Köpråd: Evo vs Supra

Lozinmust "Unloaded"
27 juli 2010 · 1 557 Inlägg

CarCass skrev:

SupraJEZZICA skrev:
Att supran skulle vara trälig att köra?
Du har nog missuppfattat det hela!wink

Det är just det som gör supran känd mer el mindre!

Den enorma körglädjen och busandet som bilen tillåter gör den till den perfekta "bus"bilen, därtill ingen "kärring" drift så som 4 hjuls drift utan det enda rätta, bakhjuls drift!big_smile


Dessutom så att sitta i en supra ger en sportkänsla direkt genom sin cockpit! Evon är ju mkt större och rymligare och ger en mer komfort/behags känsla än "sportbil"!

Okej att du gillar din bil, men herregud roll

Evo är mer av en busbil än supra. Det går inte att förneka.

Evo är absolut inte mer bekväm än en supra. Speciellt inte de gamla, spartanskt så det skriker om det. Allt skramlar, allt låter illa, stötigt, ryckigt och jävligt. Sen varvar dom järnet på motorvägen, eller överallt för den delen. vilket bidrar med än mer oljud.

Tvärtom ser jag supran som en väldigt bekväm bil att åka i. Är väl trots allt klassad, mer eller mindre, som en GT-vagn.

Går inte att sitta och jämföra dessa bilar. Helt olika.

Där håller jag med dig fullt ut, Supran är bekväm och stabil på vägen. Det är skönt och så men du känner mer i Evon, vad som händer. Det för MIG är sport, att veta exakt vad som händer, känna varenda pinal i vägen och att bilen direkt förmedlar det till dig från varje hörn. Ja, jag tog i lite i överkant.

Och nej jag tycker inte heller att det går att jämföra två helt olika bilklasser mot varann. Ta en GT-R33/34 mot Supran istället, då ligger iaf i samma skala vad gäller motor, storlek och vikt, Evon är helt utanför de japanska "gudarna" från 90-talets svarstalong.

Personligen så tycker jag att Supran är överskattad, men jag UPPSKATTAR väldigt mkt att se en riktigt fin, fräsch och inte för moddad sådan utseendemässigt, utan slarviga skarvar/dåliga passformer. Motorn och drivlinan är mkt hållbar absolut, men jag lever i en lego-värld där det byts saker hit och dit iaf, en original-koppling pallar inte med för mkt tryck oavsett bil t.ex.

Man trivs bäst i en bil man fått modda till sin egna preferens, vare sig det är att ta en kurva fort, svänga på bredden, åka fort rakt fram, se snyggast ut, etc. etc. Köp den bil som tilltalar dig mest, sen formar du den efter din syn, eller vad du anser kanske saknas.

"When innovation meets passion!"
BMW M3 "Dennis And The Dicks" (1994)
BMW 530i "Static Vikings" (1989)
BMW 318is "Class II" (1994)
PorscheJezzica
27 juli 2010 · 415 Inlägg

CarCass skrev:

SupraJEZZICA skrev:
Ha ha, så sant!big_smile
Vissa beter sig nästintill så iaf!

Blir dumt när folk inte är öppna utan mer eller mindre insnöade på sin egen bil. Klart supran är en bra bil. Det var du som startade "tjaffset" och det verkar du tyvärr inte förstå.

MEN GE ER!mad

Har, ni som är så anti, läst Rubriken????
Har nån fattat att inlägget handlar om  KÖÖÖÖPRÅD?

Blir dumt när folk inte är öppna utan mer eller mindre insnöade på sin egen bil. Klart supran är en bra bil.

Ja är öppen för alla japs, älskar japs bilar överlag!
DOCK så satt jag för 3 år sedan och kikade på Evo 6 och Evo 8, Skylines R32 och R33 samt Toyota Supra!
Jag tog kontakt med en av Sveriges bästa japs trimmare Supramannen Racing!
(Byggt sveriges snabbaste supra 8.76 på strippen samt Time Attack Evo vinnare)
Valet föll på en Supra, av dem argumenten han förklarade för mig så för min del så passade en supra bäst!
Jag provkörde en hel del evosar, skylines samt supror och enligt MIG så tycker jag att supran inte alls är "bekväm" i sig, klonkig, låter mkt osv men stabil som fan, går som en gocart på vägen, underbar i höga hastigheter mm!

Du behöver inte trycka upp det i ansiktet på alla.

Det trycks inte upp ett skit nånstans! Blir fan förbannad!

Alla ger väl för i helvete sin syn på saker och ting och vad man själv har för erfarenheter.
El hur?
TS ber om köpråd, vill höra för och nackdelar osv!

Eftersom jag själv har en supra så ja, vill du kalla det insnöad så får du väl göra det, jag kallar det att jag kan tyvärr bara ge mina personliga erfarenheter av just supra då jag ägt 2 st under 3 år!
Har du ägt en supra? Ska jag kalla dig insnöad bara för att du tycker evo är bättre?
Jag gillar supran skarpt!

Valde den före både evo och sky, ägde dock en skyline R34 GTR-01 under 5 mån i slutet av förra året.
Kostar det dubbla av inköp än vad supran kostar, supran är 4 år äldre, ÄNDÅ tycker jag att supran är första valet alla gånger! Vissa tycker jag är galen som valde bort sky men det är MIN åsikt!

Har ingen aning om hur det är att äga en evo, jag har bara provkört bilen ifråga.
Och evosen kanske är långt mkt bättre än supran på ALLT, men så har inte jag upplevt det!

Sånt här gnäll som får en att hålla käften på forum. Kanske för att jag är tjej, inte fan vet jag, men ja tänkte jag skulle berätta mina synpunkter i tråden.

Tycker fortf:
Att köp evo om du vill åka bana el året om.
Köp supra om du vill åka strip och bara på sommaren.

Köp evo om du tycker den är snygg som den är.
Köp supra om du tycker det är kul att styla bilen med kjolpaket osv!

Vill du köra 4 hjuls drift så köp evo
Vill du köra bakhjuls drift köp supra

DET ÄR MINA SYNPUNKTER och jag gnäller inte på andra som skriver i tråden att dem tycker evon är bättre. Kommentera inte varandras åsikter med negativ ton tack utan ge TS det han vill ha i tråden...KÖPRÅD!
Tycker du att supran är en skitbil, ja men skriv det och berätta varför.
Hoppa inte på nån som istället tycker tvärtom!
Jävla sandlåde nivå!

Jag brukar va väldigt lugn och snäll så jag ber om ursäkt för alla mina svordomar!smile

Senast redigerat av SupraJEZZICA (27 juli 2010)

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!
Lamborghini Huracan 610-4 "Luzifer-1500hk Dubbelturbo" (2015)
Porsche Turbo S "El Diablo" (2014)
PorscheJezzica
27 juli 2010 · 415 Inlägg

Mechanimal skrev:

CarCass skrev:

SupraJEZZICA skrev:
Att supran skulle vara trälig att köra?
Du har nog missuppfattat det hela!wink

Det är just det som gör supran känd mer el mindre!

Den enorma körglädjen och busandet som bilen tillåter gör den till den perfekta "bus"bilen, därtill ingen "kärring" drift så som 4 hjuls drift utan det enda rätta, bakhjuls drift!big_smile


Dessutom så att sitta i en supra ger en sportkänsla direkt genom sin cockpit! Evon är ju mkt större och rymligare och ger en mer komfort/behags känsla än "sportbil"!

Okej att du gillar din bil, men herregud roll

Evo är mer av en busbil än supra. Det går inte att förneka.

Evo är absolut inte mer bekväm än en supra. Speciellt inte de gamla, spartanskt så det skriker om det. Allt skramlar, allt låter illa, stötigt, ryckigt och jävligt. Sen varvar dom järnet på motorvägen, eller överallt för den delen. vilket bidrar med än mer oljud.

Tvärtom ser jag supran som en väldigt bekväm bil att åka i. Är väl trots allt klassad, mer eller mindre, som en GT-vagn.

Går inte att sitta och jämföra dessa bilar. Helt olika.

Där håller jag med dig fullt ut, Supran är bekväm och stabil på vägen. Det är skönt och så men du känner mer i Evon, vad som händer. Det för MIG är sport, att veta exakt vad som händer, känna varenda pinal i vägen och att bilen direkt förmedlar det till dig från varje hörn. Ja, jag tog i lite i överkant.

Och nej jag tycker inte heller att det går att jämföra två helt olika bilklasser mot varann. Ta en GT-R33/34 mot Supran istället, då ligger iaf i samma skala vad gäller motor, storlek och vikt, Evon är helt utanför de japanska "gudarna" från 90-talets svarstalong.

Personligen så tycker jag att Supran är överskattad, men jag UPPSKATTAR väldigt mkt att se en riktigt fin, fräsch och inte för moddad sådan utseendemässigt, utan slarviga skarvar/dåliga passformer. Motorn och drivlinan är mkt hållbar absolut, men jag lever i en lego-värld där det byts saker hit och dit iaf, en original-koppling pallar inte med för mkt tryck oavsett bil t.ex.

Man trivs bäst i en bil man fått modda till sin egna preferens, vare sig det är att ta en kurva fort, svänga på bredden, åka fort rakt fram, se snyggast ut, etc. etc. Köp den bil som tilltalar dig mest, sen formar du den efter din syn, eller vad du anser kanske saknas.

Ett bra inlägg!!!big_smile

Nej, det går inte att jämföra dessa 2 bilar mot varann men nu ber TS om köpråd och då får väl alla berätta sina egna erfarenheter då det är just dessa två bil modeller TS är intresserad, och då blir det att man jämför!wink

Supran bekväm...ja då var vi i den frågan igen!
Skulle ju absolut vara ett PLUS...om det nu var sant!

Supran är otroligt låg för det första, dem flesta som har satt sig i supran har genast kommenterat så jäkla trång den är. Vissa av killarna slår huvudet i taket och tycker inte alls om den.
Det klonkar då det är så stora spel i supran vilket är skit jobbigt.
Den är som en liten gocart. En cockpit sitter du i!
En jäkla sportig känsla när du sitter och kör bilen hårt på slingriga vägar.
Dock i höga farter så är den ju stabil som ett tåg och den kryssar fram.
MIN åsikt!

Evon är hög, stor och rymlig, jag har bara åkt dem nyare modellerna utan tömd inredning osv och upplever bilen som mer komfortabel än supran.
MIN åsikt!

Tycker själv om bakhjuls drift, tycker det är super sköj att leka runt oxh sladda med bilen, släpper direkt och bilen har halvdiff. Man får aldrig "häng på baken" utan bilen är så lätt att ställa upp och sen fint gå tillbaka.
Jag tycker inte om att leka med 4 hjuls drift, tycker det tar bort lite av känslan att enkelt ställa upp bilen.
MIN åsikt!

Nu har jag gett mina åsikter om dessa 2 modeller och jag är inte insnöad på nåt sätt.
Båda bilarna är bra men JAG föredrar supran då JAG vill:
*åka fort rakt fram med bakhjuls drift.
*Inte bara busa med bilen utan även vilja styla den så som kjolpaket mm mm så att man även kan ställa ut bilen på utställningar rent utseende mässigt!
Finns MASSOR av olika kit till supran och man kan förändra utseendet totalt om man så vill vilket inte går med evo! Dem är snygga som dem är!tongue

Ut och provkör båda bilarna själv och se vad JUST DU tycker och skit i vad vi här anser är bäst!
Bara du vet vad du vill ha och båda bilarna är bra "busbilar" på lite olika sätt!smile

Senast redigerat av SupraJEZZICA (27 juli 2010)

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!
Lamborghini Huracan 610-4 "Luzifer-1500hk Dubbelturbo" (2015)
Porsche Turbo S "El Diablo" (2014)
PorscheJezzica
27 juli 2010 · 415 Inlägg

LoFET skrev:
Det är inte så lätt val.

Men som de andra säger beror det lite på vad du vill ha bilen till.

Skall du bruka bilen året om är inte supran ett alternativ.

Som orginal är supran en rätt mycket bekvämare bil än evo, och kan ju fås med targa vilket är gött som glidarbil.

Både supran och evon håller väl ganska bra. suprans svaghet är väl att orginal turboagg inte är så bra om man åker full BPU dör de förr eller senare. och att d brukar läcka lite olja i packboxarna ofta, på såväl låda som motor.

Evon är väl svagheten drivlina. framför allt ayc och koppling svänghjul verkar vara många som har problem med.

Och att supran inte är bra på bana pga sin tyngd stämmer inte . Den uppför sig riktigt fint när du får till chassiet på den.

Jag hade valt supran före evon så länge jag inte hade familj och behövde 4 dörrar. Mestadels för motorljudet smile Annars hade en EVO 5 RS suttit fint.

Och att supran inte är värd sina pengar för att det är en gammal bil ?

Supran är en modern klassiker, som garanterat komer bli samlarbil inom 10-15 år. i usa går redan lågmilade bilar för vansinniga summor.

Och sålänge det inte kommer en vettig efterträdare (nej lexus LF-A för 4 mille räknar inte jag som vettig....) så kommer supran hålla värdet eller till och med öka som Urquattron och gamla cossies gjorde för några år sedan.

Mkt bra skrivet!

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!
Porsche Turbo S "El Diablo" (2014)
Lamborghini Huracan 610-4 "Luzifer-1500hk Dubbelturbo" (2015)
sjunne75
27 juli 2010 · 111 Inlägg

zzZZzzz....så länge du köper japs är jag glad smile skulle själv aldrig köpa supra,evos eller skyer, tok vanliga i mitt kvarter wink ...men spontant så tycker jag att supran börjar bli lite till åren, men ack så underbar...ljudet är svårt att tycka illa om

men om någon hade tvingat mig under pistolhot så hade det blivit evo...plats för fler och mer bagage...och jag hade absolut kört med den året om...bara fegisar ställer av wink

"rolig" smutskastnig...supra hit supra dit, du började sandlåds mentalitet....be a bigger man and end it!
tyvärr har alla olika smak och så länge vi inte lever i min diktatur..får vi stå ut med det wink
ingen av bilar håller bättre eller sämre...dom håller lika dåligt...hehe...välj den bil som gör dig gladast
säger som många andra här evo=bana och supran=åka rakt fram
köp supra för sommaren evo för vintern wink

god jul

Senast redigerat av sjunne75 (27 juli 2010)

Subaru Legacy B4 RSK "Blåe by Superior Imports" (2000)
AntonRacing
27 juli 2010 · 236 Inlägg

OOOOOOOOJ vilket liv de vart idenna tråd då.., grejen är den att ja vill ha någon lite mer "sportbil" typ evo min nuvarande audi är en grym landsvägsracer men ja kan tänka mig att åka någon annan typ passat diesel till-och-från och ha en andra bil när man känner för det.

Saab ng900 Steg 3+
InX-Engineering
27 juli 2010 · 138 Inlägg

Varför försvarar alla suprans dåliga sidor som att den är klonkig,låg,liten och har dålig komfort? Man har ju en bil framförallt för att resa bekvämt eller har jag fel? Evo är ju ett plus då man kan leka,tävla och man är bekväm när man åker. Jag går inte och betalar 100 000 SEK eller mer för en gokart, Det är skillnad mellan bra väghållning och gokart, PS Jag skulle aldrig köpa en JAP Supra. Säger ni Eurospec Supra vs EVO blir det riktigt svårt val dvs inte skönt att sitta på högersida inte bara vid omkörningar utan vid mcdrive,Trängselskatt i andra länder, Parkeringar mm.

Go_sideways
28 juli 2010 · 428 Inlägg

InX-Engineering skrev:
Varför försvarar alla suprans dåliga sidor som att den är klonkig,låg,liten och har dålig komfort? Man har ju en bil framförallt för att resa bekvämt eller har jag fel? Evo är ju ett plus då man kan leka,tävla och man är bekväm när man åker. Jag går inte och betalar 100 000 SEK eller mer för en gokart, Det är skillnad mellan bra väghållning och gokart, PS Jag skulle aldrig köpa en JAP Supra. Säger ni Eurospec Supra vs EVO blir det riktigt svårt val dvs inte skönt att sitta på högersida inte bara vid omkörningar utan vid mcdrive,Trängselskatt i andra länder, Parkeringar mm.

Där tror jag inte att alla håller med dig. Vill man åka bekvämt så köper man INTE en supra eller en evo. Vill du åka bekvämt så köp en nyare volvo,Audi,Bmw osv. Jag menar kom igen liksom. jag köpte inte direkt min skyline för att åka skönt till jobbet i : D . Att gämföra Evo och supra är SKIT svårt. Men håller ändå med Jezzica på en hel del. även för mig är Evo = bana och supra = drag och bus. (säger inte att man inte kan busa med en evo )
Enligt mig är Evon bäst om du tex vill vara snabb i kurvor, snabbast i stan mellan rödljusen osv.
Medans supran är fantastisk rolig bil att busa med,åka brett eller köra bra tider på strippen. Och även för mig en fantastiskt vacker bil att titta på. ( MIN åsikt ) Båda bilarna är styva i sig och har det råa race stuket.  Så ja valet är inte lätt. beror helt på vad man är ute efter.

PorscheJezzica
28 juli 2010 · 415 Inlägg

lol

InX-Engineering skrev:
Varför försvarar alla suprans dåliga sidor som att den är klonkig,låg,liten och har dålig komfort? Man har ju en bil framförallt för att resa bekvämt eller har jag fel? Evo är ju ett plus då man kan leka,tävla och man är bekväm när man åker. Jag går inte och betalar 100 000 SEK eller mer för en gokart, Det är skillnad mellan bra väghållning och gokart, PS Jag skulle aldrig köpa en JAP Supra. Säger ni Eurospec Supra vs EVO blir det riktigt svårt val dvs inte skönt att sitta på högersida inte bara vid omkörningar utan vid mcdrive,Trängselskatt i andra länder, Parkeringar mm.

Ha ha, ja du har rätt men liiite fel(i mina ögon)!wink

Man behöver inte köpa en bil för att åka bekvämt inte!
Vill man åka bekvämt så köp en ny BMW el Audi, inte en "sportbil".
Iaf inte en lite äldre från 90 talet.
Man kanske har den där familje bilen och vill ha en rolig bus bil som man bara plockar fram sommardagar.
Vill man dessutom åka fort rakt fram el fort på bana så tro mig, då är inte bilarna bekväma någonstans!smile
Finns folk som köper obekväma bus, race, ban bilar för miljon belopp, just pga att dem vill åt egenskaperna i dessa bilar och har ingen tanke på att åka bekvämt till mat affären.
Jämför man en org Supra årsm 04 och JÄMFÖR denna med en org Evo 8 årsm 04 så tro mig, evon är FAN så mkt mer bekväm!

Supran enligt mig har ok komfort men jämfört med ny evo så är den långt från komfortabel.
Fattar inte heller varför folk envisas med att försvara suprans "dåliga" sidor.

Sen om man har en Time Attack rensad evo, jamen visst att det blir obekvämt, låter mkt, klonkar osv men tro mig, det gör en rensad supra oxå.smile

Evo och supra J-spec KAN man faktiskt jämföra då dem kostar ungefär lika i inköp!
Köpte min helt org för 200.000 från Jspec, det är väl vad man får ge för en Evo 8 idag va?
Om man ska jämföra en rättstyrd supra(kostar ca 300-350.000kr) så kan man inte jämföra med en evo!

Vem vill lägga sådana pengar på en rättstyrd SUPRA 350.000kr när man kan få en högerstyrd för 160-200.000kr?
Inte jag iaf, dem extra hundratusen lägger jag hellre på trim mm mm.
För 350.000kr kan man få en Corvette C6-05 liksom!
DÅ OCH DÄR ÄR SUPRAN ÖVERSKATTAD, håller jag helt med om!

Jag resonerade som så att jag kör lika bra högerstyrt och att jag kan lägga 100.000kr på styling/trim istället för att få ratten på "rätt" sida!
Lite sport att framföra en högerstyrd på strippen dessutom, allt sitter ju felvänt.tongue
Borde fan va status på att köra högerstyrt istället, omkörningar har jag aldrig haft problem med men däremot McDrive är ett projekt i sig när man är ensam!big_smile

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!
Lamborghini Huracan 610-4 "Luzifer-1500hk Dubbelturbo" (2015)
Porsche Turbo S "El Diablo" (2014)
PorscheJezzica
28 juli 2010 · 415 Inlägg

Go_sideways skrev:

InX-Engineering skrev:
Varför försvarar alla suprans dåliga sidor som att den är klonkig,låg,liten och har dålig komfort? Man har ju en bil framförallt för att resa bekvämt eller har jag fel? Evo är ju ett plus då man kan leka,tävla och man är bekväm när man åker. Jag går inte och betalar 100 000 SEK eller mer för en gokart, Det är skillnad mellan bra väghållning och gokart, PS Jag skulle aldrig köpa en JAP Supra. Säger ni Eurospec Supra vs EVO blir det riktigt svårt val dvs inte skönt att sitta på högersida inte bara vid omkörningar utan vid mcdrive,Trängselskatt i andra länder, Parkeringar mm.

Där tror jag inte att alla håller med dig. Vill man åka bekvämt så köper man INTE en supra eller en evo. Vill du åka bekvämt så köp en nyare volvo,Audi,Bmw osv. Jag menar kom igen liksom. jag köpte inte direkt min skyline för att åka skönt till jobbet i : D . Att gämföra Evo och supra är SKIT svårt. Men håller ändå med Jezzica på en hel del. även för mig är Evo = bana och supra = drag och bus. (säger inte att man inte kan busa med en evo )
Enligt mig är Evon bäst om du tex vill vara snabb i kurvor, snabbast i stan mellan rödljusen osv.
Medans supran är fantastisk rolig bil att busa med,åka brett eller köra bra tider på strippen. Och även för mig en fantastiskt vacker bil att titta på. ( MIN åsikt ) Båda bilarna är styva i sig och har det råa race stuket.  Så ja valet är inte lätt. beror helt på vad man är ute efter.

Kunde inte sagt det bättre själv...bevisat oxå!wink

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!
Porsche Turbo S "El Diablo" (2014)
Lamborghini Huracan 610-4 "Luzifer-1500hk Dubbelturbo" (2015)
InX-Engineering
28 juli 2010 · 138 Inlägg

Jag har aldrig dragit in BMW och Audi men mellan supra och evo är evon har evon mer komfort om du jämför med tex 8 som SupraJezzica snackar om, Eurospec har inte bara ratten på rätt sida utan bättre turbos som klarar 450hk, Större spridare, bättre kvalite allmänt mm 300-350 tkr? nee Jag fick min för 230tkr orginal 11k på mätaren välvårdad från tyskland. Hade många alternativ alla låg på 190-250tkr, För de som säger att de är sällsynta så kanske de är de på blocket men letar du i andra länder är det fullt av de. Supra underbar bil men nu börjar alla köpa supra och bilen börjar bli gammal, EVO är mitt val!

PorscheJezzica
28 juli 2010 · 415 Inlägg

InX-Engineering skrev:
Jag har aldrig dragit in BMW och Audi men mellan supra och evo är evon har evon mer komfort om du jämför med tex 8 som SupraJezzica snackar om, Eurospec har inte bara ratten på rätt sida utan bättre turbos som klarar 450hk, Större spridare, bättre kvalite allmänt mm 300-350 tkr? nee Jag fick min för 230tkr orginal 11k på mätaren välvårdad från tyskland. Hade många alternativ alla låg på 190-250tkr, För de som säger att de är sällsynta så kanske de är de på blocket men letar du i andra länder är det fullt av de. Supra underbar bil men nu börjar alla köpa supra och bilen börjar bli gammal, EVO är mitt val!

Absolut man kan kamma hem vinstlott om man själv letar utanför blocket och i andra länder!
Kikat på Camaro RS-09, här i sverige ca 350-400.000kr, kan man få tag i för 200.000kr i USA!big_smile
Den vägen kommer jag iaf gå nästa gång jag köper "utländsk" bil!

Men på dagens Blocket finns denna:
Vänsterstyrd 94ans supra med 13.000mil. DOCK AUTOMAT!!!! 235.000kr
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 10&w=3

Vänster styrd 93ans MANUELL 8000mil. 300.000kr
http://www.blocket.se/alvsborg/Toyota_S … 10&w=3

Ska vi sedan upp på supra Manuell Vänsterstyrd med singel hamnar vi på hiskeliga 400.000kr
http://www.blocket.se/sodermanland/Toyo … 10&w=3

Så ja, supran är uppskattad men överskattad?
Finns så otroligt mkt man kan göra med denna tåliga bil, både utseende mässigt samt motormässigt att den idag kan kosta upp emot en halv miljon kr vilket är anmärkningsvärt för en 16 år gammal bil!
Varför? PGA POTENTIALEN!big_smile

Automater betingar inte samma värde tyvärr pga att sportkänslan försvinner enligt alla, jag älskar automat men jag valde att köpa en manuell supra.

Automater sjunker genast ca 100.000kr i värde vare sig det är japs el euro.
Höger styrd manuell- 160-200.000
Vänster styrd manuell- 300.000kr

Vänster styrd auto- 230.000kr
Höger styrd auto- 100-150



Och ja håller helt med dig, jag har upplevt evon som mer komfortabel än supran men föredrar ändå supran i valet mellan dem två bilarna även om jag inte skulle tacka nej till att ha en evo 8 hemma på uppfarten!smile

Senast redigerat av SupraJEZZICA (28 juli 2010)

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!
Porsche Turbo S "El Diablo" (2014)
Lamborghini Huracan 610-4 "Luzifer-1500hk Dubbelturbo" (2015)
PorscheJezzica
28 juli 2010 · 415 Inlägg

InX-Engineering skrev:
Eurospec har inte bara ratten på rätt sida utan bättre turbos som klarar 450hk, Större spridare, bättre kvalite allmänt mm 300-350 tkr? !

Ja, men euro kostar direkt mer i pengar. Allt handlar om hur mkt pengar man har på banken och hur mkt man är villig att lägga på bil intresset!

En jap spec har 286hk org medan euro har 330hk
Med bpu får bilarna 400 resp 450 hk!

Min BPU japspec har 420 bänkade hästar, ska byta lite små godis samt uppgradera till euro turbosarna vilket kommer ge min bil ca 500hk.
Ute efter Prostys gamla BPU supra rekord här i sverige.
Han körde på 11.9 nåt, jag har med denna setup kört 12.4 men det ska i ytterligare ca 80hk.big_smile

Senast redigerat av SupraJEZZICA (28 juli 2010)

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!
Porsche Turbo S "El Diablo" (2014)
Lamborghini Huracan 610-4 "Luzifer-1500hk Dubbelturbo" (2015)
InX-Engineering
28 juli 2010 · 138 Inlägg

SupraJEZZICA skrev:

InX-Engineering skrev:
Jag har aldrig dragit in BMW och Audi men mellan supra och evo är evon har evon mer komfort om du jämför med tex 8 som SupraJezzica snackar om, Eurospec har inte bara ratten på rätt sida utan bättre turbos som klarar 450hk, Större spridare, bättre kvalite allmänt mm 300-350 tkr? nee Jag fick min för 230tkr orginal 11k på mätaren välvårdad från tyskland. Hade många alternativ alla låg på 190-250tkr, För de som säger att de är sällsynta så kanske de är de på blocket men letar du i andra länder är det fullt av de. Supra underbar bil men nu börjar alla köpa supra och bilen börjar bli gammal, EVO är mitt val!

Absolut man kan kamma hem vinstlott om man själv letar utanför blocket och i andra länder!
Kikat på Camaro RS-09, här i sverige ca 350-400.000kr, kan man få tag i för 200.000kr i USA!big_smile
Den vägen kommer jag iaf gå nästa gång jag köper "utländsk" bil!

Men på dagens Blocket finns denna:
Vänsterstyrd 94ans supra med 13.000mil. DOCK AUTOMAT!!!! 235.000kr
http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_ … 10&w=3

Vänster styrd 93ans MANUELL 8000mil. 300.000kr
http://www.blocket.se/alvsborg/Toyota_S … 10&w=3

Ska vi sedan upp på supra Manuell Vänsterstyrd med singel hamnar vi på hiskeliga 400.000kr
http://www.blocket.se/sodermanland/Toyo … 10&w=3

Så ja, supran är uppskattad men överskattad?
Finns så otroligt mkt man kan göra med denna tåliga bil, både utseende mässigt samt motormässigt att den idag kan kosta upp emot en halv miljon kr vilket är anmärkningsvärt för en 16 år gammal bil!
Varför? PGA POTENTIALEN!big_smile

Automater betingar inte samma värde tyvärr pga att sportkänslan försvinner enligt alla, jag älskar automat men jag valde att köpa en manuell supra.

Automater sjunker genast ca 100.000kr i värde vare sig det är japs el euro.
Höger styrd manuell- 160-200.000
Vänster styrd manuell- 300.000kr

Vänster styrd auto- 230.000kr
Höger styrd auto- 100-150



Och ja håller helt med dig, jag har upplevt evon som mer komfortabel än supran men föredrar ändå supran i valet mellan dem två bilarna även om jag inte skulle tacka nej till att ha en evo 8 hemma på uppfarten!smile

Ett annat problem med supror är att det finns få orginal eurospec, dvs de som säljer har oftast trimmat och stylat klart.

PorscheJezzica
28 juli 2010 · 415 Inlägg

InX-Engineering skrev:
Ett annat problem med supror är att det finns få orginal eurospec, dvs de som säljer har oftast trimmat och stylat klart.

Så sant!
Finns få org euro supror på marknaden som är orörda.
Visst man kan alltid byta ut delar som front, huv osv men många har lackat om bilen i alla möjliga olika icke org färger vilket gör det hela svårare el spacklat in kjolpaketen.
Tråkigt då jag själv inte vill ha en som redan är "klar" utan jag vill själv forma den efter mitt eget tycke samt vill inte köpa en bil som är trimmad och klar.
Dock jap spec suprorna finns det gott om org ute.

Men det är ju lite samma med evosarna, alla ser likadana ut mer el mindre för dem har inte samma utbud på styling. Dem har en snygg grundlook redan.
Sen finns det ju otroligt mkt skit till suprorna som inte ser klokt ut men där kommer ju sitt egna tycke och smak in. Man väljer det man själv tycker om!smile

Instagram @PorscheJezzica
Work hard, Play harder!
Lamborghini Huracan 610-4 "Luzifer-1500hk Dubbelturbo" (2015)
Porsche Turbo S "El Diablo" (2014)
smr Avstängd
28 juli 2010 · 74 Inlägg

Hej

Jag har ägt båda bilar och evon är ljus år ifrån vad det gäller kvalitet och känsla, men busa runt på en liten skogs väg eller en lite kurvig landsväg är evon bättre på, den är bra på grund av att den är 4 dörras och som vilken lancer som helst, samma innuti det är väligt plastig känsla men en evo äger man inte på grund a kvalitet mer för att man vill ha en busig året rnt bil med mycket körglädje i

En supra äger man för den är en bra bil, med en grym motor som tar massa stryck och som är trim vänlig sen att det är en sport bil och har sportbil look mot en vanlig lacer med ett kjol paket är ju inte fel, sen hänger det lite på smaken här..

Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
28 juli 2010 · 3 929 Inlägg

kawiZz skrev:

SupraJEZZICA skrev:

kawiZz skrev:
Hade aldrig betalat dom pengarna som en supra kostar. en 15år gammal bil som inte är så speciell egentligen.

Hm, förklara gärna!

En supra är grymt rolig att äga och köra och för dem pengarna man får lägga i inköp, helt klart värt det!
Inte så speciell?
Otroligt slitstarka bilar som TÅL att trimmas HÅRT.
Finns nog INGEN bil i denna modellklass som supran i det avseendet.
Speciell? Absolut!

Att köra evo på vintern skulle vara ett plus?
Tycker inte man ska vålda en så fin sportbil på vintern iaf!wink

Jag kanske e partisk men jag ångrar inte en sekund att jag valde supra framför både evo och skyline.
Men smaken är som baken och det beror lite på vad du ska ha bilen till!

Ut och provkör båda bilarna så får du se vad som passar just DIG bäst!

Vill du ha en "sportig familjebil" så välj evo, vill du trimma och busa, välj supra!
Vill du köra bana- Evo
Vill du köra race, strippen- Supra
big_smile

skulle aldrig lagt dom pengarna och jag tycker inte att det är en speciell bil, inte så mkt att förklara va?
Evo - passar ju hur bra som helst på strippen med 4wd och relativt låg vikt.
Och det här med att "vålda en så fin sportbil på vintern" är ju lite löjligt när bilen i fråga är en rallybil. smile
Och jo, det finns bilar i samma modellklass som slår supran i att trimmas hårt, tro mig.

AWD på dragracing är värdelöst. Punkt slut.
Titta på Dragracing så förstår du.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
Rinnegan Malleus Malificarum
28 juli 2010 · 2 401 Inlägg

Blir lite konfunderad på er som påstår att Supra går riktigt bra rakt fram och kan lätt bli "snabbast i stan". En Supra med original 6 växlad och tvådelad bakaxel kan mycket möjligt vara den sämst uppsatta bakvagnen för acceleration med turbo 6'a. Ser ju bara på dragracing, 1600hk för att köra 8.60..
Om du nu är helt inne på att köra fortast rakt fram och bli snabbast i stan så finns det inte många andra val än V8'a, automat och stel bakaxel.

Sen så ser jag väldigt många modellpartiska kommentarer och argument.


TS, kör bilarna och bilda egen uppfattning.

Senast redigerat av Rinnegan (28 juli 2010)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
kevlar_soul
28 juli 2010 ·

InX-Engineering skrev:
Håller med om att SupraJezzica är insnöad i sin bil, Jag har ägt supra och kört EVO 6 och 9.
Supra är en underbar bil men den börjar kännas gammal och det är riktigt många som har supra alla är nästan bpu trimmade eller en hks singel ingen gör nåt nytt med dem Jag har sett fler supror än evos, Supran är mer än gt vagn som nån nämt här i tråden medans EVOn känns lite "busigare" håller inte med om att evon är mognare än supran tvärtom, Supran funkar riktigt bra på strippen och race men det gör också EVOn. Angående suprans motor, Den är riktigt bra och tål mycket men det är ingen som fan kör med 700hk och orginal stakar,kolvar? suprajezzica du överdriver lite, Jag hade strax över 900hk med bytta stakar kolvar packnngar i princip allt men efter lite mindre en en månad gick vevaxeln sönder och allt rasade, Så det är ingen race motor supran har det är en vanlig motor alla 6 cylindriga turboladdade är starka och tåliga. Förlåt om jag gick lite of topic. Evon är extremt rolig och har en  riktigt bra motor jag skulle valt den till allt!

Så en anledning till att inte köpa Supra är "för att ingen gör nåt nytt med dem". Först och främst berätta vad som skulle kunna göras nytt? Och berätta för mig vad folk gör som är så revolutinerande med sina Evo:s?

Den Evo jag hade var jävligt rolig på små landsvägar, man kunde verkligen pressa kurvorna fullt ut med full kontroll. Som någon sa var Evon dock aningen spartansk, stötig och ja, ger lite intrycket "Hej kom och våldta mig". Den ser verkligen ut att vilja bli plågad, det håller jag med om fullt ut.

Supran däremot. Det är någonting speciellt. Har tyckt det sedan dag 1. Mer komfort, maffigare känsla och en jävligt rolig bil att köra i alla lägen! Kör du sakta som en myra inne i stan? Ja, då finns det inte en jävel som inte lägger märke till bilen, uppmärksamheten får man lära sig att leva med. Kör du snabbt ute på en landsväg? Ja, då har du själv sjukt roligt.

Båda bilarna är bra bilar, framför allt roliga bilar!

Men jag skulle som sagt välja Supran, alla dagar om året. Årets alla timmar...

Du fär även gärna förklara för mig vad en original race motor är för dig? För mig är det en motor som utan ingrepp pallar med 500-600 hästar. Inte finns det väl någon som räknar med att en original motor (utan ingrepp) Skall palla mycket mer?

Och btw, om jag skulle skrämma upp min bil i 900 häst, ja då byter jag även vevaxel. Gjorde du det? Ja, då köpte du säkert fel, eller byggde motorn fel från grunden.

smr Avstängd
28 juli 2010 · 74 Inlägg

Rinnegan skrev:
Blir lite konfunderad på er som påstår att Supra går riktigt bra rakt fram och kan lätt bli "snabbast i stan". En Supra med original 6 växlad och tvådelad bakaxel kan mycket möjligt vara den sämst uppsatta bakvagnen för acceleration med turbo 6'a. Ser ju bara på dragracing, 1600hk för att köra 8.60..
Om du nu är helt inne på att köra fortast rakt fram och bli snabbast i stan så finns det inte många andra val än V8'a, automat och stel bakaxel.

Sen så ser jag väldigt många modellpartiska kommentarer och argument.


TS, kör bilarna och bilda egen uppfattning.

Lite fel där

7,9 kör den bästa manuela gatbilen i USA, supra alltså och 300 blås så det stämmer inte riktigt

Ja visst är en jänkare bättre med 4 link osv men supra går fint som gatbil med..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang