Volvo 850 T5 -94 Slirar kopplingen?

Widing_ Ödesutmanare
22 augusti 2010 · 389 Inlägg

Tjenare, haha tog endast 2 veckor sen jag köpte bilen tills jag behöver hjälp från er på garaget.
Behöver hjälp av er som e duktiga på turbomotorer eller 850 t5 smile varning, detta inlägg kommer bli långt!

Har några frågor här, ang min 850 T5 -94a med 285 hk. (steg 2 chip, 1 bars laddtryck)
Svara så gott ni kan på hur många/några ni vill, all hjälp uppskattas! (:


1. Slirar kopplingen?
När jag trycker på lite på tex 2ans växel och ska koppla, så hoppar varvräknaren upp ca 500 i varv?
Spelar ingen roll vilken växel, den hoppar alltid upp antingen mer eller mindre i varv varje gång jag kopplar, någon som vet vad det beror på? Enda sättet att slippa det är att motorbromsa någon sekund och sedan koppla. Juste! När jag släpper kopplingen och ska motorbromsa, så tar de ca 1-2 sekunder innan den börjar motorbromsa? yikes


2. Ryker svart
När jag står still och varvar, så ryker den svart, inte mycket, de blir inte världens moln, men de ryker ändå svart och flyger ut lite partiklar som jag inte har en aning om vad det är? Min vän sa att de kan va att den går för fett, får för mycket bränsle? Kan de va så simpelt att jag bara behöver en bränsleregulator

3. Dumpventil o sportluftfilter monterat.
Satte på en dumpventil och ett sportluftfilter för några dagar sedan. Motorn går som den ska, MEN den dumpar via luftfiltret ist, dvs den kvittrar(återcirkulerar?) Jag tog dän dumpventilen och den var stenhård, gjorde så den gick lättare, då stod den öppen istället, tog dän, satte i 2 brickor, då gick de bättre, men den dumpar vid låga varv via luftfiltret, endast efter 3500 rpm som dumpventilen får göra sitt, how come?

4. Sist men inte minst, laddtrycksmätarna dog! yikes
Efter det att jag kopplade in dumpventilen och sportluftfiltret, så körde jag lite, och efter ett tag så såg jag att varken orginal laddtrycksmätaren eller externa fungerar? yikes Dumpen är satt på tryckröret som vanligt, sedan går en vakuumslang till en nippel som satt under gasreglaget, fanns två lediga där. Hur kan de komma sig att mätarna bara dog? Min kompis pillade lite på slangar här och där när vi monterade dumpventilen, han kanske "lyckades" med något?


Oj, tusan va långt detta blev, men hoppas på något svar smile
Take care!

Senast redigerat av Widing_ (22 augusti 2010)

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!
pompom88
22 augusti 2010 · 422 Inlägg

Svar på 1:
T5:or är kända för att öka lite i varv när man gasar iväg och kopplar. Min är också lite seg med motorbromsen, men de får man leva med.

Svar på 3:
Själv hade jag inte monterat en öppendump på bilen, men de är min åsikt. Man får fixa och trixa med dumpventiler en del. Men om du tar dän och har en bricka då?

Rätta mig om jag har fel på nått av de.

Livet är inte lätt när de är svårt, och inte svårt när de är lätt...
Volvo S70R "Smurfen" (1998)
Marlboroman
23 augusti 2010 · 8 233 Inlägg

1: Normalt betennde på 850 och nyare volvos som det skrivit spaltmil om bara man söker.

2: Kan vara att katalysatorn är inne på sista versen.

3: Se till att dumpen är riktigt inställd bara, för det där ljudet kommer man inte undan. Det är inte laddtrycket som slår tillbaks. Det är luften som var på väg in mot turbon som krockar och sen går tillbaks.

4: Kolla slangarna.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Widing_ Ödesutmanare
23 augusti 2010 · 389 Inlägg

Tack för svaren! smile

pompom88, har provat med bricka, två brickor och tre brickor, men den går för trögt, den som öppnar o stänger sitter för trögt, får ta finfin smerjelduk och putsa upp de lite.

M-man, då ska jag kolla upp katten smile får leta vidare med slangarna då helt enkelt, inte hittat någon hittills, men någonstans måste de ju vara. Skönt att få veta de där med varvtalet smile

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!
TurbOla Reservdansk
23 augusti 2010 · 6 271 Inlägg

Ang. laddtrycksmätaren

Utgå ifrån insuget, och leta upp små plastslangar och gummislangar som går från antingen ett vacuumträd (gömt under gasspjällskåpan) eller på framsidan av insuget (mot kylfläkten).

Slangen är delad på ett ställe vid fläkten, kan ha hoppat av där.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Widing_ Ödesutmanare
23 augusti 2010 · 389 Inlägg

TurbOla skrev:
Ang. laddtrycksmätaren

Utgå ifrån insuget, och leta upp små plastslangar och gummislangar som går från antingen ett vacuumträd (gömt under gasspjällskåpan) eller på framsidan av insuget (mot kylfläkten).

Slangen är delad på ett ställe vid fläkten, kan ha hoppat av där.

Tackar, kollar upp det imorgon! smile

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!
Mitsuhini
24 augusti 2010 · 337 Inlägg

kvittrar det så studsar luften tillbaka mot turbon vilken får den att tvärnita vilket sliter något frukansvärt på turbon. uppkom nog när dumpen var för hård och inte släppte på trycket.

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
Widing_ Ödesutmanare
24 augusti 2010 · 389 Inlägg

Mitsuhini skrev:
kvittrar det så studsar luften tillbaka mot turbon vilken får den att tvärnita vilket sliter något frukansvärt på turbon. uppkom nog när dumpen var för hård och inte släppte på trycket.

Jo jag vet, men de är åtgärdat nu, nu går dumpen lätt som tusan, och stänger som den ska, så nu är de inge mer kvittrande, inte ens på låga varv smile


Laddtrycksmätarna fungerar igen, hittade en slang som var delad smile tackar för svaren! smile

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang