4300
Sök

Volvo 740 tic -87 klipper?

112 Inlägg
5 augusti 2010
Trådstartare
#1
hej, har som sagt en volvo 740 tic -87 b230ET. när man ligger på låga varv och sedan trycker fullgas så tar det tvärstopp, hugger till i ca 1 sekund sen fortsätter den tills de "klipper" igen, laddar bara 0,6 bar så de borde inte vara något problem, men den går som den ska vissa gånger när man drar ur den. någon som kan tänkas veta vad felet kan vara?


456 Inlägg
7 augusti 2010
#2
Sitter ju en laddtrycksvakt i motorstyrningen ( som försvinner om man chippar ) kan ju vara den som spökar? kanske blir laddtrycksspikar som går högre an 0.6.

På min 87 satt det även antispinn som gjorde ungefär samma sak, men isf sitter det en trycknapp till det på vänster sida om ratten som ser ut som en bakaxel med sladdspår efter, och sitter isf även abs givare monterade.
Nu spinner väl inte din loss kanske så det är väl inte problemet, eller ?

growing old is mandatory growing up is optional

112 Inlägg
8 augusti 2010
Trådstartare
#3
ja men man tycker att de är konstigt att den ska "klippa" vid bara 0,6 bar. köpte en ställbar btr o skickade på lite mer bränsle så nu går den bättre konstigt nog, kopplade bort den som gör att man inte ska kunna ladda mer också.


56 Inlägg
9 augusti 2010
#4
Upplever samma problem med min 745... Hur kopplade du ur "laddtrycksvakten"?

" If you really want something in this life, you have to work for it. Now, quiet! The're about to announce the lottery numbers... "

326 Inlägg
9 augusti 2010
#5
de är bara rycka kontakten som sitter på tryckröret. liknande problem på min 745a då va de slangen från filtret till turbon som sög ihop sej så den typ tvärdog, jag bytte till alurör och då funkade de kanon igen smile


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
9 augusti 2010
#6
grindborg1 skrev:
de är bara rycka kontakten som sitter på tryckröret. liknande problem på min 745a då va de slangen från filtret till turbon som sög ihop sej så den typ tvärdog, jag bytte till alurör och då funkade de kanon igen smile

kontakten på tryckröret är ingen tryckvakt, den sitter ovanför pedalerna på bilarna med motronicsprut.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

112 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
#7
Interactive skrev:
Upplever samma problem med min 745... Hur kopplade du ur "laddtrycksvakten"?

ja precis som nedanstående, ryckte ur kontakterna ur en svart dosa åvanför pedalstället, svårt att beskriva exakt vart, de stog något konstigt på boxen som ja inte riktigt kunde tyda men ja kan kolla upp de imorgon.


112 Inlägg
9 augusti 2010
Trådstartare
#8
grindborg1 skrev:
de är bara rycka kontakten som sitter på tryckröret. liknande problem på min 745a då va de slangen från filtret till turbon som sög ihop sej så den typ tvärdog, jag bytte till alurör och då funkade de kanon igen smile

haha ok, ja kollade mest efter sprickor eller så i slangar, inte orkat kollat intercoolerns täthet än men de blir väl, eller antagligen byta till alu ic. smile



Sök