Vad är detta för paket jag har inkopplat till min 940 turbo?

Whisper
5 augusti 2010 · 136 Inlägg

Vad är detta för något paket?

Denna är kopplad till turbon mellan tryck klockan och wastegaten och är monterad framför luftburken.

Den har 3 anslutningar på ena hållet där det är kopplat luftslangar och sen sitter det en elektrisk alslutning på andra sidan med 2 kablar.

På en orginal 940 Ltt sitter en slang kopplad mellan wastegate och tryck klockan men nu sitter detta paket inkopplat där imellan.

När denna är inkopplad laddar den cirka 0,3 och upp till 0,6 mellan 2 000 - 4 000 varv
När jag passerar 5 000 varv laddar den cirka 0,9-0,95 bar big_smile
Kan någon svara på vad detta är för något?
Vissa säger att det är ett turbo + paket?
Vad gör denna ?
Hur många hästar samt Nm ger detta?

Den sitter monterad framför luftburken och i ett av hålen sitter det ett munstycke i men nummer 9?

Mvh Whisper smile

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
PMPerformance
5 augusti 2010 · 2 266 Inlägg

Låter som ett turbo+ paket ett volvo orginal trim till 700/900 turbo modellen och den gör precis som du säger att den höjer laddtrycket när du kommer över 4000 varv, de ska öka effekt till 190hk

svetsdiff !!!
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 augusti 2010 · 5 650 Inlägg

är turbo + paketet. äre FT motorn äre 190 hk istället för 165 och är ltt så äre 175 hk istället för 134.
och turbo+ är i de stora hela 1 elektrisk pysventil

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Whisper
5 augusti 2010 · 136 Inlägg

ok så om jag bytar tryck klocka till en klocka som en full tryckare har så får jag 190 hk?

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
Whisper
5 augusti 2010 · 136 Inlägg

någon som vet hur många Nm jag får i en ltt med detta paket?

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
4x12Tum
8 augusti 2010 · 39 Inlägg

Någon som vet hur man får den o ladda mer tidigare, tycker att 3500Rpm är för sent o börja ladda.

Volvo 745 GL "4x12Tum" (1988)
twin_cam Smålänning
8 augusti 2010 · 7 877 Inlägg

4x12Tum skrev:
Någon som vet hur man får den o ladda mer tidigare, tycker att 3500Rpm är för sent o börja ladda.

Dom har gjort så för att spara vevstakarna.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
4x12Tum
8 augusti 2010 · 39 Inlägg

okej, för volvo (som trimmat den) säger att det är 210HK i den nämligen o i reggbeviset står det
940 Turbo ++ men lite surt att den laddar så sent :-/

tror du att det är skadligt o ändra så den kommer runt 3000 istället? isf hur går man tillväga?
(28.000Mil)

Volvo 745 GL "4x12Tum" (1988)
twin_cam Smålänning
8 augusti 2010 · 7 877 Inlägg

4x12Tum skrev:
okej, för volvo (som trimmat den) säger att det är 210HK i den nämligen o i reggbeviset står det
940 Turbo ++ men lite surt att den laddar så sent :-/

tror du att det är skadligt o ändra så den kommer runt 3000 istället? isf hur går man tillväga?
(28.000Mil)

Bra fråga... Original turbo laddar ju från 3k... Tror inte det är skadligt, men misstänker att dom gjort så för att få extra tryck just i omkörningar, rätt smart drag smile

Men bör gå att ändra något i boxen, har aldrig kikat i nån, så jag vet inte hur det ser ut. Sitter det kablar till den eller?

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Louksor
8 augusti 2010 · 1 915 Inlägg

Skillnader jämfört mellan original och med Volvo's Turbopluspaket

B230FT:
Turbo+ ökar effekten till ca 190hk, och vridmomentet till 280nm. Består av styrenhet och elektriskt styrd pysventil, satsen är certifierad.

Turbo++ ökar effekten till ca 200hk, och ökar vridmomentet till 295nm vid 2400rpm. Består av styrenhet och installeras som tillägg till Turbo+. Satsen är ej certifierad.

Turbo+++ ökar effekten till 220hk vid 5100rpm och vridmomentet till 315nm vid 4600rpm. Satsen består av bearbetning av topp, byte av kam och topplockspackning. Satsen är ej certifierad.

B230FK:
Turbo+ ökar effekten till ca 170hk, och vridmomentet till 250nm. Består av styrenhet och elektriskt styrd pysventil, satsen är certifierad.

Turbo++ ökar effekten till ca 200hk, och ökar vridmomentet till 295nm vid 2400rpm. Består av styrenhet och ny wastegate och installeras som tillägg till Turbo+. Satsen är ej certifierad.

Turbo+++ ökar effekten till 220hk vid 5100rpm och vridmomentet till 315nm vid 4600rpm. Satsen består av bearbetning av topp, byte av kam och topplockspackning. Satsen är ej certifierad.


Vid FULL GAS och ÖVER 3700 rpm aktiveras turbo+. Den höjer laddtrycket till ca 0.75-0.9 bar vid 5 000 rpm och då endast vid full gas.

Vill du att den laddar tidigare, så släng bort turbo+ och chippa istället och justera laddtrycket.


4x12Tum skrev:
okej, för volvo (som trimmat den) säger att det är 210HK i den nämligen o i reggbeviset står det
940 Turbo ++ men lite surt att den laddar så sent :-/

tror du att det är skadligt o ändra så den kommer runt 3000 istället? isf hur går man tillväga?
(28.000Mil)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
Whisper
8 augusti 2010 · 136 Inlägg

vad händer om man har turbo + och sen chipar den?

Volkswagen Golf GTI "White Pearl" (1999)
4x12Tum
9 augusti 2010 · 39 Inlägg

Tack för bra svar! :-)

kan man inte bara montera en Pys? men då kanske den höjer trycket hela vägen?


twin_cam: det är en liten box som sitter mot fronten på luftburken.


sökte lite på nätet o så ser de ut.
http://www.volvosweden.se/forum/attachm … c00534.jpg

Senast redigerat av 4x12Tum (9 augusti 2010)

Volvo 745 GL "4x12Tum" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang