Dunkande ljud vid framhjulssläpp

jakobw
2 september 2010 · 52 Inlägg

Har en Seat Cordoba Vario SXE 1.6 från -99. Inte för att jag brukar sladda runt men då jag trycker på lite extra och bilen råkar tappa greppet i framhjulen vid acceleration så hörs flertalet dunkande ljud precis mitt under mittkonsolen under bilen.

Svårt att beskriva ljudet men samtidigt som däcken tuggar grepp så hörs alltså då det där dunkande ljudet.

Vad beror detta på? Något akut man borde åtgärda?

Mreque89 Oturen själv
3 september 2010 · 593 Inlägg

inte så att däcken studsar?

Brum
jakobw
3 september 2010 · 52 Inlägg

Jo, de gör de nog också, men ljudet kommer inte enbart från framvagnen, låter mer som de kommer mitt under bilen. Om de nu är bara att framdäcken studsar, kan man göra något åt de?

Mreque89 Oturen själv
3 september 2010 · 593 Inlägg

Varva mer smile

Brum
alex_side Neerd
3 september 2010 · 1 596 Inlägg

avgasystemet?

Teori är när man vet allt men inget går som det ska
Praktik är när allting funkar bra men ingen vet varför
I mitt liv förenas teori o praktik inget är som det ska och ingen vet varför...
Jimpiz
3 september 2010 · 845 Inlägg

Bilen är för slö för att orka spinna. Då blir det så att däcken istället hackar och då kommer det ljudet. Vad kan man göra åt det?, jo skaffa en annan bil med större motor wink

Saab 9-3SS (2008)
jakobw
3 september 2010 · 52 Inlägg

Nu vart de helt plötsligt pinsamt istället... wink
Men alltså behöver jag inte oroa mig för något annat än att jag har en för klen bil?

Jimpiz
3 september 2010 · 845 Inlägg

Ne, framvagnsdelarna slits ju fortare om du håller på så wink hehe. Så sladda du på grus, snö eller is eller om det regnat så vägbanan är blöt så kan du vara lugn big_smile

Saab 9-3SS (2008)
jakobw
3 september 2010 · 52 Inlägg

Det enda som oroar mig är att det har hänt två-tre gånger att den har släppt på blött väglag och alla gångerna så har de dunkat till rejält..? Ska ut och prova på grus om de blir samma sak, lär ju förklara sig självt om det inte låter då i alla fall!

Jimpiz
3 september 2010 · 845 Inlägg

jakobw skrev:
Det enda som oroar mig är att det har hänt två-tre gånger att den har släppt på blött väglag och alla gångerna så har de dunkat till rejält..? Ska ut och prova på grus om de blir samma sak, lär ju förklara sig självt om det inte låter då i alla fall!

Då kanske det är en riktigt slö motor då. Eller så har du mega däcken på, som garanterar att det inte går att spinna. Hur som haver, oroa dig inte. Spinn lite på gräsmattan, får du samma ljud då, då är det illa, då borde du öppna huven för att se om du har motorn kvar, så det inte bara är ett hamster-hjul där inne big_smile

Saab 9-3SS (2008)
S40_POWER
3 september 2010 · 52 Inlägg

Men jag hade likadant när jag hade min s40 med 300hk. Om jag stod stilla och skulle släppa loss han så smällde de till sen när jag pratade med däckia så sa dom att de kunde vara för mycket luft i däcken så han studsar. Hann tyvärr krocka med bilen innan jag testade de

Jimpiz
3 september 2010 · 845 Inlägg

S40_POWER skrev:
Men jag hade likadant när jag hade min s40 med 300hk. Om jag stod stilla och skulle släppa loss han så smällde de till sen när jag pratade med däckia så sa dom att de kunde vara för mycket luft i däcken så han studsar. Hann tyvärr krocka med bilen innan jag testade de

Jo, men eftersom detta är en ganska liten motor, så kan det också vara felet.

Saab 9-3SS (2008)
Mitsuhini
4 september 2010 · 337 Inlägg

har du anti-spinn ? motorstorleken har nog inget med saken att göra då jag har en 1,5liters motor i min honda som går utmärkt att spinna med. har provat att "börna" med en oktavia RS -07 och där har du ändå lite pulver i trots det är en skoda. och satan va det smällde precis som du beskriver. det blir även samma fenomen i en diesel-transporter -08. så jag tror inte du har något fel, dock kanske fel bil att börna med... som sagt prova att spinna lite på löst underlag, tex grus el gräs. men prova som s40 skriver, kolla lufttrycket i däcken...

Senast redigerat av Mitsuhini (4 september 2010)

Mitsubishi 3000GT VR4/TT "Mitsuhini" (1993)
Jimpiz
4 september 2010 · 845 Inlägg

Mitsuhini skrev:
har du anti-spinn ? motorstorleken har nog inget med saken att göra då jag har en 1,5liters motor i min honda som går utmärkt att spinna med. har provat att "börna" med en oktavia RS -07 och där har du ändå lite pulver i trots det är en skoda. och satan va det smällde precis som du beskriver. det blir även samma fenomen i en diesel-transporter -08. så jag tror inte du har något fel, dock kanske fel bil att börna med... som sagt prova att spinna lite på löst underlag, tex grus el gräs. men prova som s40 skriver, kolla lufttrycket i däcken...

Jag skulle spinna med min gamla Polo -08 och det small. Prövade även med en Passat 1,8t från 2009 och det small då med. Prövade med min Saab 2,0t från 2008 och det small ingen ting. Dock hade ju Passaten året runt däck som var lite halvdåligt pumpade, lika så passaten hade inte så fullpumpade däck. Men i Saaben hade jag 3.0 bar. Sen väger väll din Honda mindre än en Seat kombi tongue. Så jag tror endå att det har med motoreffekten, då flera har sagt samma sak, att motorn orkar inte snurra däcken, utan dom hackar och därmed studsar och så dunkar det. Men det kan som sagt hjälpa lite om man har annat däckstryck.,

Saab 9-3SS (2008)
jakobw
4 september 2010 · 52 Inlägg

Ska som sagt ut och prova så återkommer med svar, men däremot tror jag det är en blandning mellan motoreffekt, däcktryck och mönsterljup. Däcktrycket var rätt senast jag kollade men däcken är ganska nya och därmed greppar de då också därefter... smile

EDIT: Ingen antispin...

Senast redigerat av jakobw (4 september 2010)

kenth66
4 september 2010 · 1 212 Inlägg

anti-spinn? om du har det så kan detta orsaka ljudet du hör.

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....
Volvo V40 2,0T "Min andre svarte" (2003)
Dacia duster "Laureate" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang