Kan jag få min bil att dra 1000kg på B-kort?

jewe
3 juli 2010 · 498 Inlägg

Jag har en Chevrolet Astro -97 som bara får dra 800kg på B-kort men jag skulle vilja dra våran husvagn som väger 1000kg, går det att lösa på något sätt?

Mvh Jonny

Super40
3 juli 2010 · 415 Inlägg

Problemet med din bil är att den har för hög totalvikt, det du kan göra är antingen att försöka regga om den med en lägre totalvikt eller att skaffa ett körkort med en högre behörighet (BE).

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
jewe
3 juli 2010 · 498 Inlägg

Jag måste rägga om den pga att jag har ändrat antal sittplatser i den, från 8st till 4st då har den blivit lättare men jag har nog ökat vikten i slutänden med alla stereoprylar och dom två extra batterierna :-(.

någon som vet vad det är för böter om man kör med ovanstående ekipage utan att reggs om?

Hamilton
3 juli 2010 · 8 865 Inlägg

jewe skrev:
Jag måste rägga om den pga att jag har ändrat antal sittplatser i den, från 8st till 4st då har den blivit lättare men jag har nog ökat vikten i slutänden med alla stereoprylar och dom två extra batterierna :-(.

någon som vet vad det är för böter om man kör med ovanstående ekipage utan att reggs om?

Du får ställa husvagnen efter vägen och får böter.. riskerar även att bli av med körkortet gör du också roll
Den här frågan dyker upp minst ett par gånger i månaden, sök och du hittar trådarna.

Fotograf på tierpidag.se
Super40
3 juli 2010 · 415 Inlägg

jewe skrev:
Jag måste rägga om den pga att jag har ändrat antal sittplatser i den, från 8st till 4st då har den blivit lättare men jag har nog ökat vikten i slutänden med alla stereoprylar och dom två extra batterierna :-(.

någon som vet vad det är för böter om man kör med ovanstående ekipage utan att reggs om?

Det är inte tjänstevikten (vad den väger tom) som måste ändras, det är totalvikten som måste ner minst till 2500 om du vill ha en vagn på 1000.

Jag skulle inte köra din bil med den vagnen eftersom snuten ser redan på långt håll att du ligger nära eller över gränsen för B-kortet och därmed ökar risken markant att bli stannad och som sagt du får lämna vagnen på stället om du ens får åka vidare eftersom du inte har behörighet för den kombinationen.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang