Karlströms 740gl-16vTurbo Ombyggnad :-) update 29/10 bygget går framåt !!!

Rauken91 Driftwannabee
21 september 2010 · 142 Inlägg

saker och ting ändrar sig fort har jag kommit på tongue
ett potthål i vägen slog loss ena fjädern från tallriken som la sig på däcket o skrapade samt andra sidan fick tornet en rejäl smäll så camber och toe vinkel e helt åt satan fel... med andra ord, avställning, uppbyggnad och MOTORBYTE... nu åker 16v turbo rovan bort o får göra plats för en t5 om allt går som planerat, kastade ut motorn på blocket o verkar ha fått hugg. blir den såld blir de t5, blir den inte såld så blir de nya stakar i den så de går o hämta mer mos, sen ett annat grenrör med extern wg och fetare turbo, sen får ett klokt sprut fixa resten.. man skall inte ta ut något i förskott. men blir de t5 blir de riktigt roligt, men blire fortsatt 16v blir de mycket mos!!

Håll andan så kommer jag med svar snarast.

Mvh Emil

Varför turbo? Jo för jag trycker hellre än att suga ;)
Spana gärna in mitt 16v Turbo bygge siktet mot 400hk är ställt och jakten är igång
Projekttråd : http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p2579847
Bebben Legitimerad besserwisser
21 september 2010 · 921 Inlägg

Läskigt med så stora sår på hand och fingrar. :S
Bra att det inte blev värre iaf. wink

Bilbygget ser bra ut, önskar jag kunde få hjälp när man tvättar och vaxar min bil men neeej... det får jag göra själv!

Lycka till framöver! smile

Tuggummimannen Taggad
21 september 2010 · 1 507 Inlägg

Det är T5 som gäller smile lycka till och krya på dig med handen smile

Mvh
/T

BMW 318is Turbo "Liket" (1993)
Volvo 740 GLT 16v "Olga" (1990)
chrillesnakeman
21 september 2010 · 393 Inlägg

Kommer bli bra detta smile Lycka till
Mvh//Chrille

Toyota Mr2 Spyder "Spite Savage Touch Of Evil" (2000)
Nygardh
21 september 2010 · 1 314 Inlägg

Kommer följas!

Synd de där me handen;)

If everybody drove an old Volvo, the world would be a better place!
740:ns projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171791
T5-projektet: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272295
Volvo 945 LTT "Bruksbilen" (1996)
Volvo 240 "VOC Rallybil" (1984)
Rauken91 Driftwannabee
22 september 2010 · 142 Inlägg

Bebben : Jao de kändes inte direkt när de hände, men när man stod där o plåstrade om sig själv kände man hur svetten började rinna o de vände sig i magen, man e ju så jävla känslig i fingrarna tongue Haha jao tur de smile
de önskar nog alla att dom fick, jag va tvungen o ta tempen på kärringen för de va jävla vilken arbetslust hon hade då wink Men i sommar får vi nog allt bjussa på några bikinibilder tycker jag big_smile

Tuggummimannen : Ajjemän big_smile Tack du smile

Chrillesnakeman: Jao vi får hoppas på de smile Tackar tackar smile

Rallymartin: De gör du rätt i : )synd att allt skall ha så lång leveranstid och så, annars e jag i garaget nästintill dagligen så det hade blivit täta updates, men nu äre mest lite småpill, men jag bjussar nog på någon update imorrn angående 16v motorn smile


Människan som skall köpa motorn kommer från Skåne, en riktigt trevlig prick o vi har pratat cirka 9ggr i tele sen söndagskväll tongue flickvännen börjar bli svartis tongue men men, nästa helg ser det ut som att han kommer och hämtar moroten och efter det börjar jakten på en t5 maskin med diverse tillbehör, är det någon som har en ståendes eller så, tveka inte med att höra av er. det är då b5234-T3 jag är ute efter, alltså 2.3l t5, INTE 2.0l.

Hoppas verkligen det blir en rolig o lärande färd smile

Nu ska jag nana kudden, det är en arbetsdag imorgon oxå smile

Mvh Emil

Varför turbo? Jo för jag trycker hellre än att suga ;)
Spana gärna in mitt 16v Turbo bygge siktet mot 400hk är ställt och jakten är igång
Projekttråd : http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p2579847
syabo
22 september 2010 · 1 278 Inlägg

t5a är så fränt!big_smile

Street Knight
surbo
3 oktober 2010 · 1 Inlägg

Synd om fingrarna men om man inte kan så ska man låta bli det där tur att Mamma finns.Ska bli kul att följa upp detta bygge o se hur det blir.
Hälsningar Surbo

karlitoo
3 oktober 2010 · 263 Inlägg

Angående styling så är det väll som de flesta har, antingen 960 front med 850 R stötis eller S70, funkar även med en snygg läpp som LMR har till 960 fronten, sen bakstöt 960/S70 , blir väll en massa jobb men är lätt värt det om du ska gå all in på bilen..

Tycker att du ska satsa stenhårt på T5 istället för 16V Turbo, du kanske plockar mer effekt med 16V, vet inte hur dina planer är.. Men du får säkert mycket körbarare register med T5 istället för en massa ketchup på 16V med en massiv turbo?

Mvh

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
Rauken91 Driftwannabee
3 oktober 2010 · 142 Inlägg

Har tyvärr en stor besvikelse att tillkännage goda människor :-/
skåningen lurade upp mig rejält och sa åt mig o lyfta ur motor och hela skiten så kom han direkt o hämtade det...på ett villkor, att jag tog bort annonsen från blocket.se så att han var säker på att JAG var seriös.. sagt o gjort, när allt var urskruvat och annonsen bortplockad så ringer jag till han o säger att han kan komma när han vill.. o de tyckte han lät bra men han ville ha bildbevis på allt.. så när jag skickat bilder till han att motorn var ur och allt så får jag ett svar "Tack, har ändrat mig, får inte pengarna att gå ihop.. men lycka till"

HÄRLIGT!.
så nu har jag gjort slag i saken, nu äre inge mera mask, nu äre inge mer regbesiktning...
nu äre fullt ut och jakten på 4-450hk gick igång!!

Nya listan ser ut som följande
[/] - Har hemma
[X] - Monterat och klart
[+] - Beställt
[-] - funderar/skall göras/kommer


Motor
Motor:
b234f block och topp [/]
H-profil stakar [+]
2mm kopparpackning [+]
Pulssplittat egenbyggt grenrör avstämmt för 500hk[/]
HKS 50mm WG [+]
Holset HX55/Garett gt37 [-]
HKS ssqv Dump [/]
3" tryckrör [-]
Stor FMIC [-]
M90/Bmw Låda [-]
6puckad sinter [-]
Stenhård tryckplatta [-]
Civinco Styrsystem
mm

Bromsar/Chassie:
Stålomspunna slangar [-]
s60r bromsar [-]
Hålborrade och slitsade skivor [-]
Bilstein Hårda dämpare inkl fjädrar [-]
Nya bussningar FoB [-]
Framvagnsdelar [-]

Interiört:
Mocca driftratt [X]
Sparco Sprint stolar [X]
OMP 3" 4p bälten [+]
Bur [-]

Exteriört:
940 front [/]
Addonkjolar [+]
SvF Hilo 18" x 8" [X]

Varför turbo? Jo för jag trycker hellre än att suga ;)
Spana gärna in mitt 16v Turbo bygge siktet mot 400hk är ställt och jakten är igång
Projekttråd : http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p2579847
Team_Dark Garage Mupp
3 oktober 2010 · 128 Inlägg

de va dålig stil sad men ser fram emot resultatet på bilen..wink

Ska följas..smile

Senast redigerat av Team_Dark (3 oktober 2010)

Volvo V70 "T5" (2005)
Rauken91 Driftwannabee
3 oktober 2010 · 142 Inlägg

Jao man får en tår i ögat de får man de.. men men

Har stor beställning som anländer i veckan på Lager packningar och H-profil stakar samt 4p bälten smile
Så man får ju lusten att trimma som satan,

ett litet plus var ju att ikväll när jag va på macken o handla snus så kom de ju såklart 4 små sorkar i en gammel bmw e28 typ tongue och alla följde en med blicken, gör rivstart därifrån (nära ett kärringstopp) och sen skulle dom göra en schysst spinn ut på vägen men höll på att tvära tvärs över den istället:P Hade jag haft lille turbon där o inte min slöförti så hade man kunnat visa pojkarna hur de skall gå till.. men egentligen e jag "Anti-lek-på-vägen" Finns så jävla mycke skit som kan hända, och skadar man inte sig själv eller någon annan har man alltid en rosa lapp o tänka på..
men de jag ville säga var att man vill ju visa sorkar hur de skall gå till o bli som en förebild smile

Varför turbo? Jo för jag trycker hellre än att suga ;)
Spana gärna in mitt 16v Turbo bygge siktet mot 400hk är ställt och jakten är igång
Projekttråd : http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p2579847
Team_Dark Garage Mupp
4 oktober 2010 · 128 Inlägg

haha...smile klart men ska visa vem som har mest krut i en sån situation wink

Lycka till med bygget..smile

Volvo V70 "T5" (2005)
Rauken91 Driftwannabee
4 oktober 2010 · 142 Inlägg

Ajemen smile

Tack du tack du big_smile

Varför turbo? Jo för jag trycker hellre än att suga ;)
Spana gärna in mitt 16v Turbo bygge siktet mot 400hk är ställt och jakten är igång
Projekttråd : http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p2579847
karlitoo
4 oktober 2010 · 263 Inlägg

Hahahah visa små pöjkarna.. SURT minst sagt det där med korkade skåningen.. Bra att du är emot leka på gatan mm men du kommer få det jäävligt tufft att hålla dig ifrån det när varven börjar stiga, motorljudet ökar och kurvorna kommer wink Lycka till big_smile

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -
Frizzox
4 oktober 2010 · 528 Inlägg

ser bra ut big_smile keep up the good work wink

joelimmo
4 oktober 2010 · 1 380 Inlägg

riktigt kul projekt .. detta kommer följas big_smile

BMW E28 (1982)
Rauken91 Driftwannabee
5 oktober 2010 · 142 Inlägg

Tack hörreni:) De värmer att folk tror på en big_smile Fortsätt me goa kommentarer smile

Jag är helt emot lek på vägen och ikväll blev den tron starkare...
har en flickvän som jobbar som bärgare, och ikväll så fick hon ett tråkigt samtal om en bil som gått av vägen.
o när hon kom ut dit så var det en VW golf som åkt av och in i ett träd, i bilen färdades 5st ungdomar, den yngsta 16år och den äldsta 19år, ägaren till bilen har nyss fyllt 18år o tagit körkortet rätt nyligen o haft bilen i 2 (!) dagar, och lånat ut den till 19åringen som såklart blev hetsad av dom andra, 70 knyck på skogsväg sen kom korsningen, dom hade flugit över och plockat en tall... en jävla tur va att de inte var några dödsfall, 2st klarade sig utan skador och resten i bilen klagade på nacksmärtor och samtliga fick åka ambulans till akuten.. bilen va ju bara självklart skrot av... änglavakt, men man ser även hur fel det kan gå!!..

Hoppas på update någon gång i veckan då LMR lovat att stakar o 4-p bälten skall dyka upp smile

Keep up with comments! smile

Mvh Karlström

Varför turbo? Jo för jag trycker hellre än att suga ;)
Spana gärna in mitt 16v Turbo bygge siktet mot 400hk är ställt och jakten är igång
Projekttråd : http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p2579847
StlpMK Team T-Röd Racing
13 oktober 2010 · 507 Inlägg

Varifrån har du köpt 2mm kopparpackningen? tongue

...........Team T-Röd Racing.............
Volvo 740 16V Turbo "TTRR" (1989)
Volvo 945 Turbo "HDFaren" (1994)
Volvo 740 GLE "Rallybilen" (1988)
Rauken91 Driftwannabee
15 oktober 2010 · 142 Inlägg

Kl-racing har de mesta smile

Varför turbo? Jo för jag trycker hellre än att suga ;)
Spana gärna in mitt 16v Turbo bygge siktet mot 400hk är ställt och jakten är igång
Projekttråd : http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p2579847
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang