Eftersnack: Eskilstuna shootout (lagligt streetrace) söndag 4 juli

Meems Mupp?
4 juli 2010 · 28 Inlägg

Startar väl en eftersnackstråd för detta väldigt trevliga evenemang. smile

Säger ett stort tack till arrangörerna och förarna för en riktigt trevlig söndagkväll.. Härligt väder, om än lite småkyligt mot slutet.
Kommer helt klart besöka nästa gång oxå. smile

Åkte tyvärr hem tidigare när det vart sanering i sista stegen. Såååå...
Kom stegen igång igen och vilken vann? Nyfiken när man missade slutet.  smile

XxHeNcExX
4 juli 2010 · 1 Inlägg

Snuten stängde av klockan 22 och lät inte finalen gå. Trevligt evenemang annars! smile

Hundkojan med Yamaha-motorn var ju grym big_smile http://i45.tinypic.com/2vbn9rm.jpg

Senast redigerat av XxHeNcExX (4 juli 2010)

Meems Mupp?
4 juli 2010 · 28 Inlägg

XxHeNcExX skrev:
Snuten stängde av klockan 22 och lät inte finalen gå. Trevligt evenemang annars! smile

Ahh... Tråkigt att det inte kunde köras klart.

lilla_tingeling Inte riktigt normal!!!
4 juli 2010 · 271 Inlägg

Neeh men va konstigt att polisen skulle lägga sig i... roll
Nästa gång kanske Lilla Blå e klar för att vara me...

// Lelle

Döden knackade mig på axeln. Men jag räckte honom långfingret... Jag är inte klar med livet än!
Golf_makkan
5 juli 2010 · 146 Inlägg

Missade de denna hade tänkt att komma men har lyckats paja bilen. så hoppas man fått i ordning den tills nästa gång big_smile

Photo4fun Fotograf
5 juli 2010 · 77 Inlägg

Nu är man hemma igen efter en lång dag i solen, tack alla som var där och fixade så det blev en kanondag på fabriksgatan.
Nu laddar vi för den 1 aug

Nu måste man sova lite innan det riktiga jobbet smile

Cippe
5 juli 2010 · 82 Inlägg

Hemma jag med. Det va en trevlig dag i Eskilstuna. Många förare och mycket publik. Trevligt.
Kommer ev den 1:a Aug..... :-)

sirmiro Double-Unicorn Rider
5 juli 2010 · 2 486 Inlägg

Okej? Var ska jag börja?

Jag börjar med att fråga vilket forum ni vill ha mina åsikter i så skriver jag mitt A4-papper där...

Det positiva: Kommunen och polisen är mycket trevliga som ger det lagliga en chans. Mycket trevligt folk rakt igenom och bra väder.


Det negativa:
Klockan är 0143, det är ingen idé att jag börjar för det blir då inte konstruktivt. Utan svara gärna på detta inlägg var det passar bäst.


Det finns potential för detta, men när man har 3timmar avsatt för bara stegen och 50bilar på plats och endast en bil får haveri - då SKA finalen köras.
Det berodde på arrangörernas organisation och jag ska specificera det tydligare under dagen imorgon.


Och ja - jag har tagit mycket med arrangörerna under dagen - jag gömmer mig inte bakom en skärm...

Landracing
5 juli 2010 · 68 Inlägg

Tackar alla för idag, det blev en uppstart inför 1 aug, vi kommer att förbättra en hel del till nästa gång. Det man måste tänka på som är det stora problemet är att detta är en tillfällig arena, dvs allt som syns skall lastas i Norrtälje i lördags, och 06.20 strartar resan mot eskilstuna med allt mtr för att riggas upp, depån är en svår nöt att lösa det gör att det tar lång tid att få fram bilar till stegen då det är en avlång depå mycket springa.
Hur som så har vi gjort ett första test som funkade skapligt tycker vi i alla fall men vi filar vidare på bättre lösningar till nästa gång, sova en liten stund nu...

Dagens tider här http://www.landracing.se/?T%E4vlingsinf … amp;normal

Senast redigerat av Landracing (5 juli 2010)

Photo4fun Fotograf
5 juli 2010 · 77 Inlägg

sirmiro skrev:
Okej? Var ska jag börja?

Jag börjar med att fråga vilket forum ni vill ha mina åsikter i så skriver jag mitt A4-papper där...

Det positiva: Kommunen och polisen är mycket trevliga som ger det lagliga en chans. Mycket trevligt folk rakt igenom och bra väder.


Det negativa:
Klockan är 0143, det är ingen idé att jag börjar för det blir då inte konstruktivt. Utan svara gärna på detta inlägg var det passar bäst.


Det finns potential för detta, men när man har 3timmar avsatt för bara stegen och 50bilar på plats och endast en bil får haveri - då SKA finalen köras.
Det berodde på arrangörernas organisation och jag ska specificera det tydligare under dagen imorgon.


Och ja - jag har tagit mycket med arrangörerna under dagen - jag gömmer mig inte bakom en skärm...

Angående stegen så har du rätt i att det kan kortas ner i tid, vi bröt 19:45 om jag inte minns fel och hade 2 tim på oss att få ihop och köra 2 stegar, första stegen var den som tog längst tid att få igång då vi inte hittade förarna till bilarna i depån.
Där måste vi bli tydligare mot förarna att dom inte får lämna bilarna och om dom gör det så kan man ställa en polare där så länge.
Så vi ska bli bättre på det til nästa gång och då hoppas vi att det går lite fortare.

Hoppas du vart lite nöjd i alla fall och att du kommer nästa gång med.

Senast redigerat av Photo4fun (5 juli 2010)

Mfive
5 juli 2010 · 1 393 Inlägg

Jag tyckte tillställningen var kanon! Mycket bra arrangerat för att vara första gången på den här platsen. Ja, det var lite trist att finalen inte kördes, men hellre det än att inte få köra så här fler gånger.

Det var första gången jag körde med sån här sorts granstart. Övning ger färdighet!

Jag hann ta ett gäng bilder som ni finner på min sida här: http://mrporsche.blogg.se/2010/july/esk … -race.html

Tack till alla inblandade!

CEO @ Bimmers Of Sweden
sirmiro Double-Unicorn Rider
5 juli 2010 · 2 486 Inlägg

Dåså, nu är jag mer vaken och kan skriva mer konstruktivt.

Enligt mig var eventet riktigt dåligt.
Det flöt kanonbra till dess att arrangörerna började behöva vara just arrangörer och inte bara publik.

En stege för under 50bilar ska INTE ta 30-60minuter att skriva. Det ska max ta 15min om det strular massor.

När stegen är klar ska bilar ropas till line-up, då sänker man musiken, ropar och sen är det upp till förarna (fungerade bra i slutet när detta testades, mycket bättre.)

Kommer inte bilar till linjen, och dessutom står långt från starten och ingen representant finns vid bilen så struntar man i den bilen. Det är upp till varje förare/team att se till att finnas på lineupen vid rätt tid. Oss (Vetten) letade tydligen arrangörerna efter vid ett tillfälle, då stod vi i vänsterlinen på lineupen som bil nr2 - hur letar man då?
Men finns inte bilarna vid deras tillfälle att starta ger man dem en tidsfrist som är färdig innan start av race (lämpligen 60-90sekunder) innan de är uteslutna.

Singelrepor - Vid tidsbrist. STRYK SKITEN!!! Bilen ska bara lyckas att inte rödlykta så är han/hon vidare.

Rödlyktor - MAN ÄR FÖR H*****E UTSLAGEN OM MAN RÖDLYKTAR!!! Detta gäller ALLA! Att bilen i den andra linen också kör mot rött innebär INTE omkörning, det innebär uteslutning. Då får den bil som vinnaren av dessa skulle möta en singelrepa och vid tidsbrist stryker man singelrepor...

(Hmm, 15min av slutet av kvällen las på singelrepor och omkörningar för bilar som rödlyktat, sen kunde inte finalen köras - har jag rätt att vara kritisk?)

Sen kan vi ta INFORMATIONEN.
Under all kritik, ingen tydlig person att tala med, alla hänvisade olika saker till varandra. Folket med headset visade sig veta mest, men att de andra i gul väst ens uttalar sig och inte bara hänvisar till en av dem blir bara illa. Jag kunde få 3-5olika svar på samma fråga, och jag hade många frågor.
Tips: 1person som håller i stege - denna person meddelar andra. personen som är huvudansvarig har en annan färg på västen och hans ord är lag. Det blev för många kockar för att det skulle fungera. =/

Vattenfållan - GE FÖR HELVETE INTE TECKEN FÖR BURNOUT INNAN TEAMEN ÄR KLARA!!!! Vi fick en utskällning för att vi hade händer i hjulhusen. Vi fick inte på tillräckligt med vatten vid något tillfälle på hjulen, det är starterns ansvar att INTE ge tecken innan allt är klart från teamet. Hade inte vår förare struntat i att "Kalle Anka" stod och viftade med sitt finger om burnouten så hade en mekaniker saknat fingrar. Vi visar tydligt när vi är klara genom att gå bort från bilen, det är starterns ansvar.
Sen saknade jag kvastar hos vattenpersonalen. Bort med gummiresterna tack. Titta gärna på hur de står på kjula, mantorp eller annat dragraceevent, ut med vatten, sopa undan skiten.
I ert fall där det var känsligt med asfalen så kan det vara lämpligt med en längre vattenfålla.
VIKTIGT: Personen som står vid vattnet ska inte ha NÅGON kontakt alls med förarna, det är starterns jobb, nu kom dubbla besked. Det ska inte ske.

Däcken - reglerna jag fick höra för klasserna var "Du ska kunna knalla in till den lokala däckshandlaren och köpa dem för att köra i gatdäck..." Ja, om då min däckshandlare har M/T Dragslicks på hyllan, då får jag köra med dem? Vi hade en helt j***a laglig bil (förutom att vi hade nummerplåten fram i bussen) när vi körde, men blir satta i slicksklassen. Varför?
Och att däcken var lagliga kollade vi noga med 30min samtal med en av Bilinspektörerna under avbrottet innan stegen, han kunde inte hitta saker att bötfälla.
Varför ska vi då stå mot rörramsbyggen och inte mot de lagliga gatbilarna som vi faktiskt möter vid rödljusen? Ni märkte kanske att vi inte behövde återlineing, utan klarade oss med den allmänna vägen?
Till nästa gång bör ni köra antingen alla mot alla (då lär det komma kritik) eller att faktiskt sätta oss som kör med lagliga däck i den klassen. Jag var framme flera gånger och påpekade det men fick olika bortförklaringar varje gång. Sätter ni upp regler så se till att kunna dem eller svara inte på frågor om dem.

Rakan???
Ni har fina sträckor. Varför köra på en sträcka som t.o.m. polisen funderade över? Troligen kommunens beslut, men försök ändra till en raka där bilar inte behöver nita för en 90graderskurva - vad händer om något skulle gå sönder och någon bil tappar bromskraft?


Rökning - jag förstår att man inte ska röka i gräset, det är självklart, men är det bättre att röka på startplattan där det med lite otur droppar bränsle/olja och ligger massor av varmt - brandfarligt - gummi? Normalt på racetävlingar är det totalt rökförbud i bandepå/uppställningsområde, här uppmanas det till rökning?


Och de argument som jag vet kommer komma i följande inlägg:
"Ni bytte ju däck." - Ja, det är trevligare att åka 10mil med däck anpassade för det än däck gjorda för kortare resor. Dessutom sliter det betydligt mindre.
"Gör bättre själv." - Been there, done that.


Men som många sa, det är första gången - men det är mer en förklaring än en ursäkt...

Photo4fun Fotograf
5 juli 2010 · 77 Inlägg

sirmiro skrev:
Dåså, nu är jag mer vaken och kan skriva mer konstruktivt.

Enligt mig var eventet riktigt dåligt.
Det flöt kanonbra till dess att arrangörerna började behöva vara just arrangörer och inte bara publik.

En stege för under 50bilar ska INTE ta 30-60minuter att skriva. Det ska max ta 15min om det strular massor.

När stegen är klar ska bilar ropas till line-up, då sänker man musiken, ropar och sen är det upp till förarna (fungerade bra i slutet när detta testades, mycket bättre.)

Kommer inte bilar till linjen, och dessutom står långt från starten och ingen representant finns vid bilen så struntar man i den bilen. Det är upp till varje förare/team att se till att finnas på lineupen vid rätt tid. Oss (Vetten) letade tydligen arrangörerna efter vid ett tillfälle, då stod vi i vänsterlinen på lineupen som bil nr2 - hur letar man då?
Men finns inte bilarna vid deras tillfälle att starta ger man dem en tidsfrist som är färdig innan start av race (lämpligen 60-90sekunder) innan de är uteslutna.

Singelrepor - Vid tidsbrist. STRYK SKITEN!!! Bilen ska bara lyckas att inte rödlykta så är han/hon vidare.

Rödlyktor - MAN ÄR FÖR H*****E UTSLAGEN OM MAN RÖDLYKTAR!!! Detta gäller ALLA! Att bilen i den andra linen också kör mot rött innebär INTE omkörning, det innebär uteslutning. Då får den bil som vinnaren av dessa skulle möta en singelrepa och vid tidsbrist stryker man singelrepor...

(Hmm, 15min av slutet av kvällen las på singelrepor och omkörningar för bilar som rödlyktat, sen kunde inte finalen köras - har jag rätt att vara kritisk?)

Sen kan vi ta INFORMATIONEN.
Under all kritik, ingen tydlig person att tala med, alla hänvisade olika saker till varandra. Folket med headset visade sig veta mest, men att de andra i gul väst ens uttalar sig och inte bara hänvisar till en av dem blir bara illa. Jag kunde få 3-5olika svar på samma fråga, och jag hade många frågor.
Tips: 1person som håller i stege - denna person meddelar andra. personen som är huvudansvarig har en annan färg på västen och hans ord är lag. Det blev för många kockar för att det skulle fungera. =/

Vattenfållan - GE FÖR HELVETE INTE TECKEN FÖR BURNOUT INNAN TEAMEN ÄR KLARA!!!! Vi fick en utskällning för att vi hade händer i hjulhusen. Vi fick inte på tillräckligt med vatten vid något tillfälle på hjulen, det är starterns ansvar att INTE ge tecken innan allt är klart från teamet. Hade inte vår förare struntat i att "Kalle Anka" stod och viftade med sitt finger om burnouten så hade en mekaniker saknat fingrar. Vi visar tydligt när vi är klara genom att gå bort från bilen, det är starterns ansvar.
Sen saknade jag kvastar hos vattenpersonalen. Bort med gummiresterna tack. Titta gärna på hur de står på kjula, mantorp eller annat dragraceevent, ut med vatten, sopa undan skiten.
I ert fall där det var känsligt med asfalen så kan det vara lämpligt med en längre vattenfålla.
VIKTIGT: Personen som står vid vattnet ska inte ha NÅGON kontakt alls med förarna, det är starterns jobb, nu kom dubbla besked. Det ska inte ske.

Däcken - reglerna jag fick höra för klasserna var "Du ska kunna knalla in till den lokala däckshandlaren och köpa dem för att köra i gatdäck..." Ja, om då min däckshandlare har M/T Dragslicks på hyllan, då får jag köra med dem? Vi hade en helt j***a laglig bil (förutom att vi hade nummerplåten fram i bussen) när vi körde, men blir satta i slicksklassen. Varför?
Och att däcken var lagliga kollade vi noga med 30min samtal med en av Bilinspektörerna under avbrottet innan stegen, han kunde inte hitta saker att bötfälla.
Varför ska vi då stå mot rörramsbyggen och inte mot de lagliga gatbilarna som vi faktiskt möter vid rödljusen? Ni märkte kanske att vi inte behövde återlineing, utan klarade oss med den allmänna vägen?
Till nästa gång bör ni köra antingen alla mot alla (då lär det komma kritik) eller att faktiskt sätta oss som kör med lagliga däck i den klassen. Jag var framme flera gånger och påpekade det men fick olika bortförklaringar varje gång. Sätter ni upp regler så se till att kunna dem eller svara inte på frågor om dem.

Rakan???
Ni har fina sträckor. Varför köra på en sträcka som t.o.m. polisen funderade över? Troligen kommunens beslut, men försök ändra till en raka där bilar inte behöver nita för en 90graderskurva - vad händer om något skulle gå sönder och någon bil tappar bromskraft?


Rökning - jag förstår att man inte ska röka i gräset, det är självklart, men är det bättre att röka på startplattan där det med lite otur droppar bränsle/olja och ligger massor av varmt - brandfarligt - gummi? Normalt på racetävlingar är det totalt rökförbud i bandepå/uppställningsområde, här uppmanas det till rökning?


Och de argument som jag vet kommer komma i följande inlägg:
"Ni bytte ju däck." - Ja, det är trevligare att åka 10mil med däck anpassade för det än däck gjorda för kortare resor. Dessutom sliter det betydligt mindre.
"Gör bättre själv." - Been there, done that.


Men som många sa, det är första gången - men det är mer en förklaring än en ursäkt...

Oj nu blev det mycket men ska försöka svara så gott det gå.

Stegen har du rätt i och det tar vi med oss tills nästa gång, hade vi skitit i dom som inte fanns vid bilarna så hade det blivit mer gnäll än nu tror jag.

Att du fick fel eller galen info är bara att beklaga sök upp glenn direkt vid dessa oklarheter och ta frågorna med honom är mitt tips, då får alla samma info.

Vattenfållan då, ja jag hade inte riktigt koll på varför ni hade era fingrar uppepå däcken, där har de inget att göra.
Vattenkillen får er i rätt läge och startern kollar banan.

Ang. däcken så står det så här i inbjudan som jag hoppas du läst.
Gatdäck är ett standard däck som sitter på en bil som säljs i handeln, och kan köpas av den lokala gummigubben. Ej slicks, Dot märkta slicks, R-däck eller andra tävlingsdäck, dessa hänvisas till open stegen. Vid oklarheter maila frågan till info@landracing.se , besiktnings man avgör på plats om det råder tvivel och då hänvisas fordonet till open stegen.


Och rökning anser jag vara farligare och mer svårsläckt på en torr gräsyta än på asfalt.

Hoppas det vart  svar som du blir nöjd med, konstruktiv kritik är utmärkt och jag hoppas du upplever det bättre nästa gång.

sirmiro Double-Unicorn Rider
5 juli 2010 · 2 486 Inlägg

Photo4fun skrev:

sirmiro skrev:
Dåså, nu är jag mer vaken och kan skriva mer konstruktivt.

Enligt mig var eventet riktigt dåligt.
Det flöt kanonbra till dess att arrangörerna började behöva vara just arrangörer och inte bara publik.

En stege för under 50bilar ska INTE ta 30-60minuter att skriva. Det ska max ta 15min om det strular massor.

När stegen är klar ska bilar ropas till line-up, då sänker man musiken, ropar och sen är det upp till förarna (fungerade bra i slutet när detta testades, mycket bättre.)

Kommer inte bilar till linjen, och dessutom står långt från starten och ingen representant finns vid bilen så struntar man i den bilen. Det är upp till varje förare/team att se till att finnas på lineupen vid rätt tid. Oss (Vetten) letade tydligen arrangörerna efter vid ett tillfälle, då stod vi i vänsterlinen på lineupen som bil nr2 - hur letar man då?
Men finns inte bilarna vid deras tillfälle att starta ger man dem en tidsfrist som är färdig innan start av race (lämpligen 60-90sekunder) innan de är uteslutna.

Singelrepor - Vid tidsbrist. STRYK SKITEN!!! Bilen ska bara lyckas att inte rödlykta så är han/hon vidare.

Rödlyktor - MAN ÄR FÖR H*****E UTSLAGEN OM MAN RÖDLYKTAR!!! Detta gäller ALLA! Att bilen i den andra linen också kör mot rött innebär INTE omkörning, det innebär uteslutning. Då får den bil som vinnaren av dessa skulle möta en singelrepa och vid tidsbrist stryker man singelrepor...

(Hmm, 15min av slutet av kvällen las på singelrepor och omkörningar för bilar som rödlyktat, sen kunde inte finalen köras - har jag rätt att vara kritisk?)

Sen kan vi ta INFORMATIONEN.
Under all kritik, ingen tydlig person att tala med, alla hänvisade olika saker till varandra. Folket med headset visade sig veta mest, men att de andra i gul väst ens uttalar sig och inte bara hänvisar till en av dem blir bara illa. Jag kunde få 3-5olika svar på samma fråga, och jag hade många frågor.
Tips: 1person som håller i stege - denna person meddelar andra. personen som är huvudansvarig har en annan färg på västen och hans ord är lag. Det blev för många kockar för att det skulle fungera. =/

Vattenfållan - GE FÖR HELVETE INTE TECKEN FÖR BURNOUT INNAN TEAMEN ÄR KLARA!!!! Vi fick en utskällning för att vi hade händer i hjulhusen. Vi fick inte på tillräckligt med vatten vid något tillfälle på hjulen, det är starterns ansvar att INTE ge tecken innan allt är klart från teamet. Hade inte vår förare struntat i att "Kalle Anka" stod och viftade med sitt finger om burnouten så hade en mekaniker saknat fingrar. Vi visar tydligt när vi är klara genom att gå bort från bilen, det är starterns ansvar.
Sen saknade jag kvastar hos vattenpersonalen. Bort med gummiresterna tack. Titta gärna på hur de står på kjula, mantorp eller annat dragraceevent, ut med vatten, sopa undan skiten.
I ert fall där det var känsligt med asfalen så kan det vara lämpligt med en längre vattenfålla.
VIKTIGT: Personen som står vid vattnet ska inte ha NÅGON kontakt alls med förarna, det är starterns jobb, nu kom dubbla besked. Det ska inte ske.

Däcken - reglerna jag fick höra för klasserna var "Du ska kunna knalla in till den lokala däckshandlaren och köpa dem för att köra i gatdäck..." Ja, om då min däckshandlare har M/T Dragslicks på hyllan, då får jag köra med dem? Vi hade en helt j***a laglig bil (förutom att vi hade nummerplåten fram i bussen) när vi körde, men blir satta i slicksklassen. Varför?
Och att däcken var lagliga kollade vi noga med 30min samtal med en av Bilinspektörerna under avbrottet innan stegen, han kunde inte hitta saker att bötfälla.
Varför ska vi då stå mot rörramsbyggen och inte mot de lagliga gatbilarna som vi faktiskt möter vid rödljusen? Ni märkte kanske att vi inte behövde återlineing, utan klarade oss med den allmänna vägen?
Till nästa gång bör ni köra antingen alla mot alla (då lär det komma kritik) eller att faktiskt sätta oss som kör med lagliga däck i den klassen. Jag var framme flera gånger och påpekade det men fick olika bortförklaringar varje gång. Sätter ni upp regler så se till att kunna dem eller svara inte på frågor om dem.

Rakan???
Ni har fina sträckor. Varför köra på en sträcka som t.o.m. polisen funderade över? Troligen kommunens beslut, men försök ändra till en raka där bilar inte behöver nita för en 90graderskurva - vad händer om något skulle gå sönder och någon bil tappar bromskraft?


Rökning - jag förstår att man inte ska röka i gräset, det är självklart, men är det bättre att röka på startplattan där det med lite otur droppar bränsle/olja och ligger massor av varmt - brandfarligt - gummi? Normalt på racetävlingar är det totalt rökförbud i bandepå/uppställningsområde, här uppmanas det till rökning?


Och de argument som jag vet kommer komma i följande inlägg:
"Ni bytte ju däck." - Ja, det är trevligare att åka 10mil med däck anpassade för det än däck gjorda för kortare resor. Dessutom sliter det betydligt mindre.
"Gör bättre själv." - Been there, done that.


Men som många sa, det är första gången - men det är mer en förklaring än en ursäkt...

Oj nu blev det mycket men ska försöka svara så gott det gå.

Stegen har du rätt i och det tar vi med oss tills nästa gång, hade vi skitit i dom som inte fanns vid bilarna så hade det blivit mer gnäll än nu tror jag.

Att du fick fel eller galen info är bara att beklaga sök upp glenn direkt vid dessa oklarheter och ta frågorna med honom är mitt tips, då får alla samma info.

Vattenfållan då, ja jag hade inte riktigt koll på varför ni hade era fingrar uppepå däcken, där har de inget att göra.
Vattenkillen får er i rätt läge och startern kollar banan.

Ang. däcken så står det så här i inbjudan som jag hoppas du läst.
Gatdäck är ett standard däck som sitter på en bil som säljs i handeln, och kan köpas av den lokala gummigubben. Ej slicks, Dot märkta slicks, R-däck eller andra tävlingsdäck, dessa hänvisas till open stegen. Vid oklarheter maila frågan till info@landracing.se , besiktnings man avgör på plats om det råder tvivel och då hänvisas fordonet till open stegen.


Och rökning anser jag vara farligare och mer svårsläckt på en torr gräsyta än på asfalt.

Hoppas det vart  svar som du blir nöjd med, konstruktiv kritik är utmärkt och jag hoppas du upplever det bättre nästa gång.

Fingrarna var uppe på däcken för vi behövde mer fukt så det var för lite vatten ute för att det skulle vara vettigt för bilen.

Vattenpojken ska INTE visa var bilen ska, det ska teamet egentligen och den enda som ska påpeka saker är startern. I dragracing ska bilen rulla GENOM vattenfållan för att få vatten runt hela däcket, sen stanna precis efter vattnet för burnouten. Er fålla gjorde att det blev ca 20-30% av ytan istället för 100% som blev fuktig, dvs efter 50cm är hela däcket torrt och det sliter inte loss som det ska.


Jag har inte läst inbjudan, jag frågade folk med gula västar och jag vet givetvis inte namn när jag jag kommer utifrån, se till att det är tydligt vem som bestämmer. Nu kan säkert JAG känna igen ansikten, men andra då? En annan färg på tävlingsledarens väst är lämpligt.


Men om det nu står exakt som du säger så ska t.ex. GTRen, stagean etc köra i "Open"då de flesta lågprofilsdäck är byggda på samma typ av stomme och bara olika i gummits blandning, eller är det speciella märken på däck som klassas på olika sätt? Eller är det olika regler för olika förare?
Missförstå mig inte, jag tycker att GTR, stagea och även vetten är GATbilar i de skick de var.
Jag hoppas ni inser att dessa regler är så luddiga att det är galet. Tänk om tack.
Det enklaste sättet är väl att kolla på bilprovningens papper om bilen får vara på vägen, sen kollar man att huvudmönstret är 1.6mm eller mer - det är gatklassen och då är återlineing på banan förbjuden, sen är öppna klassen allt som är obes och har mindre mönster...


Stegen hade säkert dragit tjafs om man varit hård på regler, det gjorde ju tydligen rödlyktorna som gjorde att bilarna fick gå vidare... Hur kom ni på idén att köra om ett race med 2st rödljus? Röd lampa - utslagning...


Jag hoppas att det blir att åka till det i augusti, och jag hoppas verkligen att upplevelsen blir bättre.

Cippe
5 juli 2010 · 82 Inlägg

Ni får ursäkta mej om jag blandar mej i. Och jag kommer säkert att få skit.. Men Sirmiro..
Det låter som om ni skulle köra på Tjula/Mantorp osv. Vi fick info innan att detta är inte som riktig dragracing. Det är en laglig version på streetracing.... Teamet ska visa vart bilen ska stå ? Jag har då inget team med mej.. Vem ska visa mej då ???
Jag tycker det är trist att det gnälls så pass. Vi som kör för att det är roligt och inte tar det på så blodigt allvar gillar det som det är... Visst har man rätt att säga vad man tycker. Självklart.
Håller med dej om vissa saker. Som rödlycktning bla.... Men killarna och tjejerna gör sitt bästa och sliter arslet av sej för att vi ska få köra..Så snälla. Ta det inte så allvarligt.....

meatos
5 juli 2010 · 424 Inlägg

"Gatdäck är ett standard däck som sitter på en bil som säljs i handeln, och kan köpas av den lokala gummigubben. Ej slicks, Dot märkta slicks, R-däck eller andra tävlingsdäck, dessa hänvisas till open stegen. Vid oklarheter maila frågan till info@landracing.se , besiktnings man avgör på plats om det råder tvivel och då hänvisas fordonet till open stegen."

Jag tycker inte det råder några tvivel på vilka däck man får ha i gatdäck klassen. "vanliga gatdäck, åka långt däck" eller vad man kan kalla dem. Om nu vissa blev sura för att de inte fick köra i gatklassen men et street får de väl vara det. Även fast de är gatlegala så är de inte vanliga gatdäck som alla sitter och åker runt på. Om man nu vänder på det att man är med i gatklassen med gatdäck som det ska vara och så möter man någon med et street eller r däck så blir det orättvist. Står ju klart och tydligt att några dot märka slicks inte är godkända i gatklassen så varför tro att man får köra med det? Det är de som håller i evenemanget som bestämmer reglerna.

Landracing
5 juli 2010 · 68 Inlägg

Nu ska jag förklara några saker,

1, Stegen tog inte 60 min att skriva ej heller att få igång från paus till första start, men det tog för lång tid totalt från just paus till körning och det skall bli bättre.

2, Vi har ett system som är utvecklat ett antal ggr i tex Norrtälje och dom bilarna som vill tävla rullar förbi tidtagningstältet bana 1 för att visa att dom vill tävla, där kollar vi vilken stege/klass dom skall vara i enkelt.

3, vi har ett upplägg att bilarna står i depån efter att dom åkt runt så tar vi ut dom i resp stege, anledningen till att vetten inte hittades i depån var att den inte stod där det var sagt i depån utan redan i uppline det var en miss av föraren, där av uppkommet problem, ingen stor sak.

4, Vi vill inte vara så hårda som du beskriver ,det har enl erfarenhet inte blivit något  bra ur det då just målgruppen med detta är nya förare som ibland är osäkra inte riktigt vet vad och hur saker fungerar ,där av har vi valt att vara så snälla det nu går så alla får åka, det är en attityd som vi alltid kommer att fortsätta med.

5, solo repeor har vi också diskuterat med förarna och dom vill ha det så att man inte rödlyktar så är man vidare, vi har flera ggr haft solo reper där föraren har rödlyktat bort sig, alt 2 är att ta bort "Skiten" den diskutionen har vi också diskuterat massa ggr på Zatzy.
Vi har valt att om båda rödlyktar bort sig så körs den om, det beror på att det hänt några ggr förut och vid en final hur gör man då tycker du? delad 1:a?. Nej publiken som betalar för er vill få se raka utslagningar och jag personligen tycker det är ok att köra om vid ett sådant fall.

6, Saneringar kan när som helst dyka upp alltid lätt att säga efter att om inte om så skulle.... man kan ha som mål att avsluta kl 9 när vi har tillstånd till 10 och vi görs så nästa gång, då finns det tid för tex saneringar,

7, Jag är TL tävlingsledare och dommare enkelt, alla som var med på förarmötet fick samma och rätt info.

8, Värmningen, om du varit med på förarmötet då vet du exakt hur det går till, jag frågade till och med samtliga på mötet om det var några frågor på genomförandet och det var det inte då har föraren OK att han har förstått regler och varför, det är även i anmälan en knapp som man klickar på att man läst inbjudan och även förstått den. Vi är snälla och låter förarens personal befinna sig på plattan och det kanske vi skall ta bort då det verkar vara ett problem fast bara för er då.
Göran som vattnar sköter det ifall ni vill ha mer eller mindre vatten det meddelar ni han så fixar han det, han visar på vart bilen skall stå det bestämmer inte föraren, när det är klart bestämmer startern när ni kan värma enkelt, det funkade för alla andra förare.
Efter gårdagens problem så kommer vi förbjuda att stoppa in händeran i hjulhusen så har vi löst det.

9, Vi har inga begränsningar i vårat tillstånd vi kan köra Top fuel om vi vill men det skall vi inte göra, open klassen där är allt fritt, i tema klassen som idag var gatdäck så är gränsnittet satt med våra förare dom och vi vill ha ett klart gränssnitt där det ligger idag, gat däck är för dom som åker en ganska STD bil och inte vill möta ett monster med slicks, Dot märkta slicks är just slicks, R-däck mm lika så gjorda för race i någon form också dyrare att köpa få mil mm. Gatdäck är std däck vi kan göra det rörigare att ange hårdhet tex 200. Detta är en mycket uppkattad regel från förarna.

10, Val av väg, du verkar inte bo i etuna för då skulle du läst om debbaten som varit i ett år ang detta med val av väg, det är en lång historia som jag inte orkar redogöra för men detta är den bästa vägen i kommunen som det ser ut idag enkelt, och vi har med Polisen och kommunen enats om detta val.

11, Rökförbud råder det är eldningsförbud i kommunen, vi uppmanar inte till rökning alls.

Att föraren av vetten inte klarade av att värma och stod still flera ggr vilket vi har redogjort för i inbjudan och på förarmötet att är helt förbjudet är bara beklagligt, jag är inte ute efter att klaga på föraren utan tycker det var en frän bil som skulle passa på Speedweekend fartrekord på is där skulle den kunna åka riktigt fort och att den dök upp igår var fränt all heder åt det men man måste även som förare försöka förstå mål och krav med övningen, vi har utvecklat en modell som förarna gillar och publiken men om det inte passar i etuna eller ni som förare vill göra om något då försöker vi göra det inget är hugget i sten för vi har inga begränsningar alls, så vi provar igen 1 aug så får vi se om ni tycker det blivt bättre annars få vi väll lägga ner.
ps. du skall få tillbaka stratavgiften........

Fråger bara ringa mig 0705-610 500
Mvh Glenn Ocklund


sirmiro skrev:

Photo4fun skrev:

sirmiro skrev:
Dåså, nu är jag mer vaken och kan skriva mer konstruktivt.

Enligt mig var eventet riktigt dåligt.
Det flöt kanonbra till dess att arrangörerna började behöva vara just arrangörer och inte bara publik.

En stege för under 50bilar ska INTE ta 30-60minuter att skriva. Det ska max ta 15min om det strular massor.

När stegen är klar ska bilar ropas till line-up, då sänker man musiken, ropar och sen är det upp till förarna (fungerade bra i slutet när detta testades, mycket bättre.)

Kommer inte bilar till linjen, och dessutom står långt från starten och ingen representant finns vid bilen så struntar man i den bilen. Det är upp till varje förare/team att se till att finnas på lineupen vid rätt tid. Oss (Vetten) letade tydligen arrangörerna efter vid ett tillfälle, då stod vi i vänsterlinen på lineupen som bil nr2 - hur letar man då?
Men finns inte bilarna vid deras tillfälle att starta ger man dem en tidsfrist som är färdig innan start av race (lämpligen 60-90sekunder) innan de är uteslutna.

Singelrepor - Vid tidsbrist. STRYK SKITEN!!! Bilen ska bara lyckas att inte rödlykta så är han/hon vidare.

Rödlyktor - MAN ÄR FÖR H*****E UTSLAGEN OM MAN RÖDLYKTAR!!! Detta gäller ALLA! Att bilen i den andra linen också kör mot rött innebär INTE omkörning, det innebär uteslutning. Då får den bil som vinnaren av dessa skulle möta en singelrepa och vid tidsbrist stryker man singelrepor...

(Hmm, 15min av slutet av kvällen las på singelrepor och omkörningar för bilar som rödlyktat, sen kunde inte finalen köras - har jag rätt att vara kritisk?)

Sen kan vi ta INFORMATIONEN.
Under all kritik, ingen tydlig person att tala med, alla hänvisade olika saker till varandra. Folket med headset visade sig veta mest, men att de andra i gul väst ens uttalar sig och inte bara hänvisar till en av dem blir bara illa. Jag kunde få 3-5olika svar på samma fråga, och jag hade många frågor.
Tips: 1person som håller i stege - denna person meddelar andra. personen som är huvudansvarig har en annan färg på västen och hans ord är lag. Det blev för många kockar för att det skulle fungera. =/

Vattenfållan - GE FÖR HELVETE INTE TECKEN FÖR BURNOUT INNAN TEAMEN ÄR KLARA!!!! Vi fick en utskällning för att vi hade händer i hjulhusen. Vi fick inte på tillräckligt med vatten vid något tillfälle på hjulen, det är starterns ansvar att INTE ge tecken innan allt är klart från teamet. Hade inte vår förare struntat i att "Kalle Anka" stod och viftade med sitt finger om burnouten så hade en mekaniker saknat fingrar. Vi visar tydligt när vi är klara genom att gå bort från bilen, det är starterns ansvar.
Sen saknade jag kvastar hos vattenpersonalen. Bort med gummiresterna tack. Titta gärna på hur de står på kjula, mantorp eller annat dragraceevent, ut med vatten, sopa undan skiten.
I ert fall där det var känsligt med asfalen så kan det vara lämpligt med en längre vattenfålla.
VIKTIGT: Personen som står vid vattnet ska inte ha NÅGON kontakt alls med förarna, det är starterns jobb, nu kom dubbla besked. Det ska inte ske.

Däcken - reglerna jag fick höra för klasserna var "Du ska kunna knalla in till den lokala däckshandlaren och köpa dem för att köra i gatdäck..." Ja, om då min däckshandlare har M/T Dragslicks på hyllan, då får jag köra med dem? Vi hade en helt j***a laglig bil (förutom att vi hade nummerplåten fram i bussen) när vi körde, men blir satta i slicksklassen. Varför?
Och att däcken var lagliga kollade vi noga med 30min samtal med en av Bilinspektörerna under avbrottet innan stegen, han kunde inte hitta saker att bötfälla.
Varför ska vi då stå mot rörramsbyggen och inte mot de lagliga gatbilarna som vi faktiskt möter vid rödljusen? Ni märkte kanske att vi inte behövde återlineing, utan klarade oss med den allmänna vägen?
Till nästa gång bör ni köra antingen alla mot alla (då lär det komma kritik) eller att faktiskt sätta oss som kör med lagliga däck i den klassen. Jag var framme flera gånger och påpekade det men fick olika bortförklaringar varje gång. Sätter ni upp regler så se till att kunna dem eller svara inte på frågor om dem.

Rakan???
Ni har fina sträckor. Varför köra på en sträcka som t.o.m. polisen funderade över? Troligen kommunens beslut, men försök ändra till en raka där bilar inte behöver nita för en 90graderskurva - vad händer om något skulle gå sönder och någon bil tappar bromskraft?


Rökning - jag förstår att man inte ska röka i gräset, det är självklart, men är det bättre att röka på startplattan där det med lite otur droppar bränsle/olja och ligger massor av varmt - brandfarligt - gummi? Normalt på racetävlingar är det totalt rökförbud i bandepå/uppställningsområde, här uppmanas det till rökning?


Och de argument som jag vet kommer komma i följande inlägg:
"Ni bytte ju däck." - Ja, det är trevligare att åka 10mil med däck anpassade för det än däck gjorda för kortare resor. Dessutom sliter det betydligt mindre.
"Gör bättre själv." - Been there, done that.


Men som många sa, det är första gången - men det är mer en förklaring än en ursäkt...

Oj nu blev det mycket men ska försöka svara så gott det gå.

Stegen har du rätt i och det tar vi med oss tills nästa gång, hade vi skitit i dom som inte fanns vid bilarna så hade det blivit mer gnäll än nu tror jag.

Att du fick fel eller galen info är bara att beklaga sök upp glenn direkt vid dessa oklarheter och ta frågorna med honom är mitt tips, då får alla samma info.

Vattenfållan då, ja jag hade inte riktigt koll på varför ni hade era fingrar uppepå däcken, där har de inget att göra.
Vattenkillen får er i rätt läge och startern kollar banan.

Ang. däcken så står det så här i inbjudan som jag hoppas du läst.
Gatdäck är ett standard däck som sitter på en bil som säljs i handeln, och kan köpas av den lokala gummigubben. Ej slicks, Dot märkta slicks, R-däck eller andra tävlingsdäck, dessa hänvisas till open stegen. Vid oklarheter maila frågan till info@landracing.se , besiktnings man avgör på plats om det råder tvivel och då hänvisas fordonet till open stegen.


Och rökning anser jag vara farligare och mer svårsläckt på en torr gräsyta än på asfalt.

Hoppas det vart  svar som du blir nöjd med, konstruktiv kritik är utmärkt och jag hoppas du upplever det bättre nästa gång.

Fingrarna var uppe på däcken för vi behövde mer fukt så det var för lite vatten ute för att det skulle vara vettigt för bilen.

Vattenpojken ska INTE visa var bilen ska, det ska teamet egentligen och den enda som ska påpeka saker är startern. I dragracing ska bilen rulla GENOM vattenfållan för att få vatten runt hela däcket, sen stanna precis efter vattnet för burnouten. Er fålla gjorde att det blev ca 20-30% av ytan istället för 100% som blev fuktig, dvs efter 50cm är hela däcket torrt och det sliter inte loss som det ska.


Jag har inte läst inbjudan, jag frågade folk med gula västar och jag vet givetvis inte namn när jag jag kommer utifrån, se till att det är tydligt vem som bestämmer. Nu kan säkert JAG känna igen ansikten, men andra då? En annan färg på tävlingsledarens väst är lämpligt.


Men om det nu står exakt som du säger så ska t.ex. GTRen, stagean etc köra i "Open"då de flesta lågprofilsdäck är byggda på samma typ av stomme och bara olika i gummits blandning, eller är det speciella märken på däck som klassas på olika sätt? Eller är det olika regler för olika förare?
Missförstå mig inte, jag tycker att GTR, stagea och även vetten är GATbilar i de skick de var.
Jag hoppas ni inser att dessa regler är så luddiga att det är galet. Tänk om tack.
Det enklaste sättet är väl att kolla på bilprovningens papper om bilen får vara på vägen, sen kollar man att huvudmönstret är 1.6mm eller mer - det är gatklassen och då är återlineing på banan förbjuden, sen är öppna klassen allt som är obes och har mindre mönster...


Stegen hade säkert dragit tjafs om man varit hård på regler, det gjorde ju tydligen rödlyktorna som gjorde att bilarna fick gå vidare... Hur kom ni på idén att köra om ett race med 2st rödljus? Röd lampa - utslagning...


Jag hoppas att det blir att åka till det i augusti, och jag hoppas verkligen att upplevelsen blir bättre.

HereComesTrouble Livsnjutare
5 juli 2010 · 1 707 Inlägg

Upplevde inte som förare att jag stog still så mycket mer än dom 2 sekunder som stog i reglerna,
Däcken har för bra grepp för att köra rullande värmning, så även fast vi aldrig riktigt fick upp dom i rätt temp
så greppade dom fullt tillräckligt endå. Vi har ju som bekant orginal drivlina, växellåda mm.

Vi hade som sagt i vilket fall som helst kul, vilket är huvudsaken.
Var inte med för tävling igentligen utan för att träna med dom nya däcken då vi aldrig haft slicks tidigare.

Fixar nån däck åt oss så kommer vi gärna till speedweekend..

Wurpan
5 juli 2010 · 58 Inlägg

jag tyckte det va en kanon dag med race..

Det ända jag tyckte va lite problem med va det tids lagda schemat som fanns, annars tyckte jag inte det fanns nå speciellt att klaga på...

som man alltid får tänka på att första gången får det strula...

tackar alla som va med och körde och även publiken som fanns där för att visa intresset för Lagligt Streetrace=)

Kommer att va med nästa gång också=P

Lever på Adrenalin och lukten av brända däck! :P
www.driveforfun.org
www.volvosweden.se
Volvo 945 Turbo "Gray Shark" (1994)
G-son
5 juli 2010 · 18 Inlägg

Bäste Sirmiro
När du och jag småpratade lite och du ventilerade lite av dina åsikter och kritik blev jag först väldigt imponerad över ditt föredömliga sätt att framföra kritik.

Sånt gillar vi verkligen. Bad dig även ventilera dig i forum vilket du gjorde.

Men nu måste jag säga och jag ber redan innan om ursäkt för det, Nu sjönk du en aning i mina ögon (vad det nu må vara värt?)
Nu är det bara en jävla massa gnäll, som en tjurig liten unge.

Till ditt försvar kan jag acceptera att ni i ert team åkte på något som ni trodde höll dragrace standard, isåfall har vi varit otydliga i budskapet eller så har ni helt enkelt inte snappat upp det.
Detta ÄR och kommer ALDRIG vara dragrace.
Här kör du för att du tycker det är roligt, och med ett tävlingsmoment som skall tas med glimten i ögat. Det verkar de flesta oxå ha kommit fram till
Nu fick du ju oxå bra och raka svar av Glenn.

Med all den info kanske ni ser på eventet med andra ögon.

Och om ni dyker upp igen, vilket jag VERKLIGEN hoppas för jag och publiken älskade bilen, så vet ni vilken nivå detta ligger på.

Vill man ha en högre nivå och fight på blodigt allvar, så finns det bättre lämpade arenor.

Men som jag sa till dig, vi lyssnar absolut på dina åsikter och tar åt oss.

Väl mött nästa gång och det vore skitkul om ni ville komma upp till norrtälje och köra oxå-.

E

Senast redigerat av G-son (5 juli 2010)

Proud member of Team Insane Racing
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang