Hur bra funkar dubbat vinterdäck där dubbarna e slitna?

Hoffmeister2
19 oktober 2010 · 467 Inlägg

Hej.

Mina vinterdäck är dubbade, men dubbarna e väldigt slitna. Dom flesta ligger i samma höjd som gummit. Alltså minimalt utstick. Funkar mina däck lika bra som ett dubbfritt vinterdäck då? Eller är det mer komplicerat än så?

Mvh johan

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Masterworks
19 oktober 2010 ·

Dubbarna "slungas" ut och funkar garanterat bättre än ett dubbfritt på is!

Hoffmeister2
19 oktober 2010 · 467 Inlägg

Ja men ett nytt dubbdäck har ju rätt bra utstick på dubbarna. Men mina sticker inte ut. Dom är i bästa fall i jämnhöjd med gummit. men d flesta ligger under gummit. Men mönstret e riktigt bra. Så ska jag känna mig rädd när jag åker med dessa däck?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Masterworks
19 oktober 2010 ·

Hoffmeister2 skrev:
Ja men ett nytt dubbdäck har ju rätt bra utstick på dubbarna. Men mina sticker inte ut. Dom är i bästa fall i jämnhöjd med gummit. men d flesta ligger under gummit. Men mönstret e riktigt bra. Så ska jag känna mig rädd när jag åker med dessa däck?

Ett nydubbat däck kan ha lite mer utstick men det "jämnar" till sig
efter att man helst har kört in däcket en 50 - 100 mil barmark
så att gummit "smälter" kring dubben så att den sitter riktigt bra.

Du behöver nog inte oroa dig för utsticket på dubben.

Hoffmeister2
19 oktober 2010 · 467 Inlägg

Jo men det gör jag. Dubbarna e väldigt dåliga. Men om man säger att man tar ett dubbat däck och drar ur alla dubbar. Hur pass bra funkar då däcket? Blir det likvärdigt med ett friktionsdäck då?

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
twin_cam Smålänning
19 oktober 2010 · 7 877 Inlägg

Hoffmeister2 skrev:
Jo men det gör jag. Dubbarna e väldigt dåliga. Men om man säger att man tar ett dubbat däck och drar ur alla dubbar. Hur pass bra funkar då däcket? Blir det likvärdigt med ett friktionsdäck då?

Beror på däckets konstruktion i övrigt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Drönirettab
19 oktober 2010 · 21 761 Inlägg

Dubbdäcken har vad jag vet aningen hårdare gummiblandning än friktionsdäck generellt sett, ska dock inte svära på att jag minns rätt. smile

Aero T16
19 oktober 2010 · 1 327 Inlägg

Dubbarna bör ju ändå ta när man ska bromsa. Så länge dubbarna finns kvar så ska det nog inte vara någon fara.

Hoffmeister2
19 oktober 2010 · 467 Inlägg

Mja.. jag vet inte. Som sagt. dubbarna ligger en bit under gummit. Och en del saknas faktiskt oxå. Men borde ju inte va sämre än ett friktionsdäck..

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
Rallyhalle
19 oktober 2010 · 4 299 Inlägg

Hoffmeister2 skrev:
Mja.. jag vet inte. Som sagt. dubbarna ligger en bit under gummit. Och en del saknas faktiskt oxå. Men borde ju inte va sämre än ett friktionsdäck..

Om du nu är såpass tveksam att du inte lyssnar (inte tror på?) svaren du fått i tråden, varför då inte helt enkelt köpa nya så slipper du oroa dig.

Hoffmeister2
19 oktober 2010 · 467 Inlägg

Misstror ingen så.. Men nya däck har ju dubbar me rejält utstick. O mina e ju under gummit. Om det nu funkar lika bra så behöver ju nya vinterdäck inte ha så långa dubbar. Sen undrade jag oxå om mina däck funkar lika bra som friktionsdäck utan dubbar. Men ingen verkar ha något bra svar på det.  Ni skriver att dubbarna skjuts ut ur däcket. Men är tveksam till det när dubbarna ligger en bit under gummit.

Men men. Det blir jag väl ändå varse.
Sen att köpa nya däck är uteslutet just nu då jag inte har flera tusen att lägga på det nu.

En volvo går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.
JaggaChafen Tesla Senior Technician
19 oktober 2010 · 2 307 Inlägg

Du får la prova dom e du inte nöjd så får du byta då.
Dubbdäck utan dubb har absolut inte lika bra fäste som dubbfria

Va e det för däck du har hur gamla e dom osv

Senast redigerat av JaggaChafen (19 oktober 2010)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
bilen_
19 oktober 2010 · 18 Inlägg

Hoffmeister2 skrev:
Misstror ingen så.. Men nya däck har ju dubbar me rejält utstick. O mina e ju under gummit. Om det nu funkar lika bra så behöver ju nya vinterdäck inte ha så långa dubbar. Sen undrade jag oxå om mina däck funkar lika bra som friktionsdäck utan dubbar. Men ingen verkar ha något bra svar på det.  Ni skriver att dubbarna skjuts ut ur däcket. Men är tveksam till det när dubbarna ligger en bit under gummit.

Men men. Det blir jag väl ändå varse.
Sen att köpa nya däck är uteslutet just nu då jag inte har flera tusen att lägga på det nu.

haha jaa precis det är väl bara testa, sen hjälper väl dubbar bara på is vad ja vet så i snö och liknande spelar dubbarna antagligen ingen roll, men självklart är ett nytt däck bättre än ett som är lite slitet men de funkar ju fortfarande!

lixer
20 oktober 2010 · 464 Inlägg

Ett tips är att du hör efter med en däckfirma dom om någon borde veta tycker jag.

Masterworks
20 oktober 2010 ·

Hoffmeister2 skrev:
Misstror ingen så.. Men nya däck har ju dubbar me rejält utstick. O mina e ju under gummit. Om det nu funkar lika bra så behöver ju nya vinterdäck inte ha så långa dubbar. Sen undrade jag oxå om mina däck funkar lika bra som friktionsdäck utan dubbar. Men ingen verkar ha något bra svar på det.  Ni skriver att dubbarna skjuts ut ur däcket. Men är tveksam till det när dubbarna ligger en bit under gummit.

Men men. Det blir jag väl ändå varse.
Sen att köpa nya däck är uteslutet just nu då jag inte har flera tusen att lägga på det nu.

Om du nu vill att dubbarna ska sticka ut så får du väll köpa nya däck var 20e mil?
Dubben sätter sig på nya däck och kommer att bli som på dina däck relativt fort!!!

Eller så får du köpa Rallydäck som har ett "lite" längre utstick men är olagliga att köra med.

saab_sonett Handledare
20 oktober 2010 · 1 481 Inlägg

Har du inget utstick på dubben så ger den inget fäste. Dubben sitter fast på sin position och "slungas" inte ut när man kör. Dessutom, när du bromsar och det är is så låser du nog däcket och hur ska då dubben kunna slungas ut?? Dubbade däck har generellt hårdare gummi än dubbfria däck så fästet på dina däck är sämre än på dubbfria. Köp nya däck.
Dubbar slits inte ned på en gång. Jag har däck jag kört med i 3-4 säsonger. De har fortfarande utstick på dubben.

Senast redigerat av saab_sonett (20 oktober 2010)

Masterworks
20 oktober 2010 ·

saab_sonett skrev:
Har du inget utstick på dubben så ger den inget fäste. Dubben sitter fast på sin position och "slungas" inte ut när man kör. Dessutom, när du bromsar och det är is så låser du nog däcket och hur ska då dubben kunna slungas ut?? Dubbade däck har generellt hårdare gummi än dubbfria däck så fästet på dina däck är sämre än på dubbfria. Köp nya däck.
Dubbar slits inte ned på en gång. Jag har däck jag kört med i 3-4 säsonger. De har fortfarande utstick på dubben.

Vet inte din kunskapsnivå på däck, men fel har du!

När du bromsar så trycks gummit ihop och dubben får fäste! När du kör sakta på is så har du
tryck på dubben genom att dubben står på sin fot i däcket och slitbanan är mjukare och dubben får fäste!

Om du har ett utstick på ett slitet däck så beror det förmodligen på att man kört med en längre dubb?

Att dubben inte slits ner på en gång stämmer, den "sätter" sig i däcket. När man dubbar däcket så släpper
dubbmaskinen ner dubben i hålet på däcket, så det finns alltid lite plats under dubben som den sätter sig i när man kör med däcket som nytt!

saab_sonett Handledare
20 oktober 2010 · 1 481 Inlägg

Konstigt då. Jag har ett 20-tal dubbdäck i garaget. Alla är mer eller mindre körda. Alla har dubbutstick fortfarande utom de som är utslitna (Mindre än 5mm mönster) Jag har kört åtskilliga mil på vinterväg och sjöis under mer än 30 år. Ett däck som inte har dubbutstick biter inte på is. Lätt att kolla, du får inga eller mycket små spår i isen efter dubben.  Att dubben sätter sig är riktigt, men den sjunker inte in i däcket. Då är det feldubbat. Jag har dubbat däck själv och borrar du för djupt så sjunker dubben in. Borrar du till rätt djup så har du utstick tills dubben är nedsliten.

saab_sonett Handledare
20 oktober 2010 · 1 481 Inlägg

VTI har forskat i detta ämne:

- för de fulldubbade däcken (100–110 dubb) med dubbutstick 0,9 mm och större kunde något åldersberoende isgrepp på våt slät is inte påvisas. Dubbutstick och dubbkraft är avgörande i denna kategori. Isgreppet var också överlägset jämfört med övriga kategorier
- isgreppet ökade med dubbutsticket. Dubbutstick under cirka 0,6 mm ger dock inte någon förbättring av isgreppet
- isgreppet ökade med ökad dubbkraft speciellt vid bromsning. Dubbkraften ökade i princip med dubbutsticket


Detta var gjort med begagnade däck som var körda ett antal år. Enl. ditt resonemang så borde inget däck ha något dubbutstick eftersom dubben sätter sig i däcket och sjunker in.

Hela texten finns här: http://www.vti.se/templates/Page____3641.aspx

Senast redigerat av saab_sonett (20 oktober 2010)

Masterworks
20 oktober 2010 ·

saab_sonett skrev:
Konstigt då. Jag har ett 20-tal dubbdäck i garaget. Alla är mer eller mindre körda. Alla har dubbutstick fortfarande utom de som är utslitna (Mindre än 5mm mönster) Jag har kört åtskilliga mil på vinterväg och sjöis under mer än 30 år. Ett däck som inte har dubbutstick biter inte på is. Lätt att kolla, du får inga eller mycket små spår i isen efter dubben.  Att dubben sätter sig är riktigt, men den sjunker inte in i däcket. Då är det feldubbat. Jag har dubbat däck själv och borrar du för djupt så sjunker dubben in. Borrar du till rätt djup så har du utstick tills dubben är nedsliten.

Vill inte mästra dig, men jag har jobbat inom området under 30år och tror mig ha viss grundkunskap
hur ett dubbat däck ska fungera och se ut!

Om vi nu tar kompletteringsdubbning som du nu talar om, där man borrar egna hål?
Om du borrar hålet för djupt så skadar du däcket och borrar du för grunt så att du får ett
för långt utstick eller för lite gummi för dubben att sätta sig i så viker sig dubbarna!
Att dina dubbar sticker ut kan bero på en mängd egenskaper hos däcket/dubben?
I Sverige får du max ha ett utstick på 2mm men det är oftast mindre.
Om dina däck med litet utstick har dåligt fäste på is så kan det givetvis ha flera orsaker,
men ett troligt senario är ju att däcket är gammalt och torrt/hårt, då har däcket
tappat sin naturliga mjukhet och dubben når givetvis inte ner till isen.

Att dubben sjunker, betyder att när dubbmaskinen släpper ner dubben i hålet så kan den omöjligt
gå enda ner då hålet inte har samma form som dubben, när dubben sedan blir varm av friktionen mot
asfalten så "smälter/formar" sig gummit efter dubben.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang