Bilen tjuter/gnisllar när man kör och gör fullt rattutslag för att parkera

fegge_89
15 oktober 2010 · 1 302 Inlägg

Hej!

Jag undrar vad det kan vara för fel så som topicen lyder?
Kan det vara en drivknut som är på väg att ge sig?

Det är alltså en Audi A4 från 1995års modell

Mycket tacksam för svar smile

Pedaal
15 oktober 2010 · 601 Inlägg

fegge_89 skrev:
Hej!

Jag undrar vad det kan vara för fel så som topicen lyder?
Kan det vara en drivknut som är på väg att ge sig?

Det är alltså en Audi A4 från 1995års modell

Mycket tacksam för svar smile

Låter mer som din servo. Många gammelvolvos servo låter precis så vid fulla rattutslag. Dock fullt fungerande, alltså inga fel. Du upplever inte bilen tungstyrd? Tänkte om de kan va lite olja i behållaren

fegge_89
15 oktober 2010 · 1 302 Inlägg

Pedaal skrev:

fegge_89 skrev:
Hej!

Jag undrar vad det kan vara för fel så som topicen lyder?
Kan det vara en drivknut som är på väg att ge sig?

Det är alltså en Audi A4 från 1995års modell

Mycket tacksam för svar smile

Låter mer som din servo. Många gammelvolvos servo låter precis så vid fulla rattutslag. Dock fullt fungerande, alltså inga fel. Du upplever inte bilen tungstyrd? Tänkte om de kan va lite olja i behållaren

Nej inte tungstyrd.
Men vad kan man göra då är det värt att byta servon?

Drönirettab
15 oktober 2010 · 21 761 Inlägg

Om det i övrigt inte är fel på servot så är min rekommendation att helt enkelt undvika fullt rattutslag. Man kan vrida till ändläget och sedan direkt vrida tillbaka någon cm, då brukar det funka utan tjut enligt min erfarenhet och bilens vändradie blir bara mariginellt större. smile

Lurken_85
15 oktober 2010 · 832 Inlägg

Kan ju vara så enkelt som att remmen börjar bli dålig också.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
15 oktober 2010 · 5 042 Inlägg

eller dåligt med servo olja.

C H E V R O L E T <3
JonasK -.-
15 oktober 2010 · 383 Inlägg

När man pressar ratten mot ändlägena jobbar servon för fullt för att försöka styra mera trots att det tar stopp. Då händer det ofta att remmen gnisslar lite eftersom servon går tungt.
Är remmen fräsch ska det inte vara nån fara att åka med.
Kolla som sagt även servo-oljan också.

Definitvt inte värt att byta servo. Är det remmen som slirar lite lite grann när servon får jobba extra hårt hjlälper det inte att byta servo.

Senast redigerat av JonasK (15 oktober 2010)

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
sleepyoh
15 oktober 2010 · 1 319 Inlägg

tror jag har läst i någon manual till MB att man ska undvika att styra till ändläget, då servon får jobba hårt?

Iof händer det ju inget förutom lite missljud, enligt mina erfarenheter.

Senast redigerat av sleepyoh (15 oktober 2010)

_----------'
Vita_Vargen
16 oktober 2010 · 1 281 Inlägg

Undrade precis vad detta ljud var idag, låter likadant på min 940 vid fullt rattutslag. Skönt att veta att det inte är nått att oroa sig för smile

schnauz
16 oktober 2010 · 1 758 Inlägg

Låter som det är överströmningsventilen som väsnas. Är som flera redan sagt inget som tar skada, det bara låter illa. Dock sliter det ju mer på servon när den får jobba så mycket, så man bör undvika att "pressa" ratten mot ändlägena och styra tillbaks några grader när man nåt max rattutslag.
Vet av egen erfarenhet att det kan hjälpa att spola rent systemet och byta olja. På många bilar går det säkert att skruva isär styrväxeln och göra rent där i, men det är rätt mycket jobb!
Undvik maximalt rattutslag så slipper du oljudet och skulle det skrika till nån gång ibland så är det ingen fara!

Block
17 oktober 2010 · 103 Inlägg

Jag e 90% säker på att det är servo som låter. Om jag uppfattat din beskrining rätt. Oftast drivs äldre bilars servo av rem och efter några år på nacken börjar den tjuta vid full utdrag. Hade samma problem på min golf 3a. Inget att oroa sig över det går att köra flera år med det men det är alltid bra att åtgärda.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang