1. Det var ca en timmas uppehåll - infon jag fick var att det var krångligt att skriva stegen, därav att jag skrev det.
2. Ett smidigt system, just den delen tog max 5-10min och fungerade bra.
3) Vi hittade ingen gräns på depån, antog att lineup var i högerfilen som resten av dagen, visste att vi skulle åka sist och ställde då bilen på vänstersidan för att inte vara ivägen.
4) Det är givetvis en avvägning, många är nya som du säger, men det är dock viktigt att ha med lite av racingens grundregler - en representant ska finnas i närheten av bilen när det drar ihop sig till körning.
5) Det jag skrev var - när det är tidspress så är det dumt att köra singelrepor. Har man tid så kör man givetvis alla repor som det ska, börjar tiden rinna ut stryker man allt som redan är klart.
Om en singelrepa rödlyktar borde väl han då få köra om han med, då alla tävlande på banan rödlyktat? En rödlykta innebär dessutom uteslutning, dvs sista placering. Rödlyktar de två i finalen vinner den som vann av de två utslagna i semifinalen, alternativt att man tar snabbast tid i semi. Det är det enda vettiga.
6) Saneringar kommer, det är bara tråkigt för den som äger bilen med extra kostnader. Det krävs bara mer träning så går det fortare.
7) Varför ger då andra svar på beslutsfattande frågor, annat än "Nej" eller "Fråga honom"? Små frågor är dumt att tjata sönder tävlingsledningen med, t.ex. tider och liknande, men de ska inte ta beslut eller säga att de ska lösa något som de inte har befogenhet till.
8) Jag förklarar hur det bör gå till, hur det går till inom dragracing och hur man skonar asfalt och drivlinor. Ni sa igår att ni var nybörjare och kunde ta kritik - nu säger ni att ni gör allt rätt? Fram med sopborstar och ut med mer vatten.
9) Jag håller med till 110% om att slicks är slicks. Jag sa det 20gånger under körningen igår, MEN jag säger att era regler är så enormt otydliga. Och idag levereras bilar med allt för många typer av däck för att säga "standarddäck". Jag kritiserade reglerna för klasserna och att de var luddiga. Enligt reglerna så hade ni ett flertal bilar fel. Det förstör för de som är nya. Och det är därför ni måste vara TYDLIGARE med vad som gäller. Ingen ska behöva fundera utan det ska vara självskrivet var en bil ska vara, det var det inte igår.
10) Nej, jag bor inte i E-tuna. Jag bor i örebro. Jag tittade på rakan och såg det positiva att den var nylagd. Jag såg sen en kort backe och sedan en skarp sväng. Jag talade med polisen på plats som sa att han personligen hellre hade sett det på kjula eller volvo ur säkerhetsynpunkt. Jag vet problemen att få ett ställe att köra på, jag har varit med och brottas om det. Det är svårt, men jag vidhåller att det är synd att tillståndet kommer för en ganska smal och kort raka istället för t.ex. kjula eller volvo. Det är politikerna som styr det, men det är värt att tas upp.
11) Då kanske du ska ta det med alla som ställde upp. Speakern gick ut i högtalarna och sa att det var rökförbud på gräset annars skulle det kunna bli en gräsbrand värd namnet, ska man röka kan man gå upp på asfalten, där ar det fritt fram att röka. Så med andra ord - det är fritt fram att röka på starten. (Fritt citerat då jag inte minns exakt ordföljd, speakern sa det precis i anslutning med pausen.) Det klassar jag som uppmaning att röka på starten, inte trycka på något rökförbud.
Anledningen till att jag lägger ner tiden på att skriva ner allt detta är inte för att förklara hur dåligt saker fungerar eller att man inte ska börja nya saker - tvärt om. Ni har börjat med något, men det finns massor med saker som måste fixas innan det kan bli riktigt bra.
Att höra kommentarerna "fy fan för snuten som inte ger 10min till" från folk känns bara tragiskt när de just släppt till 5timmar. Såna saker kan göra att tillstånd försvinner och det förlorar alla på.
Jag skriver vad jag tycker är fel, och vad jag tycker bör göras för att det ska kunna utvecklas och bli bättre. Skulle jag vilja något annat skulle jag skriva 5 rader utan minsta förklaring alls på varför jag tycker de sakerna.
Och det som är viktigast är just att göra allt tydligare - då blir det roligare för alla.
Och tanken med det är väl att ha roligt - inte sant?
Landracing skrev:
Nu ska jag förklara några saker,
1, Stegen tog inte 60 min att skriva ej heller att få igång från paus till första start, men det tog för lång tid totalt från just paus till körning och det skall bli bättre.
2, Vi har ett system som är utvecklat ett antal ggr i tex Norrtälje och dom bilarna som vill tävla rullar förbi tidtagningstältet bana 1 för att visa att dom vill tävla, där kollar vi vilken stege/klass dom skall vara i enkelt.
3, vi har ett upplägg att bilarna står i depån efter att dom åkt runt så tar vi ut dom i resp stege, anledningen till att vetten inte hittades i depån var att den inte stod där det var sagt i depån utan redan i uppline det var en miss av föraren, där av uppkommet problem, ingen stor sak.
4, Vi vill inte vara så hårda som du beskriver ,det har enl erfarenhet inte blivit något bra ur det då just målgruppen med detta är nya förare som ibland är osäkra inte riktigt vet vad och hur saker fungerar ,där av har vi valt att vara så snälla det nu går så alla får åka, det är en attityd som vi alltid kommer att fortsätta med.
5, solo repeor har vi också diskuterat med förarna och dom vill ha det så att man inte rödlyktar så är man vidare, vi har flera ggr haft solo reper där föraren har rödlyktat bort sig, alt 2 är att ta bort "Skiten" den diskutionen har vi också diskuterat massa ggr på Zatzy.
Vi har valt att om båda rödlyktar bort sig så körs den om, det beror på att det hänt några ggr förut och vid en final hur gör man då tycker du? delad 1:a?. Nej publiken som betalar för er vill få se raka utslagningar och jag personligen tycker det är ok att köra om vid ett sådant fall.
6, Saneringar kan när som helst dyka upp alltid lätt att säga efter att om inte om så skulle.... man kan ha som mål att avsluta kl 9 när vi har tillstånd till 10 och vi görs så nästa gång, då finns det tid för tex saneringar,
7, Jag är TL tävlingsledare och dommare enkelt, alla som var med på förarmötet fick samma och rätt info.
8, Värmningen, om du varit med på förarmötet då vet du exakt hur det går till, jag frågade till och med samtliga på mötet om det var några frågor på genomförandet och det var det inte då har föraren OK att han har förstått regler och varför, det är även i anmälan en knapp som man klickar på att man läst inbjudan och även förstått den. Vi är snälla och låter förarens personal befinna sig på plattan och det kanske vi skall ta bort då det verkar vara ett problem fast bara för er då.
Göran som vattnar sköter det ifall ni vill ha mer eller mindre vatten det meddelar ni han så fixar han det, han visar på vart bilen skall stå det bestämmer inte föraren, när det är klart bestämmer startern när ni kan värma enkelt, det funkade för alla andra förare.
Efter gårdagens problem så kommer vi förbjuda att stoppa in händeran i hjulhusen så har vi löst det.
9, Vi har inga begränsningar i vårat tillstånd vi kan köra Top fuel om vi vill men det skall vi inte göra, open klassen där är allt fritt, i tema klassen som idag var gatdäck så är gränsnittet satt med våra förare dom och vi vill ha ett klart gränssnitt där det ligger idag, gat däck är för dom som åker en ganska STD bil och inte vill möta ett monster med slicks, Dot märkta slicks är just slicks, R-däck mm lika så gjorda för race i någon form också dyrare att köpa få mil mm. Gatdäck är std däck vi kan göra det rörigare att ange hårdhet tex 200. Detta är en mycket uppkattad regel från förarna.
10, Val av väg, du verkar inte bo i etuna för då skulle du läst om debbaten som varit i ett år ang detta med val av väg, det är en lång historia som jag inte orkar redogöra för men detta är den bästa vägen i kommunen som det ser ut idag enkelt, och vi har med Polisen och kommunen enats om detta val.
11, Rökförbud råder det är eldningsförbud i kommunen, vi uppmanar inte till rökning alls.
Att föraren av vetten inte klarade av att värma och stod still flera ggr vilket vi har redogjort för i inbjudan och på förarmötet att är helt förbjudet är bara beklagligt, jag är inte ute efter att klaga på föraren utan tycker det var en frän bil som skulle passa på Speedweekend fartrekord på is där skulle den kunna åka riktigt fort och att den dök upp igår var fränt all heder åt det men man måste även som förare försöka förstå mål och krav med övningen, vi har utvecklat en modell som förarna gillar och publiken men om det inte passar i etuna eller ni som förare vill göra om något då försöker vi göra det inget är hugget i sten för vi har inga begränsningar alls, så vi provar igen 1 aug så får vi se om ni tycker det blivt bättre annars få vi väll lägga ner.
ps. du skall få tillbaka stratavgiften........
Fråger bara ringa mig 0705-610 500
Mvh Glenn Ocklund