4988
Sök

Audi 80 2.0E Drar mycket olja /Motorbyte

4 586 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
https://www1.garaget.org/archive/25/24718/209858/209858-1982891.jpg

Har nyss kommer över en Audi 80 som drar mycket olja

Årsmodell: 1993
Motorkod: ABK
Volym: 2.0
Mätarställning: 34.000 mil

Fel: Vid körning så ser man inte märkbart att den tar olja. När bilen står på tomgång vid varm motor och fläktarna går så början bilen ryka svart. Gasar man ur bilen några gånger då så blir det lugnt.

Bilen har mycket jämn gång vid kall som varm motor.Rycker ej vid kallstart

När bilen körs längre sträckor utan större belastning så behöver jag inte fylla på någon olja alls

Vart ska jag börja leta fel ?
Senast redigerat av jocke_gronberg (25 juli 2010)

Administratör
2 992 Inlägg
18 juli 2010
Oljeförbrukningen brukar vara ventiltätningarna ett vanligt fel på dom bilarna och motorerna. Morsans drog 1liter på 100mil innan jag bytte dom åt henne sen drog den inte 1liter på 1500mil.

En kopp av den svarta såsen...

4 586 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
Goffen skrev:
Oljeförbrukningen brukar vara ventiltätningarna ett vanligt fel på dom bilarna och motorerna. Morsans drog 1liter på 100mil innan jag bytte dom åt henne sen drog den inte 1liter på 1500mil.

Misstänker att toppen måste lyftas för att byta ventiltätningarna.

1 liter på 1500 mil låter mer lagom

Försöker iaf
12 819 Inlägg
18 juli 2010
Dom går att byta utan att lyfta toppen, men då måste man köra med tryckluft genom tändstiftshålen så ventilerna inte trillar ner när du tar bort ventilknastren. Till de behöver du helst speciella grejjer till.

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (18 juli 2010)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

4 586 Inlägg
18 juli 2010
Trådstartare
te_wik skrev:
Dom går att byta utan att lyfta toppen, men då måste man köra med tryckluft genom tändstiftshålen så ventilerna inte trillar ner när du tar bort ventilknastren. Till de behöver du helst speciella grejjer till.

Mvh Tommy

okey. tar gärna emot mer tips vad man kan titta på. Ska göra komptest innan jag gör något.

4 586 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
hittade denna mätare på biltema

tänkte göra kompprovet själv. något mer än bränslepumpen man måste stänga av ?

http://www.biltema.se/ProductImages/15/large/15-1314_l.jpg
Senast redigerat av jocke_gronberg (19 juli 2010)

4 586 Inlägg
19 juli 2010
Trådstartare
Ser nu att beg motor på skroten kostar 3000-3500:- med max 20.000 mil på mätaren så lutar åt motorbyte när denna ger sig.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
19 juli 2010
Ta lös reläet till bränslepumpen och tändkabeln från spolen bara, det ska räcka.

Mvh Tommy

Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

4 586 Inlägg
20 juli 2010
Trådstartare
har läst lite att en del rep genom tändstifthålet även kan göra så ventilen håller sig i läge men först ett komptest

4 586 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
Okey har nu kollat upp vad som man kan tjäna på. Byta motor står högt upp men kan man ha växelådan kvar i bilen med motorn ur ?

Har ej motorlyft men ska koppla ur allt så den lokala verkstaden kan fixa resten.

Motorn kostar 3500:- med en mätarställning på 15.000 mil

Något som bytt motor och kan säga hur lång tid det tar ?

Att tillägga är att jag nästan köpte däcken och fick bilen på köpet så känns värt att byta motor.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
25 juli 2010
jocke_gronberg skrev:
Okey har nu kollat upp vad som man kan tjäna på. Byta motor står högt upp men kan man ha växelådan kvar i bilen med motorn ur ?

Har ej motorlyft men ska koppla ur allt så den lokala verkstaden kan fixa resten.

Att tillägga är att jag nästan köpte däcken och fick bilen på köpet så känns värt att byta motor.

Ja klart du kan ha växellådan kvar medans motorn är ute. Fixa bort allt som måste demonteras, slangar, kylare, front, kablar osv osv så tar inte bytet lång tid för en verkstad att göra själva bytet.

Känner du inte någon med en traktor då? Lätt gjort att lyfta ur den med en traktor bara man är lite försiktig.

Mvh Tommy

4 586 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
te_wik skrev:
jocke_gronberg skrev:

Ja klart du kan ha växellådan kvar medans motorn är ute. Fixa bort allt som måste demonteras, slangar, kylare, front, kablar osv osv så tar inte bytet lång tid för en verkstad att göra själva bytet.

Känner du inte någon med en traktor då? Lätt gjort att lyfta ur den med en traktor bara man är lite försiktig.

Mvh Tommy

har bra kontakt med den lokala verkstaden det värsta är väl att dom säkert vill göra hela jobbet. Brukar vara där och polera bilar som dom ska sälja. Så vi kan nog byta tjänster

Försöker iaf
12 819 Inlägg
25 juli 2010
jocke_gronberg skrev:
te_wik skrev:
jocke_gronberg skrev:

Mvh Tommy

har bra kontakt med den lokala verkstaden det värsta är väl att dom säkert vill göra hela jobbet. Brukar vara där och polera bilar som dom ska sälja. Så vi kan nog byta tjänster

Ja det brukar ju vara så. Men hör med dom, det är ju det lättaste.

Mvh Tommy

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
25 juli 2010
jocke_gronberg skrev:
hittade denna mätare på biltema

tänkte göra kompprovet själv. något mer än bränslepumpen man måste stänga av ?

http://www.biltema.se/ProductImages/15/ … 1314_l.jpg

Behöver du inte. Jag river bara ur alla tändstift (så går motorn runt lättare)

Surar inte ner sig så mycket. nästan all bensin ventileras ut.

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

3 259 Inlägg
25 juli 2010
Om motorn inte blåryker när du kör eller tomvarvar den så försvinner ju inte oljan genom ventiltätningar eller liknande! Har du kollat efter oljeläckage? Kolla även vevhusventilationen så inte oljan hittar ut den vägen! Kan ju vara en trasig packning och då är ju ett motorbyte lite överkurs...

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

I'am AWESOME..
2 783 Inlägg
25 juli 2010
Kolla även slangarna till oljekylaren? smile , Min T5's olja bara rinner rakt igenom typ! Körde 2 mil med 1 liter olja, så  va det HELT tomt igen. Så hällde i nytt, ställde bilen på tomgång, så droppa de från oljeslangen till kylaren ... smile förhoppningsvis, den ska lämnas på verkstad på mån ;P

Du kö inte med fötterna, du kör med hjärnan!

4 586 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
motorn läcker lite olja men handlar då om 1-2 droppar när den stått en hel natt. Så en trasig topppackning kan även ge detta symtom ?

vevhusventilation är redan kollad
Senast redigerat av jocke_gronberg (25 juli 2010)

3 259 Inlägg
25 juli 2010
Har du kollat efter oljeläckage med motorn igång?

Jag menade inte topplockspackning, jag menade vilken packning som helst som tätar nånstans där oljan passerar. Hade topplockspackningen varit trasig hade du haft olja i vattnet, vatten i oljan, olja eller vatten ut genom avgasröret(blå eller vit rök) eller dålig kompression och/eller hög vevhusventilation/högt tryck i expansionskärl!

Hade motorn varit slut så hade du haft blårök ur avgassystemet eller hög vevhusventilation, dålig kompression så har du inget av det kan du till 99% utesluta en dålig motor och att oljan skulle försvinna pga det!

Låt bilen gå varm nån minut och tomvarva den sedan rejält samtidigt som du tittar på röken som kommer ur avgassystemet, kommer det ingen blå rök där så är det väldigt troligt att dina ventiltätningar är hela! Dåliga ventiltätningar brukar ofta resultera i blårök när man har släppt gasen och motorn varvar ner. Eller blårök då bilen stått nån dag, då kan det puffa till lite blårök vid uppstart för att sedan helt sluta.

När du har uteslutit det så kan du börja leta efter oljeläckage på motorn.

Mvh
Senast redigerat av JonR (25 juli 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

4 586 Inlägg
25 juli 2010
Trådstartare
JonR skrev:
Har du kollat efter oljeläckage med motorn igång?

Jag menade inte topplockspackning, jag menade vilken packning som helst som tätar nånstans där oljan passerar. Hade topplockspackningen varit trasig hade du haft olja i vattnet, vatten i oljan, olja eller vatten ut genom avgasröret(blå eller vit rök) eller dålig kompression och/eller hög vevhusventilation/högt tryck i expansionskärl!

Hade motorn varit slut så hade du haft blårök ur avgassystemet eller hög vevhusventilation, dålig kompression så har du inget av det kan du till 99% utesluta en dålig motor och att oljan skulle försvinna pga det!

Låt bilen gå varm nån minut och tomvarva den sedan rejält samtidigt som du tittar på röken som kommer ur avgassystemet, kommer det ingen blå rök där så är det väldigt troligt att dina ventiltätningar är hela! Dåliga ventiltätningar brukar ofta resultera i blårök när man har släppt gasen och motorn varvar ner. Eller blårök då bilen stått nån dag, då kan det puffa till lite blårök vid uppstart för att sedan helt sluta.

När du har uteslutit det så kan du börja leta efter oljeläckage på motorn.

Mvh

tack tack. ska ut och kolla efter läckage när det blir väder.

Jag får endast oljerök när motorn stått på tomgång vid varm motor i 5 min.

3 259 Inlägg
25 juli 2010
jocke_gronberg skrev:
tack tack. ska ut och kolla efter läckage när det blir väder.

Jag får endast oljerök när motorn stått på tomgång vid varm motor i 5 min.

Okej, i ditt första inlägg stod det "svartrök"?

Mvh

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:

Sök