6080
Sök

316i -89 e30 går ryckigt då och då under gång!

469 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
hejsan!
jag har fått lite problem med min 316i -89 (e30). Det är så att den ibland kan börja gå ryckigt och inte kunna varva alls utan bara bluddrar och går ojämnt, men om jag stänger av bilen och sätter på den igen så funkar den som vanligt tills nästa gång den börjar hacka och rycka!
vad kan detta bero på?

Mvh Niklas

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

Montör
665 Inlägg
5 augusti 2010
Låter väldigt skumt det där.

Känns det som om det är tändningen eller bränslet som strejkar?

Känns som om det skulle kunna vara någonting med bränslefilter eller dylikt. Testa även att klippa slangen som kommer från bränsletanken och går fram till kolkanistern i motorrummet.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

469 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
ja det tycker jag med =/ men soppafiltret har jag bytt samt tändstiften, jag har haft mina funderingar kring soppa pumpen eller soppa pumpsrelät kan det vara något tror du? tack för svar iaf smile

Montör
665 Inlägg
6 augusti 2010
Javisst kan det vara något sådant.

Visserligen har jag haft en E30 316 M40 med ruskigt dålig bränslepump, fast kanske dålig på ett annat sätt. Den lät som helvete i alla fall. Den bilen gick i vilket fall fortfarande bra utan problem. Den bilen gick dock väldigt orent och dåligt när fördelarlock och rotor var halvslut, så det kanske kan vara värt att kolla in. Då borde den dock gå dåligt hela tiden.

Hmm, om jag inte tänker helt fel nu, så borde du kunna koppla/skarva på en lampa på pluskabeln till bränslepumpen, och placera lampan någonstans där du ser den när du kör. Då ska lampan lysa hela tiden när pumpen går... Vilket borde göra att om det är pumpens fel att bilen går dåligt så borde lampan börja blinka och/eller dö när bilen börjar krångla. Om inte jag tappat alla mina elkunskaper så borde det vara ett fungerande test.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

469 Inlägg
6 augusti 2010
Trådstartare
dedär lät inte helt tokigt smile måste prova det, hoppas på att det funkar. men om den börjar blinka så måste det betyda att relät ät kajko eller?

Montör
665 Inlägg
6 augusti 2010
Relät eller pumpen. Någon får gärna rätta mig här om jag tänker fel, men om inte motorn går så blir det inte en sluten krets mot minuskabeln i andra änden, vilket borde göra att inte heller lampan lyser.

Men testa och se! big_smile

Sök