3435
Sök

Volvo 850 som inte vill få i en växel

6 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Hej hej.

Har en volvo 850 med 140hästars bensin motor. Skulle ut och köra iväg imorse så la jag i växel, men ingen växel ville dra iväg?

Det har ju varit ett skorrande ljud i lådan förut som man botade bort om man släppte ner kopplingen och sen släppte den sakta. Men det funkade ju då jag ställde ifrån bilen.

Iaf, vad kan det vara för fel om ingen växel vill bli ilagd?

8 277 Inlägg
28 september 2010
Till att börja med så lär man kolla så att vänster drivaxel inte hoppat ur lådan. Det händer ibland, och då slutar dem driva. Man kan lägga i en växel och så, men man kommer ingenstans.

Eller är det som så att du inte kan lägga i en växel alls? För dels så kan det ju vara något med vajrarna till lådan, eller så kan det vara att lådan är kass.

6 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Marlboroman skrev:
Till att börja med så lär man kolla så att vänster drivaxel inte hoppat ur lådan. Det händer ibland, och då slutar dem driva. Man kan lägga i en växel och så, men man kommer ingenstans.

Eller är det som så att du inte kan lägga i en växel alls? För dels så kan det ju vara något med vajrarna till lådan, eller så kan det vara att lådan är kass.

Måste kika på de! Har just inte hunnit varit ute och kollat nåt. Man kan ju lägga i växel och sen släppa koppling, du kan gasa hur mkt du vill men den drar inte!

R1 driver!
5 128 Inlägg
28 september 2010
Tror med på att du ska kolla drivaxlarna! Hade det exakt likadant på min gamla Audi, bortsett från att det hände mig när jag körde. Men kolla axlarna, så tror jag nog att du ska hitta felet!

6 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Var inte drivaxeln iaf! Men bilen fungerade ju igår när jag ställde ifrån mig den, var imorse när jag skulle iväg på jobbet så ville den inte dra alls?

Kanske är lådan då som farit?
Senast redigerat av volvo950 (28 september 2010)

8 277 Inlägg
28 september 2010
Helt säker på att det inte är axeln? Den behöver inte hoppa ut långt för att den ska sluta driva. Och det är bara den vänstra (förarsidan) men behöver kolla. Kopplingspedalen då? känns den konstig? Tänkte om det var luft i systemet eller om kanske slavcylindern gett upp?

R1 driver!
5 128 Inlägg
28 september 2010
Det är inte säkert att man ser utifrån om en drivaxel är kass. Enklaste sättet att kolla är om du har någon i bilen som har den i växel och släpper upp kopplingen, så kollar du om någon drivaxel som snurrar inne vid lådan. Gör en av dom det så är den axeln kass.

6 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Håller på att skruva nu ute, hela själva medbringarn med lager och allt har som dragit sig bakåt om vet vad jag menar. Slog in skiten å starta, det funkade nån sekund sen drog medbringarn och lager sig bakåt.

Ska bort me hela drivaxeln nu å se hur i hela helvete de e som. smile

Tekniker
345 Inlägg
28 september 2010
Drivknut som är defekt,eller spåren på axeln. billigast e nog att köpa hela axeln ink knut på skroten.

Det man inte dör av gör ont.

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 september 2010
Får du inte i växlarna? Kolla växelväljarna på växellådan.
Mitt ena låsclips hoppade av under färd, tappade plötsligt alla växlarna.
Strajpsade fast det, så gick det 15 mil till. ;-)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

6 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
Verkar som att låsringen som sitter vid splinesen hade lossnat, så blir mer skruvning imorrn. smile

Tackar för hjälpen!

6 Inlägg
28 september 2010
Trådstartare
TurbOla skrev:
Får du inte i växlarna? Kolla växelväljarna på växellådan.
Mitt ena låsclips hoppade av under färd, tappade plötsligt alla växlarna.
Strajpsade fast det, så gick det 15 mil till. ;-)

Förlåt om jag vart otydlig. Men mena på att man får i växel, men när jag släpper koppling så drar inte bilen, var p.g.a att drivaxeln va lös. smile

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 september 2010
Aha, men du verkar iaf hittat felet. Hoppas det är lättlöst. :-)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

2 Inlägg
27 december 2010
Hej hej

Har bytt låsringen på vänster drivaxel på en v70  -98.
men får inte fast den så att den låser.
förslag tack hur ska man göra?? Är ca 10-12 mm kvar så att den fastnar.

Sök