Projekt: Volvo 850 Turbo 1995 (Såld) "Sidan 45"

Mitt första projekt när det gällde att få fart på en volvo 850 turbo
  • 61 Följare
  • 494 727 Visningar
  • Projektet avslutat 3 december 2012
jocke_gronberg
23 december 2010 · 4 586 Inlägg

hangman skrev:

jocke_gronberg skrev:
Nu har pengarna börjat rulla in så dags att beställa ny downpipe ifrån JT

vad går den lös på ? Mvh

5900:-

jocke_gronberg
23 december 2010 · 4 586 Inlägg

hangman skrev:
fy fan det är inte värt det. inte ens om jag hade dom pengarna och lägga på en dp skulle jag göra det. gör hellre en egen

Sitter redan JT 3" efter kat på denna bil. Sålde den gamla downpipen så behöver inte lägga så mycket för en ny. Sugen på fläns som passar 16/18/19T med vinklat avgashus så du kan bygga själv ?

jocke_gronberg
23 december 2010 · 4 586 Inlägg

http://www.jt-tuning.se/shop/assets/shop_images/jt_tuning_top_swe.jpg

idag beställde jag ny downpipe ifrån JT

Info;
3" Race downpipe till Volvo S60 V70N och 850 med uppgraderad turbo 16T .Inkl v-band med testpipe för att inte skada katten vid mappning.Detta kit gör det möjligt att byta mellan katalysator och test pipe på några få minuter .Race med bilen på lördag kväll för att köra till besiktningen på måndag BYTET SKER SNABBT!!!

kostade 6500:-

Senast redigerat av jocke_gronberg (26 december 2010)

jocke_gronberg
24 december 2010 · 4 586 Inlägg

På måndag så skickar JT min nya downpipe big_smile

jocke_gronberg
24 december 2010 · 4 586 Inlägg

hangman skrev:

jocke_gronberg skrev:
Nu har jag varit nere en sväng. fått dit 18T turbon men var lite osmart och ej satte dit övre anslutningen till kylarglykol så vart lite pill

Nya slangar till turbon:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … ud42ci.jpg

Turbon på plats och packningen där imellan ifrån KL Racing och Nya muttrar
http://www1.garaget.org/gallery/archive … pbiih8.jpg

Vattenrören på plats:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … amyxbn.jpg

såg att du skrev att du slängt dit ny packning och sånt från kl racing, jag undrar lite, sitter det packning mellan grenrör och turbon på 18 T? På orginal turbon sitter det bara koniskt har jag för mig. Mvh

Nej det sitter ingen packning orginal. Konan ska täta

Senast redigerat av jocke_gronberg (24 december 2010)

jocke_gronberg
24 december 2010 · 4 586 Inlägg

hangman skrev:

jocke_gronberg skrev:

hangman skrev:

såg att du skrev att du slängt dit ny packning och sånt från kl racing, jag undrar lite, sitter det packning mellan grenrör och turbon på 18 T? På orginal turbon sitter det bara koniskt har jag för mig. Mvh

Nej det sitter ingen packning orginal. Konan ska täta

hehe okey tänkte väll det, annars får ja riva bort min tänkte jag, Men när du byter turbo slänger du dit en packning? eller menar du packning mellan DP och turbo?

jag har redan bytt turbo. Har packning mellan turbo och packning mellan downpipe och avgashus

jocke_gronberg
24 december 2010 · 4 586 Inlägg

Growe skrev:
man behöver som sagt ingen packning men det är aldrig fel då grejerna inte längre är nya så kan dom ha slagit sig lite

hellre tätt första gången än att behöva riva och göra om smile

håller med dig till fullo. Den enda nackdelen är att packningen är rätt så dyr. Men det är fikapengar ifall jag tänker på vad pinnbultar,turbo,grenrör och låsmuttrar kostat.

Senast redigerat av jocke_gronberg (24 december 2010)

jocke_gronberg
24 december 2010 · 4 586 Inlägg

Growe skrev:

jocke_gronberg skrev:

Growe skrev:
man behöver som sagt ingen packning men det är aldrig fel då grejerna inte längre är nya så kan dom ha slagit sig lite

hellre tätt första gången än att behöva riva och göra om smile

håller med dig till fullo. Den enda nackdelen är att packningen är rätt så dyr. Men det är fikapengar ifall jag tänker på vad pinnbultar,turbo,grenrör och låsmuttrar kostat.

jag har alltid kört orginalgrejerna och aldirg haft några problem smile
fast man haft bort agget ett par gånger med samma muttrar smile

Okey. visste ej skicket på mina innan jag rev så skaffade nya på en gång.

jocke_gronberg
25 december 2010 · 4 586 Inlägg

Till sommaren så skulle dessa sitta fint på bilen men det gäller bara att plånboken säger detsamma

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/1032607_vh5ol3.jpg

Senast redigerat av jocke_gronberg (25 december 2010)

jocke_gronberg
25 december 2010 · 4 586 Inlägg

Hoggee_ skrev:
Roadster är riktigt fina! Lite jobbiga att hålla rena bara.. tongue

ja då är comet fälgarna lättare. Men det gäller att bilen startar och går bra utan läckage till sommaren annars går pengarna till annat.

Senast redigerat av jocke_gronberg (25 december 2010)

jocke_gronberg
25 december 2010 · 4 586 Inlägg

Hoggee_ skrev:

jocke_gronberg skrev:

Hoggee_ skrev:
Roadster är riktigt fina! Lite jobbiga att hålla rena bara.. tongue

ja då är comet fälgarna lättare. Men det gäller att bilen startar och går bra utan läckage till sommaren annars går pengarna till annat.

Själv köpte jag bromsbelägg som inte skulle damma, ultimax hette dom jag köpte. Fanns billigt på mekonomen!

Okey. sitter greenstuff på nu ingen hit direkt

jocke_gronberg
25 december 2010 · 4 586 Inlägg

Har idag städat lite i garaget allt som kunde säljas plockad i låda resten ligger i bra att ha lådan.

jocke_gronberg
26 december 2010 · 4 586 Inlägg

hangman skrev:

jocke_gronberg skrev:
Har idag städat lite i garaget allt som kunde säljas plockad i låda resten ligger i bra att ha lådan.

skriv allt som du vill bli av med då här sitter många sugna 850 prylbögar smile

15Gturbo
Stylinggrillen (den som satt på)
850 Orignaldörrhandtag
Fläns som passar 7an vinklade avgashus med 3" anslutning
Ny handbromswire VOLVO 850
Volvo Turbo Dumpventil (den inbyggda)


lägger ut allt på tradera så alla pryltokiga får ta en titt där.

Senast redigerat av jocke_gronberg (26 december 2010)

jocke_gronberg
26 december 2010 · 4 586 Inlägg

ejon_850 skrev:
Tjenare!
najs projekt och najs bil!
tänkte kolla med dig eftersom du har bytt handbromsvajer på din 850.
ska göra samma på min nu och hört att det är världens skit jobb?
har du lite förklarningar? svårt jobb? vad ska lossas m.m?

Tack i förhand:)

MVH
Jonas

Mittenpanelen måste lossas och baksäte bort. Det jobbiga är nog att få bort skruven ifrån bakaxeln den sitter nå grymt hårt på höljet på vajern. Men borrade bort min det var lättare.

Köp allt ifrån volvo slipper du göra om det nästa år

Sedan ska oken och skivorna väck bak. Det finns en styrning vid smutsplåten till handbromsen kom ihåg att göra rent den annars får du svårt att få den att sitta fast.

Vid montering så ska vajern spännas sist. justera gör man bak vid skivorna. Finns ett hål till "skruven"

tag en mejsel och dra så långt det går tills bromsen låser. lossa sedan den 3-4 hack eller tills den går fritt.

Köp dig en bok den ger mig mycket bra tips. Ifall du inte har torx så bör du skaffa det.

jocke_gronberg
26 december 2010 · 4 586 Inlägg

hangman skrev:

Hoggee_ skrev:

jocke_gronberg skrev:

ja då är comet fälgarna lättare. Men det gäller att bilen startar och går bra utan läckage till sommaren annars går pengarna till annat.

Själv köpte jag bromsbelägg som inte skulle damma, ultimax hette dom jag köpte. Fanns billigt på mekonomen!

feta fälgar, Men dom ser så små ut när det är kant, En bekant fick köpa 20 tum till 850in för det skulle va snyggt. Då blev det så man fick wow känslan, 19 är för litet när det är kant, ser ut som 17 tum typ.. Fyller inte ut lika snyggt..

Har också problem med bromsbelägg provat typ allt nu från biltema, meko och volvo. alla dammar lik fan och tjuter nu blev det nya slitzade skivor och volvo belägg med universal skrikplattor överallt och as mycket kopparpasta ....finns inget värre än tjutande bromsar tongue

bromsarna bak på s60n är mycket bättre. Flytande bromsok är mycket bättre

jocke_gronberg
26 december 2010 · 4 586 Inlägg

ejon_850 skrev:
Ska inte nån matta eller nåt också bort?, ska jag bara ta bort sittdynan ?

vart sitter skruvarna till mittkonsollen???

mattan går att komma under ändå

Ja du kommer att ta bort hela sittdynan men det tar max 1min. Resten ser du lätt hur det sitter. minns inte vart alla skruvar är men 2st är iallafall under facket i mitten.

jocke_gronberg
26 december 2010 · 4 586 Inlägg

ejon_850 skrev:
köper haynes bok imon. säljr inte biltema mer? hittar fan inte på sidan:s

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … 50-SVENSK/

Senast redigerat av jocke_gronberg (26 december 2010)

jocke_gronberg
26 december 2010 · 4 586 Inlägg

får tacka alla som följer tråden och önska er ett fint avslut på detta året

jocke_gronberg
26 december 2010 · 4 586 Inlägg

Har idag skaffat mig ett par Volvo originalbelägg till 302mm skivorna som ska slitzas senare när jag renoverar bromsarna

Har orginalbelägg på S60n tycker dom fungerar utmärkt

https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/1032892_4rox4t.jpg

Senast redigerat av jocke_gronberg (26 december 2010)

jocke_gronberg
26 december 2010 · 4 586 Inlägg

Growe skrev:
orginal beläggen fungerar yppligt
var dubbla livslängden mot några belägg jag hade från mekonomen när jag åkte 245turbo
gick åt några uppsättningar varje år så man märkte direkt när man handlat orginal belägg

hittade orginalbelägg för fyndpriset 350 kr big_smile

toknöjd jag med då det sitter volvo orginal på s60n. Biter direkt och behöver ej bli varma som mina greenstuff som på 850n

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang