5567
Sök

855 t5 - startar inte, lurt fel?

496 Inlägg
23 september 2010
Trådstartare
Bilen startar inte,

Jag har gnista och motorn går runt, nollställt den.

Bensin kommer men inget händer?det luktar bara bensin när vi vrider startmotorn.

Jag har bytt toppen på denna bil eftersom ventilerna vart krökta innan av ägaren som kört innan.

Jag gick till skroten å köpte annan topp men märkte att ventilkåpan hade inte samma nummer som den jag hade från början, och det känns som att ena kamaxeln är inte likadant försökte mäta med ögonmått, men vid högersidan, inte rotorn så kan man sätta den på två håll, vet inte vilket men försökt på båda men inget händer.

Jag ska kolla kompet imorgon, är kompet bra så får man ju fundera. jag har någon felkod men dem försvinner imorgon, men kan det orsaka problemet, 3st felkoder?.

Jag har kört bilen innan, bilen är tysk import hur fungerar allt, är det fel topp? mellan 2.0 liters eller 2.3 liters T5.

Bytt packningar och satt dit alla kablar inget fel som jag märker, någon som har något förslag?

Bensin,gnista, luft får den. någon fel inställning, den som kan får gärna förklara.

Tekniker
624 Inlägg
24 september 2010
Det är så att det är olika toppar till 850 för att kam överfallen sitter ju i ventil kåpan, så det gäller att ha samma topp med tillhörande kåpa annars så funkar det inte. Sedan ska du ju kolla Kam inställningen så den ligger rätt. och kolla så givaren sitter rätt på kam den högra från sidan, kolla så du har fått rätt på tänd spåren på andra kammen, kan ju lagt fel kam på fel sida.

8 282 Inlägg
24 september 2010
Det är ungefär 1 på 25 att en slumpmässigt vald underdel passar ihop riktigt med en slumpvis vald underdel. Topparna till 2,0 och 2,3 är samma. Det är inte så att du nollat med ettans kolv i toppläge? för då såtr vevaxeln fel i förhållande till kammarna.

Och tittar man i bakändarna på kammarna så är det ett excentriskt spår. Insugskammens spår ska ligga över delningsplanet mellan topphalvorna och avgaskammens ska ligga under och båda spåren ska vara paralella med delningsplanet. Vevaxeln ska ställas efter märket på drevet till kamremmen på vevaxeln och märket på oljepumpen. Och som sagt: ettan ska i-n-t-e vara i topp.

546 Inlägg
25 september 2010
http://www.svenska85x70klubben.se/forum … hp?t=26801
där har du hur kammarna ska stå om det är till någon hjälp

496 Inlägg
7 oktober 2010
Trådstartare
tack för hjälpen !, fixade pga av nollställa kolven !

Sök