Bränd lukt och sot på framhjulen!?! HJÄLP! (Hyundai Atos -99)

Genna
20 oktober 2010 · 260 Inlägg

Hej!

Pappa har en Hyundai Atos från 1999. Den har gått jättebra so far, men under sommaren har den börjat lukta konstigt. Det märks inte inne i bilen, men när man går ut och ställer sig vid framändan. Det luktar inne i motorutrymmet och från de främre hjulhusen. Det ryker ingenstans. Inga säkringar har gått eller så.

Bilen har säkert gått med det här problemet i mer än 100 mil, för pappa trodde mig inte när jag sa att det luktar bränt. Men idag när han bytte till vinterdäck såg han att det var ett "tjockt lager sot" på insidan av framhjulen!

Var kan det komma ifrån? Jag har en gång känt lukten av brända lameller och detta påminner lite om det. Stickande, metalliskt, mycket "tjock" lukt. Det luktar som hård friktion mot metall eller nåt.

I våras lyckades min far dessutom med konststycket att tömma ur växellådsoljan istället för motoroljan och körde en mil utan växellådsolja innan han upptäckte sitt misstag. På verkstan sa de att det fanns en risk för att motorn skulle skära pga detta och att han skulle höra av sig om det började krångla.

Kan det vara det som är felet?

Annars är min tanke koppling, lameller, växellåda?

Finns det någon här som vet vad det kan vara frågan om? yikes

mats757
20 oktober 2010 · 915 Inlägg

Körde han utan växellådsolja några mil så skulle problemet visat sig ganska fort. Har det gått bra så länge så är det inga problem nu heller. Den skulle framförallt blivit tungväxlad, vinande ljud. Men så kort sträcka i en effektsvag bil så är det inga problem.

Lukten och "Sotet" ni ser i hjulet är bromsdamm. Det beror på att bromsen ligger på lite. Troligtvis kör din pappa ganska lungt med bilen, då rostar ofta bromsoken fast och gör att brommsarna inte lossar ordentilgt efter bromsning.
Lukten är den samma som bränd koppling, stämmer bra.
Hissa upp hjulet i luften så känner ni att hjulet rullar lite tungt.
Har man lite tur kan man plocka itur bromsoket och "Motionera" igång grejerna igen. Smörj det som ska smörjas och ta bort rost.

Mats

Mreque89 Oturen själv
20 oktober 2010 · 593 Inlägg

mats757 skrev:
Körde han utan växellådsolja några mil så skulle problemet visat sig ganska fort. Har det gått bra så länge så är det inga problem nu heller. Den skulle framförallt blivit tungväxlad, vinande ljud. Men så kort sträcka i en effektsvag bil så är det inga problem.

Lukten och "Sotet" ni ser i hjulet är bromsdamm. Det beror på att bromsen ligger på lite. Troligtvis kör din pappa ganska lungt med bilen, då rostar ofta bromsoken fast och gör att brommsarna inte lossar ordentilgt efter bromsning.
Lukten är den samma som bränd koppling, stämmer bra.
Hissa upp hjulet i luften så känner ni att hjulet rullar lite tungt.
Har man lite tur kan man plocka itur bromsoket och "Motionera" igång grejerna igen. Smörj det som ska smörjas och ta bort rost.

Mats

håller med, Låter som en klassisk anliggande broms.  Testa inte å känna om skivan e varm, Det gör ont wink

Brum
Genna
20 oktober 2010 · 260 Inlägg

# 1 & # 2

Tack så hjärtligt mycket! Jag blir så imponerad av folk som kan sånt här! Själv är man som ett frågetecken när det gäller bilar... smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang