6221
Sök

Volvo 460 -94, B20F - Tomgång hög/pendlande

Montör
665 Inlägg
30 juli 2010
Trådstartare
Tjena. Jag var ute och körde med bilen häromkvällen (ganska hårt) och helt plötsligt när jag skulle börja sakta in så märkte jag att varvet inte/knappt gick ner när jag släppte gasen och frikopplade.

Stannade bilen, och hade en tomgång på 2500rpm ungefär.

Körde en bit, stannade igen. Då låg den och pendlade melan 1500-2500.

Körde hem bilen och ställde den över natten. På morgonen därefter så startade jag bilen. Direkt upp på en tomgång av ungefär 2000rpm.

Har kollat som fan efter läckande slangar. Testade även att koppla ur tomgångsmotorn, och då steg tomgången lite, vilket bör innebära att den i den mån den kan i nuläget gör sitt jobb, eller?

Testade att med avstängd motor koppla ur TPSen vid gasspjället och sedan starta motorn. 4000rpm tomgång.

Vad fan kan det vara för fel? Har databoxen gått anske? För jag menar, nåt fel i nån liten temperatursensor eller liknande ska väl inte göra att tomgången blir _så_ hög?

//jens

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Montör
665 Inlägg
3 augusti 2010
Trådstartare
Problemet löst, tråd kan låsas.

För framtida Googlare och Gorgare så kan jag tala om vad felet var:

En M8-bult av något slag bakom gasspjället hade skruvat ur sig av vibrationer eller liknande, så bilen drog mängder med tjuvluft där. I med ny bult, och så funkade bilen direkt.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Sök