2942
Sök

Bromsarna bak blir varma, fälg snurrar lätt.

Svetsare
388 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
Hej har en passat 00 1.8t med nya bromskivor o belägg runt om, fram har jag inga problem med men i bak så blir de väldigt varma utan att man behöver åka långt, det konstiga är att fälgen snurrar relativt bra.

jag har smört allt som går att smörja, och kört ut o in med cylinder några gången,

Något mer man kan göra ?

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 juli 2010
Hur långt har du kört sen skivor och belägg byttes?

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Svetsare
388 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
te_wik skrev:

Mvh Tommy

2-3 mil. har jag kört med det..

Försöker iaf
12 819 Inlägg
14 juli 2010
Hallblad skrev:
te_wik skrev:

Mvh Tommy

2-3 mil. har jag kört med det..

Är du säker på att allt är monterat rätt så ge det några mil till, det tar ett tag innan beläggen nötts in.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Svetsare
388 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
har kört 15 mil totalt efter bytet. ena sidan är bättre men fortfarande skit varma.. och andra är lika heta.

Svetsare
388 Inlägg
14 juli 2010
Trådstartare
vad säger ni? ska jag ta  av o smörja och köra in cylinder fler gånger? hört att slangarna kan vara problemet för att slangen kan ta upp all återfjädring.

kört några mil till ingen skillnad.

har luftat systemet.

P o r s c h e
1 700 Inlägg
16 juli 2010
Hallblad skrev:
vad säger ni? ska jag ta  av o smörja och köra in cylinder fler gånger? hört att slangarna kan vara problemet för att slangen kan ta upp all återfjädring.

kört några mil till ingen skillnad.

har luftat systemet.

Menar du bromsslangen?

På äldre bilar så kan slangarna lösas upp innnifrån och slamma igen så det bildas som en backventil. Råkade nyligen ut för det på min volvo 140, fick ut både det ena och det andra när jag bytte bromsvätskan kan man säga lol Men nu funkar det fint.

Men i alla fall, det som händer är ju att kolvarn inte går tillbaka om det slammar i slangarna, men eftersom dina fälgar snurrar lätt så borde det inte vara så för beläggen ska ju ligga på då?

4 001 Inlägg
16 juli 2010
Har inte dom handbromsen i bakoken också? i så fall är det troligtvis den som hänger sig kvar lite

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Svetsare
388 Inlägg
17 juli 2010
Trådstartare
Nu har jag kört runt 25 mil så, har inte haft tid att kolla på det. men det blir bättre o bättre.. haha.

Ja hjulet snurrar lätt, men kanske inte riktigt lätt som det ska ?

ja hamdbroms mekanismen sitter i ohket också men använder den aldrig..

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 juli 2010
Hallblad skrev:
Nu har jag kört runt 25 mil så, har inte haft tid att kolla på det. men det blir bättre o bättre.. haha.

Ja hjulet snurrar lätt, men kanske inte riktigt lätt som det ska ?

ja hamdbroms mekanismen sitter i ohket också men använder den aldrig..

Om inte det är ditt problem nu kommer det bli det så småningom. Du bör använda handbromsen då och då så vajjrar och handbromsmekanismen i oken motioneras.

Mvh Tommy

Baron
184 Inlägg
24 juni 2013
ok jag hi jackar denna tråden ?
liknande problem

köpte begagnad bil för en vecka sedan, 2005 ww passat 1,8t
allt fungerat klockrent tills idag morse när jag kom hem
satt på tomgång i någon minut, typ dagdrömde lol, då började abs lampan och esp lampan lysa gult, tänkte va i helvete och testade stänga av och starta igen, då var alla lampor släckta

hoppade ut och luktade en varm metall doft, kom som fan från vänster bak hjul, gick mot med handen men brände mig på fälgen!!, var ännu mer värme där inne

lade bilen i neutral och tog bort handbromsen och rullade bilen fram och tillbaka utan problem, borde väll vara jobbigt om bromsen satt sig ?
vAd kan detta vara för fel ?
nu vet jag inte om jag vågar köra till stan imorrn sad

Sök