5158
Sök

Dumpventil sprutar olja?

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
7 september 2010
Trådstartare
Hej,

Jag har en Mitsubishi evololution I som sprutar olja ur den öppna dumpventilen, och det är inte lite olja heller.

Vad kan det bero på?

Supraman
2 300 Inlägg
7 september 2010
Tät vevhusvent?
Oljan måste ju ta vägen någonstans och tar ju lättaste vägen.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

4 767 Inlägg
7 september 2010
Spontant igensatt vevhusventilation. Kolla om oljan kommer genom vakumslangen till dumpen eller om den kommer via tryckröret.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

8 282 Inlägg
7 september 2010
Turbo som är på väg att ge upp kanske eller som tidigare sagt vevhusventilation. Men sen är det ju frågan om vad du menar med mycket för det går ju alltid oljedimma i systemet så lite får man räkna med.

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
8 september 2010
Trådstartare
Misstänker att det är vevhusventilationen, evos är kända för att ha problem med det. Turbon är också ganska ny så det är sannerligen inte problemet
Senast redigerat av eddhedd (8 september 2010)

1 353 Inlägg
8 september 2010
Erick skrev:
Spontant igensatt vevhusventilation. Kolla om oljan kommer genom vakumslangen till dumpen eller om den kommer via tryckröret.

troligtvis kommer oljan genom röret o ut därigenom, skulle den komma genom vakumslangen så är dumpen sönder om den lyckas ta sig ut därigenom, de är juh tätt juh wink

4 767 Inlägg
8 september 2010
Crille88 skrev:
Erick skrev:

troligtvis kommer oljan genom röret o ut därigenom, skulle den komma genom vakumslangen så är dumpen sönder om den lyckas ta sig ut därigenom, de är juh tätt juh wink

Japp men man vet aldrig, folk har dom mest värdelösa kinadumpar på sina bilar nuförtiden så bäst att utesluta alla möjligheter wink

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
9 september 2010
Trådstartare
Erick skrev:
Crille88 skrev:
Erick skrev:

Japp men man vet aldrig, folk har dom mest värdelösa kinadumpar på sina bilar nuförtiden så bäst att utesluta alla möjligheter wink

Jag ska absolut kolla, däremot är det en HKS dump som inte är mycket använd.

Tack för alla svar!

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
Efter lite tänketid och felsökning så har jag märkt att oljan kommer från tryckröret. Det gjorde mig tänka på att oljan måste komma från turbon. Jag lyssnade ochså på motorn medans jag gasade och märkte att medans dumpen släpper ut turbotrycket så gör den inte det snabbt nog, turbon säger nämnligen "Wotototo" altså släpper ut tryckluft genom turbon samtidigt.

Altså tror jag att dumpen inte släpper ut turbotrycket snabbt nog. I och med det så släpper den ut olja genom turbon som sedan klättrar upp till dumpen.

Kan min teori stämma?

EDIT: sorry för dubbelpost.
Senast redigerat av eddhedd (10 september 2010)

1 353 Inlägg
10 september 2010
nej din teori är tyvärr fel.

att din dump inte öppnar och att luften studsa har inget med olja att göra,
däremot finns de 2 anledningar till att de finns olja i tryckrören/att de kommer ut genom dumpen.

* knas med vevusventilationen och därmed kommer olja in i systemet
* din turbo sjunger på sina sista och trycker ur sig olja genom lagerdelen och skickas med impellern genom systemet..

annars var det bra tänkt från din sida, men oljan som passerar genom turbon rinner bara genom lagerdelen och har således inget att göra med avlastningen....

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
10 september 2010
Trådstartare
Crille88 skrev:

däremot finns de 2 anledningar till att de finns olja i tryckrören/att de kommer ut genom dumpen.

* din turbo sjunger på sina sista och trycker ur sig olja genom lagerdelen och skickas med impellern genom systemet..

annars var det bra tänkt från din sida, men oljan som passerar genom turbon rinner bara genom lagerdelen och har således inget att göra med avlastningen....

turbon är relativt ny och är originalet. förhoppningsvis är det inte ett dåligt exemplar som går sönder snart.

Men som sagt. Evos är kända för att ha dålig vevhus ventilation så jag tippar på det. Ska ta den till en meck snart för ny koppling så jag kan säga till honom att ta en titt på det.

Då var allt klart!

Tackar än en gång
Senast redigerat av eddhedd (10 september 2010)

929 Inlägg
10 september 2010
eddhedd skrev:
Crille88 skrev:

turbon är relativt ny och är originalet. förhoppningsvis är det inte ett dåligt exemplar som går sönder snart.

Men som sagt. Evos är kända för att ha dålig vevhus ventilation så jag tippar på det. Ska ta den till en meck snart för ny koppling så jag kan säga till honom att ta en titt på det.

Då var allt klart!

Tackar än en gång

Va va det för fel på gamla turbon?  Blev den bytt pga att den tröck ur sig olja? In i IC . Kan vara så att du har olja kvar där sedan förut.

Mats

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
mats757 skrev:
eddhedd skrev:
Crille88 skrev:

Då var allt klart!

Tackar än en gång

Va va det för fel på gamla turbon?  Blev den bytt pga att den tröck ur sig olja? In i IC . Kan vara så att du har olja kvar där sedan förut.

Mats

Det blir bara detta problem när jag har haft öppen dump ett tag. så oljan kommer från turbon och kryper sig sakta upp till dumpen genom IC,n. Påminner mig att jag måste tömma IC'n på olja nu när du säger det.
Senast redigerat av eddhedd (11 september 2010)

3 295 Inlägg
11 september 2010
men om den trycker ur sig ur vevhusventilationen så följer det ju med olja ut i tryckröret, kan ju även vara kolvringar och dylikt... det är ju en evo som sagt och det är ju inte helt ovanligt med trasiga ringland wink

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
11 september 2010
Trådstartare
Slave_joe skrev:
men om den trycker ur sig ur vevhusventilationen så följer det ju med olja ut i tryckröret, kan ju även vara kolvringar och dylikt... det är ju en evo som sagt och det är ju inte helt ovanligt med trasiga ringland wink

hmm. kan vara möjligt. däremot har den gått 9000mil och varit trimmad 2000 av dem. hur långt brukar det ta tills kolvringarna är körda?
Senast redigerat av eddhedd (11 september 2010)

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
12 september 2010
Ta ett kompprov, min 200sx har ganska slutkörda kolvringar vilket ger högt vevhustryck som då trycker ur sig en del olja in till insugsslangen som sen går genom turbon och skitar ner tryckrören, när jag hade dump på så var det inte lite olja där dumpen satt efter en bankörning.

Min vevhusventilation är lite modifierad och ventilerar bra.

- Time Attack -

3 295 Inlägg
12 september 2010
det beror på körstil och laddtryck.. högt laddtryck och mkt fullgas hela tiden och slarv med  servicear och dylikt så går det relativt fort.. men ett kompprov är nog på sin plats. wink

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
12 september 2010
Trådstartare
Ska ta komp prov också då. man vet aldrig.

Är 9000 mil mycket för en sådanhär bil med motorslitage och så?
Senast redigerat av eddhedd (12 september 2010)

7 282 Inlägg
12 september 2010
eddhedd skrev:
Ska ta komp prov också då. man vet aldrig.

Är 9000 mil mycket för en sådanhär bil med motorslitage och så?

Omöjligt att säga, beror på servicar osv.
Dock är det inte ovanligt med spruckna kolvar och då får du mycket tryck ner i vevhuset vilket medför att olja kommer ut där den kan.

Sök