Projekt: Volvo 850 Turbo 1995 (Såld) "Sidan 45"

Mitt första projekt när det gällde att få fart på en volvo 850 turbo
  • 61 Följare
  • 496 184 Visningar
  • Projektet avslutat 3 december 2012
TurbOla Reservdansk
19 december 2010 · 6 271 Inlägg

Jag tog bort Volvos original-anslutningar till värmeelementet, använde istället grov bränsleslang och slangklämmor.

Så slipper man tänka på risken med läckande originalanslutningar... blir lätt torrspruckna och så efter en 15 år. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
jocke_gronberg
19 december 2010 · 4 586 Inlägg

TurbOla skrev:
Jag tog bort Volvos original-anslutningar till värmeelementet, använde istället grov bränsleslang och slangklämmor.

Så slipper man tänka på risken med läckande originalanslutningar... blir lätt torrspruckna och så efter en 15 år. wink

Okey mina slangar var mjuka och fina.

TurbOla Reservdansk
19 december 2010 · 6 271 Inlägg

Det sitter plastanslutningar längst ut på rören, de kan lätt börja läcka, specialanslutningar dessutom.
Men funkar det så är det ju bara att låta det vara. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
jocke_gronberg
19 december 2010 · 4 586 Inlägg

tog ur mattan i bilen igår och tvättade den. Nu luktar den inte blöt hund. bilen har stått ute i nästan 2 år.

Ska i med 18T turbo idag så motorummet blir komplett.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
19 december 2010 · 13 806 Inlägg

TurbOla skrev:
Det sitter plastanslutningar längst ut på rören, de kan lätt börja läcka, specialanslutningar dessutom.
Men funkar det så är det ju bara att låta det vara. smile

japp dom kostar mer pengar än vad som är förståndigt som tur är kan man trä en slang genom dom istället och det fungerar lika bra
men gillar snabbfästena till slangarna när man byter motor så jäkla smidiga

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jocke_gronberg
19 december 2010 · 4 586 Inlägg

Tack för snabba svar. nu ska jag bara vänta på mitt värmepaket. Var beställningsvara så får se hur lång tid det tar.

jocke_gronberg
19 december 2010 · 4 586 Inlägg

Nu har jag varit nere en sväng. fått dit 18T turbon men var lite osmart och ej satte dit övre anslutningen till kylarglykol så vart lite pill

Nya slangar till turbon:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/1030911_ud42ci.jpg

Turbon på plats och packningen där imellan ifrån KL Racing och Nya muttrar
https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/1030912_pbiih8.jpg

Vattenrören på plats:
https://www1.garaget.org/gallery/archive/24718/1030913_amyxbn.jpg

Senast redigerat av jocke_gronberg (20 december 2010)

jocke_gronberg
23 december 2010 · 4 586 Inlägg

Nu har pengarna börjat rulla in så dags att beställa ny downpipe ifrån JT

hangman
23 december 2010 · 2 174 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Nu har pengarna börjat rulla in så dags att beställa ny downpipe ifrån JT

vad går den lös på ? Mvh

jocke_gronberg
23 december 2010 · 4 586 Inlägg

hangman skrev:

jocke_gronberg skrev:
Nu har pengarna börjat rulla in så dags att beställa ny downpipe ifrån JT

vad går den lös på ? Mvh

5900:-

hangman
23 december 2010 · 2 174 Inlägg

fy fan det är inte värt det. inte ens om jag hade dom pengarna och lägga på en dp skulle jag göra det. gör hellre en egen

jocke_gronberg
23 december 2010 · 4 586 Inlägg

hangman skrev:
fy fan det är inte värt det. inte ens om jag hade dom pengarna och lägga på en dp skulle jag göra det. gör hellre en egen

Sitter redan JT 3" efter kat på denna bil. Sålde den gamla downpipen så behöver inte lägga så mycket för en ny. Sugen på fläns som passar 16/18/19T med vinklat avgashus så du kan bygga själv ?

jocke_gronberg
23 december 2010 · 4 586 Inlägg

http://www.jt-tuning.se/shop/assets/shop_images/jt_tuning_top_swe.jpg

idag beställde jag ny downpipe ifrån JT

Info;
3" Race downpipe till Volvo S60 V70N och 850 med uppgraderad turbo 16T .Inkl v-band med testpipe för att inte skada katten vid mappning.Detta kit gör det möjligt att byta mellan katalysator och test pipe på några få minuter .Race med bilen på lördag kväll för att köra till besiktningen på måndag BYTET SKER SNABBT!!!

kostade 6500:-

Senast redigerat av jocke_gronberg (26 december 2010)

hangman
23 december 2010 · 2 174 Inlägg

jocke_gronberg skrev:

hangman skrev:
fy fan det är inte värt det. inte ens om jag hade dom pengarna och lägga på en dp skulle jag göra det. gör hellre en egen

Sitter redan JT 3" efter kat på denna bil. Sålde den gamla downpipen så behöver inte lägga så mycket för en ny. Sugen på fläns som passar 16/18/19T med vinklat avgashus så du kan bygga själv ?

okey då förstår jag varför du uppgraderar! Jag känner några smeder som har tillgång till allt tongue men jag kör 3 tum race katt och 3 tum resten ferrita med dubbla pipor det får funka så länge, ska inte ha ut mer än 300 hk typ.

jocke_gronberg
24 december 2010 · 4 586 Inlägg

På måndag så skickar JT min nya downpipe big_smile

hangman
24 december 2010 · 2 174 Inlägg

jocke_gronberg skrev:
Nu har jag varit nere en sväng. fått dit 18T turbon men var lite osmart och ej satte dit övre anslutningen till kylarglykol så vart lite pill

Nya slangar till turbon:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … ud42ci.jpg

Turbon på plats och packningen där imellan ifrån KL Racing och Nya muttrar
http://www1.garaget.org/gallery/archive … pbiih8.jpg

Vattenrören på plats:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … amyxbn.jpg

såg att du skrev att du slängt dit ny packning och sånt från kl racing, jag undrar lite, sitter det packning mellan grenrör och turbon på 18 T? På orginal turbon sitter det bara koniskt har jag för mig. Mvh

jocke_gronberg
24 december 2010 · 4 586 Inlägg

hangman skrev:

jocke_gronberg skrev:
Nu har jag varit nere en sväng. fått dit 18T turbon men var lite osmart och ej satte dit övre anslutningen till kylarglykol så vart lite pill

Nya slangar till turbon:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … ud42ci.jpg

Turbon på plats och packningen där imellan ifrån KL Racing och Nya muttrar
http://www1.garaget.org/gallery/archive … pbiih8.jpg

Vattenrören på plats:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … amyxbn.jpg

såg att du skrev att du slängt dit ny packning och sånt från kl racing, jag undrar lite, sitter det packning mellan grenrör och turbon på 18 T? På orginal turbon sitter det bara koniskt har jag för mig. Mvh

Nej det sitter ingen packning orginal. Konan ska täta

Senast redigerat av jocke_gronberg (24 december 2010)

hangman
24 december 2010 · 2 174 Inlägg

jocke_gronberg skrev:

hangman skrev:

jocke_gronberg skrev:
Nu har jag varit nere en sväng. fått dit 18T turbon men var lite osmart och ej satte dit övre anslutningen till kylarglykol så vart lite pill

Nya slangar till turbon:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … ud42ci.jpg

Turbon på plats och packningen där imellan ifrån KL Racing och Nya muttrar
http://www1.garaget.org/gallery/archive … pbiih8.jpg

Vattenrören på plats:
http://www1.garaget.org/gallery/archive … amyxbn.jpg

såg att du skrev att du slängt dit ny packning och sånt från kl racing, jag undrar lite, sitter det packning mellan grenrör och turbon på 18 T? På orginal turbon sitter det bara koniskt har jag för mig. Mvh

Nej det sitter ingen packning orginal. Konan ska täta

hehe okey tänkte väll det, annars får ja riva bort min tänkte jag, Men när du byter turbo slänger du dit en packning? eller menar du packning mellan DP och turbo?

jocke_gronberg
24 december 2010 · 4 586 Inlägg

hangman skrev:

jocke_gronberg skrev:

hangman skrev:

såg att du skrev att du slängt dit ny packning och sånt från kl racing, jag undrar lite, sitter det packning mellan grenrör och turbon på 18 T? På orginal turbon sitter det bara koniskt har jag för mig. Mvh

Nej det sitter ingen packning orginal. Konan ska täta

hehe okey tänkte väll det, annars får ja riva bort min tänkte jag, Men när du byter turbo slänger du dit en packning? eller menar du packning mellan DP och turbo?

jag har redan bytt turbo. Har packning mellan turbo och packning mellan downpipe och avgashus

Growe Fri fart för ett fritt folk!
24 december 2010 · 13 806 Inlägg

man behöver som sagt ingen packning men det är aldrig fel då grejerna inte längre är nya så kan dom ha slagit sig lite

hellre tätt första gången än att behöva riva och göra om smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang