Hjälp med kenwood KDC-BT60u.

Ingetnick Clueless
29 augusti 2010 · 93 Inlägg

Tja!

Hämtade ut en ny BT60u häromdagen, kopplade in den enligt konstens alla regler och allt var frid och fröjd. Var kanonnöjd med spelaren och det lät riktigt bra ur 6,5" kitet jag har sitter monterat.

Sen idag efter att ha monterat min baslåda så fick jag problem.. Får inte Sub-utgången att fungera, och jag vet verkligen inte vad som blivit fel? Steget startar, det får ström, jord finns, basarna är hela och rätt kopplade (provspelade dom med en annan stereo några timmar innan och det funkade fint). Har provat att lirka med diverse inställningar på huvudenheten utan att lyckas. Har även mätt upp lågnivåkablarna och dom är hela.

Lådan är en sluten på ca. 36L med 2st JL audio 10w1v2-4 som är parallellkopplade, drivs med ett spectron SP-A1500D, matas med 16m2 kablar.

Jag börjar snart tro att sub-utgången på HUn inte fungerar, vet inte vad jag kan ha missat eller gjort fel?

Tacksam för hjälp! sad

BMW 320i Touring "Stancewagon" (1999)
Volkswagen Corrado G60 "Skruvkompressor" (1991)
Nissan Silvia S14A "Darth Vader" (1997)
TT-Avant
29 augusti 2010 · 6 851 Inlägg

Du måste väl in i menyn och aktivera SUB Out. Den står i läget Off om jag inte minns fel.
Kan vara så att du måste stå med spelaren i Standby läge för att kunna aktivera denna funktion.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
Ingetnick Clueless
29 augusti 2010 · 93 Inlägg

Nu fungerar det!  Alla inställningar och kablar var rätt, Sub-out stog inställt på ON.

Dock körde jag min ipod touch via bluetooth och då får stereon tydligen ingen sub-signal??
Bytte till usb-kabeln så nu fungerar det!

Någon som vet om det går att uppdatera spelare/iPod för att få detta att fungera via blåtand? smile

Volkswagen Corrado G60 "Skruvkompressor" (1991)
BMW 320i Touring "Stancewagon" (1999)
Nissan Silvia S14A "Darth Vader" (1997)
-Firefighter-
17 november 2010 · 22 Inlägg

Köpte min BT60u idag och kopplade in den via den isokontakt som fans...
Började sen leka med telefonfunktionen och det funkade kanon... Sen ställde jag in alla radiokanaler och ljud inställningar och sen när jag tyckte att jag var klar så tryckte jag in ett usbminne och vad händer då? jo ingenting, står bara reading i displayen... har väntat flera minuter... Sen provade jag med en CD- och då sker samma sak... vad är fel?

Ingetnick Clueless
17 november 2010 · 93 Inlägg

Jag har löst ovanstående problem, det handlade bara om bluetooth-inställningar. Som ett tips om du kommer dit senare.

Ditt problem har jag stött på någon enstaka gång, har räckt att slå av stereon ta ur usbn slå på igen och sen stoppat i den så har de funkat.
Du kanske har några knasiga filer på usb-stickan som gör att stereon inte kan läsa det? Prova med en annan usb-enhet typ en ipod eller liknande. Och att Cdn inte funkar tror jag har att göra med att om en sak hänger sig så vill inget annat fungera heller för så var i alla fall för mig.

Skulle Det inte bli bättre så drar du ut stereon och drar ur säkringen en liten stund och nollställer enheten och börjar om från början smile

Volkswagen Corrado G60 "Skruvkompressor" (1991)
BMW 320i Touring "Stancewagon" (1999)
Nissan Silvia S14A "Darth Vader" (1997)
KaptenL
19 november 2010 · 116 Inlägg

Jag hade problem med att den läste men inte kom någon vart jag med. Slutade med Resetknappen.
Sen vill den inte alla gånger komma ihåg vad man spelade när man stängde av stereon gången innan, usb.
Även klockan och EQn har tappat inställningarna ibland =S

[GBG Crawlers]
Ingetnick Clueless
19 november 2010 · 93 Inlägg

Är du helt säker på att du inte har något glapp i sladden för direktström? För det är ända sättet den kan tappa minnet, om strömmen försvinner. Även om batteriet är dåligt såklart, men då skulle ju inte bilen starta..

Volkswagen Corrado G60 "Skruvkompressor" (1991)
Nissan Silvia S14A "Darth Vader" (1997)
BMW 320i Touring "Stancewagon" (1999)
KaptenL
19 november 2010 · 116 Inlägg

Att sladden skulle glappa när bilen inte används låter väl inte så troligt. Sen så ligger ju resten av inställningarna kvar. Får se om det händer fler ggr.

[GBG Crawlers]
Ingetnick Clueless
20 november 2010 · 93 Inlägg

Då skulle ja prova att byta ut den på garantin, låter ju inte direkt som att den funkar som den ska

Nissan Silvia S14A "Darth Vader" (1997)
BMW 320i Touring "Stancewagon" (1999)
Volkswagen Corrado G60 "Skruvkompressor" (1991)
KaptenL
21 november 2010 · 116 Inlägg

Har funkat nu senaste 2 dagarna iaf. Får se i fortsättningen, har bra kontakt med affären.

[GBG Crawlers]
vespaman
29 december 2010 · 4 Inlägg

Ingetnick skrev:
Jag har löst ovanstående problem, det handlade bara om bluetooth-inställningar. Som ett tips om du kommer dit senare.

Lyfter denna tråd lite, då jag går i köpetankar för en BT60u, och vill helst kunna spela över BT, menar du att det går att få sub ut även om man kör över BT?

Sedan har jag en bonusfråga:)
Är det stor skillnad i ljudkvalitet om man kör musiken över BT, gentemot aux eller USB?

ChriZtoffer GAS democar 2018!
29 december 2010 · 8 744 Inlägg

USB håller tveklöst bäst kvalité, bluetooth och AUX är nog rätt jämlika. Beror mest på vad du spelar upp ifrån då.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
TT-Avant
29 december 2010 · 6 851 Inlägg

Om CD spelaren tappar minnet, även om allt är rätt kopplat, så kan detta bero på spänningfall vid tex. starögonblicket. Går det under 10V och CD spelaren är igång när man startar, så kan den både låsa sig och/eller tappa minnet.

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
vespaman
29 december 2010 · 4 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
USB håller tveklöst bäst kvalité, bluetooth och AUX är nog rätt jämlika. Beror mest på vad du spelar upp ifrån då.

Och då pratar du om BT60U, inte i allmänna ordalag? BT borde ju spela absolut sämst egentligen, frågan är hur mycket sämre.
Om man tex jämför skillnaden mellan omkomprimerat och mp3/256kb är det liknande försämring gentemot BT till en BT60u vs tex CD. Förutsättningen för jämförelsen är såklart att även BT källan är okomprimerad.

Är såklart lat av naturen, och vill köra BT men det skulle vara tråkigt att lägga pengar på BT om det inte är användbart i praktiken för musik. tongue

Tokken Team dBakuten
29 december 2010 · 3 453 Inlägg

vespaman skrev:

ChriZtoffer skrev:
USB håller tveklöst bäst kvalité, bluetooth och AUX är nog rätt jämlika. Beror mest på vad du spelar upp ifrån då.

Och då pratar du om BT60U, inte i allmänna ordalag? BT borde ju spela absolut sämst egentligen, frågan är hur mycket sämre.
Om man tex jämför skillnaden mellan omkomprimerat och mp3/256kb är det liknande försämring gentemot BT till en BT60u vs tex CD. Förutsättningen för jämförelsen är såklart att även BT källan är okomprimerad.

Är såklart lat av naturen, och vill köra BT men det skulle vara tråkigt att lägga pengar på BT om det inte är användbart i praktiken för musik. tongue

Jag kör den maskinen själv och min iphone via BT.. funkar hur bra som helst.
Kan inte klaga på kvaliteten heller direkt.. och då kör jag dessutom spotify på luren.

..och ja subutgången måste aktiveras via BT audio inställningarna och sen fungerar det som det ska.

Senast redigerat av Tokken (29 december 2010)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
ChriZtoffer GAS democar 2018!
29 december 2010 · 8 744 Inlägg

vespaman skrev:

ChriZtoffer skrev:
USB håller tveklöst bäst kvalité, bluetooth och AUX är nog rätt jämlika. Beror mest på vad du spelar upp ifrån då.

Och då pratar du om BT60U, inte i allmänna ordalag? BT borde ju spela absolut sämst egentligen, frågan är hur mycket sämre.
Om man tex jämför skillnaden mellan omkomprimerat och mp3/256kb är det liknande försämring gentemot BT till en BT60u vs tex CD. Förutsättningen för jämförelsen är såklart att även BT källan är okomprimerad.

Är såklart lat av naturen, och vill köra BT men det skulle vara tråkigt att lägga pengar på BT om det inte är användbart i praktiken för musik. tongue

Som sagt det beror på, om du kör samma låt via bluetooth och AUX så är det nog mest apparaten du spelar upp från som avgör slutkvalitén, den kan ju skicka en bra signal via bluetooth och dålig via AUX, eller tvärt om. Bästa kvalitén får du såklart från en CD med riktiga låtar, om du inte har en spelare som kan läsa FLAC via USB då men det tror jag inte finns.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Lonefox Bad music kills good sound
30 december 2010 · 7 241 Inlägg

Tokken skrev:

vespaman skrev:

ChriZtoffer skrev:
USB håller tveklöst bäst kvalité, bluetooth och AUX är nog rätt jämlika. Beror mest på vad du spelar upp ifrån då.

Och då pratar du om BT60U, inte i allmänna ordalag? BT borde ju spela absolut sämst egentligen, frågan är hur mycket sämre.
Om man tex jämför skillnaden mellan omkomprimerat och mp3/256kb är det liknande försämring gentemot BT till en BT60u vs tex CD. Förutsättningen för jämförelsen är såklart att även BT källan är okomprimerad.

Är såklart lat av naturen, och vill köra BT men det skulle vara tråkigt att lägga pengar på BT om det inte är användbart i praktiken för musik. tongue

Jag kör den maskinen själv och min iphone via BT.. funkar hur bra som helst.
Kan inte klaga på kvaliteten heller direkt.. och då kör jag dessutom spotify på luren.

..och ja subutgången måste aktiveras via BT audio inställningarna och sen fungerar det som det ska.

Var ju kul att man aldrig fick det att funka hur ofta man än gjorde som det stod i manualen big_smile

Senast redigerat av Lonefox (30 december 2010)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
vespaman
30 december 2010 · 4 Inlägg

ChriZtoffer skrev:

vespaman skrev:

ChriZtoffer skrev:
USB håller tveklöst bäst kvalité, bluetooth och AUX är nog rätt jämlika. Beror mest på vad du spelar upp ifrån då.

Och då pratar du om BT60U, inte i allmänna ordalag? BT borde ju spela absolut sämst egentligen, frågan är hur mycket sämre.
Om man tex jämför skillnaden mellan omkomprimerat och mp3/256kb är det liknande försämring gentemot BT till en BT60u vs tex CD. Förutsättningen för jämförelsen är såklart att även BT källan är okomprimerad.

Som sagt det beror på, om du kör samma låt via bluetooth och AUX så är det nog mest apparaten du spelar upp från som avgör slutkvalitén, den kan ju skicka en bra signal via bluetooth och dålig via AUX, eller tvärt om. Bästa kvalitén får du såklart från en CD med riktiga låtar, om du inte har en spelare som kan läsa FLAC via USB då men det tror jag inte finns.

OK, fast BT är ju packat (lossy), så det måste ju bli en försämring, om det inte är så att AUX ingången på BT60 är dålig. Är det AAC du kör över BT när du testat?

Men det låter som att det kan vara värt ett försök med BT iaf! smile

vespaman
30 december 2010 · 4 Inlägg

Tokken skrev:
Jag kör den maskinen själv och min iphone via BT.. funkar hur bra som helst.
Kan inte klaga på kvaliteten heller direkt.. och då kör jag dessutom spotify på luren.

..och ja subutgången måste aktiveras via BT audio inställningarna och sen fungerar det som det ska.

OK, lutar åt att köpa den maskinen isf.

Thnx

ChriZtoffer GAS democar 2018!
30 december 2010 · 8 744 Inlägg

vespaman skrev:

ChriZtoffer skrev:

vespaman skrev:

Och då pratar du om BT60U, inte i allmänna ordalag? BT borde ju spela absolut sämst egentligen, frågan är hur mycket sämre.
Om man tex jämför skillnaden mellan omkomprimerat och mp3/256kb är det liknande försämring gentemot BT till en BT60u vs tex CD. Förutsättningen för jämförelsen är såklart att även BT källan är okomprimerad.

Som sagt det beror på, om du kör samma låt via bluetooth och AUX så är det nog mest apparaten du spelar upp från som avgör slutkvalitén, den kan ju skicka en bra signal via bluetooth och dålig via AUX, eller tvärt om. Bästa kvalitén får du såklart från en CD med riktiga låtar, om du inte har en spelare som kan läsa FLAC via USB då men det tror jag inte finns.

OK, fast BT är ju packat (lossy), så det måste ju bli en försämring, om det inte är så att AUX ingången på BT60 är dålig. Är det AAC du kör över BT när du testat?

Men det låter som att det kan vara värt ett försök med BT iaf! smile

Som sagt, beror på material och vad man spelar upp ifrån hur resultatet blir. Via bluetooth skickas ju filen som den är medans när man kör via AUX så påverkar ljudkretsen i det man spelar upp ifrån. Jag har en äldre Kenwood enhet utan bluetooth så jag har inte jämfört, jag kör usb eller CD.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang