Volvo 850 t5, laddtryck

Jimmy89
15 augusti 2010 · 49 Inlägg

Testade att koppla ur min magnetventil här om dagen då laddade bilen antagligen 0,4 bar för orginal mätaren visade bara tryck till hälften av skalan, ska tydligen vara ett chip i bilen men ungefär hur mycket laddar den när den ligger vid slutet på de vita? (ska köpa en extra mätare i veckan) och för övrigt lossade jag slangen till WG:n för att se hur mycket den laddade då(av rent intresse, ingen behöver berätta att de är dumt att åka med slangen dragen jag är inte efterbliven) då laddade den samma som vanligt?! har någon bonnjävel skruvat på WG-stången?

är det förövrigt någon som vet vart chippet sitter? nånstans under handsfacket väl?

Den som ingen turbo har han får åka utan bar
BMW 525 Turbo "Diamantschwarz" (1993)
bilfreak_89
15 augusti 2010 · 169 Inlägg

den sitter i styrboxen som sitter i motorrummet, sitter i en låda till vänster när du öppnar huven så får du ta ut boxen å av mes skruvarna å locket så sitter chippet där.

//Jonas
Hyundai i40 (2012)
Jimmy89
15 augusti 2010 · 49 Inlägg

bilfreak_89 skrev:
den sitter i styrboxen som sitter i motorrummet, sitter i en låda till vänster när du öppnar huven så får du ta ut boxen å av mes skruvarna å locket så sitter chippet där.

sitter två boxar i den lådan, antar att det är den som heter något med A2 eller A6 minns inte riktigt

Den som ingen turbo har han får åka utan bar
BMW 525 Turbo "Diamantschwarz" (1993)
Marlboroman
15 augusti 2010 · 8 234 Inlägg

Slutet på det vita fältet är en bar, men originalmätaren är inget under av precision. Laddar den inte mer än original så har du antingen läckage, kass wastegate eller så är det nåt i avgassystemet som bromsar, till exempel ingensatt katalysator.

Visst skulle nån kunnat ha skruvat på staget, men då skulel den inte ge rätt grundladdtryck till att börja med och sen så är ju frågan varför någon skulel vilja ställa ner trycket så mycket. Så att någon har pillat på staget är osannolikt.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Jimmy89
15 augusti 2010 · 49 Inlägg

Marlboroman skrev:
Slutet på det vita fältet är en bar, men originalmätaren är inget under av precision. Laddar den inte mer än original så har du antingen läckage, kass wastegate eller så är det nåt i avgassystemet som bromsar, till exempel ingensatt katalysator.

Visst skulle nån kunnat ha skruvat på staget, men då skulel den inte ge rätt grundladdtryck till att börja med och sen så är ju frågan varför någon skulel vilja ställa ner trycket så mycket. Så att någon har pillat på staget är osannolikt.

någon precision räknar jag inte med från en integrerad mätare, men någon spricka i någon IC-slang är väl att börja leta efter kanske, på tal om wastegte så tror jag att den tjuter lite började låta lite likt ett jetplan när jag monterade ett simota filter istället för orginal luftburken..

är det möjligt att lambda lampa börjar lysa om katten är kass med?

skulle inte heller tro att man vill skruva ner trycket iåförsig

Den som ingen turbo har han får åka utan bar
BMW 525 Turbo "Diamantschwarz" (1993)
Bret
16 augusti 2010 · 53 Inlägg

Hej. Lånar tråden lite. Jag monterade nyss silikonslangar på trycksidan och lite nya vaccumslangar och nu laddade min bil över 1 bar. Iaf enligt mätaren. Funderar på om jag missat nåt, kontakten som sitter på insugsslangen (efter filtret men innan turbon) vad är den till?
Min tryckklocka är inte speciellt bra så kan det bero på den?

Hur som helst beställde jag en ny klocka till en 19t turbo nu. Får vi se.

Marlboroman
16 augusti 2010 · 8 234 Inlägg

Bret skrev:
Hej. Lånar tråden lite. Jag monterade nyss silikonslangar på trycksidan och lite nya vaccumslangar och nu laddade min bil över 1 bar. Iaf enligt mätaren. Funderar på om jag missat nåt, kontakten som sitter på insugsslangen (efter filtret men innan turbon) vad är den till?
Min tryckklocka är inte speciellt bra så kan det bero på den?

Om den inte gjorde det innan så kan du ju ha missat nån slang till magnetventilen eller slangen till wastegaten. Kontakten på inloppsröret är en förvärmning till vevhusventilationsgaserna.Om klockan hade varit väldigt dålig skulel den inte orka ge en bar. Desto sämre klocka desto lägre laddtryck

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Bret
16 augusti 2010 · 53 Inlägg

Ok. Jag måste testa igen, kan ha sett fel, ja körde inte själv nämligen. Rimligtvis var det 0.7 den ladda. Och den gick inte bättre än förut. Iof, varför skulle mätaren visa fel nu helt plötsligt. Tror inte jag har glömt nåt. Har dock bytt 2 av vaccum slangarna som går till magnetventilen, kanske inte håller tätt tillräckligt eller nåt. Körde med ny 5mm blå vaccumslang. Borde väl funka? 

Ang. tryckklockan så är den väldigt slapp, så det skadar nog inte att byta den ändåsmile
Kan ju passa på att fråga dig nu, den nya tryckklockan, den ska vara precis i spänt läge va? Längden på stången alltså.

Marlboroman
16 augusti 2010 · 8 234 Inlägg

Bret skrev:
Kan ju passa på att fråga dig nu, den nya tryckklockan, den ska vara precis i spänt läge va? Längden på stången alltså.

Man får prova sig fram till rätt grundtryck, alltså 0,4 bar med kontakten till magnetventilen urdragen.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Bret
16 augusti 2010 · 53 Inlägg

Just det ja. Läste jag ju nyss. Den ska ladda 0.4 bar, oavsett varv och växel i princip antar jag?
OM man nu skulle "råka" dra åt staget för mycket, och den laddar för mycket, då klipper magnetventilen laddet va? Jag funderar på om jag monterade för grov vaccum slang så det inte håller tätt, kanske skulle varit 4 mm. Kan ju va därför det laddar mer,  om den nu gjorde det. Aja, små problem.

turbodeath
16 augusti 2010 · 2 452 Inlägg

ang vart chipet sitter så sitter den i databoxen som är i den svarta lådan mot kamremmen till...ta upp boxen böj flikarna som håller locket samnt dra bort spärren så långt det går...när du fått upp locket så ser du om det står nått på chipet...

döden kommer tillbaka
Bret
16 augusti 2010 · 53 Inlägg

Mitt chip stod det S945 på, om ja inte minns fel. Har bilder på datorn hemma. Och det fanns ingen sockel och alla "pin" var i. Då borde det väl vara orginal?? Var nämligen inte helt säker på att den var orginal.

Marlboroman
16 augusti 2010 · 8 234 Inlägg

Trimchipen öär ju mindre så då bör det vara original.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Bret
16 augusti 2010 · 53 Inlägg

Ok. Som jag trodde. Angående mitt ladd. Det räcker att rycka bort kontakten till m-ventilen va? Och låta slangarna sitta på. Det är lite skillnad att meka 940ltt och 850 t5;)

Marlboroman
16 augusti 2010 · 8 234 Inlägg

Bret skrev:
Ok. Som jag trodde. Angående mitt ladd. Det räcker att rycka bort kontakten till m-ventilen va? Och låta slangarna sitta på.

Ja

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Bret
18 augusti 2010 · 53 Inlägg

Testade bilen några gånger idag. Och den laddar ca 1.05- 1.1 bar just vid max sen går den sakta neråt ju mer man varvar typ. Så:

1: Min mätare har helt plötsligt ballat ur
2: Jag hade en läcka på någon slang innan jag bytte till silikon. (laddade typ 0,7-0,8 förut)

Hur som helst så verkar det ju som någon höjt laddet innan OCH att min tryckklocka är slut eftersom den inte orkar hålla ladd.

Sen en sak till, jag tycker tryckröret blir väldigt varmt, men de kanske det ska bli?

Marlboroman
18 augusti 2010 · 8 234 Inlägg

Tryckröret mellan turbo och intercooler blir väldigt varmt, det komemr man inte undan.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Bret
18 augusti 2010 · 53 Inlägg

Ok. Bra. Tänkte så det inte var nåt fel på kylningen eller nåt. Får nog min 19t tryckklocka i morgon. Då ska de testas:)

Timpa_med_mera
3 oktober 2010 · 84 Inlägg

jag har med ett fel på min 850, den ligger bara på grundladd hur jag än gör, om ja inte pyser upp trycket då,
den är chippad och de har alltid funkat innan

Marlboroman
3 oktober 2010 · 8 234 Inlägg

Timpa_med_mera skrev:
jag har med ett fel på min 850, den ligger bara på grundladd hur jag än gör, om ja inte pyser upp trycket då,
den är chippad och de har alltid funkat innan

Kass magnetventil eller nån felkod som gör att mv stängs av.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang