Köpa eller inte köpa Opel Rekord 1700 (1965)

Guldstrand
13 juli 2010 · 34 Inlägg

Jag har fått ett erbjudande om att köpa en Opel Rekord 1700 (1965) för 4.000 kronor.
Är priset "rätt"?

Det finns inga synliga skador utvändigt. Bilen är vit, och helt i original.
Enda kruxet, var att bromsarna strulade, samt punkterat däck.

Äger en Peugeot Partner Van 1.4.
Grosshandlaren
13 juli 2010 · 327 Inlägg

4000kr, bara att dega upp...4000kr är ju ingenting.

Rquired Allmänt envis
13 juli 2010 · 12 512 Inlägg

-Startar den och går bra?
-Besiktigad och gatlaglig? Om inte, hur länge har den stått?
-Mycket rost?

Finns en hel del att tänka på, men kan tänka mig 4000:- är ett bra pris för en gammal veteran. Om den nu är i fint skick? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Guldstrand
13 juli 2010 · 34 Inlägg

Rs4Danderyd skrev:
4000kr, bara att dega upp...4000kr är ju ingenting.

På grund av arbetslöshet, så ÄR 4.000 kronor rätt mycket pengar för mig.
Är en bil av detta märke, värd att satsa på (som glidare)?

Äger en Peugeot Partner Van 1.4.
Guldstrand
13 juli 2010 · 34 Inlägg

Rquired skrev:
-Startar den och går bra?
-Besiktigad och gatlaglig? Om inte, hur länge har den stått?
-Mycket rost?

Finns en hel del att tänka på, men kan tänka mig 4000:- är ett bra pris för en gammal veteran. Om den nu är i fint skick? smile

Bilen är i mycket gott skick. (Har sett några bilder.)
Ingen synlig rost.

Senaste besiktningen (grön) var 2008, så den ska visst besiktigas i oktober detta året.
(Är avställd.)

Äger en Peugeot Partner Van 1.4.
loow Jävel
13 juli 2010 · 2 018 Inlägg

köp smile men bara om du vill ha bilen, för vare sig man vill eller inte så brukar pengarna rasa iväg när man kör gammalt junk:)

You got to risk it, to get the biscuit :)
Guldstrand
13 juli 2010 · 34 Inlägg

Plankpojk skrev:
köp smile men bara om du vill ha bilen, för vare sig man vill eller inte så brukar pengarna rasa iväg när man kör gammalt junk:)

Mmm.. denna ska visst ta ca 1 liter milen "bara".
Trodde faktiskt att de slukade något mer än så.

Har inte hört/läst så värst mycket om just Opel Rekord, är det något att ha (visa upp) big_smile?

Äger en Peugeot Partner Van 1.4.
Guldstrand
13 juli 2010 · 34 Inlägg

skalman1 skrev:
Jag är ganska insyltad i gamla oplar (har faktiskt en likadan -65 stående) och jag vill påstå att dom är både fina och robusta.
Delar av drivlinan delade dom ju med den 6cyl kapitän, så det är ju robust.
Ett stort problem med iaf Kapitän är bristen på reservdelar, vet dock ej hur det är med Rekord.
Ett stort plus är den extremt driftsäkra förgasaren, det ska mycket till för att den ska strula.
Motorerna är en tysk motsvarighet till volvo b20, dvs lågt effektuttag men enormt slitstark.

Hoppas det är till någon hjälp  smile

Tack för den mycket intressanta informationen.
Är Opel Rekord en "glidar-bil" då? *helt ärligt*

Jag gillar bilen, men både kunskapen OCH erfarenheten av veteranbilar, är mycket begränsad.
(Vill inte direkt skämmas när man kommer körandes på vägarna.) lol

Senast redigerat av Guldstrand (13 juli 2010)

Äger en Peugeot Partner Van 1.4.
caromania Forummoderator
13 juli 2010 · 9 296 Inlägg

Annar uppfann ju Christer Glenning en bra mätstock:
"Den här bilen är bra att köpa men dålig att äga."

Men allvarligt talat, om 4000kr nu är mycket så ska du komma ihåg att det inte är gratis att äga bilen. Det kommer att komma utgifter med en 40 år gammal bil, kanske inga enorma, men en hundring här, tre hundra där osv. Samtidigt så låter det som om du har chansen att få tag på en ganska hyfsad originalbil väldigt billigt som du kan ha glädje av under mycket lång tid.

OM det är en brukis du är ute efter så är det ju fundersamt, men vill du spika fast fötterna i veteranhobbyträsket så har du världens chans.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
caromania Forummoderator
14 juli 2010 · 9 296 Inlägg

skalman1 skrev:

caromania skrev:
Annar uppfann ju Christer Glenning en bra mätstock:
"Den här bilen är bra att köpa men dålig att äga."

Men allvarligt talat, om 4000kr nu är mycket så ska du komma ihåg att det inte är gratis att äga bilen. Det kommer att komma utgifter med en 40 år gammal bil, kanske inga enorma, men en hundring här, tre hundra där osv. Samtidigt så låter det som om du har chansen att få tag på en ganska hyfsad originalbil väldigt billigt som du kan ha glädje av under mycket lång tid.

OM det är en brukis du är ute efter så är det ju fundersamt, men vill du spika fast fötterna i veteranhobbyträsket så har du världens chans.

Veteranare fungerar utmärkt som bruksbil året runt    cool

Jag har aldrig påstått annat och jag har själv kört veteranbils om brukis i många många år, men det är viktigt att komma ihåg att det inte är lika enkelt bilägande som att ha en nyare bil.

Plankpojk var inne på det, att det brukar rasa iväg kostnader. Och om nu 4000kr var mycket till att börja med så ska Guldstrand veta att det inte slutar där. G själv säger dessutom att erfarenhet och kunskap inte är så stor vad gäller veteranbilar. Alltså fungerar den inte så bra för honom som bruksbil.

Däremot om han har tillgång till något annat att köra sålänge så är det ett utmärkt tillfälle att skaffa sig erfarenheten och att om några år ha en mycket fin hobbybil, som då kan fungera som parallell bruksbil.

Med det sagt så tycker jag ändå att du ska köpa bilen Gullstrand.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Skagersten Streetracer
14 juli 2010 · 80 Inlägg

skalman1 skrev:
Jag är ganska insyltad i gamla oplar (har faktiskt en likadan -65 stående) och jag vill påstå att dom är både fina och robusta.
Delar av drivlinan delade dom ju med den 6cyl kapitän, så det är ju robust.
Ett stort problem med iaf Kapitän är bristen på reservdelar, vet dock ej hur det är med Rekord.
Ett stort plus är den extremt driftsäkra förgasaren, det ska mycket till för att den ska strula.
Motorerna är en tysk motsvarighet till volvo b20, dvs lågt effektuttag men enormt slitstark.

Hoppas det är till någon hjälp  smile


Edit: angående rosten så beror det nog mer på handhavande genom åren än om vilket märke det är på en såpass gammal bil.

hej.Rekorden delade inga delar av drivlinan med Kapitänen.Jag fåöstår inte var du fått det ifrån.
Det finns en specialmodell av rekorden med den 2.6liters 6a som härstammar från kapitänen men i rekorden har den 100hästar.Allt i transmissionen där är eget förutom lådan som är samma som admiral av samma årsmodell.
..
angående den rekord som du ä intreserad av så tycker jag att du ska kolla följande....
1.är det skivor eller trummor fram..om det är skivor fram så kan det bli problem  att få servon att fungera.
Det är förövrigt inte billigt att renovera bromsar på gamla oplar..
2.rost.du bör köra upp händerna in under framskärmarna och känna efter om balkarna mot motorrummt inte är rostiga.är dom det så strunta i att köpa blen.det är inge roligt att slita bort skärmarna och svetsa massa rost.
3.motorn.om vattenpumpen är dålig så räkna med att få betala minst 1000kr för en ny om du skulle lyckat att hitta någon.om du behöver byta tänddelar på den så är det billigt då det är samma som på volvo.
däremot så är det lätt att hitta framvagnsdetaljer och plåt till dom.
mvh Stefan som har haft c.a 15-20 rekord6or och kanske ett 30tal 4cylindriga rekorder.mellan 64 och 66..

Senast redigerat av Skagersten (14 juli 2010)

BMW 633csi "Bad to the bone.Elak sleeper." (1977)
Volvo s60 "Autotech 610hk" (2001)
Guldstrand
15 juli 2010 · 34 Inlägg

Hmm...
Fick precis höra att det INTE är originallack på bilen, samt att två däck (bak) är punkterade.
Nu känner jag mig inte lika entusiastisk längre.  sad

Äger en Peugeot Partner Van 1.4.
Guldstrand
15 juli 2010 · 34 Inlägg

skalman1 skrev:
Originallack eller inte spelar väl ingen roll om den ser ok ut, däck går ju att fixa väldigt billigt.

Mjo...
Ska försöka att pruta ner till 3.500 kronor. tongue

Äger en Peugeot Partner Van 1.4.
J-P-R DO IT LOW STYLE
15 juli 2010 · 1 342 Inlägg

Guldstrand skrev:
Hmm...
Fick precis höra att det INTE är originallack på bilen, samt att två däck (bak) är punkterade.
Nu känner jag mig inte lika entusiastisk längre.  sad

Syns ju väldigt tydligt på bilderna du postade att den tidigare iaf var blå. Syns även att den "nya" lacken troligtvis är sprayburksmålad.
Magkänslan säger också att det döljer sig en del rost och spackel.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang