6315
Sök

Oljeläcka? Audi A4 1.8T -04 BEX motorn

690 Inlägg
2 oktober 2010
Trådstartare
Vet inte om det är en läcka eller ej, men har sätt lite ljusare olja som jag inte riktigt vet vad det kommer ifrån... Det är på motorblocket en bra bit ner på motorn vid en kant... svårt att förklara...
Om man kollar snett ner från insuget mot motorblocket (mellan kanalerna så att säga)... mellan 3e och 4e och snett nedåt... ungefär på mitten av motorn ( i höjdled)
Svårt att säga vad det kommer ifrån och känns lite för ljust för att vara gammal motorolja som är mörkare nu när den är använd ett tag...
Inget som verkar rinna... är mer än fuktig fläck av ljusare olja där och det är inte i någon del av motorn som är "delad" utan är på en solid yta...
Det är alltså under topplocket och cylinderhuvudet (tror jag)
Svårt att se om det runnit eller inte , men det är inte utsprutat som om det vore någon läcka (typ topplockspackning) men det ser inte ut som någon spillt olja heller även om den är färsk till färgen
Och oljenivån är fortfarande normal... inte förlorat någon olja alls på 1000mil

Någon som har några ideer?

Living the good Life!
585 Inlägg
3 oktober 2010
Oljefiltret är ju monterat där, när man byter oljefiltret så är det väldigt lätt hänt att man spiller mycket olja ner där och ner på framvagnsbalken, om man inte lägger mycket trasor på plats.

Och rinner det ner där så ligger det ju där ett ganska bra tag, ta och plocka ner den undre pappen och gör en motortvätt på bilen, speciellt underifrån på den vänstra sidan utav motorn där oljefiltret är monterat...

Ovanligt att topp packningen går på de bilarna med BEX motorn.

When the flag drops, the Bullshit stops.

690 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
Det är tyvärr inte i närheten av oljefiltret.. och inget på balken...
Det är väldigt svårt att förklara exakt vart det är och jag hittar ingen bra bild på motorn så jag kan peka ut vart det är exakt...
Men som sagt ovanför oljefiltrer och det är inget som till synes rinner, utan mer som en uttträngning av olja som att det skulle vara i en skarv (packning)... och eftersom det är en kant just där så har det samlats lite just där...
Dock så är det inget som har blivit med tryck... finns inga stänk eller liknande som tyder på att det kommer från något ställe där det är högre tryck...
jag skulle ha svårt att tro att det droppat också... allt är tort och fint runtom...
Funderar på att ta och köpa en burk CRC Quick clean och spreja på och se om det kommer tillbaka...
Ska även rengöra runt spridaran där det har trängt upp lite kladd...

Någon som vet något bättre än CRC quick clean?  vill slippa något medel där jag måste spola med vatten onödigt mycket i motorn... speciellt när det är i närheten av elektronik så som lmm och tändspolar... även spridarna kan väl vara lite känsliga?!?

Living the good Life!
585 Inlägg
3 oktober 2010
Ventilkåpspackningen är brukar ge sig med tiden på dessa, kan det komma därifrån?

690 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
Tror inte det... kunde inte så något kladd på ventilkåpan... får kolla igen..
Håller på och letar efter en bra bild så jag kan visa lite bättre

690 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
kan helt seriöst inte hitta någon bra bild där jag kan visa vart oljan är

690 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
Fick helt enkelt gå ut och ta några bilder...

Kollade lite bättre och oljan är alltså på motorsidan, under fästerna till insugskanelerna.. men det kommer inte från insugskanalerna... Där dom fäster mot motorn är det helt torrt och rent...
Det varken droppat eller läcker någon annan stans ifrån heller som jag kan se...

https://www1.garaget.org/archive/30/29623/192323/192323-2082058.jpg
https://www1.garaget.org/archive/30/29623/192323/192323-2082053.jpg
https://www1.garaget.org/archive/30/29623/192323/192323-2082054.jpg
https://www1.garaget.org/archive/30/29623/192323/192323-2082055.jpg
https://www1.garaget.org/archive/30/29623/192323/192323-2082057.jpg
Senast redigerat av AEN (3 oktober 2010)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
3 oktober 2010
ser ändå ut som att det vart nån drullpelle senast oljan byttes ^^

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Living the good Life!
585 Inlägg
3 oktober 2010
Motortvätta och kolla ifall det kommer tillbaka, gjorde det flera gånger med min var bara försiktig med tändspolarna, de är känsliga...

690 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
får ta och göra det...
Ska inhandla crc quick clean och spruta på... borde väl funka? så slipper man spola så mycket vatten...

690 Inlägg
3 oktober 2010
Trådstartare
Tvättade lätt bort det med CRC Quickkleen och sedan lite vatten (mjuk stråle) för att skölja bort det resterande så att det inte blev fula rinnmärken istället...
Var som sagt inga problem alls... får se om det kommer tillbaka eller inte...
Lyckades dock sumpa en av plastskruvaran som håller motorkåpan på plats... typiskt... går väl att köpa hos vag eller?

Funderar även på att tvätta runt spridarna som är kladdiga runt om... går det att göra med CRC Quickkleen och lite vatten sen??? osäker på hur mycket dom tål med tanke på att dom sitter och tätar ju endast med en o-ring...
Om det tränger ner lite quickkleen gör ju inget... ämnet dunstar och är ju brandfarligt så det gör ju inget, men vill ju inte ha ner skit eller vatten i insprutningen...

Living the good Life!
585 Inlägg
4 oktober 2010
Ska inte vara några problem, o-ringen tätar runt spridaren så....

690 Inlägg
4 oktober 2010
Trådstartare
ok.. då är det bara spray and pray då big_smile

Nu är det bara den där förbannade tempgivaren som ska bytas... den fick spel ett tag i dag... tvättade ju bilen (efter att ha kört 3 mil) och när jag startade den så gick fläkten igång... sen slutade den... sen gick den igång igen... och tillsist så slutade den igen och gick inte på igen... och avsaknaden av ordentligt laddtryck var ett faktum... (fick köra runt bilen och ner i garaget igen för tvätthallen ligger i helt fel del av garaget tyvärr)
Senast redigerat av AEN (4 oktober 2010)

690 Inlägg
12 oktober 2010
Trådstartare
det verkar komma tillbaka... Ingen större mängd, men det är lite olja där igen...

Så svårt att säga vad det kommer ifrån...

oljan är ovanför topplockspackningen men under insugskanalerna...
Kan inte se att det runnit från varken ventilkåpan eller insuget...
Finns inga rinningar... varken uppifrån ventilkåpa eller från spridarna...
Och jag har svårt att tro att oljan skulle kunna rinna uppåt från topplockspackningen :-P

Enda möjligheten är att det skulle komma från en av insugskanelens fäste i toppen... men mig veteligen så bör det väl inte tränga ut olja därifrån??? möjligtvis bensin... Eller har jag fel nu?

690 Inlägg
16 oktober 2010
Trådstartare
Fråga... Skulle det på något sätt kunna vara en smått läckande vevhusventilation?
Oljemängden har inte direkt ökat... fortfarande som en fuktig fläck, och den tinner ej nedåt på motorblocket = ökar ej synbart...

Sök