Volvo B23et problem

Kadaver
5 september 2010 · 10 Inlägg

Hejsan har en gammal Volvo 264 från -75 med en B23ET motor i, alltså turbo och mekanisk insprutning (K-Jetronic). Den startar inte när den är varm utan man måste vänta ca 30min innan man kan starta igen. Den bluddrar, (låter som den misständer) och går allmänt illa vid snabbt gaspådrag och hög belastning, man märker att den börjar gå dåligt när turbon börjar ladda vid ca 3000 varv. Vid lugn körning och försiktigt gaspådrag går den bra. Den går att varva över 3000 om man gasar försiktigt men går dåligt.
   Jag bytte tändspole till en Biltema tändspole efter den gamla gick sönder efter att ha lånat den till en annan motor. Efter bytet till en Biltema-spole blev bilen svårstartad när den var kall och bilen gick knappt att belasta utan att den gick dåligt. (OBS: på tomgång går den bra och i neutral kan man varva motor utan problem). Motorn tänder när man "släpper" nyckeln. Jag tänkte att det var Biltema tändspolen så jag bytte till en Bosch-spole från en golf. Och bilen startade direkt(då den var kall). Jag åkte ut och testkörde men den fortfarande dåligt vid gaspådrag men gick mycket bättre än med Biltema tändspolen. Stannade för att tanka när bilen var varm och sedan startade inte bilen, även fast Bosch-spolen satt på, vilket den även gör nu.

Det som mer är gjort är: Bytt vacuumslangar till tänding och bränsletrycksregulatorn. Renggjort och renoverat tanken, bytt bränslefilter.

Jag misstänker att det har med tändsystemet eller bränslesystemet(tryck) och göra. All hjälp uppskattas! Tack på förhand! / Fredrik

Volvo 264 GL "V8" (1975)
Volkswagen Golf CL MK2 "NATO-grön" (1984)
BEXAN_92
3 oktober 2010 · 41 Inlägg

tja! jag har nästan samma problem med min 240. tänkte bara kolla om du har löst det och isf vad gjorde du? skulle va skönt att få ett svar:P
//Bexan

Bensinskallen P o r s c h e
3 oktober 2010 · 1 700 Inlägg

Gasa ur motorn så gått det går när den är varm, sedan stänger du av bilen och skruvar ur ett tändstift. Då ser du om bränsleblandningen är vettig eller ej. Jag misstänker att din bil går fett så den surar när du ska starta den.

Nu är ja inte så haj på turbosprutet men de lär väl sitta en kallstartspridare som på sug-sprutet och om den är defekt kanske den läcker bensin. På sugsprutet sitter det även en btr som varierar med temperatur och den kan också vara defekt så sprutet går på kallstartinställning hela tiden.

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
BEXAN_92
3 oktober 2010 · 41 Inlägg

jo jag misstänker att den går lite fett och att den surar men tänkte inte riktigt på de:P  tack för tipsen! ska kolla det imorron!

Kadaver
6 oktober 2010 · 10 Inlägg

Hej jag misstänkte att det var ånglås så tänkte att det kanske var bränsleakumulatorn eller backventilen på pumpen. Jag tog bort akumulatorn och bilen gick mkt bättre men startade fortfarande inte när den var varm. Jag bytte även pumpen till en ny men detta hjälpte varken så den gick bättre eller startade varm. Kan va att den surar kanske som du skriver, ska kolla det. Min bil har en kallstartsventil som jag även misstänker är kass, när man trycker på slangen till kallstartsventilen sänks tomgången även när bilen är varm. Kan det vara att kallstartsventilen läcker? Annars tror jag fortfarande på bränsletrycket, men har inte haft möjlighet att mäta trycket hmm

Volvo 264 GL "V8" (1975)
Volkswagen Golf CL MK2 "NATO-grön" (1984)
Kadaver
6 oktober 2010 · 10 Inlägg

Jag förstår heller inte varför den gick bättre när jag tog bort akumulatorn och bara körde med orginalpumpen, då varva den över 3000 men bluddrade då och då small lite ibland me ;P Men när jag bytte till biltemas k-jet bränslepump (52-502) så gick den lika dåligt igen, fattar inte....

Volkswagen Golf CL MK2 "NATO-grön" (1984)
Volvo 264 GL "V8" (1975)
Bensinskallen P o r s c h e
6 oktober 2010 · 1 700 Inlägg

Jo om kallstartventilen läcker så surar ju bilen. Skruva ur ett tändstift och kolla vad färgen blir.

Nu är ja inte riktigt haj på vad du menar med ackumulator?

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Kadaver
6 oktober 2010 · 10 Inlägg

Ackumulatorn sitter efter bränslepumpen, k-jetbränslesystemen hade sådana. De ska bibehålla trycket i bränsleledningarna efter bilen stängts av så det inte blir luftfickor och sånt typ, de skapar ett jämt flöde också, det sitter en fjäder med ett membran i dem. När vi tog bort den gick den lite bättre me orginalpumpen så den kanske var paj och begränsa pumpen kanske. Men nu me biltemapumpen går den ej över 3000 varv. Jag tänkte det kanske är styrtrycksventilen som sitter på blocket fram i motorrummet. Men jag är inte säker, kan inte k-jetronic så bra tongue

Senast redigerat av Kadaver (6 oktober 2010)

Volvo 264 GL "V8" (1975)
Volkswagen Golf CL MK2 "NATO-grön" (1984)
turboforssen Telge Drifting Team
6 oktober 2010 · 5 398 Inlägg

biltema har ju ingen bränslepump till k-jet .
om du satt dit en biltema pump på din bil så lär det va att systemtrycket inte stämmer
har du kollat bränslefiltret

du lär ha en b21et inte b23et

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Kadaver
6 oktober 2010 · 10 Inlägg

Jo biltema har en pump till k-jet, skrev fel ovan (den har art.nr 52-202). Här finns en som trycktestat dem + testat flöde http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?p=162183 Farsan ringde även biltema och frågade om info, och de ska klara 6-6,5bar vilket systemtrycket ungefär ligger på vid k-jetsprut. Det är en b23et men ett "ihopplock", som sagt sitter i en 264 vilka inte hade b23et orginal, sitter även k-jet på. Bränslefiltret är även det bytt.

Volkswagen Golf CL MK2 "NATO-grön" (1984)
Volvo 264 GL "V8" (1975)
turboforssen Telge Drifting Team
6 oktober 2010 · 5 398 Inlägg

Kadaver skrev:
Jo biltema har en pump till k-jet, skrev fel ovan (den har art.nr 52-202). Här finns en som trycktestat dem + testat flöde http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?p=162183 Farsan ringde även biltema och frågade om info, och de ska klara 6-6,5bar vilket systemtrycket ungefär ligger på vid k-jetsprut. Det är en b23et men ett "ihopplock", som sagt sitter i en 264 vilka inte hade b23et orginal, sitter även k-jet på. Bränslefiltret är även det bytt.

ska kolla lite hemma . men har för mig att original pumpen levererar mer soppa vid 5,8 bar än det där
till och med en walbro pump är för klen för k-jetet

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo v70 (1997)
Volvo 960 (1991)
Kadaver
7 oktober 2010 · 10 Inlägg

Flödet ska nog inte vara några problem, enligt tabeller jag hittade på internet så flödar orginalpumpen (BOSCH 0580 254996) ca 100l/h vid 6 bar. Biltema pumpen flödar ca 150l/h vid 6 bar.

Angående kallstartsventilen, finns den att köpa "ny" någonstans eller är det skroten som gäller? tongue

Volvo 264 GL "V8" (1975)
Volkswagen Golf CL MK2 "NATO-grön" (1984)
Bensinskallen P o r s c h e
7 oktober 2010 · 1 700 Inlägg

Den skulle kanske gå att få tag på hos volvo, kanske hos några andra välsorterade bildelskedjor också...

Skroten går ju också. Notera bara att du måste ha en ventil från just k-jet. Det finns en exakt likadan kallstartventil till b230F lh2.4, men den till F styrs av databoxen medan den till k-jet har en bimetall i sig som styr flödet.

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Kadaver
7 oktober 2010 · 10 Inlägg

Okej ska försöka på skroten, kan ju ta med mig den gamla och visa. Men det är en elkontakt till kallstartsventilen, vad gör den?tongue Är det inte mekaniskt styrt ?

Volvo 264 GL "V8" (1975)
Volkswagen Golf CL MK2 "NATO-grön" (1984)
Bensinskallen P o r s c h e
7 oktober 2010 · 1 700 Inlägg

Kadaver skrev:
Okej ska försöka på skroten, kan ju ta med mig den gamla och visa. Men det är en elkontakt till kallstartsventilen, vad gör den?tongue Är det inte mekaniskt styrt ?

Det leds en ström genom ventilen som värmer upp en bimetall. Bimetallen böjer sig då ( eller hur den nu funkar i dessa ) och stänger igen ventilen efter en stund. Om ventilen är dålig så stänger den inte ordentligt och släpper igenom extra sås.

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
turboforssen Telge Drifting Team
7 oktober 2010 · 5 398 Inlägg

Kadaver skrev:
Flödet ska nog inte vara några problem, enligt tabeller jag hittade på internet så flödar orginalpumpen (BOSCH 0580 254996) ca 100l/h vid 6 bar. Biltema pumpen flödar ca 150l/h vid 6 bar.

Angående kallstartsventilen, finns den att köpa "ny" någonstans eller är det skroten som gäller? tongue

240 turbons pump heter -984 och flödar 168l\h vid 5 bar så biltema pumpen kanske klarar det än dåsmile

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/
Volvo 960 (1991)
Volvo v70 (1997)
Kadaver
7 oktober 2010 · 10 Inlägg

Okaj, då förstår jag hur en kallstartsventil funkar big_smile Blir att införskaffa en, börjar tröttna på k-jet lite faktiskt. Kanske bygger om till el-sprut istället tongue Tack för hjälpen, återkommer när jag bytt kallstartsventil.

Volvo 264 GL "V8" (1975)
Volkswagen Golf CL MK2 "NATO-grön" (1984)
Bensinskallen P o r s c h e
7 oktober 2010 · 1 700 Inlägg

Kadaver skrev:
Okaj, då förstår jag hur en kallstartsventil funkar big_smile Blir att införskaffa en, börjar tröttna på k-jet lite faktiskt. Kanske bygger om till el-sprut istället tongue Tack för hjälpen, återkommer när jag bytt kallstartsventil.

Nä k-jet är ju häftigt wink Har de i folkracebilen, dock fungerar det inte så bra men de är för att btr:en är kass och inte jobbar vid rätt tryck ^^

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Vilhelmsson_J
7 oktober 2010 · 154 Inlägg

kolla tändspolen med, kan ju vara så enkelt att den blir överhettad och måste svalna. Ett vanligt fel som gör att du inte får gnista när spolen blir överhettad. Nu har inte jag läst alla svaren så jag kanske är till någon hjälp. Men ändå.

Trimma lungt!
BEXAN_92
7 oktober 2010 · 41 Inlägg

Kadaver skrev:
Blir att införskaffa en, börjar tröttna på k-jet lite faktiskt. Kanske bygger om till el-sprut istället tongue Tack för hjälpen, återkommer när jag bytt kallstartsventil.

haha du är inte ensam:P jag ska höpa ett el-sprut från en 244 gl i helgen, blir lite roligare när man kommer upp i lite häst utan k-jetten

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang