SAAB 9000 2,3T 98- (Kylfläkt problem)

HWallin
2 juli 2010 · 12 Inlägg

• Bilmodell
SAAB 9000 2,3T Aero motorn (225hk)

• Årsmodell
1998

• Miltal
35 000

• Modifikationer på bilen
Halvsats 3"
dumpventil
Open Air luftfilter
Separata mätare för ladd-tryck och vattentemp.

• Hur yttrar sig felet?
Kyl fläkten som sitter på kylaren i motorrummet fungerar ej.
Så motorn blir överhettad, så just nu kör jag runt på höga växlar låga varvtal och fullt blås på varmluft i AC'n för att motorn ska hålla sig ganska kall ca 70-80 grader
I panelen lyser det (Check Engine) som antagligen tyder på att något är fel ^^!

• Är felet permanent eller uppstår det bara ibland?
Problemet uppstod idag när jag skulle parkera så såg jag att det ångade ur kylarvättske behållaren genom huven och då förstod jag att något var fel. sedan dess har jag felsökt och försökt att köra så korta sträckor som möjligt för att inte överhetta motorn.

• Vilken felsökning har redan gjorts?
Jag har testat att koppla endast fläkten separat till batteriet och då sett att fläkten fungerar.
Då trodde jag att det kunde vara något relä eller någon säkring så jag bytte växlings relä't och kollade alla säkringar.
Fick tips på att det kunde vara temperatur givaren som sitter på motorn eftersom den tydligen också ska vara för fläkten. så den skall jag byta.

Så då undrar jag om någon vet vad som kan vara felet om det inte är temperaturgivaren?

Undrar även om jag kan köra med den nu medan fläkten inte fungerar om jag använder mig av AC'n och "ekonomisparande körningen"?

Alla svar/tips och kommentarer är välkommna!

jonTe
5 juli 2010 · 5 710 Inlägg

Kan sätta en tumnagel på att det är din termokontakt som är dålig eller kablarset till denna.
Blir dock lite osäker på om de sitter på nyare modeller men det ser du ju, på äldre är det iaf ett enormt vanligt fel.
Termokontakten sitter på kylet ganska långt ned på höger sida (passagerarsidan). Man ser den /byter den enkelt från motorutrymmet.


Att köra utan fläkt kan innebära stora motorskador (skärningar, skev topp) OM du överhettar. 
För att hjälpa motor kan du köra på HI på ACC:n alltså max värme....speciellt skönt såhär års.
Eller.....en bättre lösning...klipp en bit kabel och bygla relät till fläkten. Reläboxen hade du redan hittat(?), då är det bara ta ur relät och bygla de grova kablarna/kabelskorna.
Det jobbiga är att fläkten då startar direkt så det är lite meck när man skall iväg....

Lycka till!

MVH Jonas
..............
HenkeTIC
5 juli 2010 · 888 Inlägg

En nyare 9000 har inte en termokontakt i kylaren utan allt styrs av tempgivaren på vänster sida i toppen.

Mvh Henke

ChriMa_Motorsport
5 juli 2010 · 2 Inlägg

Nej precis. 94 tror jag det bytte till termokontakt i toppen.

om du sätter igång tändningen och kollar på check engine lampan så kommer den förmodligen blinka snabbt 4 gånger. Det betyder att det är fel på tempgivaren.

Citerar då JonTe från annan tråd.

1:Sätt i tändningen i läge OFF
2:Sätt i tändningen i läge ON
3:CHECK ENGINE-lampan ska :

*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Vara släckt under 3 sek.
*Lysa med fast sken under ca 3 sek.
*Slockna under ca 2 sek. (Förvarning om att blinkkod kommer)

4:CHECK ENGINE-lampan blinkar ett antal 0,4 sek. korta blinkningar. (Kommer det fler felkoder släckslampan under 2sek.)

5:Efter blinkkoden släcks CHECK ENGINE-lampan under 3 sek. och tänds igen under 3 sek. Därefter upprepas blinkkoderna så länge tändningen är i läge ON.

ANTAL          BLINK FUNKTION
2                   Tryckgivare, inloppsluft
3                   Tempgivare, insugningsrör
4                   Tempgivare, kylarvätska  (Givaren till styrdonet)
5                   Spjällägesgivare
6                   Syresensor
7                   Adaption
8                   Tankurluftningsventil (EVAP)
9                   Styrdon internt fel

Du kan åtgärda problemet och sedan släcka felkoden/erna (check engine-lampan)genom att lossa batterikabeln. Däremot så krävs Saabs diagnostikverktyg Tech 2 för att "nolla" felkoderna helt, dessa ligger alltså kvar i minne.



Mvh ChriMa Motorsport

jonTe
5 juli 2010 · 5 710 Inlägg

HenkeTIC skrev:
En nyare 9000 har inte en termokontakt i kylaren utan allt styrs av tempgivaren på vänster sida i toppen.

Mvh Henke

Ja det är så ja.....det förklarar ju avsaknaden av hål till termkontakt på det kyl jag köpte beggat till min.
Hade lackat, polerat översidan, moterat fast allt o skulle bara stoppa in den där jäkla kontaket när det inte finns något hål yikes.
Nu får jag byta gavel till en gammal....

mvh Jonas

MVH Jonas
..............
Garfield
5 juli 2010 · 1 019 Inlägg

ChriMa_Motorsport skrev:
Nej precis. 94 tror jag det bytte till termokontakt i toppen.

-95 var det.

Gloss
6 maj 2011 · 5 Inlägg

En fråga, då jag har samma problem på min 9000 CD 1992a, reläboxen hittar jag, men vad står det/hur ser reläet ut??
Har försökt få isär kontaktjäveln till givaren utan resultat, funderar på att dra direktström till fläkten med en kontakt inne i kupén?? som man kan slå på manuellt, vad tror ni om det?? Givetvis kabel med en säkring på då. smile

Tack för intressanta lösningar på diverse problem! big_smile

Garfield
7 maj 2011 · 1 019 Inlägg

Gloss skrev:
funderar på att dra direktström till fläkten med en kontakt inne i kupén?? som man kan slå på manuellt, vad tror ni om det??

Värdelöst, finns bara nackdelar med att göra så. Ska du lägga ner jobb på att fixa det så gör det riktigt.
Kontrollera säkringen. Hel eller trasig? Koppla loss kablarna till termokontakten på kylaren och kortslut kablarna från den. Går fläkten nu så är termokontakten kass. Byt isåfall.

Går inte fläkten, testa att koppla ström direkt till fläkten för att se om fläktmotorn är hel.

Gloss
7 maj 2011 · 5 Inlägg

Tackar!
Fläkten går, termostaten bytt, kollat säkringar och de är hela, blir nog att byta termokontakten smile

//Gloss.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang