Volvo 740 misständer och har ingen tomgång

Mickejonsson
19 september 2010 · 62 Inlägg

Som sagt, ska kolla på en 740 -87 med b230e motorn med mekaniskt insprut.
Bilen går inte på tomgång också smäller den och har sig, också tjuvstannar den ibland.
Vad kan felet vara? Insugspackning?

Ska kolla på bilen imorrn så snabba svar uppskattas!

NiMroD
19 september 2010 · 264 Inlägg

Sitter tändkablarna på rätt ställe? wink kanske är fördelaren knäpp? Ska tänka lite...

Volvo V60 "D4 awd" (2013)
Volvo XC 60 "Gubbens" (2008)
Mickejonsson
19 september 2010 · 62 Inlägg

Jodå, det gör dom nog. Detta hände från ena minuten till den andra enligt han som har bilen.
Tändkablar och fördelare bytt och nytt.

Bensinskallen P o r s c h e
19 september 2010 · 1 700 Inlägg

Är ju somsagt ett meksprut så mekaniska saker spelar stor roll. Extra känsligt är luft och bränsletryck, men de är relativt få saker som kan gå sönder på dessa insprut i alla fall.

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Ekis!
19 september 2010 · 1 210 Inlägg

Bränsle och luft Micke skulle jag tro...

rugguggla
19 september 2010 · 5 Inlägg

hej du får för mycke luft tro jag

Mickejonsson
19 september 2010 · 62 Inlägg

Så med stor sannolikhet kan det vara insugspackningen? eller luftbälgarna?

Alex-s Bakhjulskrafs
19 september 2010 · 1 479 Inlägg

eftersom den får för mycket luft drar den antagligen tjuvluft nånstans vid insuget.. kan vara packningen eller bälgarna.
kolla så att bälgen sitter som den ska under insuget. händer ibland att den inte går på ordentligt på baksidan.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Mickejonsson
19 september 2010 · 62 Inlägg

Är ju inte helt säkert att den får för mycket luft heller. Kan också tillägga att den går på höga varv.

Alex-s Bakhjulskrafs
19 september 2010 · 1 479 Inlägg

Mickejonsson skrev:
Är ju inte helt säkert att den får för mycket luft heller. Kan också tillägga att den går på höga varv.

låter som tjuvluft tongue

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Mickejonsson
19 september 2010 · 62 Inlägg

Jaha va bra!
Då blir det nog affär imorrn smile är b230e bra i övrigt?

Alex-s Bakhjulskrafs
19 september 2010 · 1 479 Inlägg

Mickejonsson skrev:
Jaha va bra!
Då blir det nog affär imorrn smile är b230e bra i övrigt?

bra slitstarka motorer smile lite jobbigt med mekinsprut om man pillar på det för mycket men där är ju lite mer fart i dom än vanliga b230f så det blir lite roligare på vintern

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Mickejonsson
21 september 2010 · 62 Inlägg

Skulle det kunna bero på vakumklockan, om den fastnat?

Vart sitter tomgångsmotorn och hur ser den ut? (gärna bild vart den sitter)

Alex-s Bakhjulskrafs
21 september 2010 · 1 479 Inlägg

Mickejonsson skrev:
Skulle det kunna bero på vakumklockan, om den fastnat?

Vart sitter tomgångsmotorn och hur ser den ut? (gärna bild vart den sitter)

den ser ut som en bit rör och sitter oftast under insuget. sitter anslutning i var ände på den

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
Mickejonsson
21 september 2010 · 62 Inlägg

Okej, hur är det med vakumklockan då?

Frosted
21 september 2010 · 1 878 Inlägg

Mickejonsson skrev:
Okej, hur är det med vakumklockan då?

Tomgångsmotorn kom väl först -88 (någon rätta mig om jag har fel). Vakuumklockan bör väl sitta till höger vid luftboxen när du står framför bilen. går 3st tunna rör till den i olika färger? (gul, röd och vit?), Har du gått över tänddelarna samt stiften?

Senast redigerat av Frozen1985 (21 september 2010)

Volvo V70II 2.5FT FWD "Autotech Steg 2" (2010)
Mickejonsson
21 september 2010 · 62 Inlägg

Tidigare ägaren hade bytt rotor, fördelarlock, kablar och stift utan resultat. Insugspackningen bytte jag idag utan resultat.
Är det kanske EGR-ventilen jag tänker på när jag säger vakumklocka? Det går en gul slang till den och ett rör ifrån den? Vad händer om detta rör är av?

Bensinskallen P o r s c h e
21 september 2010 · 1 700 Inlägg

Mickejonsson skrev:
Skulle det kunna bero på vakumklockan, om den fastnat?

Vart sitter tomgångsmotorn och hur ser den ut? (gärna bild vart den sitter)

Finns ingen tomgångsmotor på dessa, de enda du har är en tillsatsluftsslid som tillsätter extra luft vid kallstart för att höja tomgången.

Tomgångsmotorn sitter bara på F, både lh2.2 och 2.4

Vacuumklockan är jag också lite fundersam på vad du menar? EGR "klockan" sitter ju i alla fall bakom luftmängdmätaren lite undangömd. Går in och ut 15mm rör från den. Men den ska inte få motorn att gå kasst.

Har du gjort något tjuvluftstest än?

Och hittar du inga yttre tecken på fel så får du nog lyfta av luftmängdmätaren och se över den.

Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Mickejonsson
21 september 2010 · 62 Inlägg

Okej där ser man då kan man utesluta tomgångsmotorn iaf, tack för det!
Jo då är det nog EGR ventilen jag tänker på, om det går en vakumslang till den. Förra ägaren hade kapat röret till den av någon anledning, alltså inte vakumslangen.

Kan också säga att när jag varvar motorn så har jag ett väldigt högt insugsljud som jag inte tror är som det ska vara. MEN, jag hittar inge läcka!!

Jodå har använt startgas men utan resultat, samtidigt är det ju svårt att kunna utföra detta ordentligt eftersom det inte finns en tillstymmelse till tomgång och det går inte att hålla den på jämna varv.

Mer tips och funderingar är mer än välkommet!!

Mickejonsson
21 september 2010 · 62 Inlägg

Vad menar du nu, vad är inte tätt? tongue
Låter som att ljudet kommer NÅNSTANS nedanför insuget eller runt luftbälgen där nånstans. Men jag har kollat överallt men hittar inget.

Eller insugsljud var väl kanske fel, det blir när jag varvar och släpper gasen.

Senast redigerat av Mickejonsson (21 september 2010)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang