Volvo 850 93 Abs problem!

E-weezy
8 oktober 2010 · 10 Inlägg

Hej!
Har en Volvo 850 från 93 som abs lampan lyser lite till och från.
Den kan slockna när man kör på t.ex motorvägen eller annan sträcka och tända sig efter man kört i nått gupp eller hålighet.
Ibland tänds den direkt när man kör och slocknar kanske inte alls eller efter en stund(väldigt varierande)

Har läst av felkoder och har följande:

3-1-4  H Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning
3-2-4  H Bakhjulsgivare - oregelbunden signal vid hastighet överstigande 40 km/h
1-2-4  H Bakhjulsgivare - felaktig signal vid hastighet understigande 40 km/h

Alltså så är det nått knas med höger bakhjulsgivare känns det som.
Verkar som jag lokaliserat felet, det jag e fundersam över är varför den kan slockna ibland och tändas ibland... kan de va givaren eller vad tror ni?

Abs är ju ett känt fel på volvo 850 och finns mängder med trådar om det, men ville ändå göra en egen!
All info är välkommen bara kör på!!

Volvo 850 "The Fake -R-" (1993)
polisjerran
15 oktober 2010 · 66 Inlägg

det var likadant på min 850 förut, ABS lampan blinkade till i olika farter och ibland så lyste den ett bra tag, det jag gjorde då var att kontrollera kontakterna till samtliga ABS givare, och det var precis som jag trodde fullt av oxid i kontaktstyckena, därav glapp och dålig kontakt, testa med kontaktspray som jag har gjort, då slipper du lägga pengar på en ny givare i onödan. wink

Joakim-S Hobby Fotograf
15 oktober 2010 · 650 Inlägg

99% på att det är din ABS styrbox som spökar med dig, väldigt vanligt problem.

MG e-HS (2021)
Alex-s Bakhjulskrafs
15 oktober 2010 · 1 479 Inlägg

det är sannolikt dålig kontakt till givaren eftersom lampan slutar lysa ibland. kolla motståndet i givaren med en multimeter så ser du även om den är trasig.

BMW 325 "m50b28 Turbo" (1992)
JonasKarlss0n
20 oktober 2010 · 150 Inlägg

Har samma fel på min bil, exakt samma felkoder.. men fortfarande inte bestämt mig vad jag ska byta först sad

E-weezy
25 januari 2011 · 10 Inlägg

tack för svaren, varit borta ett tag men nu ska jag ta tag i det och kolla vad det kan vara... ska börja med att mäta givaren och sen rengöra kontakten.
Återkommer med svar om hur det gick!

Volvo 850 "The Fake -R-" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang