5308
Sök

Volvo 945 FTT 98a (dör på gaspådrag)

Syndare ;)
21 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
En fullständigt orig 945a FTT, med 0.9 i ladd tvekar den på gaspådrag.
2an, 5500 varv. 3an, 4000 varv. 4an, 3500 varv.

För att beskriva det hela. Lägger i 2an, gasen i botten, vid 5500 varv så slutar den varva mer. Släpper man gaspedalen i kanske 2-3 sekunder och åter trycker den i botten så kan det gå att varva ytterligare 500 till, som högst, sedan återkommer problemet.

Pumpen som inte räcker till? Orig boxarna som sätter stopp? Spridarna som inte klarar mer?

Andra med samma problem, och en lösning skulle vara underbart.

P.s, det är INTE stiften, eller tändkablarna, eller luftfiltret, eller soppafiltret, eller stereokablarna som påverkar problemet. För att utesluta "Jimmy på statoil med startmotorn i handen reklamen" frågor smile

Forummoderator
26 542 Inlägg
12 juli 2010
Hur går han om du ställer ner pysventilen en aning..?
(tror nämligen inte en orginal laddar 0.9 bar..)

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Syndare ;)
21 Inlägg
12 juli 2010
Trådstartare
Kan prova ställa på 0.6 imorn och se vad som händer. Återkommer med svar smile

p.s vet någon om det finns en fuelcut på dessa modeller? t.ex att den klipper pga för fet blandning (vid ev. läckage innan lambdan) osv?

skulle också vara intressant att veta.

p.s, tryckstången är justerad till 0.9. pysventil är för idioter big_smile
Senast redigerat av XrOo (12 juli 2010)

Forummoderator
26 542 Inlägg
12 juli 2010
En eventuell chippning skulle kanske vara lösningen på problemet, såvida det inte är dåliga tändstift eller liknande då. Men jag tror det lutar åt att den inte ger tillräckligt mycket med bränsle, kontra den extra tillsatta luften.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

1 915 Inlägg
13 juli 2010
Är den chippad ? Om inte så har du felet där.
Utan trimchip bör du ej ladda mer än 0,6-0,7bar. (0,55bar original)

Ökar man laddtrycket så måste man även öka bränsle, annars kommer motorn gå sönder till slut.

XrOo skrev:
En fullständigt orig 945a FTT, med 0.9 i ladd tvekar den på gaspådrag.
2an, 5500 varv. 3an, 4000 varv. 4an, 3500 varv.

För att beskriva det hela. Lägger i 2an, gasen i botten, vid 5500 varv så slutar den varva mer. Släpper man gaspedalen i kanske 2-3 sekunder och åter trycker den i botten så kan det gå att varva ytterligare 500 till, som högst, sedan återkommer problemet.

Pumpen som inte räcker till? Orig boxarna som sätter stopp? Spridarna som inte klarar mer?

Andra med samma problem, och en lösning skulle vara underbart.

P.s, det är INTE stiften, eller tändkablarna, eller luftfiltret, eller soppafiltret, eller stereokablarna som påverkar problemet. För att utesluta "Jimmy på statoil med startmotorn i handen reklamen" frågor smile

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

ServiceTekniker
77 Inlägg
14 juli 2010
När den tvekar, känns det som om man stänger av tändningen å vrider på snabbt igen, typ hela bilen hoppar till eller tar det bara slut å inget mer? Laddar du på för mycket så klarar inte orginal tryckklocka att hålla trycket å du får laddtryckstoppar som gör att styrenheten bryter, med kraftiga ryck som svar.

ServiceTekniker Volvo/Renault

326 Inlägg
14 juli 2010
låter som de är samma fel jag hade på min 745a.. felet för mej va att de sitter en gummi slang som går från luftfiltret in till turbon som vart varm och vig höga varv tryckte den ihop sej så den stoppa luften från att komma in i motorn. om du har gummi slang där, byt till nå rör som passar mellan turbon och luftfiltert smile

Syndare ;)
21 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
ExplorerDemon skrev:
När den tvekar, känns det som om man stänger av tändningen å vrider på snabbt igen, typ hela bilen hoppar till eller tar det bara slut å inget mer? Laddar du på för mycket så klarar inte orginal tryckklocka att hålla trycket å du får laddtryckstoppar som gör att styrenheten bryter, med kraftiga ryck som svar.

För att svara på föregående fråga. Den är inte chippad vad jag vet. Provade att sänka trycket till 0.6 bar och problemet kvarstår, dock går det att slumpmässigt varva lite högre ibland på 3an iaf.
På 0.4-0.5 bar så försvinner problemet helt. Märkliga är ju att 0.5 och 0.6 knappt borde göra något skillnad, men tydligen så.

Jag skulle förlikna det med att en fuelcut går i. Som på en tidigare 200SX jag hade, där det var orig chip osv. Laddade på 1.4 och där fanns fuelcut. Precis likadant känns det nu med denna volvo.

Har tittat avgaserna, och det STINKER soppa bakom. Svarta puffar vid växlingar samt högre varv. Enligt en som låg bakom. Så den borde gå väääldigt fett. Stryper den soppan om bilen går för fett eller finns inga sådana spärrar?

Tryckklockan samt stången är ett hemmabygge, högsta kvalitet. Så inget fel där iaf.

Finns en läcka precis bakom turbon innan downpipen, dvs lambdan. Dock inte så värst stor läcka. Men detta kan jag tänka mig får boxarna att vilja skjuta på mer soppa, och sedan gå fett. Men att motorn stryps pga att den går för fett, ptja, inte omöjligt kanske?

Syndare ;)
21 Inlägg
15 juli 2010
Trådstartare
Kan ställa upp laddet igen och spela in ett videoklipp så ser ni PRECIS vad som händer. För jag misstänker att förklaringar i ord säger mindre än en filmsnutt. Kommer köra på 0.7-0.8bars tryck.

Sök