Opel corsa A -88 motorbyte vilken motor passar?

0rr3
19 augusti 2010 · 80 Inlägg

Tjena tjabba. Imorgon hämtar jag en opel corsa - 88 som kamremmen gått på. Förra ägaren säger ventilsallad och en kasserad kolv. Mina tankar:

Turbobygge?
Calibra motor?


Men till att börja med... Vet någon om det finns en opelmotor från typ kadett eller astra eller liknande som passar rätt i? Har hört att kadetten skall ha samma delar (i princip) så kanske åt det hållet man får kika?

Det sitter en 1.3a i nu men skulle inte bli alldeles ledsen om man fick tag på en 1.6a eller kanske tom 1.8a. Dock så har jag för mig att om ska upp till 1.8a så måste man modda och fixa andra drivaxlar.

Elen är skitsamma det är växellåda osv som är det intressanta nu!

Snälla dela er erfarenhet då detta kommer bli ett underbart projekt

Bättre att köra på bredden, än att sitta på snedden...
Volvo 940 turbo "RIP" (1994)
Tuggummimannen Taggad
19 augusti 2010 · 1 507 Inlägg

Tja Orre! Kul med ett corsaprojekt smile
Calibraturbomotorn är ju opels 2liters 16ventilare med turbo och 204hk. Denna 2liters 16ventilare fanns även som motoralternativ i t.ex. Kadett eller astra, fast utan turbo och 150hk. Det tycker jag är något att satsa på. Sen finns det ju turbogrejer som man kan smacka på senare när man fått allt att lira! smile

/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
0rr3
19 augusti 2010 · 80 Inlägg

Tjena danne smile hur gåre med bmwn?

Calibra var min första tanke också men! behöver en besiktningsmotor som ska vara enkel att hänga i och ur smile därför jag undrar om det finns någon som i stort sätt passar rätt i?  Hittar jag inget så får jag bita i det sura äpplet och skruva ihop den rasade 1.3an som sitter i. Men turbobygge blir det helt klart inom en snar framtid! jävligt sugen på förgasarturbo bygge också smile enkelt och smidigt! smile

Jusst nu äter chevan upp mycket av min tid då jag renoverar 350 med farsan men säljer jag bara volvon så har corsan en given plats i garaget big_smile

Bättre att köra på bredden, än att sitta på snedden...
Volvo 940 turbo "RIP" (1994)
Tuggummimannen Taggad
19 augusti 2010 · 1 507 Inlägg

Det går fint:)
Jaha okej, men en 1.3a eller 1.1a kan inte gå på många slantar på skroten? smile

/T

Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang