sj så  ville han inte ha det.

8 892 Inlägg
1 juli 2010
För att inte få tråden låst så redigera rubriken enligt anvisningarna.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

Mvh.
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

163 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
Hamilton skrev:
För att inte få tråden låst så redigera rubriken enligt anvisningarna.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

Mvh.
Hamilton

jag ändrade rubriken men är det något mera? det står inget om krock och sånt.

BMW Power
2 362 Inlägg
1 juli 2010
Bara så du vet så kostar det alltid mer än vad man tror.. jobbar själv på en skadeverkstad, med plåt och lack osv..

Åk och få den besiktad av ett proffs, istället för att sitta här och försöka få fram summor.. för det är helt omöjligt att veta..

Inget illa menat..

Mvh

BMW, bogsering med wire :/

163 Inlägg
1 juli 2010
Trådstartare
FugitivE skrev:
Bara så du vet så kostar det alltid mer än vad man tror.. jobbar själv på en skadeverkstad, med plåt och lack osv..

Åk och få den besiktad av ett proffs, istället för att sitta här och försöka få fram summor.. för det är helt omöjligt att veta..

Inget illa menat..

Mvh

jo ska göra det imorn tänkte jag. har några som jobbar på rejmes skadecenter. ska höra med dom oxå.

3 259 Inlägg
1 juli 2010
Att avgöra vad det kostar att laga den med hjälp av dom där bilderna är helt omöjligt, men om jag tillåts att gissa så är framskärm, huv och kofångare dom minsta bekymrena.

Hur är det med karossspringor på andra sidan huven? Har du hissat upp den o kollat i hjulhuset o tittat på framvagnen/motor/låda??? Om man tittar på hur hjulet ser ut så skulle det nog finnas en hel del att byta ut i framvagnen.

Du ska inte stirra dig blind på den buliga framskärmen, huven och kofångaren, kolla istället på den okrockade sidan o se så att alla karossspringor är helt okej, kolla även framvagnsinfästningar i karossen osv, det är där du avgör om det är värt att laga bilen eller inte! Är du osäker på hur du ska gå till väga så försök hitta nån som kan avgöra det åt dig.

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Allmänt envis
12 512 Inlägg
1 juli 2010
https://www1.garaget.org/gallery/archive/112500/957131_tj8hv1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/112500/957133_6ip2ds.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/112500/957134_j6kkl0.jpg

Det brukar som sagts vara värre skador än det först ser ut som, skall du laga de skadorna på verkstad går det garanterat på mer än vad bilen är värd. Ett exempel jag har var en bil som fått en lättare smäll i framkant på huven av en högre bil. Denna skada såg ut som om det bara var huven som fått sig en smäll, men det visade sig att huv, framskärm och krockplåt var skeva och behövde bytas. Dessutom var en hel del plast och en strålkastare trasig. Allt som allt kostade det 35.000:- på auktoriserad verkstad.

En ren gissning är att det kostar mer än vad bilen är värd bara för att få den rak igen, tyvärr är det nog enklare och billigare att köpa en ny smile
Senast redigerat av Rquired (1 juli 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Bilvårdstönt.
1 109 Inlägg
1 juli 2010
Hjulupphängningar, bromsar, balkar och allt möjligt kan ju tagit stryk av det där.

Sen om du hittar en skärm, en stötfångare och en huv så ska du dessutom lyckas hitta det i rätt färg och i bra skick.
Annars blir det omlack på prylarna om då blir det ju lätt en 5000 spänn till i bara lack.

Mvh. David.

Bygger rolig bil. :)

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
2 juli 2010
största problemet är nog inte dom synliga skadorna med tanke på hur hjulet står så är nog framvagnen åt skogen.

Stor risk även att karossen behöver riktas.. sticker fort iväg i kostnad.

Behöver karossen riktias så handlar det förmodligen om en 25-30k minst med tanke på vinkel på framhjulet.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
2 juli 2010
myran skrev:
största problemet är nog inte dom synliga skadorna med tanke på hur hjulet står så är nog framvagnen åt skogen.

Stor risk även att karossen behöver riktas.. sticker fort iväg i kostnad.

Behöver karossen riktias så handlar det förmodligen om en 25-30k minst med tanke på vinkel på framhjulet.

Tänkte just på samma sak, ser inte bra ut det där. hmm

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Fri fart för ett fritt folk!
14 640 Inlägg
2 juli 2010
enda sättet för att ha ett hum om hur illa det är
så måste allt bort i fronten så man ser själva stommen på bilstackarn

ibland är skadorna betydligt mycket större än vad man tror ibland ser det värre ut än det är
att hjulet står åt fel håll betyder istort sätt inget
kan likväl vara styrstaget som vikt sig
så var det på min gamla 940 som gått ett varv i ett vajer räcket

Kör fort så hinner inget hända...

772 Inlägg
2 juli 2010
Om inte bilen är ramsne eller tagit för stor skada på chassi och så, så behöver det ju inte kosta så mycket.
Det beror ju på vad man skaffar sig för delar, och vad man gör själv.
Men bara huv, skärm och stötfångare räcker nog inte.
Om inte chassi och infästningar tagit skada, så får du nog byta fjäderben, diverse länkarmar, nav, bromskiva, ok, slangar och rör, abs givare kanske, fälg och lyse osv.
Några 10tkr tror jag inte du klarar dig på. Skärm, huv, och stötfångare landar nog på runt 10tkr bara det, och då är det utan lack.
Om inte chassi är skadat och bilen är sne, så skulle jag gissa på att bara i delar skulle det nog hamna runt 20tkr minst.

Och även om den skulle vara sne, så kan du ju laga upp allt det andra och köra iaf.
Fast bilen kommer ju gå lite konstigt och antagligen äta däck varje dag, och kanske
lite hjullager och drivaaxlar, men allt går ju.
Senast redigerat av PoulZen (2 juli 2010)

1 482 Inlägg
2 juli 2010
Av att bara kolla på det så gissar jag runt 20-60 000kr beroende på hur framvagnen mår.

Är ofta på plåtverkstad och jobbar lite då och då så vi får in många sånna jobb smile Brukar landa mellan 28 000-150 000kr exkl moms.

BLT Service
Theracords Music Label

Sök