7069
Sök

Hjälp med låda till en Zachry bx-p12

602 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
Hej, de är så att jag har haft en låda med två stycken Zachry bx-p12:or som jag drivit med ett Zachry 1350 mono steg. Men den ena av basarna har nog jävlar gett upp nu, de sprakar i den när det basar, sprakar rätt mycket faktiskt.
Så först tänkte jag köpa en ny, men plånboken tycker det är en rätt dum idé, så jag tänkte om man bygger en "klok" låda som är uträknad (den jag har dom två i nu är inte de) så har jag kvar den basen som är hel och driver den med samma steg.

Men då är det ju de att jag skulle behöva ha hjälp med att räkna ut lådans volym och så, vill inte ha en sluten låda så mycket vet jag.

Tacksam för svar smile

Länk till basen http://www.ljudia.se/bil-s82121/hogtala … r-p372045/

i will make you a offer, you can't refuse... //Vito Corleone

1 435 Inlägg
26 augusti 2010
Hej hur hade du basarna kopplade? Två BX-P12 pararellkopplade = 1 ohm och ett 1350 steg är bara stabilt i 2 ohm.

Iaf så passar steget utmärkt att driva en BX-P12 med.

Ja rekomender en låda på 40L med ett 4" rör på ca 22cm. Då hamnar man på en avstämning runt 45hz enligt mitt program. Med ett par cm längre rör får du mer djupbas.

Lycka till.

602 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
Alpinabiturbo skrev:
Hej hur hade du basarna kopplade? Två BX-P12 pararellkopplade = 1 ohm och ett 1350 steg är bara stabilt i 2 ohm.

Ja rekomender en låda på 40L med ett 4" rör på ca 22cm. Då hamnar man på en avstämning runt 45hz enligt mitt program. Med ett par cm längre rör får du mer djupbas.

Lycka till.

jo dom är parallekopplade... eller de var några år sedan jag bygge de, men jag fick koppla en kabel bit från plus till plus och minus till minus på högtaleren (eftersom de är dubbel magnet) de är väl parallelt om man kopplar så.

okej okej de låter perfekt smile med dämpning i eller ska man köra utan?

Mvh

tysk.
592 Inlägg
26 augusti 2010
Alpinabiturbo skrev:

Lycka till.

Då är ju 1350-steget perfekt till en BX-P12'a då du lastar steget i 2ohm.
Konstigt att basen dött och inte steget dock.

med dämpning i eller ska man köra utan?

kör utan smile

602 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
Wiechert skrev:
Alpinabiturbo skrev:

Lycka till.

Då är ju 1350-steget perfekt till en BX-P12'a då du lastar steget i 2ohm.
Konstigt att basen dött och inte steget dock.

med dämpning i eller ska man köra utan?

kör utan smile

de låt ju bra smile
mjo, eller de är så att basen funkar ju ännu, den basar på rätt bra, men de sprakar typ i den, och den flexar mer än den andra :s och trycker man lite lätt på den när den är avstängd så typ "gnisslar" det lite.

Okej, då ska man bara snickra ihop så det blir rätt mått för 40L oxå, de blir en utmaning tongue

tysk.
592 Inlägg
26 augusti 2010
Nyman_ skrev:
de låt ju bra smile
mjo, eller de är så att basen funkar ju ännu, den basar på rätt bra, men de sprakar typ i den, och den flexar mer än den andra :s och trycker man lite lätt på den när den är avstängd så typ "gnisslar" det lite.

Okej, då ska man bara snickra ihop så det blir rätt mått för 40L oxå, de blir en utmaning tongue

Det är ju inte vidare avancerat! smile
Hur har du tänkt att bygga? Underhatthyllan i 740n? Hur högt är det där?
Vad för material?

602 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
Wiechert skrev:
Nyman_ skrev:
de låt ju bra smile

Vad för material?

Hehe jo vafan de var ju ett par år sedan man räknade volym och skit tongue
Nja jag tror fan inte de går in under hatthyllan, så jäkla tight där.
Så de blir nog som jag har nu, bara ha den stående där bak.
Har 16mm MDF hemma så det blir i det

tysk.
592 Inlägg
26 augusti 2010
Nyman_ skrev:
Wiechert skrev:
Nyman_ skrev:
de låt ju bra smile

Vad för material?

Den får plats in där under om du vinklar lådan.
Räkna i decimaler så får du ut litermått!
bredden*höjden*djupet smile

602 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
Wiechert skrev:
Nyman_ skrev:
Wiechert skrev:

Vad för material?

Den får plats in där under om du vinklar lådan.
Räkna i decimaler så får du ut litermått!
bredden*höjden*djupet smile

okej smile juste något sånt var det ja smile
De blir till att bygga imorn det.

Tack för svaren smile

602 Inlägg
26 augusti 2010
Trådstartare
Hittade på en annan tråd, skulle man kunna bygga efter de?

"Om det är sågritning du vill ha...

2st 360 x 260 mm
2st 510 x 260 mm
2st 510 x 400 mm

Lådan blir då 51 bred, 40 hög och 30 djup, 44 liter och avstämd till 45hz. (port och bas tar plats)

Kanske behöver göras mindre på höjden, beroende på bil den ska in i"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
26 augusti 2010
Eller så räknar man bara. wink För slöfockar så har bland annat BRL en fin lite formelsamling där du kan knappat in olika mått och testa med för att få till rätt volym, du hittar den här. smile Tänk bara på att lägga till för materialet.
Senast redigerat av ChriZtoffer (26 augusti 2010)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

602 Inlägg
27 augusti 2010
Trådstartare
Då var lådan klar då smile den trycker fan på jäkligt bra, minst lika bra som när det var två stycken. hade bara 3" basrör hemma så jag kör med de just nu men ska skaffa 4".. gör det stor skillnad eller är det bara för att de ska "andas" bättre?
Sen så ska jag komma på något sätt så lådan står där den ska stå ifall man råkar sladda lite tongue

tysk.
592 Inlägg
27 augusti 2010
Nyman_ skrev:
Då var lådan klar då smile den trycker fan på jäkligt bra, minst lika bra som när det var två stycken. hade bara 3" basrör hemma så jag kör med de just nu men ska skaffa 4".. gör det stor skillnad eller är det bara för att de ska "andas" bättre?
Sen så ska jag komma på något sätt så lådan står där den ska stå ifall man råkar sladda lite tongue

Ta ett vinkeljärn eller tre och skruva fast i lådan och i golvet på bagaget så flyger den ingenstans när du åker lite mindre rakt! smile

Det blir mottryck i porten med 3" port och avstämningen borde ändras också. Men det är jag inte helt 100 på dock.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 augusti 2010
Eller så sätter du en bit kardborre under lådan och spänner fast den med ett spännband.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

tysk.
592 Inlägg
27 augusti 2010
ChriZtoffer skrev:
Eller så sätter du en bit kardborre under lådan och spänner fast den med ett spännband.

Det håller garanterat inte med kardborre om du skall åka brett.
Jag har lyckats dra loss 2 vinkeljärn som var skruvade i 19mm plywoodgolv. Bättre att grejerna sitter ordentligt så det håller ifall man vill busa lite också.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
27 augusti 2010
Läs igen, kardborre OCH spännband! Då sitter det, annars så har du gjort fel. Min låda flyttar sig inte när jag kör iaf.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

602 Inlägg
27 augusti 2010
Trådstartare
Wiechert skrev:
Nyman_ skrev:

Ta ett vinkeljärn eller tre och skruva fast i lådan och i golvet på bagaget så flyger den ingenstans när du åker lite mindre rakt! smile

Det blir mottryck i porten med 3" port och avstämningen borde ändras också. Men det är jag inte helt 100 på dock.

okej, jo ska testa något av förslagen.

Mjo, får dra in och köpa 4" istället då.

Tackar för svaren iaf, de blev skit bra smile

1 435 Inlägg
28 augusti 2010
Kör du med ett 3" rör behöver inte röret vara lika långt för samma avstämning. Fördelen med 4" rör är att det inte blir lika hög porthastighet när man skickar på mycket effekt. Men det fungerar med 3".

Sök