Hur har alla råd?!

Janneutanb
5 augusti 2010 · 7 271 Inlägg

Då är det bättre att gå ut och söka jobb imorgon än att gå till arbetsförmedlingen nästa vecka.

Torbo
5 augusti 2010 · 64 Inlägg

Brains skrev:
Då är det bättre att gå ut och söka jobb imorgon än att gå till arbetsförmedlingen nästa vecka.

Helt rätt.

Går du till arbetsförmedligen kommer de säga åt dig att komma tillbaka om 2veckor så ska det ordna något.
Sedan säger det samma sak igen, osv osv.


Gå ut och sök jobb, gå till olika arbetsplatser och fråga om de behöver hjälp. Då har du chans till ett jobb.

TouchOfRed Meldem
5 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

Brains skrev:
Då är det bättre att gå ut och söka jobb imorgon än att gå till arbetsförmedlingen nästa vecka.

Kanske det, men ska se om arbetsförmedlingen kan hjälpa mig med mitt C kort på något sätt, eftersom jag inte fick ut det via skolan.

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Skalman
5 augusti 2010 · 508 Inlägg

Det bästa man kan göra är att hålla i pengarna och se över alla utgifter man har och försöka spara även på dom fasta kostnaderna.
Man behöver ju inte det värsta bredbandet och värsta kabel-tv eller lägenheten utan man kan välja det lite billigare allternativet och spara pengar även på det.

Det sämsta man kan göra är att ta lån för tänk på hur mycket pengar som man sitter och betalar till banken innan bilen eller huset/lägenheten är betalt.

TouchOfRed Meldem
5 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

Skalman skrev:
Det bästa man kan göra är att hålla i pengarna och se över alla utgifter man har och försöka spara även på dom fasta kostnaderna.
Man behöver ju inte det värsta bredbandet och värsta kabel-tv eller lägenheten utan man kan välja det lite billigare allternativet och spara pengar även på det.

Det sämsta man kan göra är att ta lån för tänk på hur mycket pengar som man sitter och betalar till banken innan bilen eller huset/lägenheten är betalt.

Sant, men jag ska nog bo hemma ett tag till smile typ 2 år eller nåt, beror ju helt på vad man får för jobb osv.
Bredband och tv betalar mamma och pappa. smile sen ska jag inte köpa nån platt tv, ska nog ha denna tills den pajar, men som sagt, allt beror på vad man får för jobb !

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
rickylicious Webbutvecklare
5 augusti 2010 · 2 369 Inlägg

Mitt tips till dig är att ta det lugnt. Jag var 20 år och ivrig att ha en fin bil för några år sen. Så fort jag fick fast jobb där jag tjänade bra så tog jag ett lån på 60 000, sparade ihop 15 000, och köpte min gamla Audi (du hittar den på min sida) för 75 000. Sen la jag några tusen på lånet och försäkringen varje månad och trivdes skitbra. Sen kom finanskrisen och företaget jag jobbade på gick i konkurs, från 22 500 i lön till några tusen i akassa. Helt plötsligt la jag största delen av min inkomst på att betala bilen, då var det inte så kul längre...

Så ta det lugnt, ha en reservplan innan du kastar dig in i något. Det är dyrare än man tror. I mitt fall så rasade lambdan på Audin och det räckte för att jag skulle gå från lite pengar kvar till inga pengar kvar = tvungen att sälja bilen. Så idag betalar jag fortfarande av på mitt lån (cirka 14 000 kvar) för en bil som jag inte har sett, och ännu mindre kört, på länge länge.

Så ta det lugnt, det är inte roligt när man helt plötsligt står där med en bil som man inte har råd med för det tar lång tid att bli av med skulder, och skulder är inte roligt när man inte längre har kvar det man betalar av... smile

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
TurbOla Reservdansk
5 augusti 2010 · 6 271 Inlägg

Mycket bra råd från rickylicious.

Det tycker jag trådskaparen ska ta till sig, för det är en lätt fälla att hamna i. smile

Det värsta är om man lägger ner mer pengar på bilen sen om den pajar t.ex, för man har redan lagt ut så mycket att man inte har råd att sälja bilen, om man säger som så.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TouchOfRed Meldem
5 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

TurbOla skrev:
Mycket bra råd från rickylicious.

Det tycker jag trådskaparen ska ta till sig, för det är en lätt fälla att hamna i. smile

Det värsta är om man lägger ner mer pengar på bilen sen om den pajar t.ex, för man har redan lagt ut så mycket att man inte har råd att sälja bilen, om man säger som så.

Jo jag ska ta till mig det Ricky sa smile
Men själva tanken är att jag ska spara tills jag har råd med allt liksom smile

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
steifan DR!FTT3KN!K3R
5 augusti 2010 · 10 427 Inlägg

TouchOfRed skrev:
Iofs nu när ni säger att banken äger många bilar, så är det ganska förståeligt.
För jag tänkte på en kille här ute, han är 19, eller 20, och han har en Audi S3, nya modellen, med 308Hk.
Sänkt tror jag, och stora feta fälgar, och jag tror han äger hela bilen själv, och har betalt allt på den själv yikes
En sån S3a kostar väl fan uppåt 300tusen?

Kan det vara sån att han bor hemma / gratis och har ett lagomt välbetalt jobb? wink

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Fellow
5 augusti 2010 · 1 581 Inlägg

Inga krogrundor och inga spontanköp.

TouchOfRed Meldem
5 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

steifan skrev:

TouchOfRed skrev:
Iofs nu när ni säger att banken äger många bilar, så är det ganska förståeligt.
För jag tänkte på en kille här ute, han är 19, eller 20, och han har en Audi S3, nya modellen, med 308Hk.
Sänkt tror jag, och stora feta fälgar, och jag tror han äger hela bilen själv, och har betalt allt på den själv yikes
En sån S3a kostar väl fan uppåt 300tusen?

Kan det vara sån att han bor hemma / gratis och har ett lagomt välbetalt jobb? wink

Han har flyttat från sitt gamla hus, vet inte vart han bor nu tongue
Men har för mig att min bror sa att hade jobbat hela livet för den bilen.. Fast han kanske menade han gamla audi, och dem gamla audin var den gamla modellen av S3 :S vetefan hur den killen råd alltså haha

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
5 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

Fellow skrev:
Inga krogrundor och inga spontanköp.

Spontanköp? Läsk godis och dylikt?

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Darkie dARKiE
5 augusti 2010 · 5 031 Inlägg

Han lägger inte pengar på massa skit kanske, senaste telefoner, senaste kläder, massa sprit varje helg som massa massa personer gör.   

Jag själv jobbar, jobbar, jobbar, ÖVERTID som satan, även helger.

Så alla tar inte lån, det gäller som alla andra sagt prioriteringar av vad man har för intresse.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
volvoentusiasten
5 augusti 2010 · 4 005 Inlägg

Prioriteringar är svaret som sagt

jojjekaa
5 augusti 2010 · 60 Inlägg

TouchOfRed skrev:

Fellow skrev:
Inga krogrundor och inga spontanköp.

Spontanköp? Läsk godis och dylikt?

skaffa dig ett jobb, sen går du till din bank och bokar tid så ger dem dig tips på hur du lättast ska spara ihop till din bil

TouchOfRed Meldem
5 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

Darkie skrev:
Han lägger inte pengar på massa skit kanske, senaste telefoner, senaste kläder, massa sprit varje helg som massa massa personer gör.   

Jag själv jobbar, jobbar, jobbar, ÖVERTID som satan, även helger.

Så alla tar inte lån, det gäller som alla andra sagt prioriteringar av vad man har för intresse.

Jag var sån som var på krogen och höll på förut lite, men inte varit på krogen på skitlänge, rätt skönt faktiskt !  Jag vill inte ta lån alltså, jag hatar skulder!!

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
TouchOfRed Meldem
5 augusti 2010 · 4 137 Inlägg

jojjekaa skrev:

TouchOfRed skrev:

Fellow skrev:
Inga krogrundor och inga spontanköp.

Spontanköp? Läsk godis och dylikt?

skaffa dig ett jobb, sen går du till din bank och bokar tid så ger dem dig tips på hur du lättast ska spara ihop till din bil

Är det så enkelt då? wink

Volkswagen Polo FSI "Mammas räcer" (2012)
Darkie dARKiE
5 augusti 2010 · 5 031 Inlägg

TouchOfRed skrev:

Darkie skrev:
Han lägger inte pengar på massa skit kanske, senaste telefoner, senaste kläder, massa sprit varje helg som massa massa personer gör.   

Jag själv jobbar, jobbar, jobbar, ÖVERTID som satan, även helger.

Så alla tar inte lån, det gäller som alla andra sagt prioriteringar av vad man har för intresse.

Jag var sån som var på krogen och höll på förut lite, men inte varit på krogen på skitlänge, rätt skönt faktiskt !  Jag vill inte ta lån alltså, jag hatar skulder!!

Det var jag också sparade lätt minst 500kr varje helg på det.

Men nu är bilen färdig som jag vill ha den, så nu kan man unna sig sådant igen wink

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade
perzy Snål gnällspik
5 augusti 2010 · 402 Inlägg

Svensken i ett nötskal är de kunder man ser i mataffären som går och letar i hyllan för "kort datum", sen ser man dem i nästa hyllgång där köper de euroshopper köttbullar och allt som är billig mat vad det än är. Ekologiskt? Riktiga råvaror? Aldrig, för dyrt!  Sen råkar man gå ut samtidigt och ser dem sätta sig i sin nya fina Volvo/Audi/etc. och glida iväg nonchalant.
Status är viktigare än hälsa och välmående för de flesta verkar det som, så de allra flesta lägger oproportionerligt mycket pengar på sina fordon.   
Politikerna vet ju också detta och pressar ut pengar ur bilisterna till sista blodsdroppen.

Själv trodde jag lösningen var att köpa en risig men intressant bil och med egen svett reparera den frisk och att detta skulle bli billigare.  Men så lätt gick det inte då reservdelar är svindyrt ...  :-(

Får väl bli en skoda 1,2 till slut...

Volvo S80 2,9.
Klii
5 augusti 2010 · 195 Inlägg

Du bor hemma läste jag. Fortsätt med det även när du fått jobb, då sparar du så otroligt mycket pengar! Lägg då undan kanske 10-15K varje månad (inte hela lönen, man måste ha lite pengar man kan göra sig av med också) och efter ett år bara så har du redan 100k+
Nu har du råd med en jäkligt fin bil och fortsätter du att bo hemma ännu längre så har du även råd med stylingsaker till bilen. Så ut och sök jobb du!

Senast redigerat av Klii (5 augusti 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang